עמוד 1 מתוך 1

מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ב' מאי 16, 2011 7:05 am
על ידי בדיעבד
ידוע לכולנו את האמירה 'אני מאמין' שכביכול בסוסה על י''ג עיקרי האמונה שפורטו ע''י הרמב''ם בפיהמ''ש פ' חלק. אבל את מקורה ושם מחברה לא הצלחתי לגלות. ומה שיותר מתמיה הנהו שכמו רובן של ה'אני מאמין'ות אינן מקבילות לעמיתן בין העיקרים של הרמב''ם.
לדוגמא, העיקר הראשון, כותב הרמב''ם: שהקב"ה מצוי, ואם יצוייר שכל הנבראים לא יימצאו הוא לבדו יימצא וכו'...
ובסידורים: אני מאמין באמונה שלמה שהבורא ית"ש הוא בורא ומנהיג לכל הברואים והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים
אני לא יכול להעלות על הדעת איך נתגלגל זה בזה. האם ייתכן שלא נתבססה על דברי הרמב''ם? ואם לא עליהם על מה? וע''י מי?

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ב' מאי 16, 2011 7:56 am
על ידי מותיב ומפרק
יעויין ישורון כ"ב בנושא בארוכה, נדמה שנפתח אשכול ע"ז בעבר.

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ב' מאי 16, 2011 9:36 am
על ידי ישראל הר כסף

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ג' מאי 17, 2011 8:00 am
על ידי בדיעבד
תודה לכם מותיב וישראל!

אני עיינתי בישורון שם, ואכן, חוקר הרב פטרפרוינד בנושא בהרחבה. אבל אני רואה שנעלמה מעניו נקודה חשובה מאד.

בסוף האמירה הנזכרת, נדפס את המקרא מס' בראשית
לישועתך קויתי ד
ג"פ ישר והפוך עם תרגומה (גם ישר והפוך). הדבר הזה מגרה בי תמהון לבב.כי בעוד שהשורות שלמעמה הם פשוט אישור שהאומר אכן מאמין בעיקרים, זה כבר תפילה או לחש שלא נראה לכאורה את רלוונטיותו לענין.
החרוז הזה הוא בסגנון קבלתי טיפוסי, ומעלה על הרעיון את בן זוגו בק"ש שעל המטה להאריז"ל וגם את הקמיעין של 'סמנגלו"ף'.
ידוע גם את האפוזיציה של האריז''ל לשירת 'יגדל'. לא רחוק הוא לשער שהניגוד היה בגלל תלונות קבלתיות על עיקרי הרמב"ם שנכתבו על דרך הפילוסופיה. סביר להניח, שנוסחה זו כתב איזה מקובל בתור ה'יגדל' של בעלי הסוד. והנוסחה אולי סובלת את התיקונים של תורת הנסתר ועוקפת את התלונות של האריז''ל.(אי אפשר להתעלם מזה שהשל"ה, בעל סוד מופלג, מפרש את השיר 'יגדל' בארוכה בשער האותיות אות א')

ולולי דמסתפינא, הייתי ממשיך עוד צעד. אני מסייר היפותזיה שהאני מאמין הוא מהתפילות שנוסדו ע''י הכת השבתאית ומצאו להם דרך לסדר תפילה שלנו. אומנם אין לי הוכחות על זה אבל למי שיש לו בעד או נגד, וענית ואמרת...

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ג' מאי 17, 2011 11:23 am
על ידי תולעת ספרים07
ולולי דמסתפינא, הייתי ממשיך עוד צעד. אני מסייר היפותזיה שהאני מאמין הוא מהתפילות שנוסדו ע''י הכת השבתאית ומצאו להם דרך לסדר תפילה שלנו. אומנם אין לי הוכחות על זה אבל למי שיש לו בעד או נגד, וענית ואמרת...

נראה לי קצת מוגזם.
וראה בארוכה במה שהקשה הברוך טעם גאן הגאונים [ראה הספד הח"ס עליו]
שהקשה מדוע דווקא באני מאמין היוד שהבורא יתברך וכו' יודע כל מעשה בני אדם וכל מחשבותם שנאמר היוצר יחד לבנם המבין אל כל מעשיהם.
הוצרך להביא ראיה מן הפסוק בשונה משאר האני מאמינ'ס
ותירץ בזה שהרמב"ם לשיטתו שהקשה איך יתכן שיש בחירה והרי הקב"ה יודע הכל מראש וכו' ולכן הוצרך הרמב"ם להביא ראיה מפסוק שאם לא כן לא היינו יכולים לאומרו.
ויש עוד הרבה ראיות אך לי כרגע את הפנאי מה גם שאין כל הספרים כעת תחת ידי.

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ג' מאי 17, 2011 11:51 am
על ידי ישראל הר כסף
בדיעבד כתב:ולולי דמסתפינא, הייתי ממשיך עוד צעד. אני מסייר היפותזיה שהאני מאמין הוא מהתפילות שנוסדו ע''י הכת השבתאית ומצאו להם דרך לסדר תפילה שלנו. אומנם אין לי הוכחות על זה אבל למי שיש לו בעד או נגד, וענית ואמרת...

כך כתבתי שם:
ולא אמנע טוב מבעליו מה ששמעתי מרבי הגר"מ שפירא שמכיוון שעבר הדבר בכל הדורות הדבר ניתן להידרש ולדקדק, כי כל דבר שעבר אצל כל כלל ישראל במשך דורות הרי זה יותר מי''ג נפה.
ואכן כך נהג הרב בעצמו ובמשך שיעוריו המפורסמים על י''ג עיקרים (הודפס לאחרונה בספר 'רעה אמונה') הקריא כל פעם את הנוסח מהסידור ורק אח"כ עבר גם ליסודות המובאים ברמב"ם.

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ג' מאי 17, 2011 12:34 pm
על ידי איש_ספר
תולעת ספרים07 כתב:נראה לי קצת מוגזם.
וראה בארוכה במה שהקשה הברוך טעם גאן הגאונים [ראה הספד הח"ס עליו]
שהקשה מדוע דווקא באני מאמין היוד שהבורא יתברך וכו' יודע כל מעשה בני אדם וכל מחשבותם שנאמר היוצר יחד לבנם המבין אל כל מעשיהם.
הוצרך להביא ראיה מן הפסוק בשונה משאר האני מאמינ'ס
ותירץ בזה שהרמב"ם לשיטתו שהקשה איך יתכן שיש בחירה והרי הקב"ה יודע הכל מראש וכו' ולכן הוצרך הרמב"ם להביא ראיה מפסוק שאם לא כן לא היינו יכולים לאומרו..

איפה באו דברי הברוך טעם?

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ג' מאי 17, 2011 3:01 pm
על ידי תולעת ספרים07
צר לי - אין לי את הפנאי כרגע להיכנס לויכוחים בעניין זה
אני סולד מהשיטה של להמציא גלגלים מידי שני וחמישי - החל מהתכלת וכלה באני מאמין...
דברי הברוך טעם כל מי שיעשה חיפוש יימצא אותו
כתבתי רק להעיר [ולהביע את מחאתי ותו לא]
בתקווה שתבין לנפשי - איני רוצה לפגוע בפרנסה של שום מחבר - כל אחד והשקפה שלו.

בכל אופן מסוג הקושיא והתירוץ כבודו לבטח רואה מפי בטן מי יצא דבר זה - לבטח לא מאחד קוטל קנים...

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ג' מאי 17, 2011 10:32 pm
על ידי איש_ספר
תולעת ספרים07 כתב:דברי הברוך טעם כל מי שיעשה חיפוש יימצא אותו
בכל אופן מסוג הקושיא והתירוץ כבודו לבטח רואה מפי בטן מי יצא דבר זה - לבטח לא מאחד קוטל קנים...

עשיתי חיפוש ומצאתי את הוורט מיוחס לצדיקי רוז'ין ומצאתי מי שמביאו בשם הגאון מניאמץ בעל באר חיים מרדכי (שהיה גם הוא רוזי'נער חסיד, מחסידי אדמו"ר מבוהוש), אבל בשם הברוך טעם לא מצאתי, ונא לתת מר"מ. בברכה.

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ג' מאי 17, 2011 10:52 pm
על ידי פעם
בדיעבד כתב: ולולי דמסתפינא, הייתי ממשיך עוד צעד. אני מסייר היפותזיה שהאני מאמין הוא מהתפילות שנוסדו ע''י הכת השבתאית ומצאו להם דרך לסדר תפילה שלנו. אומנם אין לי הוכחות על זה אבל למי שיש לו בעד או נגד, וענית ואמרת...

אאל"ט הנוסח בסידורים קדום בהרבה לכת השבתאית.

על אני מאמין נוסחאותיו וגיגוליו כתב באריכות אלי גורפינקל בספר 'כנישתא' 4 (איני זוכר מס' עמ') והניף ידו שנית בקובץ 'עץ חיים' (באבוב) חוברת י"ב (אלול תש"ע) עמ' רצז ואילך.

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ג' מאי 17, 2011 10:54 pm
על ידי ישבב הסופר
תודה פעם על שהפרכת השערה מגוחכת שאיננה כשרה אף בדיעבד.

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ג' מאי 17, 2011 11:28 pm
על ידי איש_ספר
פעם כתב:
בדיעבד כתב: אאל"ט הנוסח בסידורים קדום בהרבה לכת השבתאית..

אכן, הנוסח המצוי בסידורים נדפס לראשונה בפראג רצ"ז.

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ד' מאי 18, 2011 7:25 am
על ידי בדיעבד
רב תודות וברכות לכולכם שטרחתם להבהיר את הענין.
בראש דמיתי, לתומי, שניתן לקבל תשובה על שאלה פשוטה, אבל אחרי יומיים בלא תוספת ידיעה משמעית נאלצתי,בחוסר ברירה, להעמיס אשמה כה חמורה. ואכן ירדנו לסוף הענין, ואתכם סליחה ומחילה. ואתי חובה ותודה.

אמנם, ישבב, אל תחשוב שהשערותי פורחות באויר ואין להן על מה שיסמוכו. היו לי ידים משכנעות אם כי לא מוכיחות. אציג פה דוגמה כדי למיקם בהימנותאי: מה נשתנה הי'ב מהי''ג, שאומרים "אני מאמין בא''ש בביאת המשיח" אבל "שיהיה תחיית המתים"? ומדוע דוקא את תחיית המתים תהיה בעת שתעלה רצון ...? ועוד כאלה. אבל שוא לנו לחסל זמן בדברים בטלים.

איש_ספר כתב:אכן, הנוסח המצוי בסידורים נדפס לראשונה בפראג רצ"ז.

לפני הכל, ברכתי, שתנוח דעתך על שגילית לנו את זה! אם אהין לבקש ממך לינק לזה? אני אתחייב לך על זה מאד.

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ד' מאי 18, 2011 8:17 am
על ידי פעם
תקרא כאן מאמר של רש"ז הבלין http://seforim.blogspot.com/2007/07/sz- ... n-new.html

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ה' מאי 19, 2011 7:45 pm
על ידי תולעת ספרים07
אתתי לחננם לחכמי הפורום - אם משהו יכול להעתיק את דברי הרדב"ז תשובה דש"ם - שם הוא חולק עם הראשונים שקבעו שיש דבר כזה עיקרים...
כמו כן מעניין לבדוק בחיי עולם לסטייפלר זי"ע אשר עד כמה שזכור לי כותב שם שבזמנינו כל מי שאינו מאמין בגלגולים הריהו כופר...
כך שלפי הסטייפלר לכאו' יש לנו עוד עיקר...
כמו כן ידוע שיש שהוסיפו עיקר להאמין בהאר"י הקדוש - ועד כמה שידוע לי בביאלה יש גם עיקר להאמין בבעש"ט זי"ע - אם משהו יוכל לעזור לי בענין זה אודה לו מאוד.
ניסתי ממקומי להשיג את שו"ת הרדב"ז אך לשוא.

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ה' מאי 19, 2011 10:10 pm
על ידי בדיעבד
תולעת ספרים07 כתב:כמו כן מעניין לבדוק בחיי עולם לסטייפלר זי"ע אשר עד כמה שזכור לי כותב שם שבזמנינו כל מי שאינו מאמין בגלגולים הריהו כופר...
כך שלפי הסטייפלר לכאו' יש לנו עוד עיקר...
כמו כן ידוע שיש שהוסיפו עיקר להאמין בהאר"י הקדוש - ועד כמה שידוע לי בביאלה יש גם עיקר להאמין בבעש"ט זי"ע - אם משהו יוכל לעזור לי בענין זה אודה לו מאוד.


אטו בל מה שחייבים להאמין הריהו עיקר?

וכי אין פרטים שחייבים בהן להאמין, אך איהם מהעיקר?

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ה' מאי 19, 2011 10:22 pm
על ידי תולעת ספרים07
לזה בדיוק בקשתי את שו"ת הרדב"ז - שם הוא מעריך מהו עיקר - ומנין להם לראשונים שיש דבר כזה עיקר בתורה.

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ה' מאי 19, 2011 10:55 pm
על ידי מעיין
בתשו' חת"ס סי' שנ"ו אריכות מזה...

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ה' מאי 19, 2011 11:48 pm
על ידי יאיר
תולעת ספרים07 כתב:אתתי לחננם לחכמי הפורום - אם משהו יכול להעתיק את דברי הרדב"ז תשובה דש"ם - שם הוא חולק עם הראשונים שקבעו שיש דבר כזה עיקרים...
כמו כן מעניין לבדוק בחיי עולם לסטייפלר זי"ע אשר עד כמה שזכור לי כותב שם שבזמנינו כל מי שאינו מאמין בגלגולים הריהו כופר...
כך שלפי הסטייפלר לכאו' יש לנו עוד עיקר...
כמו כן ידוע שיש שהוסיפו עיקר להאמין בהאר"י הקדוש - ועד כמה שידוע לי בביאלה יש גם עיקר להאמין בבעש"ט זי"ע - אם משהו יוכל לעזור לי בענין זה אודה לו מאוד.
ניסתי ממקומי להשיג את שו"ת הרדב"ז אך לשוא.

עיין כאן:
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 5192202203

וב"מאורי יהושע"-ג עמ' 43

ובאגרת הקודש לבעש"ט עמ' 135

עיי"ש ותראה שזו לאו דוקא תוספת לנוסח המקורי..

[זכורני שכתבו ע"כ כבר בפורום [ואפילו הביאו צילום] אך חפשתיו ולא מצאתיו (חוץ מהודעה אחת [שלא מוסיפה בענין] באשכול ס' החסידות של ר' מרכוס)..כנראה נמחק..] - [מה שזכור לי שהובא בפורום הוא, שבאחד הסידורים החליט העורך להוסיפו בעצמו ואשרי מי שימצא]..

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ו' מאי 20, 2011 6:19 am
על ידי בדיעבד
בהקדמת הרב יוסף אלבו לס' העיקרים שלו שמה הוא מנתח טוב את הענין.

תולעת,
לא הבהרת אם אתה מתכוון לעיקר באמונה או לעקרי הדת, (שני דברים שונים לגמרי).

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ו' מאי 20, 2011 6:33 am
על ידי תולעת ספרים07
קריינא דאיגרתא, איהו ליהוי פרוונקא
כפי הנראה יש לך גישה בריאה בנושא - ואודה לך אם תחכים אותנו.

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ו' מאי 20, 2011 10:53 pm
על ידי בדיעבד
תולעת ספרים07 כתב: שלפי הסטייפלר לכאו' יש לנו עוד עיקר...
כמו כן ידוע שיש שהוסיפו עיקר להאמין בהאר"י הקדוש - ועד כמה שידוע לי בביאלה יש גם עיקר להאמין בבעש"ט זי"ע .


אפילו אם אמנם ניתוסף עוד עיקר עכ"ז יישאר רק י"ג עקרים.
שהרי עייל הא ואפיק היסוד הט' " שזאת התורה לא תהא מוחלפת ועליה אין להוסיף וממנה אין לגרוע..." והרי הוסיפו!

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ו' מאי 20, 2011 11:02 pm
על ידי ישבב הסופר
החכם בדיעבד:
חוץ מהטענה שהזכרת, יש טענה יותר חזקה על סידור חלקת יהושע ביאלה. כתוב שם בזה"ל "אני מאמין באמונה שלימה שכל התורה המצוייה עתה בידינו, תורה שבכתב ותושבע"פ, תורת הרשב"י ותורת האריז"ל, היא הנתונה למשה רבינו עליו השלום".
ולדעתי טוב היה להם השתיקה, כי ככה הם מצהירים שלדעתם אין המונח "תורה שבע"פ" כולל תורת הרשב"י ותורת האריז"ל, וצריך להזכירם בנפרד. חלילה, הס מלהזכיר.

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ו' מאי 20, 2011 11:19 pm
על ידי בדיעבד
ישבב הסופר כתב:החכם בדיעבד:
חוץ מהטענה שהזכרת, יש טענה יותר חזקה על סידור חלקת יהושע ביאלה. כתוב שם בזה"ל "אני מאמין באמונה שלימה שכל התורה המצוייה עתה בידינו, תורה שבכתב ותושבע"פ, תורת הרשב"י ותורת האריז"ל, היא הנתונה למשה רבינו עליו השלום".
ולדעתי טוב היה להם השתיקה, כי ככה הם מצהירים שלדעתם אין המונח "תורה שבע"פ" כולל תורת הרשב"י ותורת האריז"ל, וצריך להזכירם בנפרד. חלילה, הס מלהזכיר.


יפה הערת!
אבל באמת, באני מאמין שלפנינו קיימים הרבה הוספות על עצם העקרים. (לדוג' שהקב"ה הוא ראשון והוא אחרון) וכנראה שנהגו להוסיף ולומר דברים שצריכים חיזוק באומונתם. וידוע שהחסידים יוצאי ירך תלמידי הבעש"ט הדגישו מאד את אמונת חכמים (אשר הסבו שמם לצדיקים). ובכלל רבות סבלו ממחנות מתנגדיהם ומליצני הדור.

ע"כ אינני ברור שהתלונה עליהם חזקה כ"כ.

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 1:47 pm
על ידי עקביה
בדיעבד כתב: לדוגמא, העיקר הראשון, כותב הרמב''ם: שהקב"ה מצוי, ואם יצוייר שכל הנבראים לא יימצאו הוא לבדו יימצא וכו'...
ובסידורים: אני מאמין באמונה שלמה שהבורא ית"ש הוא בורא ומנהיג לכל הברואים והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים

לא זו בלבד שהעיקר הראשון הנדפס בסידור אינו נמצא בדברי הרמב"ם, אף זו שהרמב"ם אינו מסכים אתו -
הרמב"ם כותב:
ספר מורה הנבוכים חלק ג פרק יז
...אבל שאר בעלי חיים וכל שכן הצמחים וזולתם, דעתי בהן דעת אריסט"ו, לא אאמין כלל שזה העלה נפל בהשגחה בו, ולא שזה העכביש טרף זה הזבוב בגזרה מאת השם ורצונו האישי עתה, ולא זה הרוק אשר רקק אותו ראובן התנועע עד שנפל על זה היתוש במקום מיוחד והרגו בגזרת השם, ולא שזה הדג שחטף ובלע זאת התולעת מעל פני המים ברצון אלהי אישי, אבל אלו כלם אצלי במקרה גמור וכו'.

כלומר, לדעת הרמב"ם אין זה נכון לייחס לקב"ה הנהגה בייחס לבעלי החיים ("מנהיג לכל הברואים"), כי אם ביחס לאדם, וכן ביחס למינים הכלליים של בעלי החיים, כפי שכתב שם בהמשך.

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 7:30 pm
על ידי עתניאל בן קנז
עקביה כתב:
בדיעבד כתב: לדוגמא, העיקר הראשון, כותב הרמב''ם: שהקב"ה מצוי, ואם יצוייר שכל הנבראים לא יימצאו הוא לבדו יימצא וכו'...
ובסידורים: אני מאמין באמונה שלמה שהבורא ית"ש הוא בורא ומנהיג לכל הברואים והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים

לא זו בלבד שהעיקר הראשון הנדפס בסידור אינו נמצא בדברי הרמב"ם, אף זו שהרמב"ם אינו מסכים אתו -
הרמב"ם כותב:
ספר מורה הנבוכים חלק ג פרק יז
...אבל שאר בעלי חיים וכל שכן הצמחים וזולתם, דעתי בהן דעת אריסט"ו, לא אאמין כלל שזה העלה נפל בהשגחה בו, ולא שזה העכביש טרף זה הזבוב בגזרה מאת השם ורצונו האישי עתה, ולא זה הרוק אשר רקק אותו ראובן התנועע עד שנפל על זה היתוש במקום מיוחד והרגו בגזרת השם, ולא שזה הדג שחטף ובלע זאת התולעת מעל פני המים ברצון אלהי אישי, אבל אלו כלם אצלי במקרה גמור וכו'.

כלומר, לדעת הרמב"ם אין זה נכון לייחס לקב"ה הנהגה בייחס לבעלי החיים ("מנהיג לכל הברואים"), כי אם ביחס לאדם, וכן ביחס למינים הכלליים של בעלי החיים, כפי שכתב שם בהמשך.


ספר המצוות לרמב"ם מצות עשה א
המצוה הראשונה היא הצווי אשר צוונו להאמין האלוהות והוא שנאמין שיש שם עלה וסבה הוא פועל לכל הנמצאות והוא אמרו ית' אנכי י"י אלהיך.

Re: מי חיבר את ה'אני מאמין'?

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 7:50 pm
על ידי עקביה
עתניאל בן קנז כתב:
עקביה כתב:
בדיעבד כתב: לדוגמא, העיקר הראשון, כותב הרמב''ם: שהקב"ה מצוי, ואם יצוייר שכל הנבראים לא יימצאו הוא לבדו יימצא וכו'...
ובסידורים: אני מאמין באמונה שלמה שהבורא ית"ש הוא בורא ומנהיג לכל הברואים והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים

לא זו בלבד שהעיקר הראשון הנדפס בסידור אינו נמצא בדברי הרמב"ם, אף זו שהרמב"ם אינו מסכים אתו -
הרמב"ם כותב:
ספר מורה הנבוכים חלק ג פרק יז
...אבל שאר בעלי חיים וכל שכן הצמחים וזולתם, דעתי בהן דעת אריסט"ו, לא אאמין כלל שזה העלה נפל בהשגחה בו, ולא שזה העכביש טרף זה הזבוב בגזרה מאת השם ורצונו האישי עתה, ולא זה הרוק אשר רקק אותו ראובן התנועע עד שנפל על זה היתוש במקום מיוחד והרגו בגזרת השם, ולא שזה הדג שחטף ובלע זאת התולעת מעל פני המים ברצון אלהי אישי, אבל אלו כלם אצלי במקרה גמור וכו'.

כלומר, לדעת הרמב"ם אין זה נכון לייחס לקב"ה הנהגה בייחס לבעלי החיים ("מנהיג לכל הברואים"), כי אם ביחס לאדם, וכן ביחס למינים הכלליים של בעלי החיים, כפי שכתב שם בהמשך.


ספר המצוות לרמב"ם מצות עשה א
המצוה הראשונה היא הצווי אשר צוונו להאמין האלוהות והוא שנאמין שיש שם עלה וסבה הוא פועל לכל הנמצאות והוא אמרו ית' אנכי י"י אלהיך.

בפשטות כוונתו לומר שה' ברא את העולם וכל אשר בו. לא שה' מנהיג לכל הברואים.