עמוד 1 מתוך 1

השתדלות יתר לריבוי בנים

פורסם: ג' יולי 06, 2021 10:09 pm
על ידי מעיין
יש לעיין אם יש מקום להשתדלות יתר כשכבר קיים פ"ו - היינו עיסוק ברפואות או בתפלות וסגולות
וברמב"ן בראשית לח, ה
ותקרא את שמו שלה והיה בכזיב בלדתה אותו כתב רש"י, אומר אני על שפסקה מלדת נקרא כזיב, לשון היה תהיה לי כמו אכזב (ירמיה טו יח), שאם כן מה בא ללמדנו ולא ידעתי למה יקרא שם המקום על זה, ואין במאורע ההוא כל חדש, כי די לה שתלד שלשה בנים ובעת לדתה לא נודע אם פסקה או תוליד אחרי כן, רק בעת מותה נודע הדבר:

ועיין בישמח משה פ' ויצא
ועוד יש לפרש באופן אחר, כי הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים (ברכות ל"ג ע"ב), ומי יודע הבא אחריו אם יהיה צדיק או רשע, על כן לכאורה הוא טעות להתפלל על בנים, דאולי יהיו רשעים ונח להם שלא נבראו, אך אם לא קיים מצות פריה ורביה, יתכן להתפלל כדי לקיים המצוה, והוי כמו מה דמפקדת וכו' (עיין שם ברכות י' ע"א), אבל זה שכבר קיים שטות הוא, דאולי הוא לרעתו. ועל פי זה יובן מאמר יעקב לרחל אבא לא היו לו בנים, על כן התפלל כדי לקיים המצוה, אבל אני יש לי בנים וכבר קיימתי המצוה, דקודם מתן תורה היה די בשני זכרים כבית שמאי (יבמות ס"א ע"ב) (וכמ"ש לעיל בפרשת תולדות), על כן לא יתכן לי להתפלל כי מי יודע מה יולד, והבן:

ולעמת זה בפלא יועץ ערך פריה ורביה בא"ד כתוב לאמר בזה"ל
ואפי' אם כבר נשא אשה וקיים מצות פו"ר אם מתה אשתו לא יהא שרוי בלא אשה אלא ישא אשה בת אולודי שאן אמרו רז"ל נשא אשה וכו' היו לו בנים בילדותו וכו' שנאמר בבקר זרע וגו' ומטעם זה ראוי לאדם להשתדל על אשתו ולהוציא זרע רב ולעסוק בתרופות אפי' אם יש לו בנים כי שמא יזרח לו השמש מאשר יצא ממעיו או מיוצאי חלציו ונפש א' הוא עולם מלא כי אחד הי' אברהם ויצא ממנו כל ישראל אשר יש בהם כמה צדיקים וחסידים ולא כמו תועי רוח בינה שחוששים לצער גידול בנים ולהוצאת הבית מרובה ומצטערים אם תלד אשתו ילדים רבים והם מתרצים בשנים או שלשה בנים ולא היו רוצים יותר ולו חכמו ישכילו כי ראוי לטרוח טרחה מרובה והכל כאין נגד התועלת הנמשך מן הזרע שאם בסוף כל הדורות יצא מחלציו איש טוב..

ובענין זה יש לציין לדברי פנים יפות פ' ברכה בד"ה ועוד יש במדרש - בתוך ביאורו במה שלא בירך שבט שמעון
...אבל שמעון לא הי' יכול לברך בעושר שכבר אמר יעקב שיתפרנסו מלימוד תינוקות וסופרים וגם לא התפלל עליהם בריבוי בנים שאין ריבוי בנים ברכה אלא בעשירים, וז"ש דהמע"ה בסי' ק"ז וישגב אביון מעוני וישם כצאן משפחות אבל בשעת עניות אין זה ברכה שירבה כצאן

Re: השתדלות יתר לריבוי בנים

פורסם: ג' יולי 06, 2021 10:42 pm
על ידי בברכה המשולשת

Re: השתדלות יתר לריבוי בנים

פורסם: ג' יולי 06, 2021 11:05 pm
על ידי מעיין
שם דנו בעיקר מענין הפרנסה
אבל עיקר האשכול הוא על השתדלות יתירה על ריבוי בנים

Re: השתדלות יתר לריבוי בנים

פורסם: ד' יולי 07, 2021 10:36 am
על ידי בברכה המשולשת
נכון, אבל יש שם הפניות שקשורות גם לזה, קצת
(והיה אשכול נוסף על דברי הגאון רבי חיים ברלין זצ"ל בעניין נדון האשכול הנוכחי, אך לא הצלחתי למצאו, ככל הנראה בגלל טעות שלי בחיפוש)

Re: השתדלות יתר לריבוי בנים

פורסם: ב' יולי 12, 2021 10:21 am
על ידי פלוריש
בברכה המשולשת כתב:נכון, אבל יש שם הפניות שקשורות גם לזה, קצת
(והיה אשכול נוסף על דברי הגאון רבי חיים ברלין זצ"ל בעניין נדון האשכול הנוכחי, אך לא הצלחתי למצאו, ככל הנראה בגלל טעות שלי בחיפוש)

viewtopic.php?f=17&t=48090

Re: השתדלות יתר לריבוי בנים

פורסם: ג' נובמבר 15, 2022 10:20 pm
על ידי שבענו מטובך
סיפר לי חבר שיש לו 15 ילדים, ומעולם לא עשה השתדלות יתר לריבוי בנים, אלא הניח להשי"ת להחליט כמה בנים יהיו לו. ואמו מציקה לו שיש לו יותר מדאי ילדים.

הפעם היא באה עם סיפור ששמעה, שלהרב ואזנר בעל שבט הלוי זצ"ל בא פעם אחד מבניו לבקש ממנו ברכה על עוד זש"ק, למרות שכבר היתה לו משפחה גדולה. והרב ואזנר נתן לו שתי סטירות לחי.

אני לא יודע האם מעשייה זו כתובה באיזה מקום, והאם אכן כך היה מעשה. (דברי השבה"ל אודות ריבוי בנים כבר הובאו בקישורים דלעיל).

Re: השתדלות יתר לריבוי בנים

פורסם: ד' נובמבר 16, 2022 10:00 pm
על ידי עתניאל בן קנז
שבענו מטובך כתב:סיפר לי חבר שיש לו 15 ילדים, ומעולם לא עשה השתדלות יתר לריבוי בנים, אלא הניח להשי"ת להחליט כמה בנים יהיו לו. ואמו מציקה לו שיש לו יותר מדאי ילדים.

הפעם היא באה עם סיפור ששמעה, שלהרב ואזנר בעל שבט הלוי זצ"ל בא פעם אחד מבניו לבקש ממנו ברכה על עוד זש"ק, למרות שכבר היתה לו משפחה גדולה. והרב ואזנר נתן לו שתי סטירות לחי.

אני לא יודע האם מעשייה זו כתובה באיזה מקום, והאם אכן כך היה מעשה. (דברי השבה"ל אודות ריבוי בנים כבר הובאו בקישורים דלעיל).

הסיפור כמובן לא היה ולא נברא. ולו מהסיבה הפשוטה, שהרב ואזנר לא העניק לשואלים שתי סטירות לחי...

Re: השתדלות יתר לריבוי בנים

פורסם: ד' נובמבר 16, 2022 10:32 pm
על ידי אראל
ראיתי היום בספר 'מאיר עיני ישראל' לתולדות הח"ח, ח"ג עמ' 846:

תלמידו של הגאון רבי יחזקאל אברמסקי כותב בספר שהו"ל על רבו:
רבנו זצו"ל היה מספר בהתרגשות מה שסיפר לו הגאון רבנו אהרן קוטלר זצוק"ל כשביקר אצלו בלונדון וסעד על שלחנו, בשנים הראשונות אחר נישואיו עדיין לא נפקדו, וחותנו מרן האבן האזל זצוקל היה בראדין אצל החפץ חיים זצ"ל וביקש ברכה עבורם, בירכם הח"ח, ונולדו להם בנם ובתם, ואחרי זה עמדה מלדת, אחרי כמה שנים היה שוב בראדין וביקש עוד פעם ברכה מהחפץ חיים להפקד בזש"ק, ולא בירך החפץ חיים. וכשסיפר זאת רבי אהרן זצ"ל לרבי יחזקאל, המשיך בהתרגשות עצומה ואמר: מסתמא היה לו טעם להחפץ חיים שלא הסכים שיהיו לי עוד צאצאים...

Re: השתדלות יתר לריבוי בנים

פורסם: ד' נובמבר 16, 2022 10:47 pm
על ידי מכון חכמי ליטא
אראל כתב:המשיך בהתרגשות עצומה ואמר: מסתמא היה לו טעם להחפץ חיים שלא הסכים שיהיו לי עוד צאצאים...

כמובן שאין זה דרך רבותינו ובודאי צ"ל מסתמא היה לו טעם להקב"ה שלא הסכים וכו'

Re: השתדלות יתר לריבוי בנים

פורסם: ד' נובמבר 16, 2022 11:09 pm
על ידי הוה אמינא
מכון חכמי ליטא כתב:
אראל כתב:המשיך בהתרגשות עצומה ואמר: מסתמא היה לו טעם להחפץ חיים שלא הסכים שיהיו לי עוד צאצאים...

כמובן שאין זה דרך רבותינו ובודאי צ"ל מסתמא היה לו טעם להקב"ה שלא הסכים וכו'


החפץ חיים זיע"א גם על בן ראשון לא היה מברך בנקל,
ובדרך כלל השתדל להמנע מלברך על בנים.
וגם נימק את דעתו בענין. כמובא בספרו של בנו "מדרכי אבי".

לכן אין להביא ראיה מהסיפור הנ"ל לנידון (וזה כן "טעם להחפץ חיים", כמ"ש ר' אהרן קוטלר)