עמוד 1 מתוך 1

מתי נזכר לראשונה מנהג מרוקו שלא לאכול קטניות בפסח?

פורסם: ב' אפריל 04, 2022 9:43 pm
על ידי סליחות
מחד, מתי נזכר לראשונה מנהג מאראקא שלא לאכול קטניות בפסח? ומאידך מי הוא האחרון שמוכח מדבריו שאכלו במרוקו קטניות לפסח?


בספר נר ציון פרק ח, אות לד: "מנהג קהילות ספרד, ארצות המערב, וכן מנהג בני אשכנז שלא לאכול כלל אורז או קטניות בפסח. [ויש מקומות במרוקו ובתוניס שלא נמנעו מאורז]".

Re: מתי נזכר לראשונה מנהג מרוקו שלא לאכול קטניות בפסח?

פורסם: ב' אפריל 04, 2022 9:47 pm
על ידי חד ברנש
יש ספר שלם על המנהג (שהוא עיבוד של עבודת ד"ר של המחבר), אני מניח שתמצא שם מענה לשאלתך
עי': קטניות בפסח: גלגולו והתפתחותו [...] של מנהג זה בעדות ישראל [...], יוסף בן לולו, באר שבע תשפא

Re: מתי נזכר לראשונה מנהג מרוקו שלא לאכול קטניות בפסח?

פורסם: ב' אפריל 04, 2022 11:03 pm
על ידי מה שנכון נכון
כמדו' שמנהגם להמנע רק מאורז (או חומוס מטעם אחר). לא מקטניות.

מביאים מד' ר' שמואל ן' דנאן (דה"י של פאס עמ' 59) בש' של"ו שעקב צרות גדולות שהיו מהגויים גזרו החכמים שלא לעשות תבשיל של דבש ולא של אורז. אך נראה שאין קשר בין זה לחשש חמץ, אלא מחמת מיעוט תענוג ומטעם תשובה (במקום תענית ממש). והיינו טעמא דדבש. וע"ש שאביו בכה בליל פסח כבליל ת"ב.
עוד ראה שו"ת ר' יהודה בן עטר סי"ג, וכן סי"ד (ונד' גם במשפט וצדקה ביעקב ח"א ס"ט). אוצר המכתבים סי' תשעח וסי' אלף תצח.

וראה ליקוט באוצרות הפוסקים (יעקב עובדיה) מעמ' 286.

Re: מתי נזכר לראשונה מנהג מרוקו שלא לאכול קטניות בפסח?

פורסם: ג' אפריל 05, 2022 2:18 am
על ידי וונדרבר
ראה ס' נתיבות המערב - מנהגי מרוקו (ביטון), מנהגי חג הפסח, (עמ' קע"ח), שכתב שנהגו שאין אוכלים אורז בפסח וכו' (סעיף כ"ט). וכן כתב שנהגו שלא לאכול קטניות יבשים בפסח, ובלחים (טריים) נהגו להקל, ויש שנהגו להקל באכילת קטניות אף יבשים (סעיף ל'). ועיי"ש במקורות. וכן כתב שנהגו בכמה מקומות לא לאכול חומוס ושום בפסח וכו' (סעיף ל"א), עיי"ש.

Re: מתי נזכר לראשונה מנהג מרוקו שלא לאכול קטניות בפסח?

פורסם: ג' אפריל 05, 2022 2:40 am
על ידי ישראליק
בספר "קטניות בפסח" שהזכיר הרב ח"ב לעיל מסיק אחר שנו"נ במנהג מרוקו:
מחקירת השתלשלות המנהג אצל יהודי מרוקו עולה שהמנהג אינו אחיד, החל מאיסור גמור בכל סוגי הקטניות או באלה האוסרים רק אורז, או כאלה המתירים רק אכילת קטניות ירוקות. כמו כן, מפאת ריבוי התחליפים למאכלי קטניות והשפע הרב של המוצרים המותרים לחג, רבים מרחיקים עצמם מהספק ומחמירים באכילת קטניות בפסח ובמוצריהם. השפע הכלכלי הוא גורם חשוב בחיזוק האיסור אצל יהודי מרוקו החיים היום בארץ.

המחבר נו"נ בדברי רבי יהודה בן עטר - שות יהודה בן עטר, תלמידו רבי יעקב אבן צור (יעב"ץ), החיד"א, ועוד