עמוד 1 מתוך 1

מטבע הלשון "אמר הנושא" במשמעות "אמר הכתוב" - מי מכיר?

פורסם: ה' דצמבר 03, 2020 10:27 am
על ידי הוגה ומעיין
ענייני כעת בכתב יד שדפיו התפזרו בספריות העולם ואין לו זיהוי לע"ע. הוא התחבר כפי הנראה בדור שאחר גירוש ספרד.

יש בו מטבע לשון לא נפוצה - "אמר הנושא" במשמעות של "אמר הכתוב".

באוצר החכמה נמצאה מטבע לשון זו אצל חכמי ג'רבא המאוחרים, והיחיד שמשתמש בלשון זו בקודמים הוא רבי ישראל קוריאל.

יש מחמת כך נטייה לייחס את החיבור אליו, כיון שהוא מתאים לו גם בסגנונו, אבל אם המטבע הזו קיימת אצל חכמים נוספים בני הדור - אין לזיהוי זה על מה לסמוך.

על כן נפשי בשאלתי לפני חו"ר אתרא הדין, שאם מכירים את הביטוי הזה במשמעות הזו בספרים וחיבורים אחרים מאותו הזמן, יואילו נא להודיעני ושכמ"ה.

Re: מטבע הלשון "אמר הנושא" במשמעות "אמר הכתוב" - מי מכיר?

פורסם: ה' דצמבר 03, 2020 10:42 am
על ידי וונדרבר
כמדומה שיש משהו דומה שמצוי בספרי הדרוש של האחרונים הספרדים, שיש פסוק מרכזי שעליו סובב הדרוש, והוא מכונה "הנושא", ורגילים לכתוב (בתחילת הדרוש) "והנושא בא" [או "והנוש'א בא"], ואז כותבים את הפסוק, [מליצה עפ"י (מלכים ב' ד' א') "והנושה בא"].
ראה לדוגמא ס' כסא שלמה (חכים), שאלוניקי תר"ז, דף ד' ע"א, דף ל"ב ע"ג, דף ל"ה ע"ג, דף ע' ע"ד, דף קט"ו ע"ג.
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=10&book=24673

Re: מטבע הלשון "אמר הנושא" במשמעות "אמר הכתוב" - מי מכיר?

פורסם: ה' דצמבר 03, 2020 1:08 pm
על ידי הוגה ומעיין
יישר כח גדול!

אנהרת לעיינין בביאור המליצה, ובכך שאינה נאמרת על כל מקרא כתוב אלא על מקראות שהן נושא הדרוש, וגם בהקבלה למליצת "והנושא בא".

ועדיין לחומר נושא זיהוי הכותב - חשוב לברר את תפוצת הביטוי "וכתב הנושא" / "כמו שכתב הנושא" וכדומה, שבכך יש חידוש לשוני כיון שאין כאן מליצה על פסוק, אלא סתם קריאה מחודשת ללשון הכתוב של נושא הדרוש.

Re: מטבע הלשון "אמר הנושא" במשמעות "אמר הכתוב" - מי מכיר?

פורסם: ה' דצמבר 03, 2020 1:29 pm
על ידי חד ברנש
גם בספר 'מקוה ישראל': דרשות ר' ישראל נג'ארה (מהדורת רגב) יש כמה פעמים 'אמר הנושא'.

Re: מטבע הלשון "אמר הנושא" במשמעות "אמר הכתוב" - מי מכיר?

פורסם: ה' דצמבר 03, 2020 1:49 pm
על ידי הוגה ומעיין
חד ברנש כתב:גם בספר 'מקוה ישראל': דרשות ר' ישראל נג'ארה (מהדורת רגב) יש כמה פעמים 'אמר הנושא'.


ייש"כ על הבדיקה והממצא. אני מבין שבאמתחתך לא נמצאו ספרים אחרים מאותה תקופה במטבע לשון זו, וידיעה זו חשובה בעיני מאוד!

במקוה ישראל גופו מצאתי רק פעמים. עמ' 447 לא רלוונטי כלל, וגם בעמ' 224 זה מופיע במשמעות שונה, לא כ"אמר הכתוב", אלא עובר לפרש את כל הנושא דלעיל - פסוקי הבה נבנה לנו עיר - באופן אחר, בדרך סור מרע, ע"ש וק"ל.

Re: מטבע הלשון "אמר הנושא" במשמעות "אמר הכתוב" - מי מכיר?

פורסם: ה' דצמבר 03, 2020 2:12 pm
על ידי הוגה ומעיין
ואגב, רבי ישראל די קוריאל הוא אבי אמו של רבי ישראל נג'ארה.

Re: מטבע הלשון "אמר הנושא" במשמעות "אמר הכתוב" - מי מכיר?

פורסם: ה' דצמבר 03, 2020 4:39 pm
על ידי חד ברנש
הוגה ומעיין,
לא בדקתי היטב אלא בחיפזון גדול, אבל היה יותר מפעמיים אצלי (אני מבין שאתה עשית בדיקה ישירה על הPDF, אני עשיתי דרך התוכנה של רחמים שיש אפשרות של רווח בין אותיות)
ומשום כך גם לא בדקתי בכל שאר התוצאות.
בע"ה סוף שבוע הבא אוכל להתפנות לבדיקה יותר מעמיקה ומקיפה.

Re: מטבע הלשון "אמר הנושא" במשמעות "אמר הכתוב" - מי מכיר?

פורסם: ה' דצמבר 03, 2020 11:26 pm
על ידי הוגה ומעיין
חד ברנש כתב:הוגה ומעיין,
לא בדקתי היטב אלא בחיפזון גדול, אבל היה יותר מפעמיים אצלי (אני מבין שאתה עשית בדיקה ישירה על הPDF, אני עשיתי דרך התוכנה של רחמים שיש אפשרות של רווח בין אותיות)
ומשום כך גם לא בדקתי בכל שאר התוצאות.
בע"ה סוף שבוע הבא אוכל להתפנות לבדיקה יותר מעמיקה ומקיפה.


ייש"כ מכאן ולהבא ולמפרע.
אכן חיפשתי כעת בלי הא' האחרונה ומצאתי עוד ארבע תוצאות, והן כן רלוונטיות.