עמוד 1 מתוך 1

תחיית המתים לעתיד לבוא - כיצד?

פורסם: א' יוני 26, 2011 9:15 pm
על ידי חכם באשי
במדרשי חז"ל נזכר רבות שלעתיד לבוא הקב"ה יוריד טל של תחיית המתים ויחייה אותם.
האם מישהו מכיר מקור מדרשי (או, עכ"פ, מהראשונים), שתחיית המתים תהיה בכוח שמו הגדול. ותו לא.

Re: תחיית המתים לעתיד לבוא - כיצד?

פורסם: ב' יוני 27, 2011 4:11 am
על ידי חרט
בנוסח י"ג עיקרים שבסידור, מובא "בעת שיעלה רצון" - ואולי זו הכוונה "בכח שמו הגדול"?
מאידך, הרמב"ם בפרק חלק, מביא - אמנם כמחשבת אחת הכתות (ולא ברור אם הרמב"ם שולל את עצם הדרך) - שהמשיח יחייה את המתים.
ובצלע השלישית - באגרת תחיית המתים, כותב הרמב"ם שכל נושא זה עלום...
אבל אם חכם באשי לא תני לה, מי תני לה?

Re: תחיית המתים לעתיד לבוא - כיצד?

פורסם: ב' יוני 27, 2011 5:20 am
על ידי י. רבינוביץ
בלשון זו לא, אבל בעניין זה כן:
תנא דבי אליהו צדיקים שעתיד הקדוש ברוך הוא להחיותן אינן חוזרין לעפרן. (סנהדרין צב.)
טל שעתיד הקב"ה להחיות בו מתים (שבת פח: חגיגה יב:)
מתים שעתיד הקב"ה להחיות בלבושיהן (כתובות קיא:)
ראה גם ויק"ר (וילנא) כז סימן ד.
וראה ספר המנהגות (מלוניל) דף י. ד"ה ועתה אפרשנו.
ורחוק יותר: רד"ק ישעיהו, כו- יט. יחזקאל לז-א.

לענ"ד, ברור שהפירוש בכחו, ובשמו הגדול, כי כשיתגדל ויתקדש שמו הגדול, כחו יתגלה.

Re: תחיית המתים לעתיד לבוא - כיצד?

פורסם: ב' יוני 27, 2011 10:16 am
על ידי תולעת ספרים07
על תחיית המתים ראה סנהדרין צ עמוד ב' כמה וכמה ראיות ובספר מרגליות הים כמו כן ראה כתובות קי"א עמוד א ובירושלמי כלאים פ"ט ה"ג.
כמו כן ראה תהלים ע"ח פסוק ל"ט וברש"י שם וכן ברש"י ברשית פרק ב פסוק ז שמות טו,א דברים יא,כא מל"א יז,יז משלי ו, כ"ב איוב ז,ז ושם לח, יד ובמדרשים שם - ובכל מקומות אלו לא מופיע טל של תחיה אדרבא מרש"י ברשית שם משמע שברא אותו לכתחילה כדי שיקום לעתיד לבוא וכן הוא לכאו' בתהלים תשלח רוחך יבראון ע"ש ובמדרש מכירי ועוד שבדיבור פיו יקומו ויחדשו פני האדמה.

Re: תחיית המתים לעתיד לבוא - כיצד?

פורסם: ב' יוני 27, 2011 10:51 am
על ידי חכם באשי
אין להוכיח דבר מכל המקומות שמוזכר בהם סתם ש'הקב"ה עתיד להחיות את המתים', וכדומה, בלא לציין את הטל. כי במקומות אלו לא התייחסו הכותבים ל'אמצעי' כביכול שב'אמצעותו' (ושוב, כביכול) יחייה הקב"ה את המתים.
אני מחפש מקור, שבו כן התייחסו ל'אמצעי' שיחייה את המתים, ואמרו, שהוא שמו הגדול.

יודעני שמה שאני מחפש הוא קצת מוזר. אך באמת מצאתי כן לאחד מהפייטנים הקדומים, וברצוני למצוא מקבילה לדבריו.
ויש להשוות זאת למשענתו של אלישע שנכתב עליה שם המפורש, ובאמצעותה הוא חפץ להחיות את בן השונמית (אלא שגיחזי החייה במקומו אריה או כלב).

Re: תחיית המתים לעתיד לבוא - כיצד?

פורסם: ב' יוני 27, 2011 11:11 am
על ידי תולעת ספרים07
ראה ברש"י בראשית שציינתי לך ושם מפורש שברא אותו את האדם גם ללעתיד לבוא לתחיית המתים - כלומר דבר זה קיים מטבע הבריאה באדם.
וראה גם בתהלים רוחך יבראוך ולכאו' רוחך זה דיבורך כמו ורוח אלוקים מרחפת וברש"י שם במאמר פיו כסא הכבוד מרחף ועוד הרבה כהנה.
על עניין טל של תחייה אין צריך כל ראיה שהרי הוא בכל הפיוטים של הקליר על טל וכבר היה בזמנו אשכול מישבב בנוגע לנקוקי ראה שם.
גם עד כמה שזכור לי הדבר נמצא בכל הראשונים שכתבו כן לגבי מוריד הטל ותחיית המתים ובזה גם כתבו לתרץ מדוע כאן אמרו ותן טל ומטר וכאן אמרו מוריד הגשם ועוד כהנה ואין הספרים ת"י כעת.

Re: תחיית המתים לעתיד לבוא - כיצד?

פורסם: ב' יוני 27, 2011 11:13 am
על ידי חכם באשי
תולעת,
דרכך לכתוב 'סתם כך', בלא כל מחשבה?!

Re: תחיית המתים לעתיד לבוא - כיצד?

פורסם: ב' יוני 27, 2011 11:19 am
על ידי תולעת ספרים07
כבר חטפתי אתמול מספיק - הסבר את עצמך יתכן ויש כאן אי הבנה.
עד כמה שזכור לי שהשם פועל דבר בעצם שמו הגדול נמצא רק אצל הפסוק השם איש מלחמה ופירש רש"י שעושה מלחמה בשמו יקוק ע"ש. ואולי לזה כוונתך.......

או אפשר שיש לך שפן בכובע אז דבר כבר - נתתי לך את כל המקומות המדברים מתחיית המתים ושם מבואר ההיפך שלא יעשה הקב"ה כלום וכדברי רש"י ברשית ב פסוק ז' וז"ל וייצר שתי יצירות יצירה לעולם הזה ויצירה לתחיית המתים.
הרי להדיא שכך נברא האדם מלכתחילה.
מה לא מובן ר' חכם באשי.

Re: תחיית המתים לעתיד לבוא - כיצד?

פורסם: ב' יוני 27, 2011 11:51 am
על ידי תולעת ספרים07
בדקתי בשבילך גם כל המדרשים על פרק כ"ט בתהלים קול השם יחולל אילות וכו' עד סוף הפרק ואפשר שניתן להכניסו במדרש שם על השם למבול ישב וכו.
כמו כן ראה ב"ר י"ג ד עיקרים ד' פרק לא ספר אמונות ודעות לרס"ג בית אלוקים למבי"ט פרק נג ועוד אברבנאל בהקדמתו לישעיהו שורש ו ואפשר שאמצא כרצונך בהמשך בשום מקום - אם כי אני חוזר ואומר שמכל המקומות לעיל משמע לכאו' שלא יעשה כלום אלא בעת שיעלה רצונו יתברך כך יהיה וכדאי מאוד לעיין בספרו של רבי ראובן מרגלית שכבר ציינתי לך למעלה על מסכת סנהדרין מרגליות הים כאשר לא הניח דבר גדול וקטן.
וראה גם שער הכוונות דרושי העמידה דרוש ה מש"כ שם לכוון שם טל וכו' שבזה עתיד להחיות את המתים.