עמוד 1 מתוך 1

בדברי ההקדמה שניה לים של שלמה

פורסם: ה' מאי 06, 2021 4:18 am
על ידי תורת המן
כתב המהרש"ל בהקדמתו השניה לים של שלמה,
והנה חכם ר"מ בר חסדאי בתשובות שחיבר 'כתב תמים'[*] נגד הפילוספיא, ועשה יריעה קטנה, ובו מצאתי וז"ל,
רבינא ורב אשי כתב את התלמוד...ואנו מניחין רובן ומעמיקין במקצת חצאי מסכתות, וניעורים יום ולילה בעמוד אחד, ולמחר התעיף בו עיניך ואיננו, וכ"ז נסינו ומצאנו הטורח והיגיע, ומצינו בחכמים המצירים על הדבר, ראו בחזיון לילה כי כמה מרביצים התורה נענשו על הדבר, כי על ידם נתמעטה התורה ולומדיה, וכן נגלה להם בחזיון לילה כי על ריבוי הדעות נתחדשו הגזירות.
ושמענו כי ר"י כשראה תוספי כתובות דקדוקים וגלגולים על פירושיה, וירע בעיניו ונצטער על התורה שתתמעט, ואמר מה שאמר, והקדם ר"י ב"ש בן אחותו החוצב בהר ומשבר סלעים כשמיר היורד לעומקה של תורה והלכה, ומהר לגלות הסוד בפלפולו, אמר "ראוי להמתין עד ביאת הגואל עד שיתקיים המקרא ואשפוך רוחי על כל בשר וגו', ונהיה לומדים ולא שוכחים, שנאמר ונתתי את תורתי בקרבכם וגו', כי אז יהיו המים הרווחים ושניהם ארוכים, ויאבד לב טיפש, ואז נוכל להגיע ולקדם, אבל עתה אשרי מי שיכול להסיר המכשול הזה מלפנינו"

והדברים נראים סתומים מאד, מה אמר הר"י? האם "והקדם" בכלל דברי הר"י, כי בתשובת בן אחותו אמר "אז נוכל לקדם", משמע כי הר"י אמר דצריך לקדם, (אלא דא"כ ההמשך אינו מתוקן כ"צ)? ואיזה מכשול צריכין אנו להסיר?
סוף דבר נבוך אני מאד בפירוש הדברים, ואולי יועילו בזה חכמי הפורום.

[*]כנ"ל להגיה. ולפנינו "כתב תמיד", אך נ"ל כמו שכתבתי כי הר"מ בר חסדאי הוא ר"מ תקו בעל המחבר של הספר כתב תמים נגד הפילוספיא של הרמב"ם ודעמי', והספר הזה היה ביד המהרש"ל כמבואר בתשובת הרמ"א סימן קכו.

Re: בדברי ההקדמה שניה לים של שלמה

פורסם: ה' מאי 06, 2021 9:20 pm
על ידי בברכה המשולשת
א. ר"י כאן זה רבינו יעקב, דהיינו רבינו תם. בן אחותו הוא רבינו יצחק ב"ר שמואל, הר"י הזקן.
ב. ר"ת ראה בריבוי חיבור תוספות ביטול תורה, ור"י הסביר שכוונת הדברים היא שמתי ראוי לחבר תוספות? כשנהיה בקיאים מאוד וללא שכחה.

Re: בדברי ההקדמה שניה לים של שלמה

פורסם: ו' מאי 07, 2021 3:10 am
על ידי תורת המן
בברכה המשולשת כתב:א. ר"י כאן זה רבינו יעקב, דהיינו רבינו תם. בן אחותו הוא רבינו יצחק ב"ר שמואל, הר"י הזקן.
ב. ר"ת ראה בריבוי חיבור תוספות ביטול תורה, ור"י הסביר שכוונת הדברים היא שמתי ראוי לחבר תוספות? כשנהיה בקיאים מאוד וללא שכחה.

תודה, אבל עדיין צריך תלמוד, כי בדברי הר"י כתוב כי אז ר"ל בזמן הגאולה "יכול להגיע ולקדם", כלומר ללמוד בלי ריבוי דקדוקים.
אך עתה, "אשרי מי שהסיר המכשול", איזה מכשול?
וממרוצת הדברים נראה כי הר"י בא לחלוק על הר"ת.