עמוד 1 מתוך 1

"זוכה לחלוקא דרבנן למהוי ליה כתונת פסים, ומכנסים ואבנט"

פורסם: ג' ינואר 05, 2021 12:06 am
על ידי נוטר הכרמים
כתב בספר מגיד מישרים פרשת שמות (מהדורא קמא), וז"ל,
הא גליתי לך רזין עילאין לכן הזהר ביראתי ותורתי ביותר, ואזכך למיגמר חיבורא דילך ולא תצטער על דאת מטפל בצורכי ציבורא ועל ידי כן אתה מבטל מעסקא דאורייתא דאחוז בזה וגם מזה אל תנח ידיך כי שניהם כאחד טובים, ועל ידי הכל אדם זוכה לחלוקא דרבנן למהוי ליה כתונת פסים, ומכנסים ואבנט, דעסק התורה לחוד, ותפלה לחוד, וצרכי צבור. ומכלהו מתעבידי הנהו לבושין לאתלבשא בהוא בר נש כד נפיק מהאי עלמא לכן התעסק בכולהו, והסר מחשבות מלבבך ותמיד יהיו מחשבותיך בתורתי ויראתי ואהבתי לבל תפריד מחשבותיך ממני.

האם ניתן לדעת כיצד החלוקה, כלומר, מה מרומז בכתונת פסים ומה במכנסיים ומה באבנט?

Re: "זוכה לחלוקא דרבנן למהוי ליה כתונת פסים, ומכנסים ואבנט"

פורסם: ג' ינואר 05, 2021 12:59 am
על ידי בוצינא
מסתמא כתונת פסים על צורכי ציבור כיוסף ואבנט על תפילה משום הכון ומכנסים על תורה לברכי דרבנן דשלהי

Re: "זוכה לחלוקא דרבנן למהוי ליה כתונת פסים, ומכנסים ואבנט"

פורסם: ג' ינואר 05, 2021 9:28 am
על ידי שבע
נוטר הכרמים כתב:כתב בספר מגיד מישרים פרשת שמות (מהדורא קמא), וז"ל,
ולא תצטער על דאת מטפל בצורכי ציבורא ועל ידי כן אתה מבטל מעסקא דאורייתא דאחוז בזה וגם מזה אל תנח ידיך, כי שניהם כאחד טובים. ועל ידי הכל אדם זוכה לחלוקא דרבנן למהוי ליה כתונת פסים, ומכנסים, ואבנט. דעסק התורה לחוד, ותפלה לחוד, וצרכי צבור, ומכולהו מתעבידי הנהו לבושין לאתלבשא בהו בר נש כד נפיק מהאי עלמא, לכן התעסק בכולהו.

האם ניתן לדעת כיצד החלוקה, כלומר, מה מרומז בכתונת פסים ומה במכנסיים ומה באבנט?

י"ל כי עסק התורה כנגדה הכתונת (המלבשת כל הגוף, וכמא דתנינן: ומלבשתו וכו')
והתפילה (שעיקר עניינה לגדור ולעמוד בפרץ) - בסוד: לכסות וגו' (ותפילה בסוד רגלין כנודע)
וצרכי ציבור - כנגד אבנט (כעין קמרא דאבוך, הוריות יג:, וכד"א: והיה צדק אזור מתניו וגו'. ועניינו הזריזות, וראה ישעיה כב, כא).

שו"ר בסדר עבודת יוה"כ לרבינו הרמ"ק (הובא בשלה"ק פ' תצוה) מבואר בפירוש כי כתונת ומכנסים כנגד אותיות ו"ה שבשם.
והלא הם כנגד תורה ותפילה כנודע.

ואגב, ילפינן מינה רוממות העסק בצרכי ציבור לשם שמים - בסוד ה' ראשונה שבשם (שכנגדה האבנט, כמבו' שם)
ובסוד שאמרו ז"ל (ברכות לב.) על פסוק לך רד: 'כלום נתתי לך גדולה (- שלימות שערי בינה) - אלא בשביל ישראל'