עמוד 1 מתוך 1

האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: ה' פברואר 25, 2021 7:30 pm
על ידי יאיר אתמר
בקדושתא לפרשת החדש, לפני הפיוט המתחיל 'אבי כל חוזה', נאמר:
"לְאַלְפַּיִם וְאַרְבַּע מֵאוֹת וְאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה זְמַנּוֹ בֵּאַרְתָּ, וּבִתְשַׁע מֵאוֹת עִבּוּרִים עָדָיו עִבַּרְתָּ"


וכתב רבי שמעיה תלמידו של רש"י (מכון ממלכת כהנים, תשעד):
עדיו - עד אותו סהר של חדש הזה שכתבת לנו היית מעבר השנים שעברו בעולם במחזורים י"ט י"ט, ובכל מחזור ז' עיבורים, כמו שאנו מסדרין גו"ח י"א י"ד (י"ו) [י"ז] י"ט, עד שעלו חדשי העיבורים לתשע מאות וחדש אחד יותר. והיינו דקאמר ובתשע מאות ולא קאמר ותשע מאות דווקא בצמצום. ומקדם היו מעברין מלאכים למעלה את השנים על פי הסדר שלנו..


אולם, רשב"ץ בספרו יבין שמועה (מאמר החמץ פרק א) כתב (בנוגע לעיבור השנים שלפני מתן תורה):
ונראה שזה הסידור שאנו עושים שנת י"ז מעוברת הוא בגולה שאין לנו סנהדרין אבל קודם הגלות לא היו משגיחין לסי' גו"ח אדז"ט אלא אל האביב


אשמח לקבל מקורות נוספים!

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: ה' פברואר 25, 2021 7:56 pm
על ידי יאיר אתמר
לדעת רס"ג עיבור השנים גו"ח אדז"ט נמסר למשה מסיני ונהגו מני אז, ראה מאמרו של הרב זייבלד בחצי גבורים ט עמ' נא-נב, ובהע' שם מן יסוד עולם.

אביא כאן רשימה שכתבתי לפני זמן על השאלה - הקשורה לשאלתנו - אם נהגו כללי הלוח כשקידשו ע"פ ראייה:

לוח הלל השני וזמנו (359) – תשובות הרשב"א ד רנד; שקל הקדש ה סק"ו וצהה"ל; שו"ת מהרלב"ח סימן לב; תודה שלמה כרך י עמ' 31, כרך יג עמ' מ-סו; מרגליות הים סינהדרין יג א; ר' זלמן מנחם קורן, 'נספח בענייני תכונה' (נדפס בסוף שו"ת תשב"ץ מהדו' מ"י ח"א) סעיף ו; צ. לנגרמן, 'אימתי נוסד הלוח העברי', אסופות, א (תשמז), עמ' קנט-קסח; רחמים שר-שלום, 'מתי נוסד הלוח העברי, מתי תוקן ומתי נחתם', סיני, קב (תשמח), עמ' כו-נא [וראה גם הנ"ל, 'מלומדים מוסלמים במאה ה-9 על הלוח העברי', סיני, קמד; וראה: F. de Blois, Some Early Islamic and Christian Sources Regarding the Jewish Calendar (9th–11th centuries)]; יעקב לוינגר, 'הייתכן בירור אסטרונומי למועד ייסוד הלוח העברי', אונ' בר-אילן, דף שבועי מס' 248 (ואתחנן תשנח); B. Dickman, The Beginning of the Jewish Calendar, Hakira vol. 8 (Add. Et Corr., vol. 9); S. Stern, Calendar and Community, Oxford 2001 [וראה גם הנ"ל, 'Fictitious Calendars: Early Rabbinic Notions of Time, Astronomy, and Reality', The Jewish Quarterly Review 87 1/2 (1996), pp. 103-129; הנ"ל, 'A primitive rabbinic calendar text from the Cairo Genizah', JJS, 67, no. 1 (2016), pp. 68-90]; J. J. Ajdler, 'A Short History of the Jewish Fixed Calendar: The Origin of the Molad', Hakira 20 (2015), pp. 133-190; וראה מש"כ בפסחים (מובא להלן). [על מחלקותם של רס"ג ובן מאיר ראה לאחרונה: M. Rustow and S. Stern, 'The Jewish Calendar Controversy of 921–22: Reconstructing the Manuscripts and their Transmission History'.]

~ ממש"כ בפסחים נח ב תד"ה כאילו, עה"ג:
כידוע נח' קמאי אם כשקדשו ע"פ ראי' דחו אד"ו ראש: י"א שדחו – רס"ג (הובא בראב"ח א"ע יסו"ע ותשב"ץ דלהלן ועמ"ש בחצי גבורים כרך ט באורך), ר"ח (כאן ולק' פג א וסוכה נד ב ושבת קטו א וע"ג ר"ה כ א), רש"י (סנהדרין יג א וערש"י ר"ה כ א ולק' ר"ד עז א; כ' האחרונים [עסהמ"פ דלהלן] שדבריו כאן הם רק לבד"ו פסח), התוס' (כאן ומנחות ק ב), והמפרש (קה"ח ז ז). וי"א שלא דחו – שאלתות (סז), סה"ע לראב"ח (ב ח) מר"י ב"ב, בעה"מ (סנה' ספ"א), א"ע (ויק' כג ג), יסו"ע (ד ה-ו), תשב"ץ (א קלה-ו), מאירי (מגילה ד א [אך עמ"ש בר"ה כ א שד"ו דחו, וכ"ד תורי"ד מגילה ד ב (וע' תורי"ד לק' סו א ומש"ש) ורש"א לק' עא א]), כו"פ (פי"ד), ועוד. וכ"ד הר"מ (פהמ"ש ר"ה ב ז, מנחות יא ז, ובמ"ת בכו"כ מקומות, עבה"ל קה"ח רפ"ז וסהמ"פ שם ה"ז באורך). ובבהגר"א (או"ח תכח) הביא מירוש' (מגילה א ב) שדחו (וע"ש במראה"פ שמסקנת הירוש' ע"ז סופ"א אינו כן, וע' מאמר בואו חשבון להיפ"ע שנדפ' בערכין ט ב ובירוש' סוף פסחים בזה). ועמש"צ במאור ישראל כאן, ומה שסיכמו בנספח לתשב"ץ הנ"ל ובחצי גבורים הנ"ל ובישורון כרכים ט ויא.

ושם סו א על המילה 'ושכחתי': ע' ירושלמי ועמ"ש בזה היפ"ע במאמר בואו חשבון בערכין ט ב וסוף ירושלמי פסחים, ועמשצ"ל נח ב, וע' תורי"ד וע' ראבי"ה סי' קנא [וע' ס' הפרדס סי' קעה כה"ע] וע"ג מגן אבות לרשב"ץ ובית הבחירה כאן. (והע' לספרו של רי"י וויינברג על הקדמת הרמב"ם.)]

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: ה' פברואר 25, 2021 8:14 pm
על ידי יאיר אתמר
בפסיקתא רבתי פט"ו (לפרשת החדש) סוף אות ב (במהדורת ז"א):
דאמר רבי סימון חשבונותיך אלינו, כל אותם שני אלפים וארבע מאות וארבעים ושמונה שנים עד שלא יצאו ישראל ממצרים, היה הקב"ה יושב וחושב חשבונות ומעבר עבורים ומקדש את השנים ומחדש החדשים עד שיצאו ישראל ממצרים ומסרם להם שנאמר ויאמר ה' אל משה ואל אהרן לאמור החודש הזה, מהו לאמר, אמר להם מכאן ואילך הרי ראשי חדשים מסורים לכם.

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: א' פברואר 28, 2021 1:23 am
על ידי הבאר ההיא
החזו"א טוען בתוקף שלא נהג הסדר של גו"ח אדז"ט.

זה נמצא כמדומני בויכוח שלו עם הבני ציון במנין שנות העולם.

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: א' פברואר 28, 2021 6:51 am
על ידי יאיר אתמר
אכן, וגם בסי' קלח. ייש"כ!
מצאתי מספר מ"מ בספר המפתח החדש לקה"ח ו יא.
מישהו הפנה אותי גם אל ח"י בורנשטיין, 'פרשת העבור', הכרם תרמח, ואל מאמר עיבורים ומחזורים שלו.

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: א' פברואר 28, 2021 7:28 am
על ידי הוגה ומעיין
רס"ג גם כותב בכ"מ שנמסר כבר לאדה"ר, ויש לבדוק אם מדבר על הקידוש החדשים ע"פ החשבון או גם על עיבור השנים לפי גו"ח אדז"ט. אם לא תמצא אבדוק ברשום אצלי.

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: א' פברואר 28, 2021 9:18 pm
על ידי יאיר אתמר
הוגה ומעיין כתב:רס"ג גם כותב בכ"מ שנמסר כבר לאדה"ר, ויש לבדוק אם מדבר על הקידוש החדשים ע"פ החשבון או גם על עיבור השנים לפי גו"ח אדז"ט. אם לא תמצא אבדוק ברשום אצלי.

ייש"כ!
בכל המובאות שבתו"ש כרך יג פ"ג וכן באלו שמאמרך הנ"ל לא מצאתי כי אם שהוא מסורה ממשה רבנו.
אולם שכך שיטת רס"ג נז' במאמרך הנ"ל הע' 102, ובהע' 38 נאמר כי ר' אביתר במגילתו סובר גם הוא שעיבור השנים היה ע"פ חשבון שעבר במסורת מאדם הראשון.
בהע' 20 (אות ח), 77, 130, נאמר כי רס"ג הוכיח את שיטתו מן הפסוק של 'יהי מאורות', ואם כן מוכח מזה שלדעתו הכללים נהגו כבר בזמנו של אדה"ר. וכ"כ בתו"ש כרך יג פ"א (עמ' ו טור ב).
פירושי המקרא של רס"ג אמ"א כעת, אבדוק מאוחר יותר.

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: ב' מרץ 01, 2021 12:33 am
על ידי הוגה ומעיין
בדקתי וכן הוא בכתאב אלרד עלי ענן (אולי בחלק שעוד לא פרסמתי):
ובהדא יעלם אן אללה ערף לאדם כמא כלקה אחכאם הדה אלמאורות
ורסומהא וק' לה אנהא הי אלמפרזה ללשהור אלאתיה וללאיאם וללסנין מן אלאן
ואלמגד וערפה חד אלשהר ועדד איאמה כם הי וכד' עדד שהור אלסנין
...ס אד' כאן הדא כלה לא ידרך מן אלעקול כמא ידרך מן אלסמע.

ומבואר שגם עיבור השנים נמסר לאדה"ר, ושיטתו היא המקור לדברי רבי אביתר.

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: ב' מרץ 01, 2021 1:04 pm
על ידי בן מיכאל
רס"ג גם כותב כי הדעה בחז"ל שט"ו בניסן חל ביום שישי איננה נכונה ולא יכולה להיות, שהרי לא בד"ו פסח נהג גם אז.

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: ב' מרץ 01, 2021 4:48 pm
על ידי יאיר אתמר
הוגה ומעיין כתב:בדקתי וכן הוא בכתאב אלרד עלי ענן (אולי בחלק שעוד לא פרסמתי):
ובהדא יעלם אן אללה ערף לאדם כמא כלקה אחכאם הדה אלמאורות
ורסומהא וק' לה אנהא הי אלמפרזה ללשהור אלאתיה וללאיאם וללסנין מן אלאן
ואלמגד וערפה חד אלשהר ועדד איאמה כם הי וכד' עדד שהור אלסנין
...ס אד' כאן הדא כלה לא ידרך מן אלעקול כמא ידרך מן אלסמע.

ומבואר שגם עיבור השנים נמסר לאדה"ר, ושיטתו היא המקור לדברי רבי אביתר.

ייש"כ גדול!

אכן טרם פרסמת את הקטע הזה, וכמ"ש בעמ' יז ובהע' 77. שנזכה לראות את פרסומו בקרוב, בההדרה מאירת העינים וההערות המחכימות והמעשירות המאופיינות לך!

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: ג' מרץ 02, 2021 9:29 pm
על ידי אTKH
הפשטות שהיו מעברים על פי שיקולים שונים כהמבואר בסוגיות בסנהדרין,
וא"כ לכאו' לא הקפידו על הסידור של גו"ח אדז"ט,
אמנם, בסה"כ בודאי שבסופו של דבר עיברו בממוצע אותו מספר שנים כמונו בכל 19 שנה, וזה הכוונה מן הסתם "כמו שאנו מעברים גו"ח אדז"ט".
וא"ש.

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: ג' מרץ 02, 2021 10:15 pm
על ידי יאיר אתמר
כוונתו לסדר שלנו ממש, ולכן יוצא 901 חדשים ולא 900. (באמת התשב"ץ מציע שהשנה שלפני יצי"מ לא הייתה מעוברת, וצ"ע כי לפי"ז חלה התקופה בז' אייר לע'.)

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: ש' אפריל 02, 2022 10:35 pm
על ידי יהודהא
יאיר אתמר כתב:כוונתו לסדר שלנו ממש, ולכן יוצא 901 חדשים ולא 900. (באמת התשב"ץ מציע שהשנה שלפני יצי"מ לא הייתה מעוברת, וצ"ע כי לפי"ז חלה התקופה בז' אייר לע'.)


לעיל בדיון הועלו שמות ותאריכים לעיבור השנים ולסידורם גוח אדזט: הקבה , אדם הראשון ,משה רבינו, או רק מהגולה .
איך מיישבים את הציטוטים- שבתאריכים מאוחרים בהרבה יש איזכורים לסדר שונה של מחזור העיבורים משך תשע עשרה שנה?

. . מכתבו של ראש הגולה שנמצא בגניזת קהיר ששנת תקצו ליצירה היא שנה חסרה..סימנה זח"ג - ואילו לחשבונינו היום סימנו זש"ה.

המחזור אצל רב סעדיה גאון שמסר לנו את סוד העיבור,התחיל בשנה השנייה של המחזור הנהוג היום,וסדר העיבורים במחזור זה היה בהז"י -גו"ח.

אחרים מנו שנות המחזור החל משנת ג של המחזור שלנו,וסדר העיבורים שלהם היה אדו"ט-בה"ז.

. .יהיה צורך גם להסביר את הקשיים בתרגום יב"ע ואת העדויות של אלח'ארזמי המציין שנות עיבור גה"ח אדו"ט
[ואולי הוא משובש ?] (במאמרו של שר שלום).

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: א' אפריל 03, 2022 4:35 am
על ידי יאיר אתמר
יהודהא כתב:
יאיר אתמר כתב:כוונתו לסדר שלנו ממש, ולכן יוצא 901 חדשים ולא 900. (באמת התשב"ץ מציע שהשנה שלפני יצי"מ לא הייתה מעוברת, וצ"ע כי לפי"ז חלה התקופה בז' אייר לע'.)


לעיל בדיון הועלו שמות ותאריכים לעיבור השנים ולסידורם גוח אדזט: הקבה , אדם הראשון ,משה רבינו, או רק מהגולה .
איך מיישבים את הציטוטים- שבתאריכים מאוחרים בהרבה יש איזכורים לסדר שונה של מחזור העיבורים משך תשע עשרה שנה?

. . מכתבו של ראש הגולה שנמצא בגניזת קהיר ששנת תקצו ליצירה היא שנה חסרה..סימנה זח"ג - ואילו לחשבונינו היום סימנו זש"ה.

המחזור אצל רב סעדיה גאון שמסר לנו את סוד העיבור,התחיל בשנה השנייה של המחזור הנהוג היום,וסדר העיבורים במחזור זה היה בהז"י -גו"ח.

אחרים מנו שנות המחזור החל משנת ג של המחזור שלנו,וסדר העיבורים שלהם היה אדו"ט-בה"ז.

. .יהיה צורך גם להסביר את הקשיים בתרגום יב"ע ואת העדויות של אלח'ארזמי [שאולי הוא משובש ?]

ברור, וראה מאמר זה הע' 8.
אך דעתו של רס"ג לא הייתה כן.
אולי לרב הוגה ומעיין יש פתרון.
(בהז"י גו"ח הוא הוא גו"ח אדז"ט.)

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: א' אפריל 03, 2022 4:41 pm
על ידי בן מיכאל
יאיר אתמר כתב:
יהודהא כתב:
יאיר אתמר כתב:כוונתו לסדר שלנו ממש, ולכן יוצא 901 חדשים ולא 900. (באמת התשב"ץ מציע שהשנה שלפני יצי"מ לא הייתה מעוברת, וצ"ע כי לפי"ז חלה התקופה בז' אייר לע'.)


לעיל בדיון הועלו שמות ותאריכים לעיבור השנים ולסידורם גוח אדזט: הקבה , אדם הראשון ,משה רבינו, או רק מהגולה .
איך מיישבים את הציטוטים- שבתאריכים מאוחרים בהרבה יש איזכורים לסדר שונה של מחזור העיבורים משך תשע עשרה שנה?

. . מכתבו של ראש הגולה שנמצא בגניזת קהיר ששנת תקצו ליצירה היא שנה חסרה..סימנה זח"ג - ואילו לחשבונינו היום סימנו זש"ה.

המחזור אצל רב סעדיה גאון שמסר לנו את סוד העיבור,התחיל בשנה השנייה של המחזור הנהוג היום,וסדר העיבורים במחזור זה היה בהז"י -גו"ח.

אחרים מנו שנות המחזור החל משנת ג של המחזור שלנו,וסדר העיבורים שלהם היה אדו"ט-בה"ז.

. .יהיה צורך גם להסביר את הקשיים בתרגום יב"ע ואת העדויות של אלח'ארזמי [שאולי הוא משובש ?]

ברור, וראה מאמר זה הע' 8.
אך דעתו של רס"ג לא הייתה כן.
אולי לרב הוגה ומעיין יש פתרון.
(בהז"י גו"ח הוא הוא גו"ח אדז"ט.)

ראה ברייתא דסוד העיבור הובאה ביסוד עולם לרבי יצחק הישראלי תלמיד הרא"ש (מאמר רביעי פ"ב): שנות העיבור, שלוש שתים, שלוש שלוש שלוש, שתיים שלש, דברי רבי אליעזר. וחכמים אומרים שלוש שלוש, שתיים שלוש, שלוש שתים שלוש. רבן גמליאל אומר, שלש שלש, שתיים שלש, שלש שלש שתים.

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: א' אפריל 03, 2022 9:21 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
גם בפרקי דרבי אליעזר משמע שעיברו השנים לפי סדר גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה, וזהו גופא "סוד העיבור".

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: א' אפריל 03, 2022 9:44 pm
על ידי יהודהא
ר_חיים_הקטן כתב:גם בפרקי דרבי אליעזר משמע שעיברו השנים לפי סדר גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה, וזהו גופא "סוד העיבור".


אמנם לא עיינתי בפנים אך בספרות על הנושא מציינים דווקא את פרקי דר אליעזר ואת ברייתא דשמואל שמזכירים מחזורים מולדות ותקופות שונים מאלו הנוהגים לפיו היום ! [במאמרו של י, לוינגר].

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: ב' אפריל 04, 2022 11:47 am
על ידי בן מיכאל
יהודהא כתב:
ר_חיים_הקטן כתב:גם בפרקי דרבי אליעזר משמע שעיברו השנים לפי סדר גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה, וזהו גופא "סוד העיבור".


אמנם לא עיינתי בפנים אך בספרות על הנושא מציינים דווקא את פרקי דר אליעזר ואת ברייתא דשמואל שמזכירים מחזורים מולדות ותקופות שונים מאלו הנוהגים לפיו היום ! [במאמרו של י, לוינגר].

בפרקי דר"א מובא כפי שיטת רבי אליעזר המובאת בברייתא שהבאתי בהודעתי הקודמת.

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: ב' אפריל 04, 2022 2:09 pm
על ידי יאיר אתמר
פדר"א פ"ז וברייתא דשמואל מונים כ"ט י"ב תש"ך לחודש, כידוע.
בורנשטיין הסיק מכך ש'תשצ"ג' הוא התפתחות המאוחרת לתקופת ברייתא זו.
יחד עם זאת, בפדר"א ספ"ח מוזכר מחזור לבנה של י"ט שנים. [הקטע שמופיע בו סדר העיבור חסר בכת"י רבים, וכתבי היד המכילים אותו משובשים, אך הקטע על שנת יציאת מצרים נמצא בכל כתבי היד. 'הדבר ברור שמחזור העבור (= המוזכר בקטע זה) הוא מחזור של י"ט, ששנת יציאת מצרים חלה בו, לפי מנין וי"ד, בשנת י"ז' - בורנשטיין, דברי ימי העבור האחרונים, עמ' 337 הע' 2. ראוי לציין כי בכל כתבי היד, שנת היציאה היא שנת טז.]
וכבר העיר בורנשטיין (מחלוקת רס"ג וב"מ, עמ' 117) על ר"מ הדרשן (המובא בפירושו של רבינו שמעיה לפיוט אבי כל חוזה) שהרכיב מחזור י"ט על חודש כ"ט י"ב תש"ך.
לדעתו, לפני שנהג תשצ"ג, השתמשו במחזורים אחרים, ובפדר"א 'נקבצו ובאו בהם יסודות שונים מסדרי עבור שהיו נהוגים בזמנים שונים' (עבורים ומחזורים עמ' 318, וראה גם דברי ימי העבור שם).
על סמך מכתבו של ראש הגולה קבע בורנשטיין (דברי ימי העבור האחרונים עמ' 347) כי חשבון המולדות (כלומר כט יב תשצג) לא היה קבוע לפני שנת 836. וכבר השיגו עליו שההיפך הוא הנכון, המולד הוא אותו מולד, אלא שכלל מולד זקן טרם נהג (ש' ואלטר, בחזרה למכתב ראש הגולה [הוא אגב מעיר על נטייתו של בורנשטיין לאחר את ההכרה בתשצ"ג; וראה גם י' שטרן, Calendar and Community, עמ' 206).
למקורות המוקדמים המזכירים תשצ"ג ומחזור לבנה של י"ט ראה שטרן שם עמ' 196 והלאה. ישנה סבירות ששני הדברים מתועדים כבר במאה השמינית, תקופתה המשוערת של 'ברייתא דשמואל' (אם כי ייתכן שחלקים ממנו קדומים יותר).
לדעת בורנשטיין אין הבדל בין סימני העיבור השונים שנזכרו לעיל (דברי ימי העבור האחרונים עמ' 337 והלאה, עיבורים ומחזורים עמ' 330; וראה גם י' לוינגר, על השמינית, הע' 72א, עמ' 116 והלאה; ר' שר-שלום, מניין השנים וסדר העיבורים בתקופת הגאונים, סיני קכח עמ' קס-קעט).

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: ב' אפריל 04, 2022 4:31 pm
על ידי יהודהא
מקור הקביעות גוח אדזט - ופסח באביב-
. .אני תוהה באם תהיה נפק"מ בין הדעות השונות דלעיל לגבי הפתרון התיאורטי לבעיית התאמת חודש ניסן לתקופת האביב.

. .שכן כדי שהפסח יחול באביב הוא אמור לחול בתאריכים שבין 21 במרץ לבין 20 באפריל, וכיום יש לעיתים התרחקות של 5 ימים בשנה השמינית במחזור.

ו. .באם היו היום סנהדרין ניתן היה לפתרה בקלות עי שינוי סדר העיבור מגוח אדזט ל סדר עיבור של גו"ט אדז"ט,
אבל באם הסדר הוא קבוע כהלכה למשה מסיני וכדומה - אפשר שהוא נופל.

. .וכ"ז לאלו הטוענים שהחג עצמו צריך לחול באביב.אמנם לדעה שמספיק שיום אחד בחודש ניסן שיחול באביב כדי שיתקיים שמור את חודש האביב וכו , -הרי כלל אין בעייה [לפחות לעוד 2000 שנה ועד אז יבוא המשיח].

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: א' אפריל 10, 2022 10:21 pm
על ידי יאיר אתמר
יהודהא כתב:מקור הקביעות גוח אדזט - ופסח באביב-
. .אני תוהה באם תהיה נפק"מ בין הדעות השונות דלעיל לגבי הפתרון התיאורטי לבעיית התאמת חודש ניסן לתקופת האביב.

. .שכן כדי שהפסח יחול באביב הוא אמור לחול בתאריכים שבין 21 במרץ לבין 20 באפריל, וכיום יש לעיתים התרחקות של 5 ימים בשנה השמינית במחזור.

ו. .באם היו היום סנהדרין ניתן היה לפתרה בקלות עי שינוי סדר העיבור מגוח אדזט ל סדר עיבור של גו"ט אדז"ט,
אבל באם הסדר הוא קבוע כהלכה למשה מסיני וכדומה - אפשר שהוא נופל.

. .וכ"ז לאלו הטוענים שהחג עצמו צריך לחול באביב.אמנם לדעה שמספיק שיום אחד בחודש ניסן שיחול באביב כדי שיתקיים שמור את חודש האביב וכו , -הרי כלל אין בעייה [לפחות לעוד 2000 שנה ועד אז יבוא המשיח].

לאלו דעות כוונתך?

לגבי השאלה עצמה - הלא עליה נסוב חיבורו של לוינגגר.
וראה ההצעות השונות המובאות אצל ע' מרצבך, 'תזוזת חג הפסח לקראת הקיץ', בד''ד 18(תשס''ז), עמ' 105-99; י"י לנגה, הלוח העברי העתידי: בדיקת אפשרויות, עמ' 55 והלאה.

לגבי סדר גו"ח אדז"ט, מתי נקבע, ואם הוא מחייב,
וכן לגבי חוק העיבור (אביב),
ראה מגיד הרקיע ח"ב פרקים י-יב, טו.

Re: האם עיברו את השנים לפי גו"ח אדז"ט לפני מתן תורה?

פורסם: ב' אפריל 11, 2022 2:31 pm
על ידי יהודהא
תודה. חלקם ראיתי -אך לא עברתי על הכול.
ולעצם השאלה "מהו תוקפה של הקביעות גוח אדזט" יש דעות שונות.

והשאלה היא האם שינוי הקובע [.הלל..או מאוחר ממנו .] משנה גם להיתכנות של שינוי לגו"ט אדז"ט אם כאשר ויהיו סנהדרין מוסמכים לכך.
או שאם הסדר גוח אדזט נקבעה עי "הקבה או משה .." שחישבו כך , ולכן אין שום היתכנות לעשות בו שינוי.

מעבר לכך - הרי כשקידשו עי הסנהדרין הם שלחו לבדוק בשדות וכו כדי לקבוע כן\לא לעבר.ולא תמיד הסדר היה גוח אדזט.