עמוד 1 מתוך 1

דעת מרן הגרע"י בענין סב"ל

פורסם: ה' אפריל 30, 2020 9:56 am
על ידי אורח
דעת מרן הגרע"י בענין סב"ל

כנודע הרדב"ז סובר דכל שנחלקו הפוסקים אם לברך או לא אומרים סב"ל, אבל אם המחלוקת במצוה (כגון אם אתרוג זה כשר או פסול) בכה"ג לא אומרים סב"ל, ואם פסקו שהאתרוג כשר גם מברכים עליו דהברכה נמשכת אחר המצוה. והמחבר ז"ל בשו"ע אין דעתו כך אלא גם באופן זה אומרים סב"ל.

וח"א אמר לי שמרן הגרע"י זל העלה דהלכה כרדב"ז, ונחוץ לי לדעת היכן כתב כן, כי לי ידוע שהוא עשה כעין פשרה שאם המחלוקת במצוה ודעת המחבר בשו"ע לברך יכולים לברך, וגם על זה יש חולקים.

היכן מצינו שהגרע"י ז"ל פסק כרדב"ז?

Re: דעת מרן הגרע"י בענין סב"ל

פורסם: ו' מאי 01, 2020 9:39 am
על ידי כמעיין המתגבר
דעת רבים מהפוסקים שלא קיבלו כלל כלל זה, - עי' בשדי חמד (אס"ד מע' ברכות סי' א' אות יח סק"ו) ובשו"ת אור לי (בהשמטות דף קמה) הוכיח דלא קיבלו כלל זה.

ודעת מרן הרב עובדיה, היא ההיפך ממה שאמרו לך, תראה בזה בשו"ת יביע אומר (ח"י סי' כ ובכ"מ), שלדעת מרן אין העיקר בזה כהרדב"ז, ולכן הברכה אינה נגררת אחר המצוה, ורק מרן החיד"א עשה פשרה כאשר בלאו הכי דעת מרן הש"ע לברך, ורק אנו עושים סב"ל מטעם שב ואל תעשה גרידא, והרי המברך כמרן אין מזניחין אותו, רק בזה אם המחלוקת תהיה במצוה ולא בברכה, נסמוך על הרדב"ז להחזיר את ההוראה לכתחילה כמרן הש"ע לברך, שהרי בלאו הכי קיבלנו הוראותיו והעושה כדבריו אין מזניחין אותו.
וגם תראה בשו"ת יביע אומר (ח"ה ס"ס מב ועו') וכן בספר עין יצחק.

Re: דעת מרן הגרע"י בענין סב"ל

פורסם: ו' מאי 01, 2020 10:59 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
יש סתירה בזה במשנתו של מרן הרב עובדיה וכבר האריך בזה בספר שלום יעקב למו"ר היח"ס שליט"א אשמח אם מאן דהוא יעלהו.
וע"ע בהשמטות ליבי"א חלק י' מה שנתחבט בסתירה בדברי עצמו.

Re: דעת מרן הגרע"י בענין סב"ל

פורסם: ו' מאי 01, 2020 11:02 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
כמעיין המתגבר כתב:דעת רבים מהפוסקים שלא קיבלו כלל כלל זה, - עי' בשדי חמד (אס"ד מע' ברכות סי' א' אות יח סק"ו) ובשו"ת אור לי (בהשמטות דף קמה) הוכיח דלא קיבלו כלל זה.

ודעת מרן הרב עובדיה, היא ההיפך ממה שאמרו לך, תראה בזה בשו"ת יביע אומר (ח"י סי' כ ובכ"מ), שלדעת מרן אין העיקר בזה כהרדב"ז, ולכן הברכה אינה נגררת אחר המצוה, ורק מרן החיד"א עשה פשרה כאשר בלאו הכי דעת מרן הש"ע לברך, ורק אנו עושים סב"ל מטעם שב ואל תעשה גרידא, והרי המברך כמרן אין מזניחין אותו, רק בזה אם המחלוקת תהיה במצוה ולא בברכה, נסמוך על הרדב"ז להחזיר את ההוראה לכתחילה כמרן הש"ע לברך, שהרי בלאו הכי קיבלנו הוראותיו והעושה כדבריו אין מזניחין אותו.
וגם תראה בשו"ת יביע אומר (ח"ה ס"ס מב ועו') וכן בספר עין יצחק.

מרן החיד"א לא ס"ל הכי כמבואר בקונטרס זכרון משה.

Re: דעת מרן הגרע"י בענין סב"ל

פורסם: ו' מאי 01, 2020 2:33 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
האריכו בדעת הגרע"י זצ"ל בירחונים ובקבצים שונים, מה שאני זוכר אריכות בנושא זה בקובץ משנת יוסף.
אבל בודאי גם באו"ת יתד המאיר ואבזרייהו האריכו.

Re: דעת מרן הגרע"י בענין סב"ל

פורסם: א' מאי 03, 2020 12:43 pm
על ידי כמעיין המתגבר
יוסף חיים אוהב ציון כתב:יש סתירה בזה במשנתו של מרן הרב עובדיה וכבר האריך בזה בספר שלום יעקב למו"ר היח"ס שליט"א אשמח אם מאן דהוא יעלהו.
וע"ע בהשמטות ליבי"א חלק י' מה שנתחבט בסתירה בדברי עצמו.


איזה סימן?

Re: דעת מרן הגרע"י בענין סב"ל

פורסם: א' מאי 03, 2020 12:58 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
מסימן ה' ואילך.