עמוד 1 מתוך 1

בן-נון <האגדה ע"ש של יב"נ ממקום קדוש תהלך?>

פורסם: ב' יוני 13, 2011 9:33 pm
על ידי מעיין
למטה אפרים הושע בן נון
לשון הרמב"ן שמות לג, יא
טעם בן נון, בא בחירק תמורת סגול, וכן דברי אגור בן יקה (משלי ל א), שבן לילה היה ובן לילה אבד (יונה ד י), אם בן הכות הרשע (דברים כה ב) ועם כל זה אני תמה מדוע לא נמלט בשם הצדיק הזה אחד שיבא כמנהג ואני חושב כי נהגו לקרותו כן לכבוד, כי היה הגדול בתלמידי משה רבינו ויקראו לו בינון, כלומר הנבון, כי אין נבון וחכם כמוהו, או יהיה ענינו יהושע שהבינה מוליד, יעשו נון מלשון לפני שמש ינון שמו (תהלים עב יז):

וידועים דברי הדרוש בזה מכמה גדולים, מהן בחת"ס, ובהיכל הברכה כ' זאת בשם החוזה מלובלין, ומעוד, שהוא מחמת שלקחו שתי הנקודות מהסגול של בן, ושמו אותו על הי' של יהושע, ונשאר בן בחיריק.

והא לך לשון הרד"ק בריש יהושע, על פי פשוטן של דברים
בן נון - בחירק כמו בסגול ואמר בכל מקום בן נון בחירק ולא יאמר באחד מהם בסגול כמו שהוא מנהג ברוב לפי שהן נדבקות שתי המלות לעולם מפני שהם מלות זעירות ונדבקות ובהדבקם תקל הקריאה בחירק ולא כן בסגול:

Re: בן-נון

פורסם: ג' יוני 14, 2011 12:01 am
על ידי זקן ששכח
האם לא היה מתאים יותר - על פי דברי הרמב"ן – לנקד בִּנוֹן?!

Re: בן-נון

פורסם: ג' יוני 14, 2011 12:36 am
על ידי דראל
זקן ששכח כתב:האם לא היה מתאים יותר - על פי דברי הרמב"ן – לנקד בִּנוֹן?!


והקוישה אכן קושיה, כי אביו של יהושע נקרא בספר דברי הימים א ז כז: נוֹן.

Re: בן-נון

פורסם: ג' יוני 14, 2011 1:32 am
על ידי גוראריה
דראל כתב:
זקן ששכח כתב:האם לא היה מתאים יותר - על פי דברי הרמב"ן – לנקד בִּנוֹן?!


והקוישה אכן קוישה, כי אביו של יהושע נקרא בספר דברי הימים א ז כז: נוֹן.

אי משום הוא לא איריא. גם הינשוף שבתורה נקרא בישעיה: ינשוֹף

Re: בן-נון

פורסם: ג' יוני 14, 2011 10:21 am
על ידי חד וחלק
מעיין כתב:למטה אפרים הושע בן נון

וידועים דברי הדרוש בזה מכמה גדולים, מהן בחת"ס, ובהיכל הברכה כ' זאת בשם החוזה מלובלין, ומעוד, שהוא מחמת שלקחו שתי הנקודות מהסגול של בן, ושמו אותו על הי' של יהושע, ונשאר בן בחיריק.


עיקר הוורט תמוה, הרי נאמר בתורה 'הושע בן נון' בחיריק, ולהיכן הלכו שתי הנקודות.

Re: בן-נון

פורסם: ג' יוני 14, 2011 5:11 pm
על ידי אראל
אז מ׳רעדט שוין...
איפה המקור של הסיפור עם יהושע בן נון שמצאו אותו במעי הדג ולכן נקרא ׳בן נון׳ פירושו דג?

Re: בן-נון

פורסם: ג' יוני 14, 2011 8:03 pm
על ידי יאיר.

Re: בן-נון

פורסם: ג' יוני 14, 2011 9:53 pm
על ידי חכם באשי
אגדה שקרית ומרושעת (שנשתלשלה מהמיתולוגיה היוונית).
כתב על כך הרב ישעיה יצחק וויס (ב'קולמוס', כדומני?)

Re: בן-נון

פורסם: ג' יוני 14, 2011 10:11 pm
על ידי יאיר.
הוא כותב שם גם בנוגע לגרסה השניה עם הדג?

Re: בן-נון

פורסם: ג' יוני 14, 2011 10:19 pm
על ידי חכם באשי
איני זוכר.

Re: בן-נון

פורסם: ג' יוני 14, 2011 10:21 pm
על ידי בגולה
חכם באשי כתב:כתב על כך הרב ישעיה יצחק וויס (ב'קולמוס', כדומני?)


נראה לי שזה היה בישורון.

Re: בן-נון

פורסם: ג' יוני 14, 2011 10:32 pm
על ידי חכם באשי
לזכרוני (ואקווה שאפשר עוד לסמוך עליו...), הוא פירסם את מאמרו ביותר ממקום אחד.
אולי אחד מהם היה ב'מורשה' או 'אסופות'.
מצטער, לא זוכר!
(בדקתי עכשיו ברמבי"ש, ולא מצאתי שם מאומה)

Re: בן-נון

פורסם: ג' יוני 14, 2011 10:36 pm
על ידי יאיר.
ישורון כא עמ' 756-766
וכן ישורון כב עמ' 847-853.

Re: בן-נון

פורסם: ד' יוני 15, 2011 1:30 am
על ידי דראל
חכם באשי כתב:אגדה שקרית ומרושעת (שנשתלשלה מהמיתולוגיה היוונית).
כתב על כך הרב ישעיה יצחק וויס (ב'קולמוס', כדומני?)


האם שורשיה של האגדה היא מאדיפוס או שיש לשתי האגדות שורש אחד, אינני בטוח.
עכ"פ, יש לתהות מדוע נכתבה אגדה זו על יהושע, והאם יש קשר בין אגדה זו לזו שייחסה אותו כעם הארץ.

Re: בן-נון

פורסם: ד' יוני 15, 2011 11:03 am
על ידי חכם באשי
דראל,
מעודי לא שמעתי על אגדה המייחסות עם-ארצות ליהושוע.
פרט נא יותר.

Re: בן-נון

פורסם: ד' יוני 15, 2011 12:56 pm
על ידי יאיר.
אולי היא הומצאה בעקבות כך שיהושע היה "רק" מסדר הספסלים בבית מדרשו של משה. (ח"ו).

Re: בן-נון

פורסם: ב' יוני 20, 2011 12:53 am
על ידי דראל
חכם באשי כתב:דראל,
מעודי לא שמעתי על אגדה המייחסות עם-ארצות ליהושוע.
פרט נא יותר.


באלפא ביתא דבן סירא מופיע סיפור המלגלג על יהושע כאדם כבד גוף מאוד.
בילקוט שמעוני מובא: "וכסיל אדם יבלענו - זה יהושע, שלא היה בן תורה, והיו ישראל קוראים אותו 'כסיל', ובשביל שהיה משרת משה, זכה לירושתו".

Re: בן-נון

פורסם: ב' יוני 20, 2011 12:55 am
על ידי דראל
מעיין כתב:והא לך לשון הרד"ק בריש יהושע, על פי פשוטן של דברים
בן נון - בחירק כמו בסגול ואמר בכל מקום בן נון בחירק ולא יאמר באחד מהם בסגול כמו שהוא מנהג ברוב לפי שהן נדבקות שתי המלות לעולם מפני שהם מלות זעירות ונדבקות ובהדבקם תקל הקריאה בחירק ולא כן בסגול:


אגב כך יש לתהות על ההבדל בין המילה הזעירה 'ימין', בשם 'בנימין', למילה 'אוני' בשם 'בן אוני'.

Re: בן-נון

פורסם: ב' יוני 20, 2011 12:59 am
על ידי יאיר.
דראל כתב:
חכם באשי כתב:דראל,
מעודי לא שמעתי על אגדה המייחסות עם-ארצות ליהושוע.
פרט נא יותר.


באלפא ביתא דבן סירא מופיע סיפור המלגלג על יהושע כאדם כבד גוף מאוד.
בילקוט שמעוני מובא: "וכסיל אדם יבלענו - זה יהושע, שלא היה בן תורה, והיו ישראל קוראים אותו 'כסיל', ובשביל שהיה משרת משה, זכה לירושתו".


viewtopic.php?f=4&t=1983&p=13372&hilit=#p13372
חכם באשי כתב:נשיקתו של יהושוע בן נון על השור שמשום כך לא צומח לו שפם...

לא זכור לי יותר מזה על יהושע. חכם באשי?

Re: בן-נון

פורסם: ב' יוני 20, 2011 1:01 am
על ידי דראל
אכן, ציינת יפה.
האם לא די בציטוט הילק"ש?!

Re: בן-נון

פורסם: ב' יוני 20, 2011 1:05 am
על ידי יאיר.
דראל כתב:אכן, ציינת יפה.
האם לא די בציטוט הילק"ש?!


די בזה.

אך בקשר למה שהבאת שהיה כבד גוף:
א.אין לזה קשר לע"ה.
ב.אשמח אם תפנה אותי למיקום מדוייק.

Re: בן-נון

פורסם: ב' יוני 20, 2011 1:09 am
על ידי דראל
יאיר. כתב:
דראל כתב:אכן, ציינת יפה.
האם לא די בציטוט הילק"ש?!


די בזה.

אך בקשר למה שהבאת שהיה כבד גוף:
א.אין לזה קשר לע"ה.
ב.אשמח אם תפנה אותי למיקום מדוייק.


א. אמת. אך שני הסיפורים (השור והאדיפלי) מרשים לעצמם זלזול שקשה למצוא ביחס למנהיגים אחרים כדוגמתו של יהושע.
ב. ילק"ש משלי רמז תתקנט.

Re: בן-נון

פורסם: ב' יוני 20, 2011 1:14 am
על ידי יאיר.
א.קיבלתי.
ב.ביקשתי מיקום בבן סירא לכך שיהושע היה בריא כי שכחתי שכך נכתב עליו שם ושהוא אותו מעשה עם השור.
ואכן מצאתי כך: http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?6 ... 6200008937

Re: בן-נון

פורסם: ב' יוני 20, 2011 4:00 am
על ידי מעיין
דראל כתב:
מעיין כתב:והא לך לשון הרד"ק בריש יהושע, על פי פשוטן של דברים
בן נון - בחירק כמו בסגול ואמר בכל מקום בן נון בחירק ולא יאמר באחד מהם בסגול כמו שהוא מנהג ברוב לפי שהן נדבקות שתי המלות לעולם מפני שהם מלות זעירות ונדבקות ובהדבקם תקל הקריאה בחירק ולא כן בסגול:


אגב כך יש לתהות על ההבדל בין המילה הזעירה 'ימין', בשם 'בנימין', למילה 'אוני' בשם 'בן אוני'.

אמת שימין בשוא הוא יתד שאינו ארוך כ"כ כשתי תנועות ממלת אוני אבל צ"ע דסוכ"ס ימין בקמץ הוא ג"כ שתי תנועות ויש לתהות

Re: בן-נון

פורסם: ב' יוני 20, 2011 10:08 pm
על ידי זקן ששכח
לגבי תיבת ימין. הניקוד הרגיל לאות יו"ד הוא בקמץ, ומה שרגילים לומר בשו"א הוא טעות.

Re: בן-נון

פורסם: ב' יוני 20, 2011 10:25 pm
על ידי דראל
זקן ששכח כתב:לגבי תיבת ימין. הניקוד הרגיל לאות יו"ד הוא בקמץ, ומה שרגילים לומר בשו"א הוא טעות.


צר לי, אבל לא הבנתי בכלל כיצד אפשר לבטא את היו"ד בשם 'בנימין' בשו"א.

Re: בן-נון

פורסם: ב' יוני 20, 2011 10:52 pm
על ידי מעיין
כונתי דתיבת ימין בנסמך הוא בשוא, וכן ימיני, ומצאנו ששבט בנימין נקרא בן ימיני (ש"א ט כא - תהלים ז א) ,[ובשרשים לרד"ק שרש ימין, שזאת היא אכן הוראת שמו] ואכן אז הוא בת שוא ובנוסף ב' תנועות, בעוד שאוני הוא רק ב' תנועות, ואם כן יש לתהות כדבריך ולא באתי רק להרחבת הדברים ולא כמפריך
ויש לציין שמצאנו גם בן ימין בכתיב שתי תבות והקרי גם שם בתיבה אחת (ומוזכר בין היתר במס' סופרים פ"ז ה"ג ) ושם נקודה ג"כ בקמץ כמובן, והוא בש"א ט א

Re: בן-נון

פורסם: ג' פברואר 14, 2012 12:42 am
על ידי הנאמן בפקדונו
חכם באשי כתב:אגדה שקרית ומרושעת (שנשתלשלה מהמיתולוגיה היוונית).


יש לציין, כי רבינו הפני מנחם זי"ע, הזכיר זאת בדרך הלצה בפורים (אולי תשנ"ג) בהפטירו, כי עפ"י אגדה זו יש ענין באכילת דג בפורים דמוקפין, שנקבעו כפי מה שהיה בימי יהושע בן נון...
ואף שאמר זאת כדבר צחות בעלמא, מ"מ שיחתו לא לריק היתה, ואילו היתה זו "אגדה שיקרית ומרושעת" חס ליה לרבינו זי"ע שכל רז לא אניס ליה, ולא היה מזכיר כזאת.

Re: בן-נון

פורסם: ג' פברואר 14, 2012 12:33 pm
על ידי חיס
קצת בדקתי את הנושא למה נקרא שמו יהושע בן נון וכו' הנ"ל.

הרב הגאון יצחק ישעי' וויס שליט"א בישורון חלק כ"א (מעמוד תשס"ה עד עמוד תשע"ג)

מפריך מאד מאד כל הסיפור של תולדות יהושע בן נון וכו' בארוכה.

ומציין שלא עלה בידיו לראות את מקור הסיפור בגליון "המגיד".

וב"ה מצאתי ב"המגיד" (יום רביעי, 18.07.1877) בשם יצחק הכהן מו"ל ספר "שבחי ארץ החיים" (נכד הגר"א)

שמביא את המדרש הנ"ל בשני כתב-יד הגר"א.

ראה צילום.

ומעניין יהיה מה התגובות......

ו

Re: בן-נון

פורסם: ג' פברואר 14, 2012 1:24 pm
על ידי הנאמן בפקדונו
וכן מובא בספר 'אוצר יד החיים' (אות תרם, נדפס בלבוב תרצ"ד): בשנות חרום כשהייתי נע ונד מארצי ומתגורר בארץ אונגארן הראו לי שם העתקה ממדרש כת"י וכו' ומביא כל המעשה באריכות

Re: בן-נון

פורסם: ג' פברואר 14, 2012 1:26 pm
על ידי חכם באשי
חיס,
מעניין ביותר. תודה רבה לך.
אך ייחוס המעשה לגר"א אינו מעלה ואינו מוריד, אתה יודע כמה דברים נתייחסו לגר"א בטעות (ואפילו בזדון)?!
כבר כשנה לאחר פטירתו הוציא בי"ד של ווילנא 'קול קורא' האוסר לפרסם דברים בשם הגר"א בלא רשותם. כך זכור לי.
והשווה למאמרו הארוך של רי"ש שפיגל ב'ישורון' (כרכים ט-י, בערך) על דברים שנתייחסו לגר"א וקדמו לו אחרים.

נאמן,
לא כל 'מדרש כת"י' הוא ערובה לאמיתותו, גם שקרים יכולים להיות עתיקים...

Re: בן-נון

פורסם: ג' פברואר 14, 2012 2:09 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
מעיין כתב:וידועים דברי הדרוש בזה מכמה גדולים, מהן בחת"ס, ובהיכל הברכה כ' זאת בשם החוזה מלובלין, ומעוד, שהוא מחמת שלקחו שתי הנקודות מהסגול של בן, ושמו אותו על הי' של יהושע, ונשאר בן בחיריק.



לפשוטו הוא תמוה, דצורת הניקוד הטברני היא מאוחרת מאוד, ונתקנה רק בזמן הגאונים.

Re: בן-נון

פורסם: ג' פברואר 14, 2012 3:17 pm
על ידי ישבב הסופר
דרושים כאלו על צורת הניקוד ושמותם רגילים מספר הזוהר והלאה, כמובן בהשפעת תיקו"ז.

Re: בן-נון

פורסם: ד' פברואר 15, 2012 10:27 am
על ידי מתעמק
לדברים התמוהים שהוזכרו לעיל בשם הילקוט, אין צורך רק להעתיק לשון הגמרא בתמורה דף טז
אמר רב יהודה אמר רב בשעה שנפטר משה רבינו לגן עדן אמר לו ליהושע שאל ממני כל ספיקות שיש לך, אמר לו רבי כלום הנחתיך שעה אחת והלכתי למקום אחר, לא כך כתבת בי ומשרתו יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האהל, מיד תשש כחו של יהושע ונשתכחו ממנו שלש מאות הלכות ונולדו לו שבע מאות ספיקות ועמדו כל ישראל להרגו, אמר לו הקדוש ברוך הוא לומר לך אי אפשר, לך וטורדן במלחמה, שנאמר ויהי אחרי מות משה עבד ה' ויאמר ה' וגו', במתניתין תנא אלף ושבע מאות קלין וחמורין וגזירות שוות ודקדוקי סופרים נשתכחו בימי אבלו של משה.
דברים ברורים, יהושע בן נון היה בקי בכל תורת משה רבינו, אחת מהן לא נעדרה, ורק בעונש אמירתו זאת במפורש לפני משה רבינו נשתכחו ממנו מספר מועט של הלכות.
לא בכדי התבטאו חז"ל (חולין קכד.) אילו אמר לי יהושע בן נון לא צייתנא, כלומר יהושע בן נון מסמל ידיעת התורה הכי גדולה מאז פטירת משה רבינו, שהרי משה קבל תורה מסיני ומסרה ליהושע, והמפליג בדברים עד כמה אינו מוכן לקבל שמעתתא מסויימת מדגיש שאף מיהושע בן נון לא היה מקבלה.
כאמור, דברי הילקוט תמוהים. ובחפשי מצאתי שכבר עמד בזה רבי אליהו הכהן מאיזמיר בספרו מדרש תלפיות ענף יהושע, ובספרו מנחת אליהו פרק יד, עיי"ש.

לגוף ענין הסיפור על יהושע בן נון. תמיהני על חכמי הפורום הדנים בתגלית חדשה מעתון "המגיד", ומתפלפלים מה היה אומר על זה רי"י וייס. הן כבר צויין לעילשרי"י וייס יש לו שני מאמרים בנושא, הראשון בישורון כא, והשני בישורון כב. ובכן במאמר השני מאריך על מקור זה, ומעלה טענות על חוסר נאמנותו.
לתועלת החברים הנני מוסיף לינק למאמר הראשון בישורון כא.
כמו כן, הנני מעלה צילומים ממאמר השני הנזכר.

Re: בן-נון

פורסם: ד' פברואר 15, 2012 10:31 am
על ידי מתעמק
המשך

Re: בן-נון <האגדה ע"ש של יב"נ ממקום קדוש תהלך?>

פורסם: ש' יוני 16, 2012 11:25 pm
על ידי עשוי לנחת
השבוע פרשת שלח ראיתי שוב מובא מ'רב פעלים' את הסיפור עם יהושע בן נון ואמו שהיה תליין וכו'.
עומד בזכרוני שהיכן שהוא באלפא ביתא [אשכנזי-סטל] היתה התייחסות למקור שמו של יהושע בן נון, שלא צויינה באשכול זה, האם אני טועה [ח"ב]?

Re: בן-נון <האגדה ע"ש של יב"נ ממקום קדוש תהלך?>

פורסם: א' יוני 17, 2012 12:26 am
על ידי חכם באשי
לזכרוני, אין שם שום התייחסות לענין.

Re: בן-נון <האגדה ע"ש של יב"נ ממקום קדוש תהלך?>

פורסם: א' יוני 17, 2012 10:56 am
על ידי זיבענבערגין
וידועים דברי הדרוש בזה מכמה גדולים, מהן בחת"ס, ובהיכל הברכה כ' זאת בשם החוזה מלובלין, ומעוד, שהוא מחמת שלקחו שתי הנקודות מהסגול של בן, ושמו אותו על הי' של יהושע, ונשאר בן בחיריק.


יש להעיר, דבניקוד "הושע", יש רק ב' נקודות על האות ש' שהוא צירי, ועכשיו שנקרא "יהושע" צריך להוסיף נקודה אחת להיותו שורק, ומהיכן נקודה זו?

Re: בן-נון <האגדה ע"ש של יב"נ ממקום קדוש תהלך?>

פורסם: א' יוני 17, 2012 11:02 am
על ידי יאיר
[אולי רק באות חדשה (י') צריך להביא נקודות ממקום אחר].

Re: בן-נון <האגדה ע"ש של יב"נ ממקום קדוש תהלך?>

פורסם: א' יוני 17, 2012 4:07 pm
על ידי צביב
זיבענבערגין כתב:
וידועים דברי הדרוש בזה מכמה גדולים, מהן בחת"ס, ובהיכל הברכה כ' זאת בשם החוזה מלובלין, ומעוד, שהוא מחמת שלקחו שתי הנקודות מהסגול של בן, ושמו אותו על הי' של יהושע, ונשאר בן בחיריק.


יש להעיר, דבניקוד "הושע", יש רק ב' נקודות על האות ש' שהוא צירי, ועכשיו שנקרא "יהושע" צריך להוסיף נקודה אחת להיותו שורק, ומהיכן נקודה זו?


נדמה לי שכתוב בזה בשל"ה [או בווי העמודים]
בעניין יו"ד שיש בה שני יודי"ן