עמוד 1 מתוך 1

עין רואה ורק אחר כך לב חומד ?

פורסם: א' יולי 19, 2020 3:29 am
על ידי קרלינער
האם דוו' ע"י שהעין רואה עי"ז הלב חומד? א"כ מדוע נא' ולא תתורו אחרי לבבכם ורק אח"כ אחרי עיניכם?

Re: עין רואה ורק אחר כך לב חומד ?

פורסם: א' יולי 19, 2020 4:30 am
על ידי חרסון
ראה בס' 'דרך חיים' (לאדמו"ר האמצעי מליובאוויטש) שער התשובה פ"ו.

Re: עין רואה ורק אחר כך לב חומד ?

פורסם: ב' יולי 20, 2020 12:12 am
על ידי קרלינער
שלחו לי מהעלון ממגד גרש ירחים ממרן הגר"ג אדלשטיין שליט"א פ' שלח לך תש"פ

"ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם“
הלב קודם לעינים או העינים ללב?
פירש׳׳י 'ולא ת תורו - כמו מ תור הארץ, הלב ו העיניי ם הם מרגלי ם
לגוף, ו מ סר סרי ם לו א ת העבירות, העין רואה והלב חומד והגוף עוש ה
את העבירות". ומבואר כי ה סדר הוא קוד ם העין רואה, ואחר כך הל ב
חומד, וצריך ביאור אם כן מדוע כתוב "אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" ,
הרי צריכי ם לכתוב להיפך "אחרי עיני כ ם וא חרי לבבכם", כי בתחיל ה
העין רואה ורק אחר כך הלב חומד.
והנראה בזה כי בא מת הרי יש תאווה בלב גם בלי ראייה, וזכורנ י
שהיה עוור שגר אי תנו ב שכנות, ופעם התב טא "אינכם יודעי ם איז ה
יצר הרע שיש לי", והיינו ל מרו ת שאינו רואה יש תאווה בלב, דרך
משל ת אוו ת האכילה, הרי עוור שאינו רואה יש לו תאווה גדול ה
יותר, וכמו שאמרו חז"ל (יומא עד, ב( כי העוורי ם אוכלים ואינם
שבעים, וכך גם יש בלב תאווה לראיה, שהלב יש בו ס קרנו ת לראות כל
מיני דברים.
אם כן נמצא כי תחילת העבירה היא בלב, על ידי שהלב מתאווה לראות,
ומחמת זה העין רואה, ואחר כך גם הלב חומד, היינו שכבר יש בל ב
גם "חמדה" ולא ר ק "תאווה", וחמדה שייך במה שרואים ב עיניי ם
כמו שכתוב (בר א שי ת ב, ט( "נחמד למראה", וא חרי שהעין רוא ה
והלב חומד הגוף עושה את העבירות, אבל הכל מתחיל מהתאוו ה
שבלב, לכן כתוב תחילה "אחרי לבבכם", היינו שלא להימשך א חר י
היצר הרע והתאווה שבלב, שמ ח מת זה אחר כך העין רואה והל ב
חומד והגוף עושה את העבירו ת.

Re: עין רואה ורק אחר כך לב חומד ?

פורסם: ב' יולי 20, 2020 12:22 am
על ידי דמשק
עי' מלבי"ם שם.