מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15749
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוקטובר 19, 2021 8:37 pm

משלחנו של א"מ שליט"א

שימו לבכם לדבר המפליא כדלהלן:

במשנה ברכות טז,ב אמרו על ר"ג שרחץ בלילה ראשון שמתה אשתו, אע"פ שאבל אסור ברחיצה משום שאסטניס היה.
וכתבו שם תוספות:
אסטניס אני. ואיכא צער אם לא היה רוחץ דאינו אסור לרחוץ בימי אבלו אלא משום תענוג.
וגם לחוף ראשו אי אית ליה ערבוביא ברישיה שרי, אפי' תוך שבעה.
וכן התיר רבינו שמואל ליולדת אבלה לרחוץ תוך שבעה ולרחוץ נמי בתשעה באב.
וכן משמע נמי במס' יומא (ד' עז:) מי שיש לו חטטין בראשו סך כדרכו ביום הכפורים ואינו חושש אע"ג דסיכה כשתיה ביוה"כ. וכן משמע בירושלמי אבל אסור ברחיצה הדא דתימא ברחיצה של תענוג אבל ברחיצה שאינה של תענוג מותר כהדא דאיתמר מי שיש לו חטטין ברישיה וכו':

וכך הוא בכל המקבילות: תוהרא"ש, תוס' ר"י שירליאון

עכשיו ראו נא דברי האגודה
פסקו רב אלפס ור"י כרבן גמליאל. וכן לחוף ראשו תוך שבעה אי קשי ליה ערבובא דרישא.
וכן התיר רבינו שמואל ליולדת לרחוץ תוך שבעה ובתשעה באב. כדאיתא בירושלמי אבל אסור ברחיצה הדא דתימא רחיצת של תענוג אבל רחיצה דרפואה מותר.
וכן מותר להקיז כדאמרינן ביומא מי שיש לו חטטין בראשו סך כדרכו ואינו חושש.

מה ענין הקזה לכאן?
ומאי ס"ד לאסור הקזה?
ואיך משמע ביומא שמותר?
והאם לאור העבודה שבכל המקורות הקדומים מדובר על רחיצה וסיכה, לא יותר סביר לומר שיש כאן ט"ס וצ"ל: וכן מותר לסוך?
וכבר כתבנו בפעם הקודמת, כי התוספות הם המקור היסודי ביותר של ספר אגודה.


ובכן, למרות כל התמיהות הנ"ל, מהרש"ל בביאורו על הטור העתיק ד' האגודה: מותר לאבל להקיז דם, ומשם לדרישה וט"ז ועוד אחרונים.

אבל זה עוד לא הכל.

ההמשך עוד יותר משונה

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15749
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוקטובר 19, 2021 8:43 pm

כשהאגודה התיר לאבל להקיז דם, מה כוונתו, שהוא יהיה האומן המקיז הוא שיקיזו מדמו?

לכאורה אפילו אם נסתר מאיתנו, מה הקשר בין סיכה להקזה, אבל איך שלא יהיה, אם יש קשר, ברור שהנושא באגודה זה שיקיזו מדמו של האבל. והיינו כשם שמותר לו לרחוץ כך מותר שיקיזו מדמו.

אבל מה נעשה, שגם מהרש"ל וגם ט"ז, הביאו ד' אגודה ביור"ד סוס"י ש"פ בתוך הל' מלאכה לאבל. ומוכח מהדברים שהם פירשו שאגודה התיר לאבל לשמש כאומן המקיז.

חיפוש באוצר מגלה כמה אחרונים שכתבו כך להדיא בשם אגודה ומהרש"ל, שמותר לאבל לשמש כרופא המקיז דם. (כך למשל שלחן גבוה לר"י מולכו ליו"ד שם ופחד יצחק ע' אבל ומסגרת השלחן לרמ"ע קסטלנובו ליו"ד שם).

וזה כבר פלא על פלא. איך משמע בגמ' ביומא שמותר לאבל להיות אומן המיקז דם. אטו מותר לאסטניס לשמש כבלן בבית המרחץ...?

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' אוקטובר 19, 2021 10:38 pm

האם יתכן שדברי האגודה נובעים מהבנה שגויה של המרדכי שבת סי' שלח-שלט בשם ספר התרומה סי' רלח?
(אגב, תמצות מהמרדכי הובא בפסקי ר' מנדל קלויזנר לשבת, מהד' בלוי עמ' שלח. ואם קוראים אותם באותה הבנה שגויה ניתן להבין שם שההיתר הוא שהאבל יסוך אחרים. אבל אני מסופק אם האחרונים הנ"ל ראו דבריו)

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15749
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוקטובר 20, 2021 4:46 am

עדיאל ברויאר כתב:האם יתכן שדברי האגודה נובעים מהבנה שגויה של המרדכי שבת סי' שלח-שלט בשם ספר התרומה סי' רלח?
(אגב, תמצות מהמרדכי הובא בפסקי ר' מנדל קלויזנר לשבת, מהד' בלוי עמ' שלח. ואם קוראים אותם באותה הבנה שגויה ניתן להבין שם שההיתר הוא שהאבל יסוך אחרים. אבל אני מסופק אם האחרונים הנ"ל ראו דבריו)


בלתי מתקבל על הדעת ומביא לידי גיחוך. ובכל מקרה גם אם תינוק דלא חכים וגם טיפש יחליף אבל (בבי"ת קמוצה) באבל (בבי"ת סגולה), אין שם שם זכר להקזה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אוקטובר 20, 2021 9:33 am

איש_ספר כתב:כשהאגודה התיר לאבל להקיז דם, מה כוונתו, שהוא יהיה האומן המקיז הוא שיקיזו מדמו?

לכאורה אפילו אם נסתר מאיתנו, מה הקשר בין סיכה להקזה, אבל איך שלא יהיה, אם יש קשר, ברור שהנושא באגודה זה שיקיזו מדמו של האבל. והיינו כשם שמותר לו לרחוץ כך מותר שיקיזו מדמו.

אבל מה נעשה, שגם מהרש"ל וגם ט"ז, הביאו ד' אגודה ביור"ד סוס"י ש"פ בתוך הל' מלאכה לאבל. ומוכח מהדברים שהם פירשו שאגודה התיר לאבל לשמש כאומן המקיז.

חיפוש באוצר מגלה כמה אחרונים שכתבו כך להדיא בשם אגודה ומהרש"ל, שמותר לאבל לשמש כרופא המקיז דם. (כך למשל שלחן גבוה לר"י מולכו ליו"ד שם ופחד יצחק ע' אבל ומסגרת השלחן לרמ"ע קסטלנובו ליו"ד שם).

וזה כבר פלא על פלא. איך משמע בגמ' ביומא שמותר לאבל להיות אומן המיקז דם. אטו מותר לאסטניס לשמש כבלן בבית המרחץ...?

לפו"ר
יתכן שהאגודה הביא רק את תחילת הפיסקא מיומא, ועיקר כוונתו להמשך שם, שמדיחה אשה את ידיה ונותנת לתינוק משום שיבתא, אלמא שמותר לה לרחוץ משום סכנת הזולת. והוא הדין שמותר לאבל לעשות מלאכה מפני סכנת הזולת (ואף שאפשר על ידי אחר, הרי גם בתינוק אפשר שייקח הוא בעצמו, כדעת שמאי, ולמרות זאת התירו וגזרו עליו שיאכיל בשתי ידיים).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15749
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוקטובר 20, 2021 1:58 pm

מקדש מלך כתב:
איש_ספר כתב:כשהאגודה התיר לאבל להקיז דם, מה כוונתו, שהוא יהיה האומן המקיז הוא שיקיזו מדמו?

לכאורה אפילו אם נסתר מאיתנו, מה הקשר בין סיכה להקזה, אבל איך שלא יהיה, אם יש קשר, ברור שהנושא באגודה זה שיקיזו מדמו של האבל. והיינו כשם שמותר לו לרחוץ כך מותר שיקיזו מדמו.

אבל מה נעשה, שגם מהרש"ל וגם ט"ז, הביאו ד' אגודה ביור"ד סוס"י ש"פ בתוך הל' מלאכה לאבל. ומוכח מהדברים שהם פירשו שאגודה התיר לאבל לשמש כאומן המקיז.

חיפוש באוצר מגלה כמה אחרונים שכתבו כך להדיא בשם אגודה ומהרש"ל, שמותר לאבל לשמש כרופא המקיז דם. (כך למשל שלחן גבוה לר"י מולכו ליו"ד שם ופחד יצחק ע' אבל ומסגרת השלחן לרמ"ע קסטלנובו ליו"ד שם).

וזה כבר פלא על פלא. איך משמע בגמ' ביומא שמותר לאבל להיות אומן המיקז דם. אטו מותר לאסטניס לשמש כבלן בבית המרחץ...?

לפו"ר
יתכן שהאגודה הביא רק את תחילת הפיסקא מיומא, ועיקר כוונתו להמשך שם, שמדיחה אשה את ידיה ונותנת לתינוק משום שיבתא, אלמא שמותר לה לרחוץ משום סכנת הזולת. והוא הדין שמותר לאבל לעשות מלאכה מפני סכנת הזולת (ואף שאפשר על ידי אחר, הרי גם בתינוק אפשר שייקח הוא בעצמו, כדעת שמאי, ולמרות זאת התירו וגזרו עליו שיאכיל בשתי ידיים).
הברקה יפה. אבל כמובן דחוק מאד. כל הנושא כאן, במשנה ובתוספות הוא גדר הרחיצה/סיכה האסורה באבילות/בת"ב וביוה"כ, שגדר האיסור של רחיצה וסיכה הוא של תענוג, ושלפיכך במקום שאינו של תענוג, מותר. ואין הנידון כאן, קולות והיתרים שיש לנהוג במגוון איסורי דרבנן השונים, במקום פיקו"נ או סכנה...

כ"ז ועוד, שא"א להתעלם שמקורו של האגודה אמור להיות תוספות, ולא זולת ובשלושת התוספותים שלפנינו אין זכר למו.

שו"מ בחזון עובדיה שהעיר על דברי מסגרת השולחן ושלחן גבוה, שטעו בהבנת הדין ושאין הנידון הוא אבל אומן המיקז אלא להקיז לאבל. אבל לא נתן דעתו לכך שככל הנראה גם מהרש"ל והט"ז תפסו ד' אגודה באומן אבל המיקז, וגם לא העיר בגוף ד' האגודה שהם תמוהים וכנ"ל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11800
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אוקטובר 20, 2021 2:08 pm

לעיקר ד' האגודה. כמדו' שמצאנו בכ"מ שלצורך ההקזה היו מגלחים המקום (עמ"ב ובה"ל תקלא, ח), ואולי את זה הוצרך להתיר.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אוקטובר 20, 2021 2:31 pm

איש_ספר כתב:הברקה יפה. אבל כמובן דחוק מאד. כל הנושא כאן, במשנה ובתוספות הוא גדר הרחיצה/סיכה האסורה באבילות/בת"ב וביוה"כ, שגדר האיסור של רחיצה וסיכה הוא של תענוג, ושלפיכך במקום שאינו של תענוג, מותר. ואין הנידון כאן, קולות והיתרים שיש לנהוג במגוון איסורי דרבנן השונים, במקום פיקו"נ או סכנה...
.

אני מסכים כמובן שזה דחוק מאוד.

אבל אין זה בגדר "קולות והתירים שיש לנהוג במגוון איסורי דרבנן השונים".
כי לפי הראייה שהבאתי, מדובר בהיתר לכתחילה גם כשאפשר להימנע מכך בקלות, כגון שהקטן ייקח בעצמו (כהאי דשמאי).
ועל כרחך שהוא דין פרטי באבלות או עינוי, שדבר שנצרך לצורך רפואה מותר אינו נחשב דרך תענוג, ומותר לכתחילה (וכמו כן לא ייחשב מלאכה). ואינו גדר של דחיית איסור לצורך חולה כמו מה שהתירו בשבת (לדוגמא) שבות שאין בו מעשה לצורך חולה.

רציני
הודעות: 916
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי רציני » ד' אוקטובר 20, 2021 6:56 pm

מה שנכון נכון כתב:לעיקר ד' האגודה. כמדו' שמצאנו בכ"מ שלצורך ההקזה היו מגלחים המקום (עמ"ב ובה"ל תקלא, ח), ואולי את זה הוצרך להתיר.

וכן מצינו בלקט יושר (עמוד 97): פ"א היה מספר כל העורף אחר ל"ג בעומר משום רפואה, משום דרוצה להקיז שם דם. עכ"ל.
ובדרך שונה, דמצינו שיש האוסרים להקיז דם בימי העומר: ראבי"ה (מהד' דבליצקי, ח"א, עמ' רסז) וכן נהגו שאין מקיזין בין פסח לל"ג בעומר מפני ששלטה מגפה בתלמידי רבי עקיבא. אורחות חיים (הלכות קידושין, סימן כא. חלק ב, עמוד 63) ויש מונעין ג"כ להקיז ולקבל רפואה לפי שהן מועדין לפורענות והבוטח בשם חסד יסובבנו.
ואם כן יש מקום לאסור גם לאבל משום הסכנה שבדבר, ולכן צריך להתיר.
[ובימים שלא להקיז משום סכנה בספר חקי דעת (דף צ, ב) הביא את ט' באב, אולם נראה שצריך למחוק את הריווח שיש שם וזה יט באב].
כך אולי אפשר לצאת ידי השאלה למה צריך להתיר. [ולפי דברי האו"ח אפשר ליישב גם מה הקשר הגמרא ביומא שמשום רפואה מתירים, שהרי מצינו שבזמני פורענות לא טוב רפואה אולם כאן שהגמרא מתירה רפואה רואים שאין בעיה, ואולי משום שהאבילות אינה פורענות].

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' אוקטובר 20, 2021 7:39 pm

רציני כתב:
מה שנכון נכון כתב:לעיקר ד' האגודה. כמדו' שמצאנו בכ"מ שלצורך ההקזה היו מגלחים המקום (עמ"ב ובה"ל תקלא, ח), ואולי את זה הוצרך להתיר.

וכן מצינו בלקט יושר (עמוד 97): פ"א היה מספר כל העורף אחר ל"ג בעומר משום רפואה, משום דרוצה להקיז שם דם. עכ"ל.
ובדרך שונה, דמצינו שיש האוסרים להקיז דם בימי העומר: ראבי"ה (מהד' דבליצקי, ח"א, עמ' רסז) וכן נהגו שאין מקיזין בין פסח לל"ג בעומר מפני ששלטה מגפה בתלמידי רבי עקיבא. אורחות חיים (הלכות קידושין, סימן כא. חלק ב, עמוד 63) ויש מונעין ג"כ להקיז ולקבל רפואה לפי שהן מועדין לפורענות והבוטח בשם חסד יסובבנו.
ואם כן יש מקום לאסור גם לאבל משום הסכנה שבדבר, ולכן צריך להתיר.
[ובימים שלא להקיז משום סכנה בספר חקי דעת (דף צ, ב) הביא את ט' באב, אולם נראה שצריך למחוק את הריווח שיש שם וזה יט באב].
כך אולי אפשר לצאת ידי השאלה למה צריך להתיר. [ולפי דברי האו"ח אפשר ליישב גם מה הקשר הגמרא ביומא שמשום רפואה מתירים, שהרי מצינו שבזמני פורענות לא טוב רפואה אולם כאן שהגמרא מתירה רפואה רואים שאין בעיה, ואולי משום שהאבילות אינה פורענות].


א. גם בספר האסופות כתב שנהגו להקיז דם בל"ג בעומר (מאורות הראשונים עמ' צז-צח. הו"ד במאמר של פרופ' עמנואל על מנהגי האבלות בספירת העומר, נטועים, כ [תשע"ו], עמ' 113).
ב. לענ"ד הדמיון בין אבלות לימי העומר בהקשר של סכנה רחוק.

מה שנכון נכון
הודעות: 11800
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אוקטובר 20, 2021 7:55 pm

רציני כתב:ואם כן יש מקום לאסור גם לאבל משום הסכנה שבדבר, ולכן צריך להתיר.

כעי"ז הביא בדברי סופרים סי' שפ בשם ספר שלחן עצי שטים סוף מלאכת שוחט. אך לא נראה כך מהקשר הדברים באגודה, וגם מה הראיה מחטטין.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15749
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוקטובר 20, 2021 8:33 pm

[
מקדש מלך כתב:
איש_ספר כתב:הברקה יפה. אבל כמובן דחוק מאד. כל הנושא כאן, במשנה ובתוספות הוא גדר הרחיצה/סיכה האסורה באבילות/בת"ב וביוה"כ, שגדר האיסור של רחיצה וסיכה הוא של תענוג, ושלפיכך במקום שאינו של תענוג, מותר. ואין הנידון כאן, קולות והיתרים שיש לנהוג במגוון איסורי דרבנן השונים, במקום פיקו"נ או סכנה...
.

אני מסכים כמובן שזה דחוק מאוד.

אבל אין זה בגדר "קולות והתירים שיש לנהוג במגוון איסורי דרבנן השונים".
כי לפי הראייה שהבאתי, מדובר בהיתר לכתחילה גם כשאפשר להימנע מכך בקלות, כגון שהקטן ייקח בעצמו (כהאי דשמאי).
ועל כרחך שהוא דין פרטי באבלות או עינוי, שדבר שנצרך לצורך רפואה מותר אינו נחשב דרך תענוג, ומותר לכתחילה (וכמו כן לא ייחשב מלאכה). ואינו גדר של דחיית איסור לצורך חולה כמו מה שהתירו בשבת (לדוגמא) שבות שאין בו מעשה לצורך חולה.
דברי טעם. יש"כ.


כתב לי חד מחכמי בית המדרש באישי
שלום וברכה.
ראיתי בדברי סופרים בעמק דבר שכ' בפשיטות שהכונה שמותר לאבל להקיז דם כלומר שיקיזו לו והחי' הוא כיון שהוא לרפואה מותר שאל"כ זה נחשב כמלאכה וגם לאחרים אסור לעשות לו.
וזה הדימיון לדין סיכה שהרי שם התירו רק לצורך רפואה ולא לתענוג
האם זה מופרך ללמוד כך?
בברכה

לענ"ד הדמיון מחטטין קשה ורחוק.
אכן התעוררתי ע"י דבריו, שאם אבל אסור שיעשו לו מלאכה שהוא עצמו אסור בה, א"כ אין ראיה שמהרש"ל וט"ז שהביאו ד' אגודה בדיני איסור מלאכה, דיברו על אומן אבל המיקז, אלא אפשר שגם הם הבינו שהנושא הוא להקיז לאבל, שגם זה היה ראוי לאסור משום מלאכה לאבל ולכן הביאו את זה בדיני מלאכה.

רציני
הודעות: 916
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי רציני » ד' אוקטובר 20, 2021 9:38 pm

עדיאל ברויאר כתב:ב. לענ"ד הדמיון בין אבלות לימי העומר בהקשר של סכנה רחוק.

וכדבריך שהאבילות היא לא זמן פורענות מצינו במגן אברהם (סימן תקנא, ס"ק מב) לעניין ברכת שהחיינו בבין המצרים וז"ל: וטעם האיסור נראה לי כיון דהזמן ההוא זמן פורעניות אין לברך שהחיינו לזמן הזה, אבל אין הטעם משום אבילות דהא לא מצינו שאבל אסור לברך שהחיינו. עכ"ל.
ולכאורה היה נראה לי לומר שגם באבילות זה זמן פורעניות דמצינו עניין של התרפאה המשפחה בהולדת בן זכר, וכן שאבל לא ילך יחידי. וכן רציתי להכניס את זה בדברי הגר"א שכתב על המגן אברהם: ואף שהמג"א דחק עצמו אינו כלום. אולם לא מצאתי מי שיכתוב את זה.
אולם סוף סוף הוא כתב שבין המצרים זה זמן פורענויות ואם כן אולי האגודה חל על תשעה באב שזה זמן גם פורענויות.
ואפשר לומר שהוא מתכוון לפורעניות אחרות שהם החורבן ולא על שזה זמן סכנה לעולם.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4701
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' אוקטובר 20, 2021 9:43 pm

יעויין שלחן גבוה(לר"י מולכו) יו"ד סימן ש"פ ס"ק מ'.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15749
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוקטובר 20, 2021 9:45 pm

כבר הוזכר בהודעה השניה שבאשכול

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4701
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' אוקטובר 20, 2021 9:54 pm

איש_ספר כתב:כבר הוזכר בהודעה השניה שבאשכול

ראיתי הערתך ומיד חיפשתי מחילה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15749
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוקטובר 20, 2021 9:55 pm

ישר כחך בעבור טרחתך

רציני
הודעות: 916
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי רציני » ד' אוקטובר 20, 2021 10:08 pm

מה שנכון נכון כתב:
רציני כתב:ואם כן יש מקום לאסור גם לאבל משום הסכנה שבדבר, ולכן צריך להתיר.

כעי"ז הביא בדברי סופרים סי' שפ בשם ספר שלחן עצי שטים סוף מלאכת שוחט. אך לא נראה כך מהקשר הדברים באגודה, וגם מה הראיה מחטטין.

תודה על המקור [האם אפשר לקבל ס"ק או עמוד כי אני לא מוצא אותו].
שהדברים לא נראים באגודה, צודק. [יש כלל דלא כל כך קשור לכאן דלפעמים האגודה נוקט לשון הש"ס וכוונתו לדבר אחר. עיין כל החיים מהדורת תשע"ז במפתחות עמוד תרפא].

מה שנכון נכון
הודעות: 11800
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אוקטובר 20, 2021 11:31 pm

רציני כתב:האם אפשר לקבל ס"ק או עמוד.

עמ' תלו עמ"ד ס"ק פא.
אך עיינתי כעת בשע"ש, ואין שם כל סמך להבנה זו. [בכל מלאכה הוא כותב מה דינה ביו"ט ובחה"מ ובאבל].
גם לא נראה שפי' מטעם הגילוח, אלא מצד המלאכה שבהקזה.

רציני
הודעות: 916
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: הקזה באבלות - דין עמום שמקורו סתום

הודעהעל ידי רציני » ד' אוקטובר 20, 2021 11:42 pm

מה שנכון נכון כתב:
רציני כתב:האם אפשר לקבל ס"ק או עמוד.

עמ' תלו עמ"ד ס"ק פא.
אך עיינתי כעת בשע"ש, ואין שם כל סמך להבנה זו. [בכל מלאכה הוא כותב מה דינה ביו"ט ובחה"מ ובאבל].
גם לא נראה שפי' מטעם הגילוח, אלא מצד המלאכה שבהקזה.

ייש"כ


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 753 אורחים