עמוד 1 מתוך 1

שאלות שאינן שאלתיות

פורסם: ד' אוגוסט 26, 2020 9:40 pm
על ידי ההוא אמר
הייתי שמח אם חכמי הפורום יציגו בזאת סוגי שאלות וקושיות שאינן מתחילות, ואין לגיטימיות להציגן כשאלה?
אתן דוגמא:
לא שייך להקשות על רש"י שלא פירש אליבא דהלכתא, כי רש"י פרשן ולא פסקן.

Re: שאלות שאינן שאלתיות

פורסם: ד' אוגוסט 26, 2020 9:45 pm
על ידי דעתן
לא שייך להקשות סתירה ברש"י דעשה כמה קונטרסים ופעמים שחזר בו (עיין יד מלאכי)

Re: שאלות שאינן שאלתיות

פורסם: ד' אוגוסט 26, 2020 11:44 pm
על ידי לענין
אין להקשות בין תוספות הרא"ש לפסקיו ותשובותיו.

Re: שאלות שאינן שאלתיות

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2020 12:15 am
על ידי פלתי
דעתן כתב:לא שייך להקשות סתירה ברש"י דעשה כמה קונטרסים ופעמים שחזר בו (עיין יד מלאכי)

מה הכוונה לא שייך להקשות? בודאי שייך להקשות, שהרי פעמים הרבה יש תירוצים וחילוקים, ושייך להקשות ולתרץ. אלא מאי, לעתים התשובה תהיה שחזר בו.

Re: שאלות שאינן שאלתיות

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2020 1:36 am
על ידי נהר שלום
לענין כתב:אין להקשות בין תוספות הרא"ש לפסקיו ותשובותיו.

שמעתי כך ובאמת שיש סתירות רבות, אבל מאי טעמא? (יש דעה שהרא"ש רק העתיק את התוס' שלפניו אבל אחרים אומרים שלא)

Re: שאלות שאינן שאלתיות

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2020 7:39 am
על ידי ההוא אמר
אשמח למי שימצא מקור לכלל הנ"ל שאי אפשר להקשות מתוספות הרא"ש לפסקיו?
אגב, כמובן גם אי אפשר להקשות סתירה מתוספות לתוספות.

Re: שאלות שאינן שאלתיות

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2020 7:56 am
על ידי לבי במערב
ההוא אמר כתב:אשמח למי שימצא מקור לכלל הנ"ל שאי אפשר להקשות מתוספות הרא"ש לפסקיו?
ב'יד מלאכי' כללי הרא"ש אות ל, שאפי' פסקי הרא"ש אינם אלא ליקוט מדברי התוס' ('עם קצת תוספת מקצת פוסקים, כגון הרמב"ם והרמ"ה'). יעו"ש.
ועכ"פ מוכח משם דעל תוס' הרא"ש לא דנו כלל אם סותר לפסקיו.

[הטענה כי 'תוס' הרא"ש' אינם אלא ליקוט מבעה"ת שקדמוהו, מצוי (כמדומני) בס' בעלי התוספות לאא"א. הרא"ש במבואו לתוספות הרא"ש עמ"ס פסחים (מכון אופק, עמ' 27 ואילך) שלל זאת].

ההוא אמר כתב:אגב, כמובן גם אי אפשר להקשות סתירה מתוספות לתוספות.
'יד מלאכי' כללי התוס' אות כ, וראה שם אות כה.

Re: שאלות שאינן שאלתיות

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2020 8:36 am
על ידי ההוא אמר
תודה רבה
אשמח למקור מפורש מבעלי הכללים.
אגב, מה לגבי סתירה ממדרש למדרש?

Re: שאלות שאינן שאלתיות

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2020 9:01 am
על ידי בברכה המשולשת
ההוא אמר כתב: אגב, מה לגבי סתירה ממדרש למדרש?


למה שזה ייקרא סתירה?

Re: שאלות שאינן שאלתיות

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2020 9:06 am
על ידי בברכה המשולשת
לבי במערב כתב:
ההוא אמר כתב:אשמח למי שימצא מקור לכלל הנ"ל שאי אפשר להקשות מתוספות הרא"ש לפסקיו?
ב'יד מלאכי' כללי הרא"ש אות ל, שאפי' פסקי הרא"ש אינם אלא ליקוט מדברי התוס' ('עם קצת תוספת מקצת פוסקים, כגון הרמב"ם והרמ"ה'). יעו"ש.
ועכ"פ מוכח משם דעל תוס' הרא"ש לא דנו כלל אם סותר לפסקיו.
ההוא אמר כתב:אגב, כמובן גם אי אפשר להקשות סתירה מתוספות לתוספות.
'יד מלאכי' כללי התוס' אות כ, וראה שם אות כה.


היד מלאכי ראה את תוספות הרא"ש?

Re: שאלות שאינן שאלתיות

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2020 9:10 am
על ידי ההוא אמר
בברכה המשולשת כתב:
ההוא אמר כתב: אגב, מה לגבי סתירה ממדרש למדרש?


למה שזה ייקרא סתירה?


אמנם הרמב"ן (בראשית ח, ד) כותב: "שבעים פנים לתורה ומדרשים רבים חלוקים בדברי החכמים". אך מהר"ם פאפיראש בספר "אור צדיקים" (סוף סי' כ"ב) כתב בחריפות על מי שאומר שיש מדרשים חלוקים.

Re: שאלות שאינן שאלתיות

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2020 10:19 am
על ידי בברכה המשולשת
כתר"ה יכול להעלות את דברי אור צדיקים, בבקשה
כי מה שכתבתם שמו נשמע תמוה מאוד, שהרי אין זה חידוש של הרמב"ן (וגם לו היה כן, די ברמב"ן כדי שלא יהיה שייך לדחות את הדברים לגמרי), אלא כך כתבו רבים מרבותינו הראשונים והאחרונים.

Re: שאלות שאינן שאלתיות

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2020 10:34 am
על ידי דעתן
פלתי כתב:
דעתן כתב:לא שייך להקשות סתירה ברש"י דעשה כמה קונטרסים ופעמים שחזר בו (עיין יד מלאכי)

מה הכוונה לא שייך להקשות? בודאי שייך להקשות, שהרי פעמים הרבה יש תירוצים וחילוקים, ושייך להקשות ולתרץ. אלא מאי, לעתים התשובה תהיה שחזר בו.


עיין ספר 'בית אהרן' לר' אהרן מגיד ח"ח מעמוד ר'


נ.ב ידוע דעשה ג' מהדורות עיין שם הגדולים

Re: שאלות שאינן שאלתיות

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2020 10:38 am
על ידי ההוא אמר
אוצר החכמה_5103.jpg
אור צדיקים
אוצר החכמה_5103.jpg (108.02 KiB) נצפה 2126 פעמים

Re: שאלות שאינן שאלתיות

פורסם: ה' אוגוסט 27, 2020 6:25 pm
על ידי בברכה המשולשת
ההוא אמר כתב:
אוצר החכמה_5103.jpg


זה באמת מפליא מאוד
מישהו כתב לתרץ את דבריו?