עמוד 1 מתוך 1

דעת קדושים

פורסם: ו' נובמבר 12, 2021 11:10 am
על ידי עני בן פחמא
כל מי שלמד הלכות מזוזה יודע שאחד מספרי היסוד בנושא הוא הספר דעת קדושים של האשל אברהם מבושטאטש, ספרו נכתב גם על הלכות בשר וחלב, חלה ומליחה, ושם הוא לא נזכר כלל בפוסקים ואינו נלמד, ברפרוף קל בספר היה נראה כי אין הבדלים מהותיים בספר, אם כך תמוה למה בבב"ח הוא לא נלמד?
ולא נראה לי שזה בגלל ריבוי הספרים בבב"ח, כיון שספר טוב נשאר טוב, והפמ"ג והחוו"ד נלמדים למרות הריבוי.

Re: דעת קדושים

פורסם: ו' נובמבר 12, 2021 3:15 pm
על ידי אראל
עני בן פחמא כתב:כל מי שלמד הלכות מזוזה יודע שאחד מספרי היסוד בנושא הוא הספר דעת קדושים של האשל אברהם מבושטאטש, ספרו נכתב גם על הלכות בשר וחלב, חלה ומליחה, ושם הוא לא נזכר כלל בפוסקים ואינו נלמד, ברפרוף קל בספר היה נראה כי אין הבדלים מהותיים בספר, אם כך תמוה למה בבב"ח הוא לא נלמד?
ולא נראה לי שזה בגלל ריבוי הספרים בבב"ח, כיון שספר טוב נשאר טוב, והפמ"ג והחוו"ד נלמדים למרות הריבוי.

בפשטות הסיבה, לפי שסגנונו המקוצר מאוד, מקשה מאוד בלימוד הספר, פסקיו הקצרים הם מעטי הכמות אבל ריבוי האיכות, מצריך יגיעה והעמקה להבין פשר דבריו ונימוקיו, ועל בשר בחלב הרי יש הרבה ספרים טובים וקלים יותר
ולמשל ספרו 'אשל אברהם' שונה מאוד מ'דעת קדושים', קל יותר להבינו [אולי שנכתבו בתקופה אחרת בימי חייו]

Re: דעת קדושים

פורסם: א' נובמבר 14, 2021 2:51 pm
על ידי עתניאל בן קנז
אראל כתב:
עני בן פחמא כתב:כל מי שלמד הלכות מזוזה יודע שאחד מספרי היסוד בנושא הוא הספר דעת קדושים של האשל אברהם מבושטאטש, ספרו נכתב גם על הלכות בשר וחלב, חלה ומליחה, ושם הוא לא נזכר כלל בפוסקים ואינו נלמד, ברפרוף קל בספר היה נראה כי אין הבדלים מהותיים בספר, אם כך תמוה למה בבב"ח הוא לא נלמד?
ולא נראה לי שזה בגלל ריבוי הספרים בבב"ח, כיון שספר טוב נשאר טוב, והפמ"ג והחוו"ד נלמדים למרות הריבוי.

בפשטות הסיבה, לפי שסגנונו המקוצר מאוד, מקשה מאוד בלימוד הספר, פסקיו הקצרים הם מעטי הכמות אבל ריבוי האיכות, מצריך יגיעה והעמקה להבין פשר דבריו ונימוקיו, ועל בשר בחלב הרי יש הרבה ספרים טובים וקלים יותר
ולמשל ספרו 'אשל אברהם' שונה מאוד מ'דעת קדושים', קל יותר להבינו [אולי שנכתבו בתקופה אחרת בימי חייו]

כפי הנראה ספרו 'אשל אברהם' כלל לא נכתב כספר להדפסה, אלא כיומן אישי - כמובן של ענינים תורניים בלבד.
ואולי דוקא סגנונו המיוחד, וכן רבוי לימודי הזכות על מנהגים השונים, הוא אשר הביא לתפוצתו.