עמוד 1 מתוך 1

הותר לכבוד שבת - הותר בהפסד מרובה?

פורסם: ה' מאי 14, 2020 5:30 pm
על ידי זקן ששכח
האם והיכן מופיע כלל שכזה, כי דבר שהתירוהו או הקלו בו בערב שבת - משום כבוד השבת,
יהא מותר גם במצב שאם לא נתיר יהא בו הפסד מרובה?
האם יש במקום מסויים הקשר בין שני דברים אלו?
ייש"כ

Re: הותר לכבוד שבת - הותר בהפסד מרובה?

פורסם: ה' מאי 14, 2020 5:38 pm
על ידי עזריאל ברגר
זכור לי שלכבוד שבת, דהיינו הפסד סעודת שבת, דינו כהפסד מרובה.

Re: הותר לכבוד שבת - הותר בהפסד מרובה?

פורסם: ה' מאי 14, 2020 5:41 pm
על ידי זקן ששכח
עזריאל ברגר כתב:זכור לי שלכבוד שבת, דהיינו הפסד סעודת שבת, דינו כהפסד מרובה.



אשמח אם יואיל אי מי לצטט מקור ברור.

Re: הותר לכבוד שבת - הותר בהפסד מרובה?

פורסם: ה' מאי 14, 2020 6:00 pm
על ידי עזריאל ברגר
מתוך דף-מקורות שמצאתי בעזרת הרה"ג (הרב הגוגל...):
רמ"א, פתיחה לתורת חטאת
לפעמים כתבתי להקל בהפסד מרובה או לעני בדבר חשוב או לכבוד שבת, והוא מטעם כי באותן המקומות היה נראה לי כי היתר גמור אליבא דהלכתא, רק שהאחרונים ז"ל החמירו בדבר, ולכן כתבתי שבמקום דלא אפשר יש להעמיד הדבר על דינו, וכן מצינו בקמאי ובתראי דעבדי הכי....

ש"ך פלפול בהנהגת הוראות באיסור והיתר (בסוף סי' רמב)
ג ושעת הדחק היינו דוקא במקום הפסד מרובה או בהפסד מועט לעני בדבר חשוב [דהוי "מרובה"] או לעשיר לכבוד שבת ויום טוב או לכבוד אורחים.

דעת קדושים, פתיחה להל' טריפות, כללי הפסד מרובה ז
לא מיקרי "לכבוד שבת" כשהיה שהות לשחוט ולהכין בשר אחר בריוח. אם בודאי לא יכינו אחרת לשבת, הוי שפיר לכבוד שבת קודש.

פרי מגדים יורה דעה משבצות זהב סימן צד,ט
ובערב שבת ובשעת הדחק נוכל לסמוך לבשל בקדירה כזו. ואף בחול אחר כך תו שרי, דלא מסתבר לאסור אחר כך. וכן כל היכא דמתירין לצורך ערב שבת, אי ניתותר לחול לא מסתבר לאסור אחר כך הואיל ואשתרי אשתרי.

Re: הותר לכבוד שבת - הותר בהפסד מרובה?

פורסם: א' מאי 17, 2020 11:41 pm
על ידי כמעיין המתגבר
מהר"ם מינץ סי' טו
עני כל השנה ועשיר בערב שבת, שוים הם, ויש לומר את הטעם, לזה מפני עניו ולזה מפני כבוד שבת, כדי שלא יתמהו שלפעמים אוסר ולפעמים מתיר,
וכן בכנה"ג סי' צב בהגה"ט ס"ק כז, זב"צ ס"ק מד ומ"ה וכה"ח סק"ע. וכן הוא בחו"ד ס"ק כא, מש"ז ס"ק כב.

Re: הותר לכבוד שבת - הותר בהפסד מרובה?

פורסם: ב' מאי 18, 2020 6:13 pm
על ידי זקן ששכח
כמעיין המתגבר כתב:מהר"ם מינץ סי' טו
עני כל השנה ועשיר בערב שבת, שוים הם, ויש לומר את הטעם, לזה מפני עניו ולזה מפני כבוד שבת, כדי שלא יתמהו שלפעמים אוסר ולפעמים מתיר,
וכן בכנה"ג סי' צב בהגה"ט ס"ק כז, זב"צ ס"ק מד ומ"ה וכה"ח סק"ע. וכן הוא בחו"ד ס"ק כא, מש"ז ס"ק כב.


ייש"כ.
שאלתי היא האם אכן ניתן לקבוע שכל מקום שיש הפסד מרובה נחשב כעני?

Re: הותר לכבוד שבת - הותר בהפסד מרובה?

פורסם: ב' מאי 18, 2020 9:08 pm
על ידי כמעיין המתגבר
זקן ששכח כתב:
כמעיין המתגבר כתב:מהר"ם מינץ סי' טו
עני כל השנה ועשיר בערב שבת, שוים הם, ויש לומר את הטעם, לזה מפני עניו ולזה מפני כבוד שבת, כדי שלא יתמהו שלפעמים אוסר ולפעמים מתיר,
וכן בכנה"ג סי' צב בהגה"ט ס"ק כז, זב"צ ס"ק מד ומ"ה וכה"ח סק"ע. וכן הוא בחו"ד ס"ק כא, מש"ז ס"ק כב.


ייש"כ.
שאלתי היא האם אכן ניתן לקבוע שכל מקום שיש הפסד מרובה נחשב כעני?



כתוב, שוים הם.

Re: הותר לכבוד שבת - הותר בהפסד מרובה?

פורסם: א' מאי 24, 2020 2:04 pm
על ידי לכשיבקע
כמעיין המתגבר כתב:
זקן ששכח כתב:
כמעיין המתגבר כתב:מהר"ם מינץ סי' טו
עני כל השנה ועשיר בערב שבת, שוים הם, ויש לומר את הטעם, לזה מפני עניו ולזה מפני כבוד שבת, כדי שלא יתמהו שלפעמים אוסר ולפעמים מתיר,
וכן בכנה"ג סי' צב בהגה"ט ס"ק כז, זב"צ ס"ק מד ומ"ה וכה"ח סק"ע. וכן הוא בחו"ד ס"ק כא, מש"ז ס"ק כב.


ייש"כ.
שאלתי היא האם אכן ניתן לקבוע שכל מקום שיש הפסד מרובה נחשב כעני?



כתוב, שוים הם.



ראה גם כה''ח יו''ד סי' ל, כללי הפסד מרובה
בברכת התורה