עמוד 1 מתוך 1

בקי או בקיא?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 12:22 am
על ידי אדג
איך נכון יותר לכתוב?

Re: בקי או בקיא?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 12:31 am
על ידי יאיר
איני בקי/א בכגון דא..(ניסיתי לחפש אך לא ראיתי מי שמדבר בנושא).

Re: בקי או בקיא?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 12:31 am
על ידי גוראריה
לשניהם מצינו במקורות.
ואף "בקיע" בסנהדרין ה: ואף שבגליון גריס בקי אבל מה יעשה להרא"ש ועוד דגרסי "ופקיע" ?!

Re: בקי או בקיא?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 12:34 am
על ידי רבטוב
לדעתי בקי הוא קיצור מבקיאות ...

Re: בקי או בקיא?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 12:42 am
על ידי נאשער
רבטוב כתב:לדעתי בקי הוא קיצור מבקיאות ...

על אותו משקל אפשר לומר ד'בקיא' הוא קיצור מבקיאות, מי החליט כמה אותיות הוא קיצור, הלא יודע אתה דיש המקצרים ואומרים שלו' במקום שלום...

Re: בקי או בקיא?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 12:44 am
על ידי אדג
רבטוב כתב:לדעתי בקי הוא קיצור מבקיאות ...
ובקיא?

באמת שלא הבנתי.

וקדמני נאשער.

Re: בקי או בקיא?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 12:47 am
על ידי גוראריה
אבאר קצת: בבקיא האל"ף לא נקראת. ולכן יש מקום לומר שבטעות נשתרשה אל"ף זו [אולי בעקבות לשון הרבים"בקיאין" כבריש גיטין]. זה בין כך לא שאלה להגייה אלא לכתיבה.
אבל כבר ציינתי למעלה שמצינו בקיע וזה לכאו' בפת"ח.

Re: בקי או בקיא?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 12:49 am
על ידי שמח תשמח
במילון בן יהודה הערך הוא בקי/בקיא ושניהם נכונים. ואגב בהוראת המילה בקיא מצאתי מאמר בן 6 עמודים. והנה תחילתו:
http://www.otzar.org/crops/157033175-13719-86415.html

בקי/בקיא - כדי/כדאי - מדי/מדאי

פורסם: ג' מאי 24, 2011 10:05 am
על ידי משמרת
ובהקשר לכך, מענין לענין באותו ענין:

"כדי", או: "כדאי"?

"מדי", או: "מדאי"?

Re: בקי או בקיא?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 10:21 am
על ידי יאיר
בר יוחאי או יוחי?

Re: בקי או בקיא?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 10:24 am
על ידי שמח תשמח
ברי או בריא

Re: בקי או בקיא?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 1:16 pm
על ידי אדג
שמח תשמח כתב:ברי או בריא


אם כוונתך לבריאות הגוף והנפש, הרי בריא הוא הנכון, ואם כוונתך לברירות הטענה הרי שברי הוא הנכון. אין באלה ב' אפשרויות.

Re: בקי/בקיא - כדי/כדאי - מדי/מדאי

פורסם: ג' מאי 24, 2011 1:56 pm
על ידי חכם באשי
משמרת כתב:ובהקשר לכך, מענין לענין באותו ענין:
"כדי", או: "כדאי"?
"מדי", או: "מדאי"?


באופן כללי,
התלמוד ירושלמי (והכתיב הארצישראלי הקדום), דרכו להשמיט את האל"ף,
ובתלמוד הבבלי - מקיימו.
לדוגמא: השם 'אלעזר' (בבבלי) מובא בירושלמי כ'לעזר'.

Re: בקי או בקיא?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 2:58 pm
על ידי איסתרא בלגינא
נקי או נקיא?

Re: בקי או בקיא?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 3:07 pm
על ידי יאיר
איסתרא בלגינא כתב:נקי או נקיא?

איפה מצאת נקיא?

Re: בקי או בקיא?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 3:08 pm
על ידי איסתרא בלגינא
אנה ה' אל נא נאבדה בנפש האיש הזה ואל תתן עלינו דם נקיא

Re: בקי או בקיא?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 3:14 pm
על ידי יאיר
נכון.
ויש גם ביואל ד יט "מִצְרַיִם לִשְׁמָמָה תִהְיֶה וֶאֱדוֹם לְמִדְבַּר שְׁמָמָה תִּהְיֶה מֵחֲמַס בְּנֵי יְהוּדָה אֲשֶׁר שָׁפְכוּ דָם נָקִיא בְּאַרְצָם"

ומעניין שבשני הפס' הוא בצירוף המילה דם.

Re: בקי או בקיא?

פורסם: ג' מאי 24, 2011 3:16 pm
על ידי איסתרא בלגינא
למרות שהצירוף דם נקי נמצא גם בלא א'
ולא ישפך דם נקי בקרב ארצך
גבי עגלה ערופה

Re: בקי או בקיא?

פורסם: ד' מאי 25, 2011 3:51 am
על ידי אדג
חכם באשי כתב:
משמרת כתב:ובהקשר לכך, מענין לענין באותו ענין:
"כדי", או: "כדאי"?
"מדי", או: "מדאי"?


באופן כללי,
התלמוד ירושלמי (והכתיב הארצישראלי הקדום), דרכו להשמיט את האל"ף,
ובתלמוד הבבלי - מקיימו.
לדוגמא: השם 'אלעזר' (בבבלי) מובא בירושלמי כ'לעזר'.


והוא כמפורש בתלמוד דידן (ריש ב"ק) דתנא ירושלמי לישנא קלילא נקט.

ואני לא שאלתי אלא על אופן כתיבתי עתה אי מיניהו עדיף דשניהם מצויים כאחת.

נקיא - הוי כמעט ככתיב וקרי (או דילמא: קריא, בעברית מודרנית), דהא' נחה ולא נשמעת כל עיקר.