עמוד 1 מתוך 1

אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 11:14 am
על ידי הפשטן
אין בכוונתי שאשכול זה ידון על מצוות/איסורים שאותם אדם דש בעקביו, כגון על איסור רכילות וכדו' - שלגבי זה אע"ג דכו"ע מידע ידעי מכ"מ רבים נכשלים בזה, אלא אך ורק על מנהגים שהנם כביכול-"מכובדים".

גם אין בכוונתי שאשכול זה ידון על אף מנהג שבו כבר דשו פוסקים כדי לסנגר עליו הלכתית - כגון על מנהג אי שינה בסוכה של חב"ד - וכגון על מנהגי זמני התפילות של חלק מהחסידים, אלא אך ורק על מנהגים אשר נוגדים הלכה פסוקה ואשר טרם זכו לדברי סנגורי' מאת אף פוסק.

אזכיר שני מנהגים כאלה אשר עלו על דעתי:

א. מנהג של חלק קטן מהספרדים (ושל עוד אחרים), שמצד אחד מתפללים מנחה אחרי פלג המנחה (כדעת חכמים במשנה), ושמצד שני מתפללים ערבית לפני צה"כ (כדעת רבי יהודה) מה שלא הותר אלא - למי שהתפלל מנחה לפני פלג המנחה [ש"ע או"ח רלג א] - או כשיש חשש שהמניין ייעלם אם ימתינו לצה"כ [משנ"ב שם].

ב. המנהג להתפלל בפורים בתחפושת, נגד הלכה פסוקה [ש"ע או"ח: צח א, צט א] - שבתפילה יש להיות כמי שעומד לפני מלך (וכמובן "בפחד" "באימה" "ביראה" "בתחנונים" "בהכנעה" [שם: צג ב, צה ג, צח א-ג-ד] - מה שבלתי אפשרי כשמחופשים).

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 11:22 am
על ידי יבנה
יש את ספרי מנהג ישראל תורה שכבר אסף אותם.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 11:46 am
על ידי שש ושמח
הפשטן כתב:אך ורק על מנהגים אשר נוגדים הלכה פסוקה ואשר טרם זכו לדברי סנגורי' מאת אף פוסק.

משמע שהנך יודע שאע"פ ש"טרם" זכו לדברי סנגוריה מאף פוסק הרי אין הדבר אלא מפני שעדיין לא עלה הנושא לדיון. ר"ל.

הפשטן כתב:ב. המנהג להתפלל בפורים בתחפושת, נגד הלכה פסוקה [ש"ע או"ח: צח א, צט א] - שבתפילה יש להיות כמי שעומד לפני מלך (וכמובן "בפחד" "באימה" "ביראה" "בתחנונים" "בהכנעה" [שם: צג ב, צה ג, צח א-ג-ד] - מה שבלתי אפשרי כשמחופשים).

שו"ת שבט הלוי חלק י סימן יח
א. אשר שאל, בענין אשר הרבה נוהגים בתחפושת בפורים החלפת בגדים כגון ליטאי עם שטראמל או להיפך אם מותר להתפלל בזה תפלת מנחה או מעריב, עפ"י המבואר או"ח סי' צ"א שצריך כדרך שעומד לפני אנשים חשובים. הנה לדעתי אין חיצונית המלבוש קובע אלא אופן עמדו לפני השי"ת בתפלה ע"ד המבואר סי' צ"ח דיחשוב כאלו שכינה כנגדו, ועומד לפני מלך העולם ועוד ועוד, וכיון שמתפלל ע"פ הלכה והוא מכוסה כהלכה, ואינו עושה שום שחוק אין נפ"מ באיזה בגד עומד.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 12:03 pm
על ידי עובדיה חן
לגבי מנהג הספרדים במנחה -ערבית עיקר הבעיה זה תפילת ערבית לפני השקיעה אבל לאחר השקיעה שמעתי שמקלים בזה.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 12:05 pm
על ידי חגי פאהן
הפשטן כתב:א. מנהג של חלק קטן מהספרדים (ושל עוד אחרים), שמצד אחד מתפללים מנחה אחרי פלג המנחה (כדעת חכמים במשנה), ושמצד שני מתפללים ערבית לפני צה"כ (כדעת רבי יהודה) מה שלא הותר אלא - למי שהתפלל מנחה לפני פלג המנחה [ש"ע או"ח רלג א] - או כשיש חשש שהמניין ייעלם אם ימתינו לצה"כ [משנ"ב שם].

ממש השבוע אמרו באזני שתופעה זו מצויה אך ורק בערים דתיות/חרדיות. בערים מעורבות יש שיעור ואז ערבית בזמנה.

מ"מ, אם אכן יש מנהגים שטרם לימדו עליהם זכות, הרי שאלה מנהגים ממש חדשים.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 12:09 pm
על ידי ביקורת תהיה
הפשטן כתב:מנהג חלק קטן מהספרדים שמתפללים מנחה אחרי פלג המנחה וערבית לפני צה"כ.
וכן נהגו ברוב קהילות אשכנז לאורך כל הדורות (כמובא ב'מגן אברהם' סימן רלג), ומנהג אבותינו בידנו.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 1:31 pm
על ידי תורה מפוארת
חגי פאהן כתב:
הפשטן כתב:א. מנהג של חלק קטן מהספרדים (ושל עוד אחרים), שמצד אחד מתפללים מנחה אחרי פלג המנחה (כדעת חכמים במשנה), ושמצד שני מתפללים ערבית לפני צה"כ (כדעת רבי יהודה) מה שלא הותר אלא - למי שהתפלל מנחה לפני פלג המנחה [ש"ע או"ח רלג א] - או כשיש חשש שהמניין ייעלם אם ימתינו לצה"כ [משנ"ב שם].

ממש השבוע אמרו באזני שתופעה זו מצויה אך ורק בערים דתיות/חרדיות. בערים מעורבות יש שיעור ואז ערבית בזמנה.

מ"מ, אם אכן יש מנהגים שטרם לימדו עליהם זכות, הרי שאלה מנהגים ממש חדשים.

מתקן אותך, גם בערים גדולות בישראל דוגמת ראשון לציון, ירושלים, אשדוד, נוכחתי לראות בתי כנסת שנוהגים הספרדים כן, הטעם הוא, לפי שבדר"כ המתפללים הם עובדי כפיים שבאים להתפלל ואם לא שיסמכו להם שיתפללו יחד את שתי התפילות, לא יבואו לביהכנ"ס.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 1:34 pm
על ידי באר בשדה
הפשטן כתב:. . המנהג להתפלל בפורים בתחפושת . .

עורר על-כך בעלון בית נאמן גל' 154 (פ' צו תשע"ט) אות יא.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 3:15 pm
על ידי הפשטן
ביקורת תהיה כתב:
הפשטן כתב:מנהג חלק קטן מהספרדים שמתפללים מנחה אחרי פלג המנחה וערבית לפני צה"כ.
וכן נהגו ברוב קהילות אשכנז לאורך כל הדורות (כמובא ב'מגן אברהם' סימן רלג), ומנהג אבותינו בידנו.


א. אינני יודע למה היכנסת שינויים לתוך הציטוט שנלקח מדבריי. במקומך הייתי מצטט כך: "מנהג של חלק קטן מהספרדים...ש...מתפללים מנחה אחרי פלג המנחה...ו...ערבית לפני צה"כ" (כזכור יש הבדל בין ציטוט לבין נדר).

ב. אני לא דנתי על המנהג הישן אלא על המנהג הקיים כיום. זה שיש כזה מנהג - לא רק בקרב הספרדים - אלא גם בקרב האשכנזים, זה ברור (אף רמזתי לכך באותו חלק מדבריי שאותו הישמטת מתוכם כשציטטת מהם), הטענה שלי הייתה רק שהוא נוגד הלכה פסוקה בש"ס ובש"ע וברמ"א ובמשנ"ב.
האם מישהו מהפוסקים כתב שזה מנהג כשר (כמובן כשאין חשש להיעלמות הציבור אם לא יקדימו להתפלל) ?

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 3:31 pm
על ידי איש קריות
כמדומה שב"כף החיים" מביא שנהגו לעשות זאת על פי הקבלה שיש להתפלל גם מעריב ביום עצמו ולא בלילה. ולכאורה גם יעקב אבינו שתיקן תפילת ערבית התפלל סמוך לסוף היום.
מציע לכולם שרגע לפני שמגדירים מנהג מסוים כנוגד לגמרי את ההלכה, לא להסתפק בעיון בספרי ההלכה המקובלים כמשנ"ב וכדומה אלא לעיין גם בספרי הלכה אחרים, בדגש על ספרי ההלכה של העדות שנוהגים כך.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 4:02 pm
על ידי זאב ערבות
אולי יש להנהיג מנהג חדש שאינו נוגד הלכה פסוקה שטרם פותחים אשכול חדש, לעשות חיפוש כדי לוודות שהענין או הנושא לא נדונו בעבר. והיה אם כבר נדון, להוסיף על הנאמר שם, והנה חיפוש קל מראה שאף נושא זה נדון בעבר viewtopic.php?f=17&t=20371&hilit

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 4:05 pm
על ידי הפשטן
שש ושמח כתב:
הפשטן כתב:אך ורק על מנהגים אשר נוגדים הלכה פסוקה ואשר טרם זכו לדברי סנגורי' מאת אף פוסק.

משמע שהנך יודע שאע"פ ש"טרם" זכו לדברי סנגוריה מאף פוסק הרי אין הדבר אלא מפני שעדיין לא עלה הנושא לדיון. ר"ל.


אינני מבין למה אתה מייחס לי דיעה שלא עלתה על ליבי. זה שאני לא כתבתי "לא זכו" - אלא כתבתי "טרם" זכו, זה לא כדי לרמוז שאני ח"ו מקוה שהם יזכו לסנגורי' אחרי שהנושא יעלה לדיון, אלא כדי שלא יתמהו כנגדי "האם אתה נביא לדעת שלא ניתן לסנגר עליהם", אז כתבתי בלשון "טרם" - כדי לרמוז שאני דן רק על העבר - לא העתיד שלגביו אינני יודע דבר כי אינני נביא. הא ותו לא.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 4:38 pm
על ידי ביקורת תהיה
ג. המנהג להתעקש על דברים שנאמרו, להתפתל בפיתולים מפיתולים שונים ולא להודות ולומר בפשטות 'טעיתי' 'לאו אדעתאי' וכיוצא באלו לשונות של חרטה – מנהג 'מכובד', אך נוגד הלכה פסוקה של תנא דבי אליהו: לעולם יהא אדם ירא שמים ומודה על האמת.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 5:08 pm
על ידי הפשטן
ביקורת תהיה כתב:ג. המנהג להתעקש על דברים שנאמרו, להתפתל בפיתולים מפיתולים שונים ולא להודות ולומר בפשטות 'טעיתי' 'לאו אדעתאי' וכיוצא באלו לשונות של חרטה – מנהג 'מכובד', אך נוגד הלכה פסוקה של תנא דבי אליהו: לעולם יהא אדם ירא שמים ומודה על האמת.


א. האשכול מיועד לדון באקטואלי', ולא על מה שהי'. כיום המנהג נפוץ בעיקר אצל הספרדים, אם כי רק בתוך חלק קטן מקרב הספרדים. אצל האשכנזים (שבעיקר אצלם אני נוהג להתפלל) המנהג הזה הרבה פחות נפוץ, אבל הואיל והוא בכל זאת עדין קיים, לכן אחרי שכתבתי שהוא קיים אצל חלק קטן מהספרדים - טרחתי להוסיף בסוגרים "ושל עוד אחרים" (כשבכך רמזתי למנהג שעדין קיים בבית הכנסת האשכנזי שבו מתפלל אבי-אמי ובעוד כמה בתי כנסיות). לא כתבתי כלום על המנהג הישן, אלא רק על מה שקיים כיום, כי זה נושא האשכול - לדון באקטואלי' - לא על מה שהי'.

ב. אין צריך לומר, שהעובדה שהמנהג הזה ישן - לא נותנת לו תעודת כשרות, ולכן בהודעתי הקודמת שאלתי - האם מישהו מהפוסקים כתב - שזה מנהג כשר (כמובן כשאין חשש להיעלמות הציבור אם לא יקדימו להתפלל).

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 5:28 pm
על ידי הפשטן
זאב ערבות כתב:אולי יש להנהיג מנהג חדש שאינו נוגד הלכה פסוקה שטרם פותחים אשכול חדש, לעשות חיפוש כדי לוודות שהענין או הנושא לא נדונו בעבר. והיה אם כבר נדון, להוסיף על הנאמר שם, והנה חיפוש קל מראה שאף נושא זה נדון בעבר viewtopic.php?f=17&t=20371&hilit


ייש"כ.
אבל יש קצת הבדל בין שני האשכולות, כי הנוכחי דן במנהגים אשר בוודאות נוגדים את ההלכה.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 6:09 pm
על ידי ביקורת תהיה
הפשטן כתב:אין צריך לומר, שהעובדה שהמנהג הזה ישן - אינה נותנת לו תעודת כשרות.
וכי כך מתבטאים כלפי מנהג שנהגו כל גדולי ישראל לדורותיהם. אתמהה.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 6:36 pm
על ידי בברכה המשולשת
ביקורת תהיה כתב:
הפשטן כתב:אין צריך לומר, שהעובדה שהמנהג הזה ישן - אינה נותנת לו תעודת כשרות.
מנהג שנהגו כל גדולי ישראל לדורותיהם.


לא כולם, אבל בהחלט רובם.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 8:00 pm
על ידי ביקורת תהיה
הפשטן כתב:טענתי שעצם היותו של המנהג מנהגם של רבינו שבתי כ"ץ ורבינו אברהם אבלי סג"ל, איננה תעודת כשרות עבורו.
טענתי, שהמנהג שנהגו רבינו יחזקאל סגל לנדא ורבינו עקיבא גינז מאייזנשטט נוגד הלכה "פסוקה".

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 8:13 pm
על ידי הפשטן
אתה שוב מצטט ממני דברים שלא כתבתי.
בשונה ממך, לא אצטט מפיך את מה שלא כתבת, אלא רק אניח שגם אתה מסכים עם כל מה שכתבתי בהודעתי הקודמת (ובלבד שנפרש את המילה "פסוקה" במובן שאותו ביארתי שם). ואם תכחיש את הנחתי לגביך, אז אסתפק בכך שאניח כי - לפחות כל אדם אחר אשר קרא את הודעתי הקודמת - הסכים עם כל מה שכתבתי בה (ובלבד וכו' ).

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 8:34 pm
על ידי יוסף בניהו
הפשטן כתב:א. מנהג של חלק קטן מהספרדים (ושל עוד אחרים), שמצד אחד מתפללים מנחה אחרי פלג המנחה (כדעת חכמים במשנה), ושמצד שני מתפללים ערבית לפני צה"כ (כדעת רבי יהודה) מה שלא הותר אלא - למי שהתפלל מנחה לפני פלג המנחה [ש"ע או"ח רלג א] - או כשיש חשש שהמניין ייעלם אם ימתינו לצה"כ [משנ"ב שם].

מנהג זה הוזכר בספרי הרב עובדיה שיש לו על מה לסמוך ואני חושב שגם הרב בן ציון יישב המנהג.
רק צריך להעיר על עדות שלא נהגו בזה בעבר וכיום התחילו לנהוג בזה שלכאורה אין זה נכון.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 8:38 pm
על ידי הפשטן
מעולם לא רמזתי שלא ניתן ליישב את המנהג באופן כללי (למשל נוכל ליישב ע"י שנוכיח שהמנהג הזה קדם לפסקי השו"ע ושלכן הם אינם מחייבים אותו).
אבל איך שלא ניישב אותו, לא נוכל להכחיש את העובדה, שלא ניתן ליישבו עם ההלכה הפסוקה בש"ע (וברמ"א ובמשנ"ב).

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 8:50 pm
על ידי ביקורת תהיה
תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם תֶּהְגֶּה שָׁגִיתִי.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 8:58 pm
על ידי ביקורת תהיה
יוסף בניהו כתב:מנהג זה הוזכר בספרי הרב עובדיה שיש לו על מה לסמוך ואני חושב שגם הרב בן ציון יישב המנהג.
דומה כי בימי החנוכה ובצום הרביעי נהוג כך אצל כל קהילות הספרדים די בכל אתר ואתר.
על כל פנים, בתפוצות ישראל על אדמת אירופה נוהגים רוב קהלות האשכנזים במנהג 'ישן' זה עד היום הזה.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 10:09 pm
על ידי אראל
הפשטן כתב:ב. המנהג להתפלל בפורים בתחפושת, נגד הלכה פסוקה [ש"ע או"ח: צח א, צט א] - שבתפילה יש להיות כמי שעומד לפני מלך (וכמובן "בפחד" "באימה" "ביראה" "בתחנונים" "בהכנעה" [שם: צג ב, צה ג, צח א-ג-ד] - מה שבלתי אפשרי כשמחופשים).

רצונו של המלך זה כבודו
מנהג ישראל תורה להתחפש בפורים, אם כן זה רצונו ית', ואין שום חסרון להתפלל ככה במלבוש שהמלך חפץ ביקרו

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ה' מרץ 12, 2020 7:15 am
על ידי הפשטן
ביקורת תהיה כתב:תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם תֶּהְגֶּה שָׁגִיתִי.


אין לי מושג לאן אתה חותר, אבל אם זה כל כך חשוב לך שאגיד ששגיתי מבלי שתסביר לי - מה מטרתך - ולמה בכלל שאגיד את המילה התמוהה הזאת שכל כך אינה קשורה לאשכול הזה, אז הנה קבל אותה, ואפילו פי שלש ממה שאיוותה נפשך: "שגיתי שגגתי טעיתי". אתה רוצה עוד? הנה: "חטאתי עוויתי פשעתי". עוד?

אבל לאן אתה חותר? ומה לגביך אתה עצמך? האם גם אתה מסוגל להגיד על עצמך את מה שאני אמרתי על עצמי לבקשתך? אני מנחש שלא, ותדבק לשוני לחיכי אם זה יקרה.

ומכל מקום אני מציע להתעסק בעניני האשכול, ולא במילים תמוהות - שכל כך מנותקות מנושא האשכול, ואם בכלל תרצה זאת שוב, אז אנא שים הכול באותיות קטנות כפי שאני עושה כעת, וזאת על מנת לאותת לקוראים שיש כאן סטי' מהנושא.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ה' מרץ 12, 2020 7:16 am
על ידי הפשטן
אראל כתב:רצונו של המלך זה כבודו. מנהג ישראל תורה להתחפש בפורים, אם כן זה רצונו ית', ואין שום חסרון להתפלל ככה במלבוש שהמלך חפץ ביקרו


הטענה שלי לא הייתה שאין זה מלבוש שהמלך חפץ ביקרו, אלא היא הייתה - שהמנהג הזה נגד הלכה פסוקה בש"ס ובש"ע ברמ"א במשנ"ב.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ה' מרץ 12, 2020 6:12 pm
על ידי אראל
הפשטן כתב:הטענה שלי לא הייתה שאין זה מלבוש שהמלך חפץ ביקרו, אלא היא הייתה - שהמנהג הזה נגד הלכה פסוקה בש"ס ובש"ע ברמ"א במשנ"ב.

אסביר לך יותר
ראית מימיך מישהו שיעמוד לפני המלך לבוש בלבוש קיטל, או בטלית עם חוטים תלויים בארבע הכנפות???
אלא מאחר שכך הוא המצוה, או המנהג, אם כן זה רצונו ית',
והשו"ע והמשנ"ב שהביאו את מנהג התחפושת בפורים, יסכימו שאם כך הוא מצות ומנהג היום להיות לבוש כך, אם כן בודאי שכך הוא המלבוש הרצוי להתפלל בו ביום לפניו ית', וכך הוא רצונו ית'

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ה' מרץ 12, 2020 7:53 pm
על ידי שש ושמח
ומה הדין במי שעשה חסד עם אלמנה ותיקן לה את הביוב ובגדין נראים בהתאם, האם יוכל להתפלל כך?
גם אם יש ענין להתחפש בפורים, מסתבר שזה בשאר היום ולא בזמן התפלה ואין היתר להתפלל כך.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ו' מרץ 13, 2020 1:57 am
על ידי אראל
אין דמיון כלל, הלא זה חלק ממנהגי היום, משא"כ המשל שלך עם העושה חסד לאלמנה
ומדי דברי, חושבני שאולי גם בנידון שהבאת יש ענין להתפלל כך, שיעלה לו זכות החסד שעשה לטובה, ויועיל לו לקבלת התפלה [כמובן באופן שאין עליו רבב של צואה וכדו']
וסמוכין לכך ממה שהובא בהל' ראש השנה בשם המהרי"ל, שהמוהל בראש השנה לא יקנח פיו מדם המילה והמציצה, ויתקע כך כדי לעורר זכות המילה, ולא מצינו כלל מי שיחשוש שהלא אין עומדים כך בפני המלך בפה מטונף בדם

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ש' מרץ 14, 2020 10:02 pm
על ידי יוסף בניהו
אראל כתב:והשו"ע והמשנ"ב שהביאו את מנהג התחפושת בפורים, יסכימו שאם כך הוא מצות ומנהג היום להיות לבוש כך, אם כן בודאי שכך הוא המלבוש הרצוי להתפלל בו ביום לפניו ית', וכך הוא רצונו ית'


אשמח למקור שבש"ע ובמשנ"ב הוזכר מנהג התחפושות.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ש' מרץ 14, 2020 10:04 pm
על ידי יוסף בניהו
אראל כתב: וסמוכין לכך ממה שהובא בהל' ראש השנה בשם המהרי"ל, שהמוהל בראש השנה לא יקנח פיו מדם המילה והמציצה, ויתקע כך כדי לעורר זכות המילה, ולא מצינו כלל מי שיחשוש שהלא אין עומדים כך בפני המלך בפה מטונף בדם

אין זה דומה שהרי הוא לא מתפלל,
ולפני תפלת מוסף כנראה הוא ישטוף את פיו.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ש' מרץ 14, 2020 10:06 pm
על ידי ישראל אליהו
יוסף בניהו כתב:
אראל כתב:והשו"ע והמשנ"ב שהביאו את מנהג התחפושת בפורים, יסכימו שאם כך הוא מצות ומנהג היום להיות לבוש כך, אם כן בודאי שכך הוא המלבוש הרצוי להתפלל בו ביום לפניו ית', וכך הוא רצונו ית'


אשמח למקור שבש"ע ובמשנ"ב הוזכר מנהג התחפושות.

סימן תרצ"ו ס"ח, ומשנ"ב סק"ל.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: ש' מרץ 14, 2020 10:50 pm
על ידי מה שנכון נכון
אראל כתב: וסמוכין לכך ממה שהובא בהל' ראש השנה בשם המהרי"ל, שהמוהל בראש השנה לא יקנח פיו מדם המילה והמציצה, ויתקע כך כדי לעורר זכות המילה, ולא מצינו כלל מי שיחשוש שהלא אין עומדים כך בפני המלך בפה מטונף בדם

"ונראה שאעפ"כ יקנח פיו מבחוץ, וגם ירחץ ידיו משום כבוד הברכה [מט"א]". מ"ב שם.
וברמ"א יו"ד רסה, א "וכשהמוהל מברך ברכה זו (אשר קדש) רוחץ תחלה ידיו ופיו כדי שיברך בנקיות".
"למדתך תורה דרך ארץ, בגדים שבישל בהם קדרה לרבו, אל ימזוג בהם כוס לרבו".

אמנם לענ"ד בלא"ה אין ריעותא להתפלל בתחפושות ('סבירה'), ואי"צ להפוך זאת למנהג ישראל ולרצונו ית'. האמור בסי' תרצ"ו הוא לענין היתר ותל"מ.

Re: אשכול מנהגים אשר לכו"ע נוגדים הלכה פסוקה.

פורסם: א' מרץ 15, 2020 7:29 am
על ידי אראל
יוסף בניהו כתב:אשמח למקור שבש"ע ובמשנ"ב הוזכר מנהג התחפושות.

או"ח סי' תרצ"ו סעי' ח' ברמ"א
וע"ע ביו"ד סי' קפ"ב סעי' ה', וט"ז וש"ך שם

מה שנכון נכון כתב:
אראל כתב: וסמוכין לכך ממה שהובא בהל' ראש השנה בשם המהרי"ל, שהמוהל בראש השנה לא יקנח פיו מדם המילה והמציצה, ויתקע כך כדי לעורר זכות המילה, ולא מצינו כלל מי שיחשוש שהלא אין עומדים כך בפני המלך בפה מטונף בדם

"ונראה שאעפ"כ יקנח פיו מבחוץ, וגם ירחץ ידיו משום כבוד הברכה [מט"א]". מ"ב שם.
וברמ"א יו"ד רסה, א "וכשהמוהל מברך ברכה זו (אשר קדש) רוחץ תחלה ידיו ופיו כדי שיברך בנקיות".
"למדתך תורה דרך ארץ, בגדים שבישל בהם קדרה לרבו, אל ימזוג בהם כוס לרבו".

צודק, וייש"כ על ההערה