מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שינויי נוסחאות בירושלמי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

שינויי נוסחאות בירושלמי

הודעהעל ידי סליחות » ה' אוקטובר 29, 2020 7:36 am

בירושלמי כלאים פ"ט ה"א:
"אין קרוי צמר אלא צמר אילים".
כך גם בכת"י ליידן (נראה שכ"ג בפי' ר' הלל תזריע י"ב עמ' קט: ובפי' הרא"ש פי"א מ"ב)

בכס"מ הל' ציצית פ"ג ה"א:
אין ראוי צמר אלא צמר אילים ורחלים.
(אולי כך הייתה גי' היראים בסי' של"ג (?). בקובץ על יד פ"ג ה"א ג"כ גורס כך)



נא לעדכן ולהוסיף שינו"ס. יישר כוח

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: שינויי נוסחאות בירושלמי

הודעהעל ידי סליחות » ו' אוקטובר 30, 2020 7:55 am

ירושלמי ברכות פ"א ה"ב - לפנינו:
בעי מתניתא בין תכלת שבה ללבן שבה ומה טעמין דרבנן וראיתם אותו מן הסמוך לו ומה טעמיה דרבי אליעזר וראיתם אותו כדי שיהא ניכר בין הצבועין.

הרי"ד בברכות ט.: (וגם בתוס' הרא"ש והרשב"א שם, ובתוס' מנחות מג:, ובערוך ע' תכלת):
והכי מוכח בירושלמי, דגרסי' התם כיני מתניתה בין תכלת שבה ללבן שבה. מה טעמון דרבנן וראיתם אותו, מן הסמוך לו, ומאי טעמ' דר' אליע' וראיתם אותו, כדי שיהא ניכר בין הצבעין (ובשאר הראשונים הצבועין).

כגי' הראשונים הנ"ל ג"כ בכת"י ליידן (כיני, הצבועין).


לא ברורה מהות התיקון במהדורת האקדמיה ללשון העברית ומה רע ב'כיני' שביקשו לתקן (ומי שמבין ויודע, ישתף אותנו ותע"ב):
בית המדרש.png
בית המדרש.png (25.47 KiB) נצפה 1826 פעמים



בדיעבד מצאתי מהדורה מצויינת שעמדה על השינוי הנ"ל וציין לראשונים שגורסים כנ"ל: 'תלמוד ירושלמי - לונץ'. מומלץ.
הוא מציין ג"כ לרא"ש פרק סי' י' שגורס "תני מתניתא". אבל צריך לבדוק אם שם גופא אין שינו"ס...

באור לישרים ברכות שם:
בית המדרש.png
בית המדרש.png (25.91 KiB) נצפה 1814 פעמים

אלישיב ש
הודעות: 45
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 8:02 pm

Re: שינויי נוסחאות בירושלמי

הודעהעל ידי אלישיב ש » ש' אוקטובר 31, 2020 10:03 pm

לעניין מהדורת האקדמיה

יש צורך להכיר את שיטות הסימון שלהם.

כאן כוונתם כזאת: בכתב יד ליידן המקורי הופיע 'כיני' כראוי. המגיה, על גבי כתב יד ליידן עצמו, הגיה ל'בעי' ושיבש. הם הביאו את הנוסח המקורי ואת התיקון המשובש. וכדי לסמן לקורא שהתיקון בעייתי, הקיפו (את התיקון!) בסימני קריאה.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: שינויי נוסחאות בירושלמי

הודעהעל ידי סליחות » א' נובמבר 01, 2020 3:01 am

אלישיב ש כתב:לעניין מהדורת האקדמיה

יש צורך להכיר את שיטות הסימון שלהם.

כאן כוונתם כזאת: בכתב יד ליידן המקורי הופיע 'כיני' כראוי. המגיה, על גבי כתב יד ליידן עצמו, הגיה ל'בעי' ושיבש. הם הביאו את הנוסח המקורי ואת התיקון המשובש. וכדי לסמן לקורא שהתיקון בעייתי, הקיפו (את התיקון!) בסימני קריאה.

יישר כוח! החכמנו.

חיים שאול
הודעות: 1146
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: שינויי נוסחאות בירושלמי

הודעהעל ידי חיים שאול » א' נובמבר 01, 2020 10:34 pm

כמדומני באתר ׳דעת׳ יש שינויי נוסחאות על הירושלמי

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: שינויי נוסחאות בירושלמי

הודעהעל ידי סליחות » ב' נובמבר 02, 2020 4:15 am

חיים שאול כתב:כמדומני באתר ׳דעת׳ יש שינויי נוסחאות על הירושלמי

לא מצאתי. אם תמצא, אנא קשר את זה לכאן.
קיים אתר שכל מטרתו הוא איסוף נוסחאות שונות של ירושלמי, אבל אין בו גישה חינמית, ולכן גם לא ידוע לנו מה יש או מה אין שם, והאתר שם נכון לרגע זה לא מספק מידע על מחירים, הכל נראה עמום מידי.

חיים שאול
הודעות: 1146
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: שינויי נוסחאות בירושלמי

הודעהעל ידי חיים שאול » ב' נובמבר 02, 2020 5:27 pm

אם אני זוכר טוב זה קבצי pdf להורדה

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: שינויי נוסחאות בירושלמי

הודעהעל ידי סליחות » ב' נובמבר 09, 2020 5:19 am

חיים שאול כתב:אם אני זוכר טוב זה קבצי pdf להורדה

לצערי לא מצאתי. מי שימצא ויקשר לכאן תע"ב.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: שינויי נוסחאות בירושלמי

הודעהעל ידי סליחות » ב' נובמבר 09, 2020 5:25 am

ידועה מחלוקת רש"י ותוס' בברכות (יא.) בעניין מיעוט העוסקים במצווה וחתנים מבשבתך בביתך ובלכתך בדרך.
רש"י גורס: וב"ש האי ובלכתך בדרך מאי עביד להו ההוא מבעי להו לכדתניא בשבתך בביתך פרט לעוסק במצוה ובלכתך בדרך פרט לחתן.
ותוס' גורסים: וב"ש האי ובלכתך בדרך מאי עביד להו ההוא מבעי להו לכדתניא בשבתך בביתך פרט לחתן ובלכתך בדרך פרט לעוסק במצוה.

בתוספתא פ"א ה"ה לפנינו הגי' כתוס' כפי שהעיר בחסדי דוד על אתר.
בירושלמי פ"א ה"ג (ע"פ כת"י ליידן וע"פ כת"י רומי עמ' 53 בצילום כאן) לפנינו הגי' כרש"י.


האם יש עדויות לגירסא אחרת (כתוס') בירושלמי בעניין זה?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 583 אורחים