עמוד 1 מתוך 1

מקור בכתבי האריז"ל

פורסם: א' מרץ 20, 2022 5:24 pm
על ידי גם זה יעבור
בספר טהרת הקודש - מאמר שמירת הברית פרק יד, כותב: ‏
‏ ועוד מובא בכתבי רבינו האר"י ז"ל השם שדי"ה שהוא כמספר ביצ"ר טו"ב זה השם מסייע להיצר טוב ‏שיתגבר על היצר הרע, ולהטהר מכל מיני מחשבות רעות וזרות, וזכור שם זה כי הוא סגולה גדולה ‏ונוראה...
‏ ועוד מובא בסידור שערי רחמים אלו השמות להנצל מהרהור רע, אחרי"ש גדי"ש גדשנא"ל גרזנא"ל, ‏וכוחם של אלו השמות גדול לבטל הרהור ותאות אשה.‏

וזה אכן מובא שם בעמוד צט
אך חוץ משם בכל כתבי הקבלה (בחיפוש בדי בי אס) לא מצאתי את השמות האלו.

Re: מקור בכתבי האריז"ל

פורסם: א' מרץ 20, 2022 7:15 pm
על ידי מאיר נקי
כמדומני שזה מובא בשער רוה"ק ואיני זוכר היכן אבל זה ודאי נדפס בסידור הרש"ש ביחודים לאחר חצות שם מובא לכוין בשם ג-ד-ש-נ-א-ל עיי"ש.

Re: מקור בכתבי האריז"ל

פורסם: א' מרץ 20, 2022 8:42 pm
על ידי גם זה יעבור
אכן השם ג-ד-ש-נ-א-ל נמצא במשנת חסידים, מסכת שארית יום ראשון פרק א.
אך שאר השמות לא מצאתי.

Re: מקור בכתבי האריז"ל

פורסם: ב' מרץ 21, 2022 7:59 am
על ידי גם זה יעבור
בחיפוש ב'אוצר החכמה' מצאתי את השמות הללו בספר 'אמתחת בנימין' ושם טוב קטן', שניהם מאת רבי בנימין בינש הכהן.
אך גם שם ללא מקור.
וכן נמצא פעמיים בספר מליץ טוב מאת ר' דוד לניאדו. אך אין לי אפשרות לראות את תוכן הספר.

Re: מקור בכתבי האריז"ל

פורסם: ב' מרץ 21, 2022 8:04 am
על ידי הוד_והדר
גם זה יעבור כתב:בחיפוש ב'אוצר החכמה' מצאתי את השמות הללו בספר 'אמתחת בנימין' ושם טוב קטן', שניהם מאת בנימין בינש הכהן.
אך גם שם ללא מקור.
וכן נמצא פעמיים בספר מליץ טוב מאת ר' דוד לניאדו. אך אין לי אפשרות לראות את תוכן הספר.


אמתחת בנימין ושם טוב קטן הוא המקור
כמו רוב הדברים המובאים שם

Re: מקור בכתבי האריז"ל

פורסם: ב' מרץ 21, 2022 3:03 pm
על ידי גם זה יעבור
מה זה אומר?
תפילות הרבה חיברו.
אך שמות הקודש רק גדולי המקובלים יכולים לגלות, כמו הזהר הק' והאריז"ל.
מהיכן הביא את השמות הללו?

Re: מקור בכתבי האריז"ל

פורסם: ב' מרץ 21, 2022 8:02 pm
על ידי לבי במערב
רב"ב הכהן הי' מקובל, כמובן.
העובדה כי לדעת מר 'לא ניתנה לו הרשות' לגלות שמות אינה משנה את המציאות, וג"ז כמובן.

Re: מקור בכתבי האריז"ל

פורסם: ב' מרץ 21, 2022 8:22 pm
על ידי גם זה יעבור
לבי במערב כתב:רב"ב הכהן הי' מקובל, כמובן.
העובדה כי לדעת מר 'לא ניתנה לו הרשות' לגלות שמות אינה משנה את המציאות, וג"ז כמובן.

יש הבדל שמים וארץ בין מקובל שגילו לו רזים מן השמים, לבין מקובל שלמד קבלה.
האם רב"ב הכהן היה מהסוג הראשון?

Re: מקור בכתבי האריז"ל

פורסם: ב' מרץ 21, 2022 8:30 pm
על ידי לבי במערב
לכאו', היחס לו זכו ספריו ודבריו ברחבי העולם היהודי מראה שכך חשו כלפיו (או עכ"פ סברו שקיבל ממי שגילו לו).
לא אוכל לומר בוודאות כל זמן שלא יגלו לי בעצמי מן השמים...

Re: מקור בכתבי האריז"ל

פורסם: ב' מרץ 21, 2022 8:45 pm
על ידי גם זה יעבור
לבי במערב כתב:לכאו', היחס לו זכו ספריו ודבריו ברחבי העולם היהודי מראה שכך חשו כלפיו (או עכ"פ סברו שקיבל ממי שגילו לו).
לא אוכל לומר בוודאות כל זמן שלא יגלו לי בעצמי מן השמים...

ממש החכמת אותנו...

Re: מקור בכתבי האריז"ל

פורסם: ב' מרץ 21, 2022 8:59 pm
על ידי לבי במערב
לא זכיתי להבין כוונתו. עכ"פ, דברי פשוטים: בספריו נמצאים כו"כ ענינים 'חדשים', שלא נכתבו לפניו, ונתקבלו בתפוצות ישראל - יהא הביאור בזה אשר יהא.

Re: מקור בכתבי האריז"ל

פורסם: ב' מרץ 21, 2022 9:09 pm
על ידי הוד_והדר
מה אפשר להתווכח כאן

מי שנתגלה לספר שם טוב קטן ואמתחת בנימין רק לפני כמה ימים, ואף לא יודע לכתוב תואר הכי פשוט על מחברו, וכותב סתם בנימין ביינוש הכהן, האמת מה הוא כי תלינו עליו, בן יומו, לא אשם.

אבל ספרים אלו נתקבלו בתפוצות ישראל, הוא כתלמיד תלמידי האר"י הח"י, והרבה מהנהגותיו ותפלותיו נכנסו למחזורים וסידורים ונאמרו בסילודין. אז דבריו לא צריכים מקור, וכותב בהקדמתו שהעתיק מכתבי האר"י שהיו לפניו, ומעוד מקומות.

דוגמא לכך: אמירת לדוד ה' אורי וישעי, וכן עוד תפלות שונות

Re: מקור בכתבי האריז"ל

פורסם: ב' מרץ 21, 2022 9:31 pm
על ידי גם זה יעבור
הוד_והדר כתב:מה אפשר להתווכח כאן

מי שנתגלה לספר שם טוב קטן ואמתחת בנימין רק לפני כמה ימים, ואף לא יודע לכתוב תואר הכי פשוט על מחברו, וכותב סתם בנימין ביינוש הכהן, האמת מה הוא כי תלינו עליו, בן יומו, לא אשם.

אבל ספרים אלו נתקבלו בתפוצות ישראל, הוא כתלמיד תלמידי האר"י הח"י, והרבה מהנהגותיו ותפלותיו נכנסו למחזורים וסידורים ונאמרו בסילודין. אז דבריו לא צריכים מקור, וכותב בהקדמתו שהעתיק מכתבי האר"י שהיו לפניו, ומעוד מקומות.

דוגמא לכך: אמירת לדוד ה' אורי וישעי, וכן עוד תפלות שונות


הראית את חכמתך בזה ש'תפסת' אותי בהשמטת מילה?
הרי לכל אברכצ'יק קוראים היום 'הרב'. אז היה לי כוונה להשמיט את התואר?

ולגופו של טענתך, הרי במבוא של חמדת הימים הם מביאים שרבי בנימין העתיק בספר שט"ק ממחברותיו של בעל החמדת הימים.
והיום ההסתכלות על חמדת הימים כנראה קצת אחרת ממה שרבי בנימין החזיק.

Re: מקור בכתבי האריז"ל

פורסם: ב' מרץ 21, 2022 9:32 pm
על ידי גם זה יעבור
מצורף קובץ

Re: מקור בכתבי האריז"ל

פורסם: ב' מרץ 21, 2022 9:48 pm
על ידי הוד_והדר
גם זה יעבור כתב:
הוד_והדר כתב:מה אפשר להתווכח כאן

מי שנתגלה לספר שם טוב קטן ואמתחת בנימין רק לפני כמה ימים, ואף לא יודע לכתוב תואר הכי פשוט על מחברו, וכותב סתם בנימין ביינוש הכהן, האמת מה הוא כי תלינו עליו, בן יומו, לא אשם.

אבל ספרים אלו נתקבלו בתפוצות ישראל, הוא כתלמיד תלמידי האר"י הח"י, והרבה מהנהגותיו ותפלותיו נכנסו למחזורים וסידורים ונאמרו בסילודין. אז דבריו לא צריכים מקור, וכותב בהקדמתו שהעתיק מכתבי האר"י שהיו לפניו, ומעוד מקומות.

דוגמא לכך: אמירת לדוד ה' אורי וישעי, וכן עוד תפלות שונות


הראית את חכמתך בזה ש'תפסת' אותי בהשמטת מילה?
הרי לכל אברכצ'יק קוראים היום 'הרב'. אז היה לי כוונה להשמיט את התואר?

ולגופו של טענתך, הרי במבוא של חמדת הימים הם מביאים שרבי בנימין העתיק בספר שט"ק ממחברותיו של בעל החמדת הימים.
והיום ההסתכלות על חמדת הימים כנראה קצת אחרת ממה שרבי בנימין החזיק.


שוב אתה מראה בורות, הרי המבוא הזה מלא אג'נדות, בעל שם טוב קטן קָדַם לבעל החמדת.

Re: מקור בכתבי האריז"ל

פורסם: ב' מרץ 21, 2022 10:12 pm
על ידי לבי במערב
גם זה יעבור כתב:[א] ולגופו של טענתך, הרי במבוא של חמדת הימים ה[וא] מביאים שרבי בנימין העתיק בספר שט"ק ממחברותיו של בעל החמדת הימים.
[ב] והיום ההסתכלות על חמדת הימים כנראה קצת אחרת ממה שרבי בנימין החזיק.
א. יעוי' מה שתיקנתי, ולאו זוטראה הוא - כי אכן יחיד הכותב בזה, שאין איש המסכים עמו...
ב. הרי לדידו של מחבר ה'מבוא' הנ"ל, ההסתכלות אינה אמורה להיות 'אחרת'. וממה נפשך...

Re: מקור בכתבי האריז"ל

פורסם: ב' מרץ 21, 2022 11:15 pm
על ידי פרנצויז
גם זה יעבור כתב:ולגופו של טענתך, הרי במבוא של חמדת הימים הם מביאים שרבי בנימין העתיק בספר שט"ק ממחברותיו של בעל החמדת הימים.

מה שכתוב במבוא של חמדת ימים שכל הספרים העתיקו מס' חמדת ימים, אינו נכון, כידוע. והחמדת ימים הוא זה שהעתיק מכל הספרים.
viewtopic.php?f=7&t=43776&start=1560#p699313

Re: מקור בכתבי האריז"ל

פורסם: ג' מרץ 22, 2022 2:52 am
על ידי גם זה יעבור
בכל אופן תמיהתי בפתיחת האשכול קיימת.
מאז האריז"ל, האם ידוע לנו על מקובלים אחרים שגילו שמות הקודש חדשים?
למשל מהבעש"ט, הגר"א והרש"ש, שהיו ידועים לגדולי גדולי בעל הקבלה?
וגם אם נאמר שלא הוא חיברם, אלא העתיק זאת מקונטרסים של אחרים.
האם ידוע לנו מתלמידי האריז"ל או תלמידיהם שגילות שמות הקודש חדשים?
(כן, זה לא תחום שלי. אני לא בקי בזה ואולי תענו לי שראינו זאת אצל אחרים. אך כדרכה של תורה מותר לשאול).
ןזה שקיבלו אותו בעשרות מהדורות, זה עדיין לא אומר שזה מוסמך. פוק חזי ספר חמדת הימים שהיו גדולים וצדיקים שקיבלו את זה, בלי לחקור לרדת לפרטים.
(אם צטטתי מהמבוא, זה לא אומר שאני אוחז מכל המהלך שלו).