על מה היתה המחלוקת בראדין על רבי ירוחם נ"ע?
פורסם: ג' יוני 30, 2020 8:17 am
שלום חברים
בזמן קיץ אנו בכולל לומדים הלכות לשוה"ר בעיון
בעניין זה, אני מתעניין בנושא היסטורי משונה: המחלוקת הגדולה שהיתה בישיבת ראדין אודות המשגיח רבי ירוחם.
מחפש לדעת מה היו טענות המתנגדים אליו? האם השמיצו אותו באופן אישי - או חלקו על דרכו המוסרית וכו'?
אסביר לכם למה נזכרתי בסוגיא שכוחה זו:
כי בדרשתו המפורסמת אודות המחלוקת הזו אמר החפץ חיים:
"...ביד החזקה להרמב"ם בהלכות דעות פוסק כי כת מספרי לשה"ר אין להם חלק לעוה"ב (והוא בתוספתא פאה פרק א) ואמר מר אבי כי הוא השמיט זאת בחיבורו, שאמר 'איך האב ניט געוואלט ארזיס צו דער וועלט שיסען מיט א באמבע" נאר דאס איז דאך א דין, אם כי לא העתקתי אותו. [לא רציתי לזרוק פצצה על העולם, אבל כך הוא הדין, למרות שלא העתקתי אותו]. רבותינו בעלי התלמוד מספרים כי נקבצו פעם חכמי התנאים הראשונים והחליטו למנות את שלמה ג"כ באלו שאין להם חלק לעוה"ב, אמנם יצאה אש ושרפה את הספסלים שישבו והראו להם בזאת כי אין מסכימים להם בשמים, ואעפ"כ לא השגיחו בזה, ונקבצו שנית להוציא החלטתם ושוב עכבו עליהם מן השמים בבת קול, עיי"ש בש"ס בפרק חלק, ולכאורה תמוה מאי איכפת להו בשמים מה שבני אדם אומרים ומחליטים ומדוע נבהלו והפריעום ממעשיהם אבל האמת הוא כי מיום שנתנה התורה לבני אדם נמסרה הרשות לבית דין של מטה וכפי שמחליטים כן מקיימים בב"ד של מעלה, ולא בשמים הוא, ואם ח"ו פסקו את המלך שלמה מעוה"ב לא היה שום עצה להכניסו, אף כי יש סברות הרבה להצדיקו, וכמו כן בנידון דידן כל אחד מבעלי המחלוקת חושב: אנכי עושה זאת למען האמת, כן אנכי יושב ולומד, ומייגע על התורה ואיך ח"ו ידחוני מעוה"ב, אמנם דעו אם הרמב"ם הפוסק המפורסם מעתיק דינא דתוספתא זו להלכה, לא יועיל לעוה"ב שום עצה וזכות, מה אתם חושבים כי אצטרף גם אני לחבורתכם?! דעו, כי עם כל חביבותי ללומדי תורה, אני אומר לכם מוטב לי שיאבדו אפילו שבעים ישיבות משאכנס בחבורת כת בעלי לשון הרע והלך לו..."
והדברים מחודשים אצלי: שהרי הח"ח כתב להדיא בספרו על זה "וּפֵרְשׁוּ הָרִאשׁוֹנִים, דְּהַכַּוָּנָה עַל אֵלּוּ שֶׁהֻרְגְּלוּ בּעוֹן זֶה בִּתְמִידוּת, וְאֵין מְּקבְּלִים עַל עַצְּמָם לְהִשָּׁמֵר מִּמֶּנּוּ, מִפְּנֵי שֶׁנַּעֲשָׂה הדָּבָר אֶצְּלָם כְּהֶתֵּר".
ואיך אפשר לומר כן על נידון ספיציפי ומסויים, כאשר חלקו (אפילו אם לא בצדק) על דרך מסויימת או אדם גדול מסויים?
ומאידך גיסא, אחד המקורות להא דאין לו חלק לעוה"ב הוא מדואג. והרי דואג לא מצאנו שזלזל באופן כללי בהלכות לשוה"ר אלא גבי דוד לחודיה.
יש מי שיודע פרטים אודות המחלוקת הנ"ל?
תודה גדולה!
בזמן קיץ אנו בכולל לומדים הלכות לשוה"ר בעיון
בעניין זה, אני מתעניין בנושא היסטורי משונה: המחלוקת הגדולה שהיתה בישיבת ראדין אודות המשגיח רבי ירוחם.
מחפש לדעת מה היו טענות המתנגדים אליו? האם השמיצו אותו באופן אישי - או חלקו על דרכו המוסרית וכו'?
אסביר לכם למה נזכרתי בסוגיא שכוחה זו:
כי בדרשתו המפורסמת אודות המחלוקת הזו אמר החפץ חיים:
"...ביד החזקה להרמב"ם בהלכות דעות פוסק כי כת מספרי לשה"ר אין להם חלק לעוה"ב (והוא בתוספתא פאה פרק א) ואמר מר אבי כי הוא השמיט זאת בחיבורו, שאמר 'איך האב ניט געוואלט ארזיס צו דער וועלט שיסען מיט א באמבע" נאר דאס איז דאך א דין, אם כי לא העתקתי אותו. [לא רציתי לזרוק פצצה על העולם, אבל כך הוא הדין, למרות שלא העתקתי אותו]. רבותינו בעלי התלמוד מספרים כי נקבצו פעם חכמי התנאים הראשונים והחליטו למנות את שלמה ג"כ באלו שאין להם חלק לעוה"ב, אמנם יצאה אש ושרפה את הספסלים שישבו והראו להם בזאת כי אין מסכימים להם בשמים, ואעפ"כ לא השגיחו בזה, ונקבצו שנית להוציא החלטתם ושוב עכבו עליהם מן השמים בבת קול, עיי"ש בש"ס בפרק חלק, ולכאורה תמוה מאי איכפת להו בשמים מה שבני אדם אומרים ומחליטים ומדוע נבהלו והפריעום ממעשיהם אבל האמת הוא כי מיום שנתנה התורה לבני אדם נמסרה הרשות לבית דין של מטה וכפי שמחליטים כן מקיימים בב"ד של מעלה, ולא בשמים הוא, ואם ח"ו פסקו את המלך שלמה מעוה"ב לא היה שום עצה להכניסו, אף כי יש סברות הרבה להצדיקו, וכמו כן בנידון דידן כל אחד מבעלי המחלוקת חושב: אנכי עושה זאת למען האמת, כן אנכי יושב ולומד, ומייגע על התורה ואיך ח"ו ידחוני מעוה"ב, אמנם דעו אם הרמב"ם הפוסק המפורסם מעתיק דינא דתוספתא זו להלכה, לא יועיל לעוה"ב שום עצה וזכות, מה אתם חושבים כי אצטרף גם אני לחבורתכם?! דעו, כי עם כל חביבותי ללומדי תורה, אני אומר לכם מוטב לי שיאבדו אפילו שבעים ישיבות משאכנס בחבורת כת בעלי לשון הרע והלך לו..."
והדברים מחודשים אצלי: שהרי הח"ח כתב להדיא בספרו על זה "וּפֵרְשׁוּ הָרִאשׁוֹנִים, דְּהַכַּוָּנָה עַל אֵלּוּ שֶׁהֻרְגְּלוּ בּעוֹן זֶה בִּתְמִידוּת, וְאֵין מְּקבְּלִים עַל עַצְּמָם לְהִשָּׁמֵר מִּמֶּנּוּ, מִפְּנֵי שֶׁנַּעֲשָׂה הדָּבָר אֶצְּלָם כְּהֶתֵּר".
ואיך אפשר לומר כן על נידון ספיציפי ומסויים, כאשר חלקו (אפילו אם לא בצדק) על דרך מסויימת או אדם גדול מסויים?
ומאידך גיסא, אחד המקורות להא דאין לו חלק לעוה"ב הוא מדואג. והרי דואג לא מצאנו שזלזל באופן כללי בהלכות לשוה"ר אלא גבי דוד לחודיה.
יש מי שיודע פרטים אודות המחלוקת הנ"ל?
תודה גדולה!