עמוד 1 מתוך 1

תיקון הכללי - עשר ספירות?

פורסם: ו' אפריל 08, 2022 11:19 am
על ידי עזריאל ברגר
לפני זמן מה, ישב איתי מישהו לא מוכר, ואמר שהוא חיפש ומצא קשר בין עשרת המזמורים של "התיקון הכללי" לבין עשר הספירות, כך:

טז - מכתם לדוד - אחד הפירושים ברש"י לשון כתר.
לב - לב נתיבות חכמה.
מא - אם לבינה תקרא.
מב - כאייל תערוג - אהבה - חסד (ויש גם פסוקים שאפשר לדרוש על אברהם).
נט - וישמרו את הבית להמיתו - גבורה (מזמור מלא דינים).
עז - עוז זה תפארת, ומדבר על "בני יעקב".
צ - תפלה למשה - נצח.
קה - הודו - הוד (ומוזכר בו גם אהרן).
קלז - שם ישבנו גם בכינו - זה יוסף שכתוב עליו הרבה פעמים שהוא בכה, וגם נאמר במזמור זה "עד היסוד בה".
קנ - קן-ציפור זוהי מלכות, וזהו מזמור של השלמת ספר התהילים של דוד המלך.

עד כאן.
אשמח לתגובות.

Re: תיקון הכללי - עשר ספירות?

פורסם: ו' אפריל 08, 2022 11:55 am
על ידי מאיר נקי
יש להגרי"מ מורגנשטרן ביאור נרחב על כל תיקון הכללי בסיפרו ים החכמה עיי"ש.

Re: תיקון הכללי - עשר ספירות?

פורסם: ש' אפריל 09, 2022 10:56 pm
על ידי עזריאל ברגר
מאיר נקי כתב:יש להגרי"מ מורגנשטרן ביאור נרחב על כל תיקון הכללי בסיפרו ים החכמה עיי"ש.

א. אשמח למראה מקום יותר ממוקד.
ב. האם הוא עוסק בענין זה של העשר ספירות או קרוב לו?

Re: תיקון הכללי - עשר ספירות?

פורסם: א' אפריל 10, 2022 7:51 am
על ידי גם זה יעבור

Re: תיקון הכללי - עשר ספירות?

פורסם: א' אפריל 10, 2022 11:25 am
על ידי עזריאל ברגר
גם זה יעבור כתב:https://www.hebrewbooks.org/49985

יישר כחכם.

הוא מסדר כך:
טז - בינה
לב - כתר
מא - יסוד
מב - חכמה
נט - נצח
עז - גבורה
צ - מלכות
קה - הוד
קלז - חסד
קנ - תפארת

ועפ"ז אם נסדר את עשרת המזמורים לפי עשר הספירות, נקבל:
לב, מב, טז, קלז, עז, קנ, נט, קה, מא, צ.

בין שני הסידורים האלו יש רק שתי נקודות שוות:
א. הכתר נמנה ולא הדעת.
ב. מזמור קה - הודו לה' קראו בשמו - הוא כנגד ספירת ההוד.

Re: תיקון הכללי - עשר ספירות?

פורסם: א' אפריל 24, 2022 1:07 pm
על ידי מגדל
אלו ואלו דברי .
לכל הפחות נתעלה המחבר השני על המחבר הראשון בכך שניסה לתלות דבריו בלשון המזמורים ולא במניינם.

Re: תיקון הכללי - עשר ספירות?

פורסם: א' אפריל 24, 2022 4:16 pm
על ידי עזריאל ברגר
מגדל כתב:נתעלה המחבר השני על המחבר הראשון בכך שניסה לתלות דבריו בלשון המזמורים ולא במניינם.

וכן ראוי לתת את הדעת על כך שהוא (המחבר השני) בקי בספרי קבלה (בלשון המעטה, כידוע גדולתו בנגלה ובנסתר), והוא (הראשון) - כנראה איננו מומחה גדול בתחומים אלו (הוא היה נראה יהודי שזה מקרוב התקרב לעבודת ה' וכו' וד"ל).