מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דחיית אד"ו לדעת הרמב"ם

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

דחיית אד"ו לדעת הרמב"ם

הודעהעל ידי הבונה » ג' יולי 05, 2011 1:16 pm

בעקבות האשכול על פגם הלבנה, נזכרתי בדבר שהציק לי מאד לפני כ-10 שנים.

כתב הרמב"ם (קדה"ח פ"ז ה"ז):

ומפני מה אין קובעין בחשבון זה בימי אד"ו, לפי שהחשבון הזה הוא לקיבוץ הירח והשמש בהלוכם האמצעי לא במקומם האמתי כמו שהודענו, לפיכך עשו יום קביעה ויום דחייה כדי לפגוע ביום הקבוץ האמתי, כיצד בשלישי קובעין ברביעי דוחין, בחמישי קובעין בששי דוחין, בשבת קובעין באחד בשבת דוחין, בשני קובעין.

והשיג הראב"ד:
א"א: מפני שהמחבר הזה מתגדר מאד ומתפאר בחכמה הזאת והוא בעיניו שהגיע לתכליתה, ואני איני מאנשיה כי גם רבותי לא הגיעו אליה ע"כ לא נכנסתי בדבריו לבדוק אחריו, אך כשפגעתי בדבר הזה שכתב נפלא בעיני הפלא ופלא, ואם יהיה המולד בבגה"ז על הדרך האמצעי למה לא ידחה למחרתו אל המולד האמיתי, ולדבריו אין ראוי לעולם לקובעו ביום מולדו ומה חטא אד"ו שלא יהיה בו המולד לעולם באמיתי ולעולם ידחה ומה זכה בגה"ז שיהיה בו ולא ידחה, ואנו קבלנו דחיית אד"ו משום יום ערבה שלא יבא בשבת ומשום יום הכיפורים שלא יבא לא בערב שבת ולא במוצאי שבת, ודחיית בד"ו משום אד"ו, והוא בעיני כמתעתע.

ואני שואל שאלה אחרת: מדוע סבור הרמב"ם כי דחיית היום תקרב אותנו למולד האמיתי, הרי יתכן ובחודש זה המולד האמיתי מוקדם ביום למולד האמצעי. ואנו דוקא מתרחקים ממנו.
גם אם נאמר בדוחק גדול, שאם לא קובעים באותו יום כבר לא משנה אם קובעים יום אחרי או יום לפני, וכך הרווחנו לפחות את הימים שכן קלענו למטרה. הרי מספר הימים בהם המולד האמיתי ביומו של האמצעי, עולה על מספר הימים בהם הוא מאוחר ביום, לכן יותר ימים אנו דוקא מפסידים בכך את הקביעות האמיתית, מאשר הימים שאנו מרויחים אותה.
למי פתרונים?

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: דחיית אד"ו לדעת הרמב"ם

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ג' יולי 05, 2011 1:43 pm

רבינו אוצר נהירין לי׳ שבילין דרקיעא וכו׳ וכוי
ועניין הלוחות בפרט.

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: דחיית אד"ו לדעת הרמב"ם

הודעהעל ידי תולדות אדם » ג' יולי 05, 2011 3:03 pm

לפי זכרוני ראיתי באיזה מן המפרשים שהרמב"ם קיצר בלשונו, וכוונתו שאם נחשב את כל הכ"ט י"ב תשצ"ג של מחזור לבנה (כולל 7 עיבורים) זה יתרחק בכמה ימים מהמולד האמיתי, ואלו נשלמים (בערך) ע"י הדחיות.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: דחיית אד"ו לדעת הרמב"ם

הודעהעל ידי הבונה » ג' יולי 05, 2011 3:11 pm

תולדות אדם כתב:לפי זכרוני ראיתי באיזה מן המפרשים שהרמב"ם קיצר בלשונו, וכוונתו שאם נחשב את כל הכ"ט י"ב תשצ"ג של מחזור לבנה (כולל 7 עיבורים) זה יתרחק בכמה ימים מהמולד האמיתי, ואלו נשלמים (בערך) ע"י הדחיות.


דבריך לא יתכנו, הדחיות הן חד פעמיות ולא מצטברות, לכן אינן משפיעות על החשבון הכללי, ואם יש הבדלים של כמה ימים, דחיה של יום לא תביא ליום המקווה.
במציאות ידוע שהחשבון האמצעי כט יב תשצג, אכן עקרונית תואם לממוצע הפיזי גם בימינו, אם כי לדעת האסטרונומים של ימינו, החלק התשצ"ג אינו ממש שלם, זה כמעט לא משפיע, ויש הסברים על זה (ראהה שו"ת בני ציון - שפירא בענין הפחת), ואכמ"ל.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 549 אורחים