עמוד 1 מתוך 1

תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ב' דצמבר 21, 2020 9:44 pm
על ידי חד ברנש
אני מהדיר כעת כמה פרקי הלכה ומנהג בענייני תפילין, מתקופת הראשונים, ונתקלתי בכמה הלכות מחודשות שלא מצאתי להם מקור או מקבילה,
ברצוני להציג אותם לפני תלמידי החכמים דפה, ואין לי ספק שיהיה בידם לסייע.

[א] ורצועה של יד, צריכה שתהא ארוכה כדי לשלש סביב אמה ג' פעמי'ם, ויש אומרי'ם: סביב אצבע.

לשיטה האחרונה לא מצאתי מקור מפורש. וכתבתי בהערתי כך:
איני מכיר דעה כזו בראשונים. וכנראה שיטה זו מבוססת על פירוש רש"י בכמה מקומות בתלמוד, ש"אצבע צרדה" היא האצבע הסמוכה לאגודל (והיא הנקראת 'אצבע'), והוא סובר כן גם בנוגע לשיעור אורך הרצועות, הנידון בבבלי, מנחות לה ע"ב: "וכמה שיעורייהו?... עד אצבע צרדה", היינו, ששיעור הרצועות נמדד לפי האצבע הסמוכה לאגודל (עי' בפירוש רש"י שם, ד"ה 'פשוט'), אלא שבשונה מדעת רש"י, במנחות שם, שמדובר בשיעור אורך רצועות תפילין של ראש, בעל השיטה שהביא מחברנו סובר כרוב הראשונים (שמעט מהם הובאו לעיל, הערה 17), ש"כמה שיעורייהו..." מדבר באורך רצועות תפילין של יד, והסב אליהן את שיטת רש"י.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 5:18 am
על ידי לבי במערב
שמא ניתן לפרש כך את דברי ס' המאורות (במהדו' בלוי - ע' שנד): "ויש שאין נוהגין לכרוך אלא על האצבע".

להעיר מהשקו"ט במי שנקטעה אצבעו האמצעית אם יכרוך עכ"פ בזו הסמוכה לגודל (שו"ת 'תורה לשמה' סי' ט. ועוד).

אגב, הא דשיעור הרצועות הוא בכדי שיגיעו עד אצבע צרדה נז' גם בזח"ג רכח, ב; והתם מוכחא מילתא דבתש"י מיירי.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 12:14 pm
על ידי חד ברנש
יישר כוח גדול.
ה'שמא' הוא אכן שמא גדול.... וממש חבל שהכותב לא פירש את דבריו כראוי, שכן ניתן להסביר את דבריו כנסובים על אצבע האמה, כפי שיראה לנכון המעיין שם.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 1:10 pm
על ידי חד ברנש
לא הייתי סומך על העתקת רמ"י בלוי, לכן נסיתי לאתר את הקטע בכתה"י של ספר המאורות (הוא כת"י גינצבורג, הזמין ב'כתיב' - https://web.nli.org.il/sites/NLI/Hebrew ... 90205171-1), אבל לא הצלחתי לאתר שם את הלכות קטנות הלכות תפילין בשלמותם. כתה"י נכרך כנראה בבילבול גדול, ורק מצאתי שעמ' 130 ב'כתיב' הוא מהלכות קטנות הלכות תפילין.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 6:55 pm
על ידי לבי במערב
כך בדיוק מופיע אף בכתה"י (ע' 179 בצילומו שב'כתיב'), כמוסג"פ:
ס' המאורות כת''י.PNG
ס' המאורות כת''י.PNG (314.68 KiB) נצפה 5010 פעמים

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 6:56 pm
על ידי לבי במערב
חד ברנש כתב:ה'שמא' הוא אכן שמא גדול...
ומשו"ה באה תי' זו בדגש.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 7:13 pm
על ידי חד ברנש
אני ממש אסיר תודה, כי חיפשתי הרבה זמן ולא מצאתי את הקטע (ר' עדיאל ברויאר אמר לי, שכנראה בסריקות התבלבלו העמודים).
רוב תודות!

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 9:56 pm
על ידי יאיר אתמר
במרדכי כתב אליבא דרש"י שה"ה תפילין של יד.

בפהמ"ש להרמב"ם יומא א ז פי' צרדה כרש"י, ולכאו' סותר את מש"כ בהל' תפילין.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 10:06 pm
על ידי חד ברנש
ר' יאיר,
לא הבנתי על מה נסובים דבריך.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ג' דצמבר 22, 2020 10:24 pm
על ידי יאיר אתמר
הוא יכול להיות מקור נוסף להלכה שרצועה של יד אורכה עד ה'אצבע'. אולם אין שם מענין הכריכה (רק עכשיו הבנתי שזהו עיקר החידוש שבאת לציין).

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ד' דצמבר 23, 2020 1:27 pm
על ידי חד ברנש
הנה הלכה נוספת, שלא מצאתי לה מקור ברור:
[ב] ב'אור זרוע' כתב, שאין די לשים זרועו על ראשו כשמברך בגילוי הראש, אלא ישים טליתו עליו, או יכסנו בזרוע וידו.

מדובר במניח תפילין של ראש ומפני כך נצרך לגלות את ראשו.
וכתבתי בהערה:
תפילין הערה123.jpg
תפילין הערה123.jpg (85.22 KiB) נצפה 4923 פעמים

ואשמח לכל הערה ותוספת בעניין!

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ד' דצמבר 23, 2020 1:36 pm
על ידי מה שנכון נכון
אולי דאולי ר"ל דישים ידו השניה על זרועו מידו הראשונה. ולא ס"ל שהטעם דל"מ כיסוי בזרוע הוא שהכל גוף א' ואינו יכול לכסות עצמו, אלא שאי"ז דרך כיסוי כי מצוי שאדם מניח ידו או זרועו על ראשו, אבל כשהכיסוי כפול מהני.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ד' דצמבר 23, 2020 2:19 pm
על ידי חד ברנש
הגאון משנ"נ,
יישר כוחך.
כמו תמיד, דבריך נכוחים ומעשירים.
אבל האם מצאנו כסברתך, שכיסוי ביד אינו מועיל משום שזה דרך כיסוי?

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ד' דצמבר 23, 2020 2:30 pm
על ידי מה שנכון נכון
אולי יש משהו בס' אוצר הכיפה ב' כרכים. אמ"א.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ד' דצמבר 23, 2020 2:42 pm
על ידי חד ברנש
לא הייתי תולה תקוות בספר הזה..

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ד' דצמבר 23, 2020 2:49 pm
על ידי עדיאל ברויאר
חד ברנש כתב:הנה הלכה נוספת, שלא מצאתי לה מקור ברור:
[ב] ב'אור זרוע' כתב, שאין די לשים זרועו על ראשו כשמברך בגילוי הראש, אלא ישים טליתו עליו, או יכסנו בזרוע וידו.

מדובר במניח תפילין של ראש ומפני כך נצרך לגלות את ראשו.
וכתבתי בהערה:
תפילין הערה123.jpg

ואשמח לכל הערה ותוספת בעניין!


יתכן שהדיון מתעורר דווקא בנוגע לזמן הנחת תפילין של ראש משום שכדי להניחן צריך להסיר את עיטוף הבגד שעל הראש. כדאי לברר את צורת הלבוש באותו זמן ואיזור כדי להבין את ההקשר טוב יותר.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ד' דצמבר 23, 2020 3:04 pm
על ידי חד ברנש
הרי כתבתי "מדובר במניח תפילין של ראש ומפני כך נצרך לגלות את ראשו".
אבל אתה הוספת שאולי זה תלוי בצורת הבגד.
איני מומחה לעניין, אבל באוסטריה (מקומו של אור זרוע) הלכו כנראה עם 'מטרון' (כמו בגרמניה), שזה (עד כמה שהבנתי) כמו הבגד הנקרא היום 'קפוצון'. ואם באמת כך הם לבשו, מובן מדוע על המניח תפילין של ראש להסיר את הכובע וממילא לעמוד בגילוי ראש.
ויבואו הבקיאים בלבושי אותם הימים ויוסיפו.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ד' דצמבר 23, 2020 10:52 pm
על ידי לבי במערב
חד ברנש כתב:האם מצאנו כסברתך, שכיסוי ביד אינו מועיל משום שזה דרך כיסוי?
ראה עד"ז בשו"ת מהרש"ל סו"ס עב.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ה' דצמבר 24, 2020 4:27 am
על ידי לבי במערב
חד ברנש כתב:הנה הלכה נוספת, שלא מצאתי לה מקור ברור:
[ב] ב'אור זרוע' כתב, שאין די לשים זרועו על ראשו כשמברך בגילוי הראש, אלא ישים טליתו עליו, או יכסנו בזרוע וידו.
לולא דמסתפינא, הוה אמינא דצ"ל 'או יכסנו בזרוע חברו' (אותיות וי־ח ד־ר קרובות הן לחילוף בכת"י, והב' נשמטה לה) - כמבו' בב"י ושו"ע סי' צא. והרי בלאה"כ נמצא הלשון מגומגם.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ה' דצמבר 24, 2020 11:22 am
על ידי חד ברנש
ייש"כ גדול על שתי הערותיך, ובמיוחד על זו האחרונה.
האמת, שקשה לי להגיה, כך או כך, כי הנוסח המשובש מתועד בשני כת"י.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ה' דצמבר 24, 2020 2:02 pm
על ידי לבי במערב
אף אני חושש מכך. ניתן להציע בהערה וכיו"ב.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ה' דצמבר 24, 2020 7:20 pm
על ידי חד ברנש
כן אעשה, כמובן. וייש"כ!

הלכה מחודשת נוספת (שעדיין לא הספקתי לנסות ולאתרה באוצר אלא רק במאגרים אחרים):
[ג] כתב בשיטה, דההוא דיתיב בתעניתא מ' יום, על דאיתהפכא ליה רצועה של תפילין, היינו, משום דנוייה לבר בעינן. פי'רוש, צד השחור לחוץ, וכד איתהפיך ליה, לא עביד ולא מידי, והוי ברכה לבטלה.

כוונתו למסופר בבלי, מועד קטן כה ע"א: "רב הונא... יומא חד אתהפיכא ליה רצועה דתפילין, ויתיב עלה ארבעין תעניתא". ובעל 'שיטה' זו היא נקט כאחת מדעות הגאונים, שהתענית על התהפכות רצועות התפילין היא חובה, אבל רק יום אחד ולא ארבעים יום: "מאן דאפיך רצועה של יד או של ראש, מיחייב למיתב בתעניתא, דפושע הוא וצריך תענית. אבל לחייבו ארבעים תעניות, כרב הונא, לא, דמרוב חסידות הוא דעביד" (פסקי הרא"ש, הלכות קטנות, תפילין, סימן יב). ובעל 'השיטה' שלפנינו הוסיף את הסיבה לתענית, ש"כד איתהפיך ליה, לא עביד ולא מידי, והוי ברכה לבטלה". ולא מצאתי חבר לכך.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ה' דצמבר 24, 2020 8:35 pm
על ידי מחולת המחנים
חד ברנש כתב:הלכה מחודשת נוספת (שעדיין לא הספקתי לנסות ולאתרה באוצר אלא רק במאגרים אחרים):
[ג] כתב בשיטה, דההוא דיתיב בתעניתא מ' יום, על דאיתהפכא ליה רצועה של תפילין, היינו, משום דנוייה לבר בעינן. פי'רוש, צד השחור לחוץ, וכד איתהפיך ליה, לא עביד ולא מידי, והוי ברכה לבטלה.

ברכי יוסף סי' כ"ז בשם תשובות הגאונים
ברכי יוסף.JPG
ברכי יוסף.JPG (109.52 KiB) נצפה 4729 פעמים


ועיין בכה"ח סי' כ"ז ס"ק מ"ט שהאריך בזה

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ו' דצמבר 25, 2020 12:57 am
על ידי חד ברנש
תודה רבה לך!
האם תשובת הגאונים שהביא החיד"א נדפסה?
עכ"פ בתשובת הגאונים הזו, העיקר חסר מן הספר, שבירך ברכה לבטלה.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ו' דצמבר 25, 2020 1:03 am
על ידי חד ברנש
מצאתי את תשובת הגאון שהביא החיד"א, בתשובות הגאונים שערי תשובה, סי' קנג
ומאן דמהפך רצועה או של יד או של ראש מיחייב למיתב בתעניתא משום דהוה ליה כפושע שהיה לו לתקנה בשעת הנחתה שהמצוה צריך אדם לכוין דעתו לעשותה וכ"ש תפלין דדברי קדושה הן וכיון שלא עשאן כמצותן צריך תענית.


היה מקום לחשוד, שהתשובה הזו היא עריכה מאוחרת מהתשובה שהביא הרא"ש (שהבאתיה לעיל), וכנודע שקובץ התשובות 'שערי תשובה' לקה בכמה עניינים מעין זה. אבל כעת מצאתי שהתשובה הזו כבר הובאה מילה במילה ב'שבלי הלקט', ענין תפילין, מהדורת ש' בובר, וילנא תרמז, עמ' 384.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ו' דצמבר 25, 2020 1:40 am
על ידי עדיאל ברויאר
המקור הוא בחמדה גנוזה סי' נט. קובץ חמדה גנוזה הגיע לאיטליה והשתמש בו הרי"ד כפי שהראה הבלין במאמריו ב'עלי ספר' על כתב יד שנחלק
התשובה בחמדה גנוזה נמצאת בתוך קובץ תשובות של רב צמח (סי' נח-סא), במקרה הזה כנראה הוא רב צמח בן שלמה הדיין. יתכן אפוא שהכותרת שבראש הפיסקה שקודם לכן בשע"ת מכוונת גם לפיסקה שלנו, אך בקובץ שע"ת צריך להיזהר הרבה עם הכותרות.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ו' דצמבר 25, 2020 1:45 am
על ידי חד ברנש
אליה רבה סימן כז, ס"ק יג:
אבל מצאתי בגליון מרדכי קטן על קלף זה לשונו, יתיב בתעניתא משום דהוי ברכה לבטלה עכ"ל.


ייש"כ ר' עדיאל על המידע החשוב.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: א' דצמבר 27, 2020 7:46 pm
על ידי חד ברנש
כעת הודיעני ידידי הרב י"ס, העמל מזה שנים בחקר וההדרת קיצור מרדכי לרש"ש, שהקטע הנ"ל נמצא בהגהות לקיצור.
כל העניין בהגהות לקיצור ספר מרדכי מר' שמואל שליצשטט, כת"י אוקספורד, ספריית הבודליאנה Opp. 300 (מתכ"י: F20588), דף 118א, בגליון; כת"י קמברידג', האוניברסיטה Or. 71 (מתכ"י: F18701), דף 140ב, בגליון. בקיצור ספר מרדכי (הלכות קטנות, הלכות תפילין, רמז תתקסט, ד"ה 'איתהפכא') נכתב: "ומיהו טוב ליזהר שלא תתהפך הרצועה כשמניח", ועל כך נוסף בהגהות: "כתב בשיטה: ההוא דיתיב תעניתא על דאיתהפכא ליה רצועה דתפילין, היינו טעמא משום דנוייהו לבר, פי' צד השחור, וכי איתהפכא ליה לא עבד מידי, והוי ברכה לבטלה, עכ"ל".
טוב עין הוא יבורך!

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: א' דצמבר 27, 2020 7:48 pm
על ידי חד ברנש
הלכה נוספת שלא מצאתי לה מקור:
אם נשברה הרצועה, יש מתירין לתופרה פעם ראשונה, ויש אוסרי'ם, אם לא חוץ לשיעורא.

הקרוב ביותר הוא סמ"ג, עשין, סימן כב, דף קה ע"א, אלא שהוא התיר גם כשנפסקה הרצועה ונתפרה שלש פעמים.
פרט נוסף, הלשון "אם נשברה הרצועה" תמוה, שרצועה אינה נשברת אלא נקרעת או נפסקת, והן אכן הלשונות השכיחים בפוסקים. ושמא מחמת שלעתים הרצועה מתייבשת ביותר ומתקשה, עד שביכולתה להישבר, נקט לשון זו.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: א' דצמבר 27, 2020 8:45 pm
על ידי לבי במערב
כרגע אינני עסוק בענין זה, אך שמא יועיל אם אציין לשו"ע אדה"ז סי' לג ס"ו והנסמן שם.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 5:39 am
על ידי לוצאטי
חד ברנש כתב:הלכה נוספת שלא מצאתי לה מקור:
אם נשברה הרצועה, יש מתירין לתופרה פעם ראשונה, ויש אוסרי'ם, אם לא חוץ לשיעורא.


כנראה ע"פ ירושלמי מגילה א ט, ר' זעורה אפסיק גודא דרצועתא ... אפסיק זמן תיניינות ושרון ליה דלא מן אולפן.

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 11:15 am
על ידי חד ברנש
בירושלמי התירו גם כשנפסקה הרצועה בפעם השנייה. ועל הירושלמי סמך הסמ"ג דלעיל (הוא מסביר, שחוץ מהפעמיים שנפסקה הרצועה, היא נפסקה פעם נוספת קודם לכן).

Re: תפילין - הלכות מחודשות

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 1:52 pm
על ידי לוצאטי
נכון, אבל כיון שההיתר 'דלא מן אולפן' יש מקום להחמיר.