עדיאל ברויאר כתב:פרופ' רמי ריינר טוען בספרו 'רבנו תם: פרשנות, הלכה, פולמוס' (עמ' 156-155) שרב החובל הוא רב נסים גאון. ההצעה שלו מבוססת על פיסקה בסדר טרוייש (עמ' 13), שנכתב במאה ה-15, שבה מובאת מחלוקת זו כמחלוקת בין רבינו תם לרב נסים.
יישר כוח! עיין המצורף.
יש להעיר, שהרי שפיל לסיפיה, ושם בסמוך כתבו התוספות:
קללות שבת"כ קודם עצרת, ושבמשנה תורה קודם ראש השנה - שאלו בבית המדרש של רבינו נסים... והשיב...
מ"לא כדברי רב החובל - ההופך ומבלבל"! נהפך פתאום סגנונם, ל"שאלו בבית המדרש של רבינו נסים... והשיב"... והלא אף כאן נחלקו התוספות, אך בדרך כבוד ראוי אל אחד הגאונים.
אמנם נוכל ליישב, שכינוי "רב החובל" אינו מכוון חס ושלום לגנאי, אלא לשון קברניט אנייה, ומלח המנהיג לספינה, וע"ש שבדרך כלל נקרא "רב" ניסים, בניגוד לראשונים אשר מכונים תמיד "רבי" או "רבינו", ו"נסים" לשון נס ספינה ותורן, על כן נקרא "רב החובל" כאן, המתחרז עם "הופך ומבלבל", מפני השגת ר"ת כאן עליו, ועיין.