מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תקופת הזוהר

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

תקופת הזוהר

הודעהעל ידי גם זה הבל » ד' יוני 15, 2011 8:59 pm

[מסתבר שכבר היה על זה אשכול,] עד מתי נכתב הזוהר?
בזוה"ק פרשת פנחס. רבנן דמתניתין ו"אמוראין" כל תלמודא דלהון על רזין דאורייתא סדרו ליה .
מה הפי' אמוראין סדרו ליה האם זה אחר תקופת הירו' או שלכל האמוראים היה מסודר תלמודא ור"א ורבינא רק ערכו?

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: תקופת הזוהר

הודעהעל ידי הבונה » ד' יוני 15, 2011 9:05 pm

אינני יודע מה הנך רוצה דוקא מקטע זה התלמודים שניהם נזכרים בזהר למשל בקטע זה מתוך הזהר על איכה:
והאור זה התלמוד ירושלמי דנהיר נהורא דאוריית'. לבתר דאתבטל דא כביכול אשתארו בחשוכא דכתיב במחשכים הושיבני זה תלמוד בבלי דאזלין ביה בני עלמא במחשכים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תקופת הזוהר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' יוני 15, 2011 9:13 pm


גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: תקופת הזוהר

הודעהעל ידי גם זה הבל » ד' יוני 15, 2011 9:29 pm

הבונה כתב:אינני יודע מה הנך רוצה דוקא מקטע זה התלמודים שניהם נזכרים בזהר למשל בקטע זה מתוך הזהר על איכה:
והאור זה התלמוד ירושלמי דנהיר נהורא דאוריית'. לבתר דאתבטל דא כביכול אשתארו בחשוכא דכתיב במחשכים הושיבני זה תלמוד בבלי דאזלין ביה בני עלמא במחשכים.

א' אני פשוט לא הכרתי את הקטע ההוא
ב' התוכן עצמו גם היה מענין. [ואם מוצאים מחלו' בין בבלי וזוהר הוא מחלו' בקבלה.]

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: תקופת הזוהר

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יוני 15, 2011 11:59 pm

עי' בספר קדמות ספר הזוהר, לרד"ל, שהזוהר נערך סופית בזמן הגאונים (אני כותב מזכרון).
בענין השמות המאוחרים שבספר הזוהר, מדור האמוראים, דן כבר מהרח"ו בהקדמת עץ חיים (ושוב, לזכרוני, בתקווה שאיני טועה).
בעל פירוש 'מתוק מדבש' על ספר הזוהר, כתב ספר ששמו 'שערי זוהר' (או: שערי זהר), ושם בפרק הראשון-שני של הספר דן בעניינים אלו. יעויין שם. ואיני יודע אם הספר מצוי באוצר.

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: תקופת הזוהר

הודעהעל ידי גם זה הבל » ה' יוני 16, 2011 12:02 am

אם הוא סופית נערך בזמן הגאו' איך אפשר להכריע כמוהו נגד גמרא. [אם לא מפורש בשם רשב"י או תנא אחר.
ושאלה נוספת אם הוא נערך עד לזמן הגאו' מתי הוא הספיק להיעלם?.
[ובכ"א אם היה אותו לאמו' הלכה כמוהם מסתמא.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: תקופת הזוהר

הודעהעל ידי אדג » ה' יוני 16, 2011 4:02 am

הזוהר לא נעלם, הוא בידי יחידי סגולה, שלמדו בו. הרמד"ל הוא הראשון שפרסמו לכל החפץ.

בדיעבד
הודעות: 277
הצטרף: ו' אפריל 22, 2011 7:17 am

Re: תקופת הזוהר

הודעהעל ידי בדיעבד » ה' יוני 16, 2011 6:29 am

גם נזכרו 'מארי דקדוק' בתיקונים!
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 6160526093

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: תקופת הזוהר

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ה' יוני 16, 2011 6:33 am

בדיעבד, כי יפלא ממך דבר 'מארי דקדוק' גם בעיני יפלא, ואולם ביותר אתמהה מציאת תורת 'תנועה גדולה ותנועה קטנה' בתיקו"ז.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תקופת הזוהר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יוני 16, 2011 7:36 am

בקטע שהבאתי למעלה מהמגן וצינה הסביר שבזהר הרבה תוספות מאוחרות והגהות שכתבו המחזיקים ושולבו בתוך הנוסח עיי"ש בדבריו.

כך שלפעמים הרעיון היה כתוב בזוהר אבל כיוון ששילבו את ההגהה, הביטויים שהשתלבו הם בסגנון מאוחר יותר.

ונראה שלכן כדי לדון דבר מהזהר, בפרט אם סותר את הפשוט ומקובל, צריך לדעת שהובא בדברי האריז"ל וכדומה.


איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: תקופת הזוהר

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ה' יוני 16, 2011 2:50 pm

אוצר החכמה כתב:בקטע שהבאתי למעלה מהמגן וצינה הסביר שבזהר הרבה תוספות מאוחרות והגהות שכתבו המחזיקים ושולבו בתוך הנוסח עיי"ש בדבריו.

כך שלפעמים הרעיון היה כתוב בזוהר אבל כיוון ששילבו את ההגהה, הביטויים שהשתלבו הם בסגנון מאוחר יותר.

ונראה שלכן כדי לדון דבר מהזהר, בפרט אם סותר את הפשוט ומקובל, צריך לדעת שהובא בדברי האריז"ל וכדומה.


דוגמא בולטת אפשר לראות בקטע שהובא כאן באחד האשכולות השכנים.
1.png
1.png (22.93 KiB) נצפה 3702 פעמים

אפשר לראות בעליל איך הגהה המאוחרת נוספה ע"מ לבאר או להוסיף את ענין פעמיים שלוש ואף החליפה כמה מילים מן הקטע הקדום

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: תקופת הזוהר

הודעהעל ידי גם זה הבל » ה' יוני 16, 2011 8:43 pm

[
הבונה כתב:אינני יודע מה הנך רוצה דוקא מקטע זה התלמודים שניהם נזכרים בזהר למשל בקטע זה מתוך הזהר על איכה:
והאור זה התלמוד ירושלמי דנהיר נהורא דאוריית'. לבתר דאתבטל דא כביכול אשתארו בחשוכא דכתיב במחשכים הושיבני זה תלמוד בבלי דאזלין ביה בני עלמא במחשכים.

קטע זה מובא בסנהדרין כ"ד. בשם ר' יוחנן שהיה ישר אחר תקופת התנאים, וא"כ אין ראי' למאוחרותו של הזוהר מכאן,
ולכאו' אף מאיפה שהבאתי אין ראי' דגמ' כבר היה קודם כמבו' בברכות ה. ומ"ז: ברש"י ד"ה שלא שימש ת"ח ובב"ב קמ"ה:
ובנוגע לשאלה השניה מדוע שנחמיר את דברי הזוהר אם גם הבבלי מיוסד על דבריו.
שמעתי אפ"ל שכל איסורי הזוהר הם איסורים יותר קלים ולבעלי מדריגה ומשו"ה הסתירו את זה ולכן באיסור שנאמר בזוהר דרך הפוסקים להקל בהם הרבה יותר, ואם היה כתוב אזהרות בזוהר על איסור שכתוב בנגלה היה הניסוח הרבה יותר חמור.

בדיעבד
הודעות: 277
הצטרף: ו' אפריל 22, 2011 7:17 am

Re: תקופת הזוהר

הודעהעל ידי בדיעבד » ה' יוני 16, 2011 10:26 pm

קטע זה מובא בסנהדרין כ"ד. בשם ר' יוחנן שהיה ישר אחר תקופת התנאים, וא"כ אין ראי' למאוחרותו של הזוהר מכאן,


בתיקונים בהקדמה שהבאתי מזכרו מארי מתניתין, מארי תלמודא ירושלמאה, מארי דקדוק, מינוח שלא היה קיים עד דור מאוחר.
מזה יש להוכיח שחתימתו של הזוהר איחר הרבה.

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: תקופת הזוהר

הודעהעל ידי גם זה הבל » ו' יוני 17, 2011 12:52 am

בסנהדרין שם כתוב זה תלמוד של בבל.
וכן בחגיגה י'. כתוב ור"י אמר אפי' מש"ס לש"ס ועיין שם ברש"י ד"ה אפי' וכו'.
ולא הבנתי מה מצאת יותר בזוה"ק

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15751
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: תקופת הזוהר

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יוני 17, 2011 3:50 am

הרב ישעיהו שטיינברגר (הזכור לטוב מקריאתו האמיצה על ירידת קרן לימוד התלמוד בחלק מן הישיבות הלאומיות), רב שכונה בירושלים ומראשי ישיבת הכותל, כתב מאמר יפה הנקרא:קדמות הזוהר - בין המחקר לבית המדרש. המאמר כונס לספרו 'אישי יובל' המצוי באוצר המקוון. 

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: תקופת הזוהר

הודעהעל ידי גם זה הבל » ו' יולי 01, 2011 3:23 pm

שמעתי אפ"ל שכל איסורי הזוהר הם איסורים יותר קלים ולבעלי מדריגה ומשו"ה הסתירו את זה ולכן באיסור שנאמר בזוהר דרך הפוסקים להקל בהם הרבה יותר, ואם היה כתוב אזהרות בזוהר על איסור שכתוב בנגלה היה הניסוח הרבה יותר חמור.

ראיתי בספר עין יצחק [לר' יצחק יוסף] עמ' ר' והלאה, שמביא סברא זו בשם אחד מהמקובלים המוקדמים, ובשם החת"ס שם שמי שמערב זוהר עם נגלה עובר על כלאים. ומבו' שם שהזוהר עדיף רק על מי שכתב משהו חדש אחרי תקופת האמוראים אבל אם הגמ' עצמה חולקת וודאי שהלכה כגמרא. יעוי"ש.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 718 אורחים