מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' ספטמבר 01, 2020 11:16 am

בריושמא כתב:
ש. ספראי כתב:מנין לכותב הראשון שהרב שך לא ידע קבלה?
לי סיפר אחד בזמנו שמצאו אצלו עץ חיים וכו' עם הרבה הערות בשוליים


נראה שהמספר בזמנו התכוון לחזון איש.
אלא שבזמנו אמר לי הרה"צ ר' חיים פרידלנדר זצ"ל, בהיותו בביתי, את הדברים האלה:
'כתוב בספר של סורסקי על החזון איש שהוא למד קבלה. בביתו נמצא ספר עץ חיים, ובדף הראשון בספר הוא כתב
שמות של מלאכים שנמצאים בספר.
אבל אני הלכתי לביתו של החזון איש והסתכלתי בספר עץ חיים שלו.
הוא באמת כתב בדף הראשון, אבל לא שמות של מלאכים. הוא כתב ראשי תיבות שמיוחדים לקבלה, ראשי תיבות שנמצאים בספר עץ חיים.
ראשי תיבות שנמצאים בהתחלת הספר.
החזון איש התחיל לפענח את ראשי התיבות האלה, אבל אחרי כמה דפים הפסיק.
כי הוא הפסיק ללמוד את עץ חיים, ולא למד קבלה'.
אלו הם דברי הרב פרידלנדר, בדיוק נמרץ.

אני לא רואה מכאן הוכחה. להיפך, התחיל לפענח ראשי תיבות בהתחלה, ולאחר מכן כשהתרגל אליהם כבר לא הוצרך לפיענוח.
מאידך קיימת עדות של רבי נתן לוברט בספר שארית נתן על כך שהחזון איש ידע היטב קבלה.
וכן במכתבו על האותיות של שיטת האר"י הוא מבאר שאין להביא ראיה מן הזוהר להלכה. ומסביר שם הסבר קבלי. קצת קשה להניח שיחווה דעה בנושא שאינו מבין בו.
איני מייחס משקל גדול מידי לשתי ההוכחות שכתבתי, אבל גם הוכחתו של רבי חיים פרידלנדר אינה גדולה בעיני (אלא אם כן היתה לו ידיעה מעצמו בנושא, חוץ מאותה הוכחה), כך שהדבר נותר בלתי מוכרע.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' ספטמבר 01, 2020 8:03 pm

בריושמא כתב:
ש. ספראי כתב:מנין לכותב הראשון שהרב שך לא ידע קבלה?
לי סיפר אחד בזמנו שמצאו אצלו עץ חיים וכו' עם הרבה הערות בשוליים


נראה שהמספר בזמנו התכוון לחזון איש.
אלא שבזמנו אמר לי הרה"צ ר' חיים פרידלנדר זצ"ל, בהיותו בביתי, את הדברים האלה:
'כתוב בספר של סורסקי על החזון איש שהוא למד קבלה. בביתו נמצא ספר עץ חיים, ובדף הראשון בספר הוא כתב
שמות של מלאכים שנמצאים בספר.
אבל אני הלכתי לביתו של החזון איש והסתכלתי בספר עץ חיים שלו.
הוא באמת כתב בדף הראשון, אבל לא שמות של מלאכים. הוא כתב ראשי תיבות שמיוחדים לקבלה, ראשי תיבות שנמצאים בספר עץ חיים.
ראשי תיבות שנמצאים בהתחלת הספר.
החזון איש התחיל לפענח את ראשי התיבות האלה, אבל אחרי כמה דפים הפסיק.
כי הוא הפסיק ללמוד את עץ חיים, ולא למד קבלה'.
אלו הם דברי הרב פרידלנדר, בדיוק נמרץ.


מה שלא כ"כ ברור
לאור דברי הכותבים דלעיל, שהקבלה אינו חלק מהתורה. וככל שפע הביטויים שהובאו.
יש לתמוה מה ראה החזו"א בכלל להתחיל ללמוד ספר 'עץ חיים'. (על איזה 'גדול' או 'ראש ישיבה' מסופר שלמד 'עץ חיים'). ועוד לבטל מזמנו היקר, ולהתאמץ לפענח ראשי תיבות בלתי ידועות.
אתמה..

ש. ספראי
הודעות: 1702
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' ספטמבר 01, 2020 9:45 pm

בריושמא כתב:
ש. ספראי כתב:מנין לכותב הראשון שהרב שך לא ידע קבלה?
לי סיפר אחד בזמנו שמצאו אצלו עץ חיים וכו' עם הרבה הערות בשוליים


נראה שהמספר בזמנו התכוון לחזון איש.
אלא שבזמנו אמר לי הרה"צ ר' חיים פרידלנדר זצ"ל, בהיותו בביתי, את הדברים האלה:
'כתוב בספר של סורסקי על החזון איש שהוא למד קבלה. בביתו נמצא ספר עץ חיים, ובדף הראשון בספר הוא כתב
שמות של מלאכים שנמצאים בספר.
אבל אני הלכתי לביתו של החזון איש והסתכלתי בספר עץ חיים שלו.
הוא באמת כתב בדף הראשון, אבל לא שמות של מלאכים. הוא כתב ראשי תיבות שמיוחדים לקבלה, ראשי תיבות שנמצאים בספר עץ חיים.
ראשי תיבות שנמצאים בהתחלת הספר.
החזון איש התחיל לפענח את ראשי התיבות האלה, אבל אחרי כמה דפים הפסיק.
כי הוא הפסיק ללמוד את עץ חיים, ולא למד קבלה'.
אלו הם דברי הרב פרידלנדר, בדיוק נמרץ.


לא. הוא סיפר על הרב שך. איש מוסמך ממקורבי מרן זיע"א. הסיפור על החזו"א ידוע.

בריה נמוכה
הודעות: 492
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ג' ספטמבר 01, 2020 10:03 pm

קטע מתוך דרשתו המצוזרת של הנוב"י שמתוכה נראה שס"ל שאין ללמוד קבלה
וז"ל
יש עוד כת אשר בעוה"ר סבורים לעלות במעלה מאד, והלואי שלא תהא על [ידם]
ירידה, והם המקובלים בזמננו העוסקים בזהר ובכתבי האר"י ... ואוי לי אם אומר ואוי לי
אם לא אומר, אם לא אימר שלא יתקבלו דברי .......
וידעתי כי יאמרו הרב הזה אין נשמתו שלימה ואין לו זכי' להשיג השגה בסתרי תורה
ודבר זה בפיהם אמת שאין נשמתי שלמה, ואין לי זכיות להשיג סתרי תורה האמת[י]ם אבל
בסתרי תורה שהם לומדים, אולי בילדותי גם אני ידעתי כמוהם, ובריך רחמנא דשיזבן,
ויעבור עלי מה, ואדבר מקצת הדברים שעצור בלבי זה כמה שנים,
על הדרשה עיין פה
viewtopic.php?t=13074
לדעת שאר גדו"י נראה שס"ל
כמו שכותב בהנהגות האדם לנועם אלימלך
ה. ולפעמים ילמוד באימה במעט איזה כתבים מהאר"י זצלל״ה, וכל זה באימה וביראה ופחד ה'. בדורות הראשונים היו נשמותיהם נשמות קדושות והיו נשמרים מנעוריהם מכל חטא ועון והיו נשמותיהם ראויים ומסוגלים ללמוד חכמה זאת, אבל עתה בעוונותינו הרבים שיש לנו גוף עכור וחומר עב, צריך האדם לזכך ולכבס עצמו מכל חטא ולזכך נשמתו. ויבין האדם אם זיכך נשמתו כאשר אין יצה"ר מסיתו לשטות והבלים כאשר בתחילה, ואז יוכל ללמוד בכל פעם הכתבים. והשם יתברך יזכהו אם יזכך מחשבתו בקדושה באמת ובתמים, שיפתח לו שערי החכמה בכתבי האר״י זללה״ה, אשר לא כן כל זמן שמלובש בתאוות גופניות בהבלי זמן שהלימוד קשה לו מאד ח״ו:
וכן בשו"ת שבט הלוי חלק ז סימן א מתוך תשובה לנכדו הגרי"ב ואזנר
דע לך שגם הדורות שלפנינו וגם לפני לפנינו כבר אמרו שאין הם מסוגלים כ"כ ללימוד זה כי הזוהמא התגברה מכל צד והכל מגושם, ומה נענה בתקופתינו שבלבולי המוח גדולים כ"כ, וכל הנעשה לפנינו בדורינו הם היפך הסגולה ללימוד קדוש הנ"ל.
אבל בכ"ז מזמן לזמן כשאדם מוצא עצמו שקט ורענן ובשמחה, ובפרט בימים שאין אשה מצויה לו, ולבו בוער ביראה וטהרה וגם נתן חלקו לעיקרי התורה בגפ"ת ושו"ע כי הם חיינו, וכאילו מעצמו פושט את ידו לקחת ספרים הק' האלה ולטעום מהם דבש לפיו, וכאילו נשמתו מעירה לו עכשיו הזמן לטעום מעץ החיים הזה, אבל זמן זה בא רק לעיתים לא קרובות, וימי חג הסוכות מסוגלים בזה ביותר - ומשם שואבים אמונה אמיתית, והרגשת אמת - ולא כאלה שעוסקים בזה תמיד אפילו לא כ"כ בטהרה, כי בזה"ז אם עושים כן, אוי להם ולנפשם - והנסיון בזה כמאה עדים.

יושב בשער
הודעות: 58
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 4:52 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי יושב בשער » ה' ספטמבר 03, 2020 4:42 pm

שלום, ותודה לכל המשתתפים.
א' הביא מהגמ' בסוכה דבר קטן הויות דאביי ורבא דבר גדול מעשה מרכבה. אבל ראה בריטב"א שם, "לא קרי דבר קטן לתלמוד, שהרי קדמו לכולם, שלא הניח מקרא משנה ותלמוד הלכות ואגדות, והם יתד שהכל תלוי בו. אלא הוויות דאביי ורבא הם קושיות ותירוצין וספיקות שלהם, שלא נתבררו להם מפני שלא ירדו לעומקו של תלמוד כחכמים הראשונים, ולפי שהיה זה מחסרון ידיעה קרי ליה דבר קטן בחכמת המשנה, אבל גדול הוא מכל שאר חכמות העכו"ם. וזה הפירוש אמת ונכון לכל מאמין, ולא כמו שפירשו אחרים, האלקים הטוב יכפר." וראה רמב"ם ספ"ד מיסוה"ת ופירוש הכס"מ שם.

מה שכתבתי שהגרא"מ שך ז"ל והגר"מ פיינשטיין ז"ל לא עסקו בקבלה. אינו אלא השערה בעלמא, וכפי שכתבתי שהוא רק "כפי הנראה." רק חיזוק להשערה זו ממה שכתב הגרא"מ שך ז"ל בא' מהקדמותיו לאבי עזרי, שהעלה כי העסק בפרדס אינו בכלל תלמוד תורה. (למרות שהוא בודאי דבר חשוב, ולא ח"ו ביטול זמן.) וחזר בו, כמש"כ חתנו שליט"א בחד מספריו. אבל מעצם ההו"א שלו ז"ל השערתי מה שהשערתי.


ולגבי גוף הדברים, מצאתי דברים מאד חשובים בס' דליות יחזקאל ח"א מאמר "הנגלה שבנסתר":

"יש מן הגדולים שעסקם הוא בנסתרות ומלבד שהם עושים כן בעצמם שזה ודאי ראוי ונאה להם, מיעצים הם כן גם לאחרים, וגם לאלה שלא מילאו כריסם בש"ס ופוסקים ואין התורה הנגלית שגורה על פיהם ואין ההלכות כאחותם, ושמעתי אומרים כי דוקא בדורות האחרונים החיוב בזה רב יותר, ומקובלני, שגם בחלק הנגלה של דברי חכמינו במדרשיהם ואגדותיהם, צפונים כל סתרי הקבלה, וכל היסודות הנצרכים לעבודת ה', גם מעשה בראשית ומעשה מרכבה, אלא שחז"ל בחכמתם גילו לנו בדבריהם בשיעור שיכול לעמוד עליו כל אדם מישראל, ואם יעמול וייגע בתורה הקדושה ובפירושה בתורה שבע"פ, ויזהר מלגלות בה פנים ככל מה שעולה על רוחו ודעתו, רק יעמיק בדברי חכמינו ז"ל, אז בסלסולו בתורה תרוממהו אל מרומי על ויעמוד על מצפוני התורה גם מתוך דבריהם הנגלים. וכמ"ש ז" בספרי [עקב]: רצונך להכיר את מי שאמר והיה העולם למוד אגדה שמתוכה אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם, והלא אי אפשר להכיר את מי שאמר והיה העולם מבלי להכיר את מעשי בראשית ואת מעשי מרכבה ואת מעלת האדם וגדולתו זאת מעלת העולם וערכו. והרי שכל זה אפשר להכיר וללמוד מתוך האגדה הנגלית, כי גם בה כלול כל הנסתרות ומצפוני החכמה, כי אין כילות בתורה ואין תחומין בה, וכל חלק וחלק שבה ארוכה מארץ מדה ורחבה מני ים ועמוקה מני תהום. והאם אין מה שאמרו ז"ל באגדה הנגלית, כי דמות דיוקנו של יעקב אבינו חקוקה בכסא הכבוד מעשי מרכבה. והאם אין כל פירושם במעשה בראשית בהאדם והעולם בבראשית רבה ועוד ממדרשיהם מעשה בראשית, אלא שההבדל הוא רק בדרכים ובגבולים, כי בחלק הנגלה הצפינו את חלק הנסתר ופתחו לנו פתחים לעמוד על היסודות שהאמונה והעבודה עומדתם עליהם, כפי שיעור הנצרך ושאפשר לעמוד על היסודות שהאמונה והעבודה עומדת עליהם, כפי השיעור הנצרך ושאפשר לעמוד עליו בלי חשש של היזק מראי' יתירה ופגיעה מהצצה שלא במקומה, ובחלק הנסתר גלויות הן בלי שיעור ומדה. ולפיכך נסתרות הן מבני אדם, ואין רשות לכל אדם, שלא הגיע לגדולה שכלית מיוחדת ואינו בעל שיעור קומה, להכנס לשערי חכמה אלה, כי יש סכנה שלא ימצא את ידיו ורגליו, ויפגע מהצצה יתרה ויאבד את לבו ויצא שכרו בהפסדו.

ולכן היו בכל הדורות תחומים מסוימים בין חלקי התורה ושערים מיוחדים, שער אחד שבו היו כל ישראל נכנסין ויוצאין וגם להם היו נפתחים פתחים של אולם מתוך פתח כחודו של מחט שהיו פותחין לעצמם ע"י חלק הנגלה, והקב"ה היה פותח להם בהדרגה כפתחו של אולם בכל חלקי התורה, גם בחלק הנסתר, כפי השיעור הראוי להם, לכל אחד ואחד כפי דעתו ומעלתו, ושער שני שהיה מיוחד ליחידי סגולה אלה שכבר מלאו כריסם בנגלה, וע"י הנגלה כבר נגלה להם הנסתר במדה כזו עד שאין שיעור ומעצור לפניהם ויכולים להכנס לפרדס ולראות את כל העולמות בגילויים כמו שהם. ושמעתי מפי רבי זצ"ל שהעיד על עצמו שע"י דברי חז"ל הנגלים עמד על כמה יסודות מחלק הנסתר, וכן זכו לזה גדולי הדורות שבכל דור ודור, ואף שרבים מהם עסקו גם בחלק הנסתר ממש, היה זה בכבשים ללבושם וכבוד אלקים הסתר דבר. אבל מעולם לא שמענו כי חכמה ותורה עמוקה זו, שנמסרה ליחיד מפי יחיד, בחוץ תרונה וברחובות תתן קולה.

ולכן אף אמנם שחכמה זו מגופה של תורה היא ועיקרה של עבודה וכמ,ש הרמב"ם ז"ל בסוף פ"ד מיסודי התורה, וז"ל: ועניני ארבעה פרקים אלו [כלומר שנתבאר בהם מעשה בראשית ומעשה מרכבה כפי דעתו ז"ל,] שבחמש מצות האלו [היינו: לידע שיש שם אלוה. ושלא לעלות במחשבה שיש אלוה זולתו. וליחדו. ולאהבו. וליראה ממנו,] הם שחכמים הראשונים קוראין אותו פרדס. ע"כ, וא"כ הרי מע"ב ומעשי מרכבה הם חלק ממצות ידיעת ה' ויחודו ואהבתו ויראתו. שהן יסוד כל התורה כולה שכל מצוה שאין בה אהבה ויראה אינה מצוה בשלמותה וכמבואר בדברי הגר"א ז"ל. מ"מ אין לנו לזוז ממנהגם של הדורות הקדמונים שקטנם עבה ממתנינו ואנחנו לעומתם כגמולי מחלב עתיקי משדים, שעסקו ברבים רק בתורה הנגלית לא היה להם עסק בנסתרות, לא מפני שסברו שאין חלק הנסתר נצרך ועיקר בעבודת ה', אלא שסמכו על רבותינו ז"ל ועל שיעורם ששיערו לנו, וצפנו את הנסתר עד כמה שהוא מוכרח לעבודת ה' גם בחלק הנגלה, ומי שזוכה ללמוד על מנת לעשות, זוכה שנגלות לפניו הנסתרות לפי השיעור הראוי לו, ומהזוכים האלה יש שזוכים גם להכנס בפרדס ולטייל בו ולהתענג בתענוגיו, ונגלין לפניהם ערפלי טהר ויוצאים ממחשכי המסכים לאור גדול ואז הנסתרות לפניהם כנגלות. ואור פניו של הקב"ה עליהם יופיע והם הם ברוכי ה' יודעי חן."

ע"כ.

וי"ל.

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ו' ספטמבר 04, 2020 10:14 am

יש"כ על המקור המצטרף למה שכתבתי.

הבאנו ראיות, אך טרם ביארנו בזה סברא, למה באמת לבאר את מושגי הקבלה בצורה של עבודת הלב.
ואשר יראה לענ"ד, דכיון שכידוע התורה איננה סיפורת, אלא הוראות (כשמה- תורה מלשון הוראה). א"כ מה לי סיפורת על מאורעות העבר, ומה לי סיפורת על הנעשה בעליונים. וכשם שבחלק האגדה העוסק בדברי הימים יש לבארם כהוראות ללב, כך בחלק האגדה העוסק בעליונים.

דרומי
הודעות: 9098
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי דרומי » ו' ספטמבר 04, 2020 10:23 am

סלח לי, אבל דבריך פשוט לא נכונים מכל הצדדים.

ואם יורשה לי לשאול כמה ספרי קבלה כבר סיים כבוד תורתו שהוא מחווה את דעתו בענינים אלו.

האם עבר כבודו לדוגמא על כל ספרו של השל"ה פעם אחת לפחות?

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ו' ספטמבר 04, 2020 12:26 pm

לצערי טרם זכיתי לבוא בסוד ה' ואין לי יד ורגל בנסתרות, והסברא שכתבתי כרסיית היא.
אך לעצם הענין הובאו ראיות.

אם תואיל להסביר לי את טעותי אחזיק לך טובה.

דרומי
הודעות: 9098
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי דרומי » ו' ספטמבר 04, 2020 2:19 pm

אני לא רואה בדבריך טעות ספציפית אלא שנראה שאתה לא יודע מהי חכמת הקבלה. ותו לא מידי.

חכמת הקבלה היא חכמה שלימה המפרטת את סדר העולמות העליונים ואת ההשפעה של זה על העולם התחתון ועל סודות המצוות שאנו מקיימים ועוד.

אמת שיש לחכמה זו השפעה רגשית על הלב, אבל החכמה עצמה היא חכמה שלימה לא פחות מהלכות טריפות בשולחן ערוך.

כשיבוא מישהו ויתחיל להתפלפל אתי בהלכות טריפות ויתברר לי שהוא מעולם לא ראה בהמה או ציור מפורט של חלקי הבהמה - אפנה אותו לעשות זאת קודם, ואח"כ יש על מה לדבר.

דורשי יחודך
הודעות: 1525
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ו' ספטמבר 04, 2020 5:52 pm

דברי הרב ניים ושכיב מטבאים דעת "אסכולות" נכבדות בישראל שכתבו ואמרו דברים מפורשים כאלה.
אינני יודע מה פסול מצא הרב דרומי בהם. אולי יוכל להרחיב.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' ספטמבר 04, 2020 5:56 pm

.
נערך לאחרונה על ידי היא שיחתי ב א' ספטמבר 06, 2020 12:40 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי לעמל יולד » ש' ספטמבר 05, 2020 9:14 pm

הסיבה שחלק מגדולי ישראל לא למדו קבלה, עיין שו"ת חוות יאיר סימן ר"י, שיש להרחיק לימוד הקבלה, וזה בגדר אונס דרחמנא פטריה כי ידיעתנו קצרה, ומחוסר רב המלמד חכמה זו ע"ש.
וע"ע פתחי תשובה יו"ד רמ"ו סק"ד.

אבל מה שכתבו על גדולי עולם מסויימים שלא היה להם ידיעה בקבלה, הלא על סתרי תורה כתוב דבש וחלב תחת לשונך, והרבה שידעו גם ידעו הסתירו את ידעתם כיאות להם, ומאין ידעו ההמון מה היה ידיעתם?
ושמעתי פעם מהגר"מ שפירא זצ"ל שהגרא"א דסלר זצ"ל אמר שמקובל אינו אישה מעוברת שכריסה בין שיניה, שצריך להראות את ידיעתו בקבלה.

ומה שכתבו על הגרא"מ שך זצ"ל, מי שיעיין בכתביו ידע שהוא מצטט מדברי הגר"א מספרא דצניעותא, וכן כמה פעמים מנפה"ח. וידיעתו בנפה"ח היה רחבה מאד, ודבר זה היה ידוע, ואי אפשר כ"ז בלי השגה בתורת הסוד, (הגם שאני מפקפק מאד אם כתב הערות על עץ חיים, ובלי בר סמכא שיעיד אני לא מאמין לסיפורים אלו).
ואני שמעתי שיחה אחד (בקלטת) בנושא "ממקומך מלכנו תופיע", שהיה עמוק מאד (אף שבדר"כ דיבר על אמונה פשוטה ומוסר) ואם לא היה מידיעתו הרחבה בתורת הנסתר, אזי היה לו סיעתא דשמיא מיוחדת לומר דברים אלו, שהיו מכוונים מאד.

גם לענ"ד הדרושים של הגר"מ פיינשטיין זצ"ל לפעמים מזכירים לקורא עניינים עמוקים, ובאמת אני יופתע אם יתברר שלא היה לו ידיעה רחבה בתורת הסוד.
רק גדולים אלו לא דברו על נושאים אלו, שהיו צנועים כדת וכדין, ועסקו ברבים רק בגפ"ת וענייני הלכה, כמו רוב גדולי ישראל במשך הדורות כולם

ועניין חכמת הקבלה, ודאי חכמה הוא שצריך לימוד יסודי, כגון לימוד סדר האצילות מר כי אתריה ומר כי אתריה וחכמה גדולה הוא זה.
אבל עצם המושגים הם על דרך סתרי תורה, כי אין מהות הספירות מושגות בכלל לשום בריה, וכן הרבה משאר העניינים דקים ורוחניים מאד, ועומק המושג יתגלה לפי גודל המשיג, וכן דרך חכמה זו ידע מה ה' דורש ממך וגם זה יבין כל אחד לפום שיעורא דליבא. ויתכן שיהיה חכם מן החכמים שידע כל תורת הסוד וכל סדרי האצלה בבחינת מה שנכתב בספרים, אבל לא הבין ולא השיג שום עניין מעניינם.
ומשל למה הדבר דומה, למי שילמד כל הלכות שחיטה, אבל לא ידע ולא השיג מה זה בהמה ומה זה תרנגול, הלא חסר לו מהות העניין.

ובנפה"ח מבואר שמן השמים משפיעים ונותנים למי שראוי לכך סתרי תורה, וזה תלוי על לימוד התורה הנגלית וכן על אוצרו היינו יראתו של הלומד, כל אחד לפום שיעורא דיליה, והשגות הללו הם הם סוד ה' ליראיו.
נערך לאחרונה על ידי לעמל יולד ב א' ספטמבר 06, 2020 6:48 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי ניים ושכיב » א' ספטמבר 06, 2020 6:08 pm

דרומי כתב:חכמת הקבלה היא חכמה שלימה המפרטת את סדר העולמות העליונים ואת ההשפעה של זה על העולם התחתון ועל סודות המצוות שאנו מקיימים ועוד.

הלא זהו מה שכתבתי, שהקבלה מספרת על העולמות העליונים ועל הנעשה בהם. ומה פסול מצאת בדברי?
דרומי כתב:אמת שיש לחכמה זו השפעה רגשית על הלב, אבל החכמה עצמה היא חכמה שלימה

בכלל לא כתבתי שהיא משפיעה על הלב, אלא שהיא חכמה שלמה של עבודת הלב, והיא עומק כוונת חכמת האגדה.

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי ניים ושכיב » א' ספטמבר 06, 2020 6:44 pm

בהשגח"פ נפל לידי בשבת מס"י עם פירוש סוד לישרים מאת הרב מרדכי שריקי, ובהקדמת המפרש בסעיף ב' (המתחיל כאן) מאריך להוכיח מדברי הרמח"ל בספריו השונים שהוא סבר שחכמת הקבלה היא חכמת עבודת הלב, וכמשנ"ת בס"ד.

גביר
הודעות: 2795
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי גביר » ג' אוגוסט 10, 2021 11:11 am

על עיסוקם של חסידים, ליטאים ובעלי מוסר בקבלה - שורש האמונה הוא שורש המרי : $$‏b‏ עיונים בקבלה, חסידות, מתנגדות ומשנת הרב קוק / $$‏c‏ מרדכי פכטר.

תקציר -
מגמתם של העיונים בששת פרקי הספר היא הבנה נכונה יותר של סוגיות עיוניות מסױמות בחסידות מחד גיסא ובמתנגדות מאידך גיסא כמו גם במשנתו של הרב קוק, הבנה שכמסתבר לא תיתכן כלל, ללא חשיפת מקורותיהן הקבלײם.בהבנה זו יוכל הקורא למצוא תשובות לשאלות כגון: הכיצד זה ומדוע חיפשו אנשי האמונה הגדולים, ר' נחמן מברסלב בזמנו והרב קוק בזמנו, מסילות אל ליבותיהם של מי שנחשבו בעיניהם ככופרים הגדולים בתקופתם? היאך הפך הרב קוק את אחת הסוגיות המרכזיות בתורת האלוהות של האר"י, סוגײת עיגולים ױושר, למנוף בחתירתו להציב בפני בני דורו את האידיאל המוסרי של האדם הישר? כיצד הגיעה תנועת המוסר בהתפתחותה הדיאלקטית אל התובנה, שאין להשתית את החינוך המוסרי של האדם על הפסיכולוגיה בלבד אלא יש להוסיף אל זו גם את החכמה, במלוא מובנה של מילה זו, משמע — אף את חכמת הסוד?

תוכן עניינים -
שער ראשון: $$‏t‏ קבלה, חסידות והרב קוק: $$‏g‏ שורש האמונה הוא שורש המרי -- עיגולים ויושר -- קטנות וגדלות -- $$‏g‏ שער שני: $$‏t‏ קבלה ובית מדרשו של הגאון מוילנא : $$‏g‏ בין אקוסמיזם לתיאיזם -- קבלת הגר"א באספקלריא של שתי מסורות -- תנועת המוסר והקבלה -- רשימת הקיצורים הביבליוגרפיים -- מפתחות.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 293 אורחים