עמוד 1 מתוך 1
תיקונים בתוספות הרא"ש
פורסם: ש' אפריל 24, 2021 11:05 pm
על ידי י. אברהם
שבועות ב:
- שבועות ב.PNG (24.64 KiB) נצפה 2311 פעמים
נראה דצ"ל הא תרויהו
בחייבי קרבן קא עסיק.
Re: תיקונים בתוספות הרא"ש
פורסם: ש' אפריל 24, 2021 11:18 pm
על ידי י. אברהם
יומא כח.
- יומא כח.PNG (38.17 KiB) נצפה 2308 פעמים
גם בתוס' ישנים איתא כדברי הרא"ש. ושם איתא: וה"ר יב"ן ראיתי שפי' מתיא בן שמואל אומר הכי אומר הרואה [נדצ"ל הממונה], ואין נראה לרבי דהא מסתמא אותו שהיה ממונה וכו'.
ונראה דצ"ל בתוס' הרא"ש
ולריב"ן נראה שהיה גורס וכו'
Re: תיקונים בתוספות הרא"ש
פורסם: ב' אפריל 26, 2021 1:50 pm
על ידי י. אברהם
שבועות סוף יח: (עמ' קטז מדפי הספר)
- דכל.PNG (30.21 KiB) נצפה 2252 פעמים
נדצ"ל
דכל טומאת קדש ומקדש
Re: תיקונים בתוספות הרא"ש
פורסם: ב' אפריל 26, 2021 1:53 pm
על ידי י. אברהם
שבועות יט. (עמ' קיח מדפי הספר)
- דמשמע.PNG (36.84 KiB) נצפה 2250 פעמים
נדצ"ל
דמשמע מיעוטא, דוקא כשיש בידו
Re: תיקונים בתוספות הרא"ש - קטע שלם שנשמט
פורסם: ב' יולי 12, 2021 7:53 am
על ידי יאיר אתמר
ברכות ח:העירני ח"א:
תוספות הרא“ש ברכות ח‘ ב‘ ד“ה לעולם לילה הוא. פי‘ בלשון העולם נקרא לילה לפי שעדיין לא האיר היום, וכן חשוב יום בדיעבד לכל אותם שמצותם ביום, והא דנפיק בה בלילה משום דאיכא אינשי דגנו בההיא שעתא, הילכך מי שנאנס ולא היה יכול לקרות בלילה יכול לקרות עד הנץ החמה, ועתה ולא פליגי הני תרי אהדדי וכו‘ עכ“ל.
דברי התוספות הרא“ש אלו מחוסרי הבנה, שהרי תחלת דבריו נסובין על דברי הגמ‘ על הברייתא הראשונה דרשב“י (משמיה דנפשיה) בדף ח‘ ב‘, ומבאר התוספות הרא“ש דמ“ש הגמ‘ ”לעולם לילה הוא“ היינו דהזמן שבין עלות השחר להנץ החמה נקרא לילה בדברי התנא משום שכן נקרא בלשון העולם לפי שעדיין לא האיר היום. ואז מוסיף התוספות הרא“ש ”וכן חשוב יום בדיעבד לכל אותם שמצותם ביום“. תיבות אילו אינן מובנים, שהרי התוספות הרא“ש הוא באמצע ביאורו אמאי קרוי זה הזמן ”לילה“, והיאך יאמר ”וכן חשוב יום וכו‘ “.
וכן מ“ש אחר זה - ”והא דנפיק בה בלילה משום דאיכא אינשי דגנו בההיא שעתא“, זהו העתקת הגמ‘ לקמן ט‘ א‘ על הברייתא השנייה דרשב“י (משמיה דרבי עקיבא), האומרת שם שיוצא בזה הזמן ידי חובת קריאת שמע של לילה, ומבארת הגמרא הטעם, משום ”דאיכא אינשי דגנו בההיא שעתא“. ואילו הגמ‘ שעליה נסובו דברי תוספות הרא“ש, מדברת על הברייתא הראשונה, האומרת שיוצא בזה הזמן ידי חובת קריאת שמע של יום, ומבארת הגמרא הטעם, משום ”דאיכא אינשי דקיימי בההיא שעתא“.
ופשוט שטעות גדולה נפלה כאן מחמת טעות הדומות. שהרי דברי תוספות הרא“ש אלו תואמים לדבריו בבפסקיו סימן ט‘. ושם, לאחר תיבות הנ“ל ”בלשון העולם נקרא לילה לפי שעדיין לא האיר היום“ ממשיך ומבאר ”ואע“פ שהוא חשוב יום לכל אותן שמצותן ביום כדאיתא במגילה“ וכו‘, והולך ושקיל וטרי בברייתא הראשונה, ואח“כ מעתיק הברייתא השנייה עם הגמרא שעליה, ומתחיל לבאר בזה הלשון: ”לעולם יממא פירוש בלשון העולם נקרא יום קודם הנץ החמה לפי שכבר האיר היום קצת וגם חשיב יום בדיעבד לכל אותן שמצותן ביום“ ודבריו בהמשך תואמים ממש לדבריו בהמשך תוספות הרא“ש הנ“ל. ופשוט שמעתיק תוספות הרא“ש דילג מתיבות ”האיר היום“ שבאו בפירושו לגמ‘ על הברייתא הראשונה, עד תיבות ”האיר היום“ שבאו בפירושו לגמ‘ על הברייתא השנייה, ובכך נוצר דיבור משוללת הבנה.
ולפלא שלא עמדו על זה מהדירי תוספות הרא“ש למיניהם.
Re: תיקונים בתוספות הרא"ש - קטע שלם שנשמט
פורסם: ב' יולי 12, 2021 11:29 am
על ידי יוצא פוניבז'
יאיר אתמר כתב:ברכות ח:
ולפלא שלא עמדו על זה מהדירי תוספות הרא“ש למיניהם.
רנ זקש בהערותיו לתוס' רי שירליאון ברכות ח: (תשכ"ט)
- רנ זקש בהערותיו לתוס' רי שירליאון.png (104.9 KiB) נצפה 2107 פעמים
Re: תיקונים בתוספות הרא"ש
פורסם: ב' יולי 12, 2021 12:24 pm
על ידי עדיאל ברויאר
פרק שמיני של נדה
הערות ותיקונים על תוס' הרא"ש - מהד' מוסד הרב קוק
מבחר תיקונים נרשמו במאמר המצורף.
בנוסף, בפתיחת המאמר מוזכר כתב יד חשוב של תוספות רא"ש על כתובות ונדה.
יש להוסיף שקטע שנתלש מאותו כתב יד, על כתובות עא-עב, השתמר בתחילת כתב יד פריס 321, סביר להניח שיש בו נוסחים טובים שלא נדפסו.
Re: תיקונים בתוספות הרא"ש - קטע שלם שנשמט
פורסם: ב' יולי 12, 2021 11:10 pm
על ידי יאיר אתמר
יוצא פוניבז' כתב:יאיר אתמר כתב:ברכות ח:
ולפלא שלא עמדו על זה מהדירי תוספות הרא“ש למיניהם.
רנ זקש בהערותיו לתוס' רי שירליאון ברכות ח: (תשכ"ט)
רנ זקש בהערותיו לתוס' רי שירליאון.png
ייש"כ! (פלא על מהדירי מוה"ק שלא הבחינו בזה)
Re: תיקונים והערות בתוספות הרא"ש
פורסם: ב' אוקטובר 31, 2022 10:33 pm
על ידי י. אברהם
נדרים ב.
בד"ה כל כנויי נדרים. כי המקדיש בהמה אינו קורא עליה שם קרבן, אלא מפרש בפיו שם הקרבן חטאת עולה אשם שלמים או תודה.
"או תודה", היינו אף דבשלמים בעלמא אומר "זה שלמים", בתודה אע"פ שגם היא שלמים, אומר זה תודה.
וכן בפסח ומעשר, אומר זה פסח, זה מעשר. ובבכור אומר זה קודש.
בעולה אומר זה עולה, ובחטאת ואשם אומר זה לחטאתי זה לאשמי.
עי' פי"ד מעה"ק ה"ד ה"ח, פ"א הל' קרבן פסח הי"ט, פ"א בכורות ה"ד, פ"ח ה"א
שם בסוף הדיבור. וגם המפריש קרבן ביישוב הדעת הוא מפרישו, אבל נדרים באין מתוך כעס ומקירות הלב וכו'.
מה דנקט "מקירות הלב", כנראה שעיקר כוונתו שזה בא מהלב לאפוקי מהדעת, אבל צריך ביאור קצת ל' מקירות דנקט.
Re: תיקונים בתוספות הרא"ש
פורסם: ה' נובמבר 10, 2022 11:14 pm
על ידי י. אברהם
נדרים ו, א
- נדרים.PNG (50.41 KiB) נצפה 1241 פעמים
אבל ליכא למימר דעלי מוכיח דהוי יד לקרבן אבל בלא עלי דילמא הוי יד
להפקר או לצדקה.
נדצ"ל יד
להקדש או לצדקה, ר"ל רק יד להקדש ולאו דגופיה הקדש, (וכ"כ להלן: להקדש או לצדקה)
שם ד"ה לא אמר כלוםוי"ל דהא
קאמר לא אמר כלום היינו דאין צריך כו'.
צ"ל דהא
דקאמר
Re: תיקונים בתוספות הרא"ש
פורסם: ה' נובמבר 10, 2022 11:21 pm
על ידי י. אברהם
נדרים יז, א
- יז ב.PNG (22.68 KiB) נצפה 1236 פעמים
החסרון ניכר. ואולי צ"ל פירוש
שלא אוכל מכל אחת כזית, דאינו חייב עד שיאכל מכל אחת כזית וכו'.
Re: תיקונים בתוספות הרא"ש
פורסם: ג' דצמבר 27, 2022 10:41 pm
על ידי י. אברהם
נדרים כז, א
- רבה.PNG (24.86 KiB) נצפה 774 פעמים
צ"ל
לרבה (זה מבלבל כיון דפליגי הכא רבה ורבא)כז, ב(עמ' קא מעמודי הספר, שורה שניה)
ודיקי' מדקבע ליה תלמודא
הכיצ"ל הכא
(הכי=כך, הכא=כאן)
Re: תיקונים בתוספות הרא"ש
פורסם: ה' ינואר 05, 2023 4:29 pm
על ידי י. אברהם
נדרים כז, בבד"ה הלכתא
- הרבה.PNG (30.8 KiB) נצפה 719 פעמים
דהתם מצויין הרבה לקנות.
בפסקי הרא"ש אי' דהתם
מצוי הרבה יין לקנות. ונדצ"ל כאן דהתם
מצוי יין הרבה לקנות (וכעין שכ' להלן שמא אמצא יין הרבה).
Re: תיקונים בתוספות הרא"ש
פורסם: ה' ינואר 05, 2023 4:35 pm
על ידי י. אברהם
נדרים כח, אבד"ה דינא דמלכותא
- משוה.PNG (28 KiB) נצפה 717 פעמים
אבל אם
משוה למדינה אחת לאו דינא הוא
בפסקי הרא"ש אי' אבל אם
משנה למדינה אחת (וכ"ה באור זרוע ב"ק)
ושם:
כמפרשי' דין סקריקון. בפסקי הרא"ש אי'
ומפרש דין סיקריקון
דאגב כו'.
שם בהערה 113 נח, ב. צ"ל נה, ב
Re: תיקונים והערות בתוספות הרא"ש
פורסם: א' ינואר 08, 2023 11:57 am
על ידי י. אברהם
נדרים כח, אבד"ה דינא דמלכותא
- ממון.PNG (15.99 KiB) נצפה 696 פעמים
בפסקי הרא"ש:
ליקח לו ממון [מ]מי שאינו חפץ לעמוד בארצו.
וכ"ה בתוס' רבינו פרץ בשם הרא"ש.
Re: תיקונים בתוספות הרא"ש
פורסם: ה' מרץ 02, 2023 12:18 pm
על ידי י. אברהם
סוטה ב, ב
- סוטה ב, ב.PNG (22.6 KiB) נצפה 577 פעמים
אולי צ"ל: משום דמבה
עדיף טפי למעוטי
(כך זה גם בדומה לל' הגמ'. ובשיטה:
שייך טפי)
Re: תיקונים בתוספות הרא"ש
פורסם: ה' מרץ 02, 2023 12:19 pm
על ידי י. אברהם
נדרים לג, ב
- נדרים לג ב.PNG (11.81 KiB) נצפה 577 פעמים
נדצ"ל
דשרינן (ובשטמ"ק
דשרי לחנן).
Re: תיקונים בתוספות הרא"ש
פורסם: ה' מאי 30, 2024 5:54 pm
על ידי י. אברהם
נדרים מ.
- נדרים מ.PNG (63.51 KiB) נצפה 112 פעמים
דתניא ר' אומר יובל שמו. צ"ל ר'
מאיר אומר
דכיון שפרת הוא למעלה. צ"ל
וכיון שפרת
שהוא למעלה
והתם אמרינן. אולי צ"ל
והיינו דאמרינן
עי' תוס' בכורות ד"ה מסייע לי' לשמואל, שהק' דשמואל איירי בכל הנהרות, וולפי"ז תוס' הרא"ש בא לבאר הסייעתא לשמואל.