עמוד 1 מתוך 3

ספרי מומרים

פורסם: ש' מאי 07, 2011 11:21 pm
על ידי י. רבינוביץ
שבוע טוב!
האם מישהו יכול להצביע על ספר אחד של מומר/חילוני שהשתמשו בו חז"ל, ראשונים, אחרונים, או סתם ספר בזמנינו שמיוסד על ספרים כאלו?
ידוע שבוילנא הייתה תקופה שספרי מומרים יצאו לאור בדפוס שם.
---
מידיעתי האישית, ידוע לי על חכמים כאלו ואחרים שהחזיקו ספרים שונים שאינם של בני עמינו או של מומרים. כמה מהם מבקרים ומהדירים מפורסמים לשעבר...
השאלה כמובן היא על מה הסתמכו. ואני לא בא להצטדק בפני מישהו - אלא להבין.

Re: ספרי מומרים

פורסם: א' מאי 08, 2011 12:04 am
על ידי אוצר החכמה
אולי תבהיר את שאלתך
באיזה תחום, ומה כללת, כי פתחת במומר/חילוני והמשכת בלא מבני עמנו.

האם כוונתך לאוקלידס - מתימטיקה - שכל מי שעסק בתחום השתמש בספריו.
או אריסטו שהרמב"ם ורבים מדרכו השתמשו בספריו?

או דווקא לספרים בתחומים תורנייים?

Re: ספרי מומרים

פורסם: א' מאי 08, 2011 1:04 am
על ידי י. רבינוביץ
טוב,אתה צודק, מתוך כך שלא רציתי להיות מוגבל הרחבתי את המצע עד לחז"ל...
אין כוונתי לספרי "חכמות" של אריסטו, אפלאטון, גליליאו, ודומיהם. ספרי ראשונים רבים מזכירים אותם.
הכוונה שלי לדוגמה למילון אליעזר בן יהודה שעוסק במקורות ללשון הקודש בצורה יפה מאוד, שככל הידוע לי היה מומר. האם יש היתר להחזיק את זה בבית- אם בכלל?

Re: ספרי מומרים

פורסם: א' מאי 08, 2011 2:04 am
על ידי גוראריה
י. רבינוביץ כתב:טוב,אתה צודק, מתוך כך שלא רציתי להיות מוגבל הרחבתי את המצע עד לחז"ל...
אין כוונתי לספרי "חכמות" של אריסטו, אפלאטון, גליליאו, ודומיהם. ספרי ראשונים רבים מזכירים אותם.
הכוונה שלי לדוגמה למילון אליעזר בן יהודה שעוסק במקורות ללשון הקודש בצורה יפה מאוד, שככל הידוע לי היה מומר. האם יש היתר להחזיק את זה בבית- אם בכלל?

אב"י היה מומר?...

Re: ספרי מומרים

פורסם: א' מאי 08, 2011 3:57 am
על ידי עט סופר
כמובן מחלל שבת ופורק עול

Re: ספרי מומרים

פורסם: א' מאי 08, 2011 1:46 pm
על ידי איש_ספר
סוגית תוכו אכל היא רחבה מאד. (בעבר שמעתי מרי"ש שפיגל שהוא שוקד על כתיבת מאמר בנושא זה).
ישנם דוגמאות רבות ואכתוב את העולה בזכרוני עתה:

אף שאי אפשר להוציא מכך דברים ברורים אך לפחות יש להזכיר את העובדה שדברי אלישע בן אבויה אחר נשארו במשנה.

המסורה הנפוצה בחומשים שלנו היא מהמסורה שליקט יעקב ן' חיים ן' אדוניהו במקראות גדולות וונציה רפ"ד - רפ"ה. כפי הידוע הלה השתמד (והתשבי מזכירו בברכת נשמתו צרורה בצרור נקוב). יש מערערים ע"כ ואיני יודע דבר ברור.

ספר חזוק אמונה חברו קראי והוא התקבל בין שלומי אמוני ישראל (וכמדומה שאפילו הסטייפלער המליץ עליו בחיי עולם).

ואם נכניס לרשימה חכמים שבתאיים, הרי שיתארכו הדברים (וידועים דבריו של הרמח"ל לרבו הר"י באסן על סוד נפ"א שלמד מתורתו של הידוע בבחינת תוכו אכל).

אגב, יש באוצר לפחות שני ספרים ממחברים שהשתמדו ברבות הימים.

Re: ספרי מומרים

פורסם: ב' מאי 09, 2011 12:19 am
על ידי זקן ששכח
איש_ספר כתב:אגב, יש באוצר לפחות שני ספרים ממחברים שהשתמדו ברבות הימים.


בבחינת 'מעשה רב'...

Re: ספרי מומרים

פורסם: ב' מאי 09, 2011 12:21 am
על ידי י. רבינוביץ
איש_ספר כתב:סוגית תוכו אכל היא רחבה מאד. (בעבר שמעתי מרי"ש שפיגל שהוא שוקד על כתיבת מאמר בנושא זה).
ישנם דוגמאות רבות ואכתוב את העולה בזכרוני עתה:

אף שאי אפשר להוציא מכך דברים ברורים אך לפחות יש להזכיר את העובדה שדברי אלישע בן אבויה אחר נשארו במשנה.

המסורה הנפוצה בחומשים שלנו היא מהמסורה שליקט יעקב ן' חיים ן' אדוניהו במקראות גדולות וונציה רפ"ד - רפ"ה. כפי הידוע הלה השתמד (והתשבי מזכירו בברכת נשמתו צרורה בצרור נקוב). יש מערערים ע"כ ואיני יודע דבר ברור.

ספר חזוק אמונה חברו קראי והוא התקבל בין שלומי אמוני ישראל (וכמדומה שאפילו הסטייפלער המליץ עליו בחיי עולם).

ואם נכניס לרשימה חכמים שבתאיים, הרי שיתארכו הדברים (וידועים דבריו של הרמח"ל לרבו הר"י באסן על סוד נפ"א שלמד מתורתו של הידוע בבחינת תוכו אכל).

אגב, יש באוצר לפחות שני ספרים ממחברים שהשתמדו ברבות הימים.


תודה איש ספר על ההערות.

אגב, יש לחלק בין 'אחר' לבן יהודה לדוגמה, אחר שנה את דבריו בצדקותו, ובן יהודה במומרותו. וכן י"ל לגבי המסורה (אם בכלל כמו שהערת).

ישנו מפרש על מורה נבוכים להרמב"ם "הנרבוני" (ראיתי לנכון לצטט את דברי הרב קאפח הנוקבים אודותיו, וכך הוא כותב בהקדמה שלו למו"נ: "וכאן אעיר כי קריאת פירושו של נרבוני גרמה לי צער לא מעט. נראה שהוא היה בעל דעות חורגות מן המסור והמקובל באומה ואף בדברים יסודיים כגון האמונה בתחיית המתים וכדומה. ולא היה איכפת לי אם היה מבטא את כפירותיו והזיותיו בתור דעות שלו, הנו ככל הפקפקנים הספקנים והכפרנים שבעולם, אך מצער הדבר שהוא מנסה להשחיל את דעותיו כאילו רבינו חלילה סבור כך, ולפעמים נדמה כי ביודעין הוא מנסה להתעות [כך במקור] את הקורא, ויש להזהר בו"...
נזכרתי גם בפירוש יפת הקראי שאבן עזרא משתמש בו רבות.
יש אומרים שרבי משה הדרשן הנזכר ברש"י פעמים רבות יצא לתרבות רעה. לא ראיתי הוכחות.
הקונקורדנציא חוברה בידי קבוצה גדולה של כמרים קתולים.
אם תזכר בעוד דוגמות שוב בבקשה לכתוב אותם כאן. וכך אנהג גם אני בל"נ.

Re: ספרי מומרים

פורסם: ב' מאי 09, 2011 1:14 am
על ידי ישבב הסופר
י. רבינוביץ כתב:נזכרתי גם בפירוש יפת הקראי שאבן עזרא משתמש בו רבות.
יש אומרים שרבי משה הדרשן הנזכר ברש"י פעמים רבות יצא לתרבות רעה. לא ראיתי הוכחות.
הקונקורדנציא חוברה בידי קבוצה גדולה של כמרים קתולים.
אם תזכר בעוד דוגמות שוב בבקשה לכתוב אותם כאן. וכך אנהג גם אני בל"נ.

כללת דברים רבים שאינם נכנסים לקטגוריה אחת.
הקנקורדנציה הוא ספר שאין בו אלא מילים מתנך, ולית ביה מגרמיה כלום.
ובאשר לעבודת העריכה, (עבודה קשה עד מאד) אין הבדל (לדעתי) אם זה נעשה ע"י יהודי בעזרת מחשב, או א"י האפיפיור בעצמו.
וכדאי לדעת שהנזירים הדומיניקנים לא עשו קנקורדנציה בלשוה"ק אלא בלטינית, מיוסד על הוולגטה. העותק העברי הוא מאוחר יותר, ונעשה ע"י יהודים, אם כי בהעתקה מהלטינית.

Re: ספרי מומרים

פורסם: ב' מאי 09, 2011 2:18 am
על ידי י. רבינוביץ
ישבב הסופר כתב:
י. רבינוביץ כתב:נזכרתי גם בפירוש יפת הקראי שאבן עזרא משתמש בו רבות.
יש אומרים שרבי משה הדרשן הנזכר ברש"י פעמים רבות יצא לתרבות רעה. לא ראיתי הוכחות.
הקונקורדנציא חוברה בידי קבוצה גדולה של כמרים קתולים.
אם תזכר בעוד דוגמות שוב בבקשה לכתוב אותם כאן. וכך אנהג גם אני בל"נ.

כללת דברים רבים שאינם נכנסים לקטגוריה אחת.
הקנקורדנציה הוא ספר שאין בו אלא מילים מתנך, ולית ביה מגרמיה כלום.
ובאשר לעבודת העריכה, (עבודה קשה עד מאד) אין הבדל (לדעתי) אם זה נעשה ע"י יהודי בעזרת מחשב, או א"י האפיפיור בעצמו.
וכדאי לדעת שהנזירים הדומיניקנים לא עשו קנקורדנציה בלשוה"ק אלא בלטינית, מיוסד על הוולגטה. העותק העברי הוא מאוחר יותר, ונעשה ע"י יהודים, אם כי בהעתקה מהלטינית.

אני שמח שהערת את הערותיך.
אגב, בקונקורדינציות המצויות שהאחרונים הרבו להשתמש בהן (לפני שאב"ש ובלום הוציאו את שלהם) ציון הספרים והפסוקים הוא לפי השמות הלועזיים (Genesis Exodus וכו'), יש גם פירושים קצרים ליד פעלים, ש"ע.
וראה גם כאן http://www.daat.ac.il/daat/tanach/parshanut/konkor1.htm
עדיין אני מחפש חיבורים של מומרים, קראים וכו' שהשתמשו בהם חז"ל.

Re: ספרי מומרים

פורסם: ב' מאי 09, 2011 2:21 am
על ידי ישבב הסופר
לגבי הקראים אענך עוד קמעא בעז"ה

Re: ספרי מומרים

פורסם: ב' מאי 09, 2011 5:57 am
על ידי י. רבינוביץ
"הרב משה פיינשטיין מסייג את הדברים, וקובע שמותר ללמוד מספרים שכתב אדם זה בטרם יצא לתרבות רעה.[16] הוא מוכיח זאת מאזכורו של אלישע בן אבויה במשנה (מסכת אבות פרק ד משנה יג). כמו כן, לאחר חזרתו בתשובה ניתן לשוב וללמוד ממנו, כדברי הרמב"ם: "עד שובו למוטב"".
מתוך ויקיפדיה ערך "תלמיד חכם שסרח"
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%93_%D7%97%D7%9B%D7%9D_%D7%A9%D7%A1%D7%A8%D7%97

Re: ספרי מומרים

פורסם: ג' מאי 10, 2011 1:37 pm
על ידי הקיק
זה ש'לפנים היה שמו בישראל' יעקב בן חיים ן' אדוניהו השתמד בסוף ימיו ללא צל של ספק, הוכיח זאת פרופ' יצחק פנקובר בעבודת הדוקטור שלו על עריכת המקראות גדולות ונציה רפ"ג-רפ"ד (אינה לפניי), לא רק מדבריו החד-משמעיים של אליהו בחור שהיה בן דורו שלא הוכחשו מעולם - אלא גם מהקדמתו של ן' אדוניהו למסורה לתהילים [נדמה לי] שבה כמה משפטים תמוהים על כך שנפשו דוחקת אותו לצאת ממסגרתו, משהו מעין זה. אמנם את עבודותיו התורניות עשה כנראה לפני שהשתמד. תלמיד חכם חשוב פלוני, שבספריו כינה אותו תמיד בתואר 'רבי' בלי הסתייגות, אמר לי שכל עוד לא הוכח הדבר בבית דין אין שום רשות לשום יהודי לקבוע שמישהו השתמד בגלל חשדות בעלמא. השבתי לו שאם היה מדובר בשאלה אם להורידו לבור וכד' הוא אולי צודק, אבל כדי לקבוע את הייחס כלפיו לא צריך להגיע לכך, ומספיק שהוכח מעבר לכל ספק סביר שאכן כך אירע וכך היה. ליברמן גם הוכיח בזמנו שעבודתו על הירושלמי, שלמעשה מפיו אנו חיים בנוסח הירושלמי בכל הדפוסים, היתה במידה מרובה רשלנית, כי הוא השתמש בכת"י ליידן בלבד [ולא בשלושה כתבי יד כמו שהוא מעיד] ושינה הרבה מדעתו, יעויין בהקדמה לירושלמי מהדורת האקדמיה ללשון העברית.

Re: ספרי מומרים

פורסם: ג' מאי 10, 2011 2:32 pm
על ידי איש_ספר
החכם רפאל קצין, דמות מרתקת וסוערת, היה כנראה החכם באשי הראשון בבבל, שקיבל פירמאן מהשלטון בתורכיה, (והוא בכלל היה חלאבי). נהג מנהגי מלכות, לבסוף הודח (אבל זה לא היה יוצא דופן בין נושאי המשרה בבבל). סופו לוט בערפל. הגרסה של 'לקדושים אשר בארץ' שכנראה השתגע בסוף ימיו, אך מקורות אחרים מספרים שאחרי ביקורו בגרמניה ניסה להקים קהילה רפורמית! באר"ץ. אין באוצר את ספריו למעט ספר זה הנדפס מכת"י, ולפי התארים שהכתירוהו, כנראה לא ידעו עליו דבר.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?150382
-----------------------------
יערי כותב על סמך אגרת שליחות שמחבר זה http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?51500 מאחת המשפחות החשובות ביותר, השתמד. בניהו טוען שמדובר בעלילה, ומביא סמך לכך מאחד מנכדיו המספר שהתשטח על קברו בשכם. אמנם עקירתו לשכם מירושלים, היא בעצמה מפליאה כמו שהעיר בניהו.
-----------------------------
גם על מחבר זה נטען שהשתמד http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?144197 ואיני יודע מקור לכך ראו כאן http://www.jewishvirtuallibrary.org/jso ... 12745.html
--------------------------------------------------------

בישורון כ"ג, נדפס מכתב של רננ"ר רבינוביץ אודות הפולמוס סביב בן אשר אם היה קראי. וגם זה ראוי להצטרף כאן.
-------------------------------------------
ספריו של רודיקזון נכדו של הסטראשלער ומו"ל שארית ישראל מווילעדניק, גם הם לא ירדו מן השולחן אע"פ שי"א שהשתמד
---------------------
חות יאיר הנדמ"ח שנמצא באוצר המקוון נערך בידי אדם, שכיום ידוע כרשע מרושע, מחלל שבת, כהן נשוי לגרושה וממפיצי עלוני 'דעת אמת'.
[ולמרבה החרפה רבים משלומי אמוני ישראל מתדפקים על דלתו בהקשר לעיסוקו הנוכחי].
-------------------------
אם איני טועה בתשו' הריב"ש יש כמה נמענים שסופם שהשתמדו בשמדות הגדולות דאז.

Re: ספרי מומרים

פורסם: ד' מאי 11, 2011 3:12 am
על ידי ישבב הסופר
מהחיים אתנו יש אחד מחבר ספרים, שהיגר מבני ברק למונסי לפני עשרים וחמש שנה, ולפני עשר שנים (בערך) עזב את משפחתו ויצא לתרבות רעה ולקח אשה כושית. וכמדומני שספריו עדיין נמכרות בשוק.
-----
עוד שמעתי על אחד מהרמי"ם בישיבה אחת שבירושלים (מחוג מסויים של ישיבישר 'מחדשים'), ששנה ופירש לדת הקראות. ושמעתי עליו שחיבר ספרים שמצויים אתנו, ושמו לא נודע לי.

Re: ספרי מומרים

פורסם: ד' מאי 11, 2011 4:14 pm
על ידי שבטיישראל
י. רבינוביץ כתב:יש אומרים שרבי משה הדרשן הנזכר ברש"י פעמים רבות יצא לתרבות רעה. לא ראיתי הוכחות.

אנא תביא מקור לדבריך אלו

ייש"כ

Re: ספרי מומרים

פורסם: ד' מאי 11, 2011 4:19 pm
על ידי שבטיישראל
ואם כבר דיברו על מוציאי ספרים שונים ...

וכי האם שלמה באבער היה צדיק נסתר ?!
ומי מדבר בכלל על צונץ ...
וה"ה לשד"ל שריח דעותיו הכוזבות מסריחים מתוך ספריו ...

ועדיין לא הגענו לצדיקי כת ה"מקיצי נרדמים" ....

Re: ספרי מומרים

פורסם: ד' מאי 11, 2011 4:28 pm
על ידי ישבב הסופר
עתה שבאנו לדון בענין מקיצי נרדמים, אולי כאן המקום להרחיב עליהם?

שבטי, האם שמת לב שהיתה קבוצה אחרת דומה להם ושמם "מעוררי ישנים"?
מה ההבדל?

Re: ספרי מומרים

פורסם: ד' מאי 11, 2011 4:41 pm
על ידי שבטיישראל
אין לי מושג
אולי יש כאן מי שיכול להרחיב בפרטים בתור ה"משיח אלמים" .... ?

Re: ספרי מומרים

פורסם: ד' מאי 11, 2011 4:45 pm
על ידי ישבב הסופר
או המפענח נעלמים

Re: ספרי מומרים

פורסם: ד' מאי 11, 2011 5:47 pm
על ידי איש_ספר
שבטי ישראל, בשלמא שלמה בובר, אבל איזה ספרים מצויים אצל הלומדים שי"ל ע"י צונץ או שד"ל?
רוב ככל אנשי מקיצי נרדמים, היו כשרים לגמרי, ועל מנוייהם נמנו חכמי הדור. (אגב למלד התלמידים שהוציאו יש הסכמה ממהרש"ק).
מעורר ישנים איני מכיר, אבל דובב שפתי ישנים היה חברה להוצאת כ"י שהיתה בהוסיאטין וליפא שוואגר הידוע היה קשור לזה.

Re: ספרי מומרים

פורסם: ד' מאי 11, 2011 6:43 pm
על ידי דראל
שבטיישראל כתב:
י. רבינוביץ כתב:יש אומרים שרבי משה הדרשן הנזכר ברש"י פעמים רבות יצא לתרבות רעה. לא ראיתי הוכחות.

אנא תביא מקור לדבריך אלו

ייש"כ


עיין בספרו של פרופ' חננאל מאק 'ביסודו של רבי משה הדרשן', שאף שאינו סובר שהנ"ל יצא לתרבות רעה, הוא מביא את הדעות שסוברות כן (ודוחן).

Re: ספרי מומרים

פורסם: ד' מאי 11, 2011 8:30 pm
על ידי אדג
דראל כתב:
עיין בספרו של פרופ' חננאל מאק 'ביסודו של רבי משה הדרשן', שאף שאינו סובר שהנ"ל יצא לתרבות רעה, הוא מביא את הדעות שסוברות כן (ודוחן).


באוצר?

Re: ספרי מומרים

פורסם: ד' מאי 11, 2011 8:32 pm
על ידי י. רבינוביץ
איש_ספר כתב:שבטי ישראל, בשלמא שלמה בובר, אבל איזה ספרים מצויים אצל הלומדים שי"ל ע"י צונץ או שד"ל?
רוב ככל אנשי מקיצי נרדמים, היו כשרים לגמרי, ועל מנוייהם נמנו חכמי הדור. (אגב למלד התלמידים שהוציאו יש הסכמה ממהרש"ק).
מעורר ישנים איני מכיר, אבל דובב שפתי ישנים היה חברה להוצאת כ"י שהיתה בהוסיאטין וליפא שוואגר הידוע היה קשור לזה.


אכן, אצל הלומדים גם לא נמצא מילון בן יהודה וכו'. עיקר הדברים מוסבים על ת"ח דגולים -מורמים מעם- שהסתירו בספריותיהם ספרים ממינים שונים (תרתי משמע). לפעמים השתמשו בדבריהם, ולפעמים אף כתבו את דבריהם בתוך מאמרים ללא הזכרת שמם.
אגב, בעבר כבר היה כאן אשכול שבו נשאו ונתנו על גדולים שעיינו בספרים כאלו, ואאל"ט נזכר שם גם הנצי"ב בהקשר כזה.
על דרך זו, קראתי פעם שהיו חכמים שהשתמשו בפירושו של שד"ל.

Re: ספרי מומרים

פורסם: ד' מאי 11, 2011 8:42 pm
על ידי אדג
כבר נידון בעבר פה, ואולי הוזכר לעיל ממה שהביאו גדולי הדורות את פירוש הוולגוטה ועוד (אם לחיוב אם לשלילה, ולא שאני דמוכחא מילתא שהשתמשו בו).

Re: ספרי מומרים

פורסם: ד' מאי 11, 2011 9:00 pm
על ידי שבטיישראל
איש_ספר כתב:שבטי ישראל, בשלמא שלמה בובר, אבל איזה ספרים מצויים אצל הלומדים שי"ל ע"י צונץ או שד"ל?

כבר מצאתי כמה פעמים שה"יעקישע רבנים" מצטטים מדברי צונץ ושד"ל

אגב, ב"המחזור המפורש" לר' יאנקל וינגרטן יש "חתיכה הראויה להתכבד" של דברי שד"ל בסדר העבודה ליו"כ
(ועוד מחלוקת בין שד"ל ולהבדיל בין החול ובין הקודש הרב דוד אבודרהם !!)

Re: ספרי מומרים

פורסם: ד' מאי 11, 2011 10:31 pm
על ידי מעיין
בספר הכתב והקבלה שמקובל בחוגים נרחבים מובא בהרחבה רמ"ד רנ"ו רש"ד שד"ל

Re: ספרי מומרים

פורסם: ד' מאי 11, 2011 10:48 pm
על ידי ישבב הסופר
מעיין כתב:בספר הכתב והקבלה שמקובל בחוגים נרחבים מובא בהרחבה רמ"ד רנ"ו רש"ד שד"ל

אטו כולהו בחדא מחתא מחתינהו?!

Re: ספרי מומרים

פורסם: ד' מאי 11, 2011 10:49 pm
על ידי יאיר
אדג כתב:
דראל כתב:
עיין בספרו של פרופ' חננאל מאק 'ביסודו של רבי משה הדרשן', שאף שאינו סובר שהנ"ל יצא לתרבות רעה, הוא מביא את הדעות שסוברות כן (ודוחן).


באוצר?

לא.

Re: ספרי מומרים

פורסם: ו' מאי 13, 2011 12:20 am
על ידי מיללער
שבטיישראל כתב:ואם כבר דיברו על מוציאי ספרים שונים ...

וכי האם שלמה באבער היה צדיק נסתר ?!
ומי מדבר בכלל על צונץ ...
וה"ה לשד"ל שריח דעותיו הכוזבות מסריחים מתוך ספריו ...

ועדיין לא הגענו לצדיקי כת ה"מקיצי נרדמים" ....

תמונת הצדיק הנסתר
מפה בין שאר צדיקים נסתרים

Re: ספרי מומרים

פורסם: ד' מאי 18, 2011 11:56 pm
על ידי כותב
בענין ספרים ממיסיונרים.

שדי חמד (מערכת הסמ"ך כלל ז'):
untitled.JPG
untitled.JPG (68.6 KiB) נצפה 17520 פעמים

Re: ספרי מומרים

פורסם: ב' מאי 08, 2017 7:23 am
על ידי פייערמאן
ישבב הסופר כתב:עתה שבאנו לדון בענין מקיצי נרדמים, אולי כאן המקום להרחיב עליהם?

שבטי, האם שמת לב שהיתה קבוצה אחרת דומה להם ושמם "מעוררי ישנים"?
מה ההבדל?

https://safranim.com/%D7%92%D7%9C%D7%99 ... %99%D7%9D/ ראה מספר 5.

Re: ספרי מומרים

פורסם: ב' מאי 08, 2017 7:47 am
על ידי קראקובער
הכומר סבסטיאן מינסטר כתב כמה ספרים והכי ידוע זה קיצור הסמ"ג.

https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%A1% ... 7%98%D7%A8

Re: ספרי מומרים

פורסם: ב' מאי 08, 2017 10:59 am
על ידי קראקובער
ישבב הסופר כתב:עתה שבאנו לדון בענין מקיצי נרדמים, אולי כאן המקום להרחיב עליהם?

שבטי, האם שמת לב שהיתה קבוצה אחרת דומה להם ושמם "מעוררי ישנים"?
מה ההבדל?


אולי ההבדל באיזה רמה של נדירות היו הספרים.....

viewtopic.php?t=33037

Re: ספרי מומרים

פורסם: ב' מאי 08, 2017 11:46 am
על ידי ההוא גברא
כתבו קודם שיצא דברי הבל על ר' משה הדרשן שהובאו בספרו של חננאל מאק.
מה לזבל פרדותיו של אבימלך בביתו של יצחק אבינו?

ר' משה הדרשן חישב את הקץ לסוף האלף החמישי, דהיינו לתקופתו, כמו שעשו הרבה ראשונים ואחרונים. כך כתוב בליקוטים מספרו: "ויהי ערב ויהי בקר יום חמישי, כל השעבוד היה באלף החמישי ובו יהיה בקר לישראל שיגאלו". הוא גם כתב הרבה על ביאת המשיח כמו שעשו הרבה ראשונים ואחרונים, וברור ממה שכתב שהתכוון למשיח שכל ישראל מצפים לביאתו ולא לאיזה ממזר מת, וחרפה היא שצריך לכתוב זאת בפירוש על אחד מהראשונים..
דא עקא, שהמסיתים המומרים בתקופת הרמב"ן ואחריו הוציאו ליקוטים מן המדרשים להוכיח לדתם, מבראשית רבה ובראשית רבתי ומדרשים אחרים. כשהמדרש לפנינו אפשר לראות מה השינוי "הקטן" שעשו, או מה ההמשך המקורי, כמו שיראה הקורא בספר ישועות משיחו לאברבנאל הרבה דוגמאות נפלאות. אבל כשהספר אינו לפנינו אי אפשר לדעת, והרי ספרו של ר' משה הדרשן אבד והרבה מאמרים ידועים למאק רק מספרי המסיתים, ולכן הספר נראה בעייתי למי שמכיר אותו רק משם.

למה אבד הספר? לפי הפשט, כי היה ספר מונומנטלי בגודל עצום, והדור הבא בפרובנס לא התעסק במדרשים אלא בפילוסופיה, ולא היה להם צורך במדרש ענקי כזה, שגם כלל כנראה את כל בראשית רבה בתוכו.
אבל אצל החוקרים אם תכתוב סיבה משעממת כזאת בספרך לא יהיה פרובוקטיבי ולא ישמעו עליו מחוץ לאקדמיה, והם רוצים שיכתבו עליהם בעיתון הארץ, ולכן היה מאק "אנוס גמור" לכתוב שהספר בעייתי ולכן נשכח , ועכשו הוא חוקר אותו, וכך יתפרסם שמו בין כל השוטים שמושגיהם ביהדות מגיעים לכתבה בעיתון הארץ.

Re: ספרי מומרים

פורסם: ב' מאי 08, 2017 12:06 pm
על ידי בקרו טלה
מיללער כתב:תמונת הצדיק הנסתר

עי' במדרש אגדה עמ' 3 http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... t=&pgnum=3
קראקובער כתב:הכומר סבסטיאן מינסטר כתב כמה ספרים והכי ידוע זה קיצור הסמ"ג.

viewtopic.php?f=7&t=12420&start=80#p188053

Re: ספרי מומרים

פורסם: ב' מאי 08, 2017 6:59 pm
על ידי אשר ברא
איש_ספר כתב:שבטי ישראל, בשלמא שלמה בובר, אבל איזה ספרים מצויים אצל הלומדים שי"ל ע"י צונץ או שד"ל?

כמדומה שבהפלאה שבערכין (ר" ישעי' פיק) הנדפס בתוך ספר הערוך הנפוצה יש בה הוספות והערות משד"ל (אך לא ידוע לי מאחד המצטטו - ביודעין).

Re: ספרי מומרים

פורסם: ב' מאי 08, 2017 9:46 pm
על ידי וונדרבר
שבטיישראל כתב:וכי האם שלמה באבער היה צדיק נסתר ?!

כבר הביאו מספר הזכרון לבעל מכתב מאליהו, שהרב דסלר זצ"ל אמר לרד"צ הילמן זצ"ל, שלא לכתוב תואר "ר'" על ש. בובר.
viewtopic.php?f=7&t=398&p=2303&hilit#p2248

Re: ספרי מומרים

פורסם: ב' מאי 08, 2017 10:56 pm
על ידי פלוריש
הקיק כתב:הוכיח זאת פרופ' יצחק פנקובר בעבודת הדוקטור שלו על עריכת המקראות גדולות ונציה רפ"ג-רפ"ד (אינה לפניי)


Re: ספרי מומרים

פורסם: ב' מאי 08, 2017 11:32 pm
על ידי מעט דבש
אשכולות קשורים:
עיון בכתבי הנצרות:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=4286#p32375

קוראן:
viewtopic.php?f=17&t=13342

על הרמח"ל וסוד נפילת אפים:
viewtopic.php?p=193320#p193320

על יעקב ן' חיים:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=20000#p20000