עמוד 1 מתוך 1

שו"ת הרשב"ם

פורסם: ו' מרץ 11, 2022 12:18 am
על ידי חיים ל.
בהגהות מהרי"ץ חיות לנזיר דף כ ע"ב כתב: "מה שמסופק התוס' בעבירה שכבר עבר אם שייך מכות מרדות עד שתצא נפשו. כבר מבואר בארוכה בתשובת רשב"ם ומוזכר בפתיחה כוללת להפרי מגדים חאו"ח דמכין עד שתצא נפשו לא שייך רק במ"ע שבתורה לולב ואינו עושה סוכה ואינו עושה", האם ידוע לאחד מחברי הפורום למה כוונתו, איפה נדפסו תשובת הרשב"ם הלזו? לפענ"ד נראה דיש כאן איזהו ט"ס, ובפרט שבפרי מגדים בפתיחה הכוללת (חלק א אות כג וכה) דדוקא אאיסור דאורייתא כופין עד שתצא נפשו, משא"כ באיסור דרבנן (דאין בו מעשה) ומתשובה הרשב"ם לא זכר.

Re: שו"ת הרשב"ם

פורסם: ו' מרץ 11, 2022 2:17 am
על ידי פרנצויז
חיים ל. כתב:בהגהות מהרי"ץ חיות לנזיר דף כ ע"ב כתב: "מה שמסופק התוס' בעבירה שכבר עבר אם שייך מכות מרדות עד שתצא נפשו. כבר מבואר בארוכה בתשובת רשב"ם ומוזכר בפתיחה כוללת להפרי מגדים חאו"ח דמכין עד שתצא נפשו לא שייך רק במ"ע שבתורה לולב ואינו עושה סוכה ואינו עושה", האם ידוע לאחד מחברי הפורום למה כוונתו, איפה נדפסו תשובת הרשב"ם הלזו? לפענ"ד נראה דיש כאן איזהו ט"ס, ובפרט שבפרי מגדים בפתיחה הכוללת (חלק א אות כג וכה) דדוקא אאיסור דאורייתא כופין עד שתצא נפשו, משא"כ באיסור דרבנן (דאין בו מעשה) ומתשובה הרשב"ם לא זכר.

ראה שם שהמהר"ץ חיות בסוף דבריו, אחרי שדן בענין האוכל מצה בערב פסח, מסיים: ועי' ריב"ש סי' צ' ובתשובת רשב"ץ ח"ב סי' נ"א.
ועלה במחשבה אולי מש"כ "תשובת רשב"ם" הוא ט"ס, וצ"ל תשובת רשב"ץ. וכוונתו לשו"ת התשב"ץ ח"ב סי' נ"א.
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=18&book=12146
[התשובה הזו דנה בענין מכת מרדות בכלל, ובדין האוכל מצה בערב פסח.
אך צ"ע אם המהר"ץ חיות התכוין לזה כשכתב "כבר מבואר בארוכה", משום שהתשובה הזאת אינה כ"כ ארוכה.
וראה גם תשובת הריב"ש סי' צ', אך היא עוד יותר קצרה].

Re: שו"ת הרשב"ם

פורסם: ו' מרץ 11, 2022 5:36 am
על ידי שבענו מטובך
אולי רשב"ש [סי' תרי].
הפמ"ג מציין אליו, אלא שכותב שאינו תחת ידו לעיין בו.

Re: שו"ת הרשב"ם

פורסם: ו' מרץ 11, 2022 3:25 pm
על ידי חיים ל.
שבענו מטובך כתב:אולי רשב"ש [סי' תרי].
הפמ"ג מציין אליו, אלא שכותב שאינו תחת ידו לעיין בו.

יש"כ גדול, אכן כן מסתבר לפענ"ד, דמבואר בדברי הרשב"ש שם דרק באיסורים דאורייתא, (או איסורים דרבנן מסוימים שהן כשל תורה) מכין עד שתצא נפשו, משא"כ בכל שאר דרבנן.
ואינו מסתבר לומר דצ"ל ריב"ש או רשב"ץ א) כי לא הוזכרו בפרי מגדים שם. ב) מסוף דברי המהרי"ץ חיות "ועי' ריב"ש סי' צ' ובתשובת רשב"ץ ח"ב סי' נ"א", משמע דלא הזכיר תשובות הנ"ל קודם לזה.

Re: שו"ת הרשב"ם

פורסם: ו' מרץ 11, 2022 3:41 pm
על ידי פרנצויז
חיים ל. כתב:
שבענו מטובך כתב:אולי רשב"ש [סי' תרי].
הפמ"ג מציין אליו, אלא שכותב שאינו תחת ידו לעיין בו.

יש"כ גדול, אכן כן מסתבר לפענ"ד, דמבואר בדברי השב"ש שם דרק באיסורים דאורייתא, (או איסורים דרבנן מסוימים שהן כשל תורה) מכין עד שתצא נפשו, משא"כ בכל שאר דרבנן.
ואינו מסתבר לומר דצ"ל ריב"ש או רשב"ץ א) כי לא הוזכרו בפרי מגדים שם. ב) מסוף דברי המהרי"ץ חיות "ועי' ריב"ש סי' צ' ובתשובת רשב"ץ ח"ב סי' נ"א", משמע דלא הזכיר תשובות הנ"ל קודם לזה.

יש"כ. ויש להוסיף שיותר מסתבר שהמעתיק יטעה בין אות מ' סופית (רשב"ם) לאות ש' (רשב"ש), שהם אותיות קצת דומות בכתב, [משא"כ אות צ' סופית (רשב"ץ) אינה כ"כ דומה לאות מ' סופית].