עמוד 1 מתוך 1

משה ואהרן ובניו לא ישנו ארבעים שנה?

פורסם: ב' מאי 23, 2011 8:15 am
על ידי ישראל הר כסף
נשאלתי ע"י ידיד.
בענין שמירת המקדש, צורתה באופן שהיו נעורים בלילה, כמו שכ' הראב"ד בריש תמיד והמפרש שם. ואף לפי הרמב"ם (פ"ח מהל' בית הבחירה ה"ו) שמשמע שהכהנים היו ישנים [משא"כ הלויים], כ' המל"מ דודאי גם הכהנים השומרים לא היו ישנים, אלא כמ"ש בפסקי תוס' שהיתה תורנות בין השומרים, שחלק היו ישנים וחלק ערים, וכעי"ז כ' הבאר שבע עי"ש.
ולפי"ז צל"ע בענין המשכן שהשמירה נתקיימה ע"י משה ואהרן ובניו ומפו' בגמ' בתמיד (כו.) שמשה בחד מקום לחודיה ואהרן ובניו כל אחד במקום נפרד [ובזה נתקיימה שמירת כהנים בג' מקומות],
ונמצא שמש"ר ואהרן ובניו היו אסורים לישן כל הלילה, במשך מ' שנה. [כיון שלא היה להם עם מי להחליף, שהכהנים היו שלושה וכ"א היה מוכרח לקיים דין השמירה במקומו, דהוא דין מה"ת שישמרו בג' מקומות. ואף מש"ר, עי' במל"מ דדין השמירה דלויים התקיים רק ע"י משה].
ולפי הדעות (הרא"ש והמפרש בתמיד והמנ"ח והריעב"ץ) דדין שמירה הוא גם ביום ולא רק בלילה, נמצא שלא ישנו כלל!
וצ"ע.

Re: משה ואהרן ובניו לא ישנו ארבעים שנה?

פורסם: ב' מאי 23, 2011 10:53 am
על ידי דראל
נקודת ההנחה (החוזרת בהרבה שאלות בפורום) היא שבמדבר קיימו את כל המצוות.
נקודה זו צריכה בירור היטב, ובודאי במקום שא"א.

Re: משה ואהרן ובניו לא ישנו ארבעים שנה?

פורסם: ב' מאי 23, 2011 11:04 am
על ידי חד וחלק
מה שכתבת שלהרא"ש וכו' לא ישנו גם ביום הוא ודאי אינו, שהרי משה לא היה כל ימיו במדבר בתוך המקדש, כמפורש בתורה.

Re: משה ואהרן ובניו לא ישנו ארבעים שנה?

פורסם: ב' מאי 23, 2011 11:08 am
על ידי חכם באשי
ישראל,
זכורני שראיתי פעם באיזה ספר (אולי של ר' חיים פלאג'י), שמשה רבינו, משעה שעלה לשמים ולא אכל ארבעים יום וארבעים לילה - גם אחרי שירד, הוא לא אכל כל הארבעים שנה.
אולי זה שייך לנידון?

Re: משה ואהרן ובניו לא ישנו ארבעים שנה?

פורסם: ב' מאי 23, 2011 11:14 am
על ידי ישראל הר כסף
דראל כתב:נקודת ההנחה (החוזרת בהרבה שאלות בפורום) היא שבמדבר קיימו את כל המצוות.
נקודה זו צריכה בירור היטב, ובודאי במקום שא"א.

דראל היקר, בא נצא מהעמרצות. תקרא טוב לפני שאתה מגיב, הלא את הגמ' הזו כתבתי בפירוש בהודעת הפתיחה של האשכול. ובה כתוב בפי' שהם היו השומרים.
את דין שמירה בג' מקומות לומדת הגמ' מאהרן ושני בניו ששמרו בג' מקומות ומכיוון שלא היו עוד כהנים הרי הם מוכרחים להיות ערים כל לילות מ' שנה במדבר.

Re: משה ואהרן ובניו לא ישנו ארבעים שנה?

פורסם: ב' מאי 23, 2011 11:18 am
על ידי ישראל הר כסף
דין שמירה ביום הוא נתון למח' וכתב התוי"ט שאין נראין דברי האומר שגם ביום היה דין שמירה.
הבית דוד השיג עליו שאדרבה, מכיוון שכל דין שמירה הוא רק לכבוד הרי בשמירה ביום יותר ניכר הכבוד.
אלא שהרש"ש וקדמו המל"מ הכו על קדקדו דא"כ מתי עבדו עבודה, הרי אהרן ובניו הכהנים היחידים והם שמרו את המשכן.

וכאן באה השאלה, למה על הלילה לא היה קשה להם ובגלל השינה.

Re: משה ואהרן ובניו לא ישנו ארבעים שנה?

פורסם: ב' מאי 23, 2011 2:23 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
אהרן עצמו היה בכור. ממילא אם לא שמר מדין כהן - שמר מדין בכור, בהנחה שהבכורות עשו זאת אז.

Re: משה ואהרן ובניו לא ישנו ארבעים שנה?

פורסם: ב' מאי 23, 2011 3:22 pm
על ידי הבונה
מדוע מתפלפלים שוב ושוב ברעיונות הנוגדים את המידע שבהודעת הפתיחה?
מפורש בכתוב וכפי שמבארת הגמרא, שרק משה ואהרן ובניו שמרו עוד מיד בהקמת המשכן, לא קרה אחר כך מעבר תפקידים לבכורים, אם כבר להיפך.
גם הרעיון שהלויים החליפו את הכהנים נפסל, כי משה שמר לדברי הגמרא בתור לוי לא בתור כהן כפי שהיה דינו לפעמים, ומלבדו היו דוקא כהנים צריכים לשמור בשלש מקומות.
בקיצור, השאלה נותרה במקומה, וחבל שלא קוראים היטב את השאלה, ומתפתלים שוב ושוב סביב תירוצים לא אפשריים.

Re: משה ואהרן ובניו לא ישנו ארבעים שנה?

פורסם: ב' מאי 23, 2011 5:20 pm
על ידי הבונה
רבנו תו"ס
מה שכתבתי להיפך, התכונתי שרק תפקידי הבכורים עברו לידי הכהנים והלויים ולא בכיוון ההפוך. (י"א שלע"ל תחזור העבודה לבכורים, אבל זה משהו אחר).
משה אהרן ובניו כל אחד שמר במקום אחר, ומה יצא להם מלהחליף זה עם זה מקום, תמיד כמות השומרים ככמות המקומות.

Re: משה ואהרן ובניו לא ישנו ארבעים שנה?

פורסם: ב' מאי 23, 2011 6:13 pm
על ידי דראל
ישראל הר כסף כתב:
דראל כתב:נקודת ההנחה (החוזרת בהרבה שאלות בפורום) היא שבמדבר קיימו את כל המצוות.
נקודה זו צריכה בירור היטב, ובודאי במקום שא"א.

דראל היקר, בא נצא מהעמרצות. תקרא טוב לפני שאתה מגיב, הלא את הגמ' הזו כתבתי בפירוש בהודעת הפתיחה של האשכול. ובה כתוב בפי' שהם היו השומרים.
את דין שמירה בג' מקומות לומדת הגמ' מאהרן ושני בניו ששמרו בג' מקומות ומכיוון שלא היו עוד כהנים הרי הם מוכרחים להיות ערים כל לילות מ' שנה במדבר.


הר כסף הלא יקר, ותר על פתיחות חביבות, ונוותר גם עלבונות שאינן מטיב המקום.
הגמרא לומדת מדיוק במילים שיש חובה לשמור בשלושה מקומות. סה טו.

Re: משה ואהרן ובניו לא ישנו ארבעים שנה?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 11:33 am
על ידי אוצר החכמה
דראל כתב:נקודת ההנחה (החוזרת בהרבה שאלות בפורום) היא שבמדבר קיימו את כל המצוות.
נקודה זו צריכה בירור היטב, ובודאי במקום שא"א.


למה לא קיימו את כל המצוות האפשריות אחר שניתנו להם, ולאו ישראל נינהו?

מלבד התלויות בארץ, מילה משום רוח צפונית, וכדומה.

Re: משה ואהרן ובניו לא ישנו ארבעים שנה?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 1:09 pm
על ידי תולעת ספרים07

קוד: בחר הכל

 הגמרא לומדת מדיוק במילים שיש חובה לשמור בשלושה מקומות. סה טו.

אנסה להסביר את דבריו של דראל:
שלא אמרו שם בגמ' שצריך דווקא את משה ואהרן וכו' וכפי שכתב רבי ישראל הר כסף
ולדעתו של דראל למדים שצריך שלושה כהנים אך לאו דווקא משה ואהרן...
ובאם טעיתי בכוונתו אבקש מעיקרא סליחה כפרה ומחילה...

Re: משה ואהרן ובניו לא ישנו ארבעים שנה?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 1:12 pm
על ידי אוצר החכמה
לא ראיתי בפנים אבל כמו שהביא הר כסף את המשנה למלך נראה שהבין שזה היה כך למעשה ולא דין עקרוני וכן מסתבר ופשטות הגמרא

Re: משה ואהרן ובניו לא ישנו ארבעים שנה?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 1:24 pm
על ידי תולעת ספרים07
מדריו של דראל משמע שהוא ראה בפנים
כמו כן אין צריך להתעמק כל כך בסוגיא ניתן לפתוח מנחת חינוך והכל יפרש לפניך כשמלה...

Re: משה ואהרן ובניו לא ישנו ארבעים שנה?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 1:26 pm
על ידי אוצר החכמה
התכוונתי את המשנה למלך בפנים

Re: משה ואהרן ובניו לא ישנו ארבעים שנה?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 1:27 pm
על ידי תולעת ספרים07
זהו בדיוק הנקודה
דראל מבקש לחלוק בזה על המשנה למלך...

Re: משה ואהרן ובניו לא ישנו ארבעים שנה?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 9:53 pm
על ידי מעיין
מענין לענין
שינת משה רבינו במשך הארבעים שנה
מתשו' השיב משה [למהר"ם ט"ב אבד"ק ואדמו"ר באיהעל] סי' ב'
השיב משה.jpg
השיב משה.jpg (214.93 KiB) נצפה 4395 פעמים