עמוד 1 מתוך 1

הופיע לראשונה ! שו"ת רבי יוסף ן' צאייח בן דורו של מרן !

פורסם: א' אפריל 10, 2022 2:34 pm
על ידי איש_ספר
מהר"י ן' צאייח, בן דורו של מרן, ומובא הרבה בקבצי תשובותיו כמו גם בתשובות שאר חכמי דורו.
שימש כחכם הקהל בדמשק (מוסתערבים), צפת וירושלים (על כסאו של מהר"ש סיריליו).
רובי תורתו בכתובים, בשנים האחרונות נדפס ספרו על חכמת הצירוף
ועתה לראשונה נדפס קובץ תשובותיו, אותם ששרדו מתוך קובץ התשובות שהכין לדפוס.
לאו בכל יומא, זוכים אנו לחידוש שכזה. חכם קדמון ששמועותיו בפי חכמים ולראשונה עולים ונדפסים תשובותיו.
(ובכלל אין אנו עשירים מתורתם של חכמי המוסתערבים, והקובץ שלפנינו כולל לא מעט מנהגים ושמועות הבאים מקהלם)
הקובץ יו"ל ע"י מכון אהבת שלום בירושת"ו, כשבראשו, הקדמה כוללת וקצרה מאת המערכת; מבוא מאת דותן ארד על המחבר מקומו וחוגו, ומבוא מאת אביעד הכהן על החיבור הנוכחי, חידושו ויחודו.
(כדאי לקרוא לפחות חלק מהמבוא השלישי כדי להבין קצת פשרן של חלק מהתשובות)
רצ"ב דוגמא

Re: הופיע לראשונה ! שו"ת רבי יוסף ן' צאייח בן דורו של מרן !

פורסם: א' אפריל 10, 2022 5:45 pm
על ידי רציני
איש_ספר כתב:רצ"ב דוגמא

לא מופיע אצלי, האם זה רק אצלי?

Re: הופיע לראשונה ! שו"ת רבי יוסף ן' צאייח בן דורו של מרן !

פורסם: א' אפריל 10, 2022 6:37 pm
על ידי בן מיכאל
רציני כתב:
איש_ספר כתב:רצ"ב דוגמא

לא מופיע אצלי, האם זה רק אצלי?

גם אצלי לא.

Re: הופיע לראשונה ! שו"ת רבי יוסף ן' צאייח בן דורו של מרן !

פורסם: א' אפריל 10, 2022 6:55 pm
על ידי איש_ספר
סליחה.

הנה בבקשה

unnamed.jpg
unnamed.jpg (1.1 MiB) נצפה 2499 פעמים

Re: הופיע לראשונה ! שו"ת רבי יוסף ן' צאייח בן דורו של מרן !

פורסם: א' אפריל 10, 2022 7:28 pm
על ידי סליחות
ייש"כ.
האם יש בדבריו איזכור למנהג הקריאה התלת שנתית?

Re: הופיע לראשונה ! שו"ת רבי יוסף ן' צאייח בן דורו של מרן !

פורסם: א' אפריל 10, 2022 10:46 pm
על ידי רציני
ייש"כ.
כתבו שעל פי החרוזים שם המשפחה הצדי"ק בחיריק והיו"ד בפתח. ומעניין שיש שם משפחה אצל יוצאי דמשק בימינו והצדי"ק עם פתח והיו"ד עם צירי. ובלקדושים אשר באר"ץ יוצא רבי עזרא צייג.

Re: הופיע לראשונה ! שו"ת רבי יוסף ן' צאייח בן דורו של מרן !

פורסם: א' אפריל 10, 2022 11:30 pm
על ידי טשרנוביץ
בשנים האחרונות הודפס ספרו על קבלה מעשית.אבן השהם.ע"י הרב אוהד תורג'מן שליט"א. זה קשור זה בזה .או שתי כת"י שונים

Re: הופיע לראשונה ! שו"ת רבי יוסף ן' צאייח בן דורו של מרן !

פורסם: א' אפריל 10, 2022 11:41 pm
על ידי איש_ספר
סליחות כתב:ייש"כ.
האם יש בדבריו איזכור למנהג הקריאה התלת שנתית?

אין קשר בין הקריאה האר"י לבין המוסתערבים. (והמחזיקים בקריאה האר"י כבר נעלמו מן העולם זמ"ר קודם לכן).

Re: הופיע לראשונה ! שו"ת רבי יוסף ן' צאייח בן דורו של מרן !

פורסם: ב' אפריל 11, 2022 9:27 am
על ידי סליחות
איש_ספר כתב:
סליחות כתב:ייש"כ.
האם יש בדבריו איזכור למנהג הקריאה התלת שנתית?

אין קשר בין הקריאה האר"י לבין המוסתערבים. (והמחזיקים בקריאה האר"י כבר נעלמו מן העולם זמ"ר קודם לכן).

מעניין, לא ידעתי. הנחתי בפשטות שהם אלה שהמשיכו אותו במשך מאות רבות בשנים עד התקופה ההיא בערך, שאז כבר הגיעו לא"י השפעות ספרדיות חזקות שביטלו את המנהג (בשונה ממצרים שהתקיימו זו לצד זו שני מנהגים).
האם אין מנהג זה מתועד בתיקון יששכר?
אם לא שם, זכורני שראיתי תיעוד לזה מהחמש מאות שנה האחרונות.

Re: הופיע לראשונה ! שו"ת רבי יוסף ן' צאייח בן דורו של מרן !

פורסם: ב' אפריל 11, 2022 9:42 am
על ידי עיניו כיונים
סליחות כתב:
איש_ספר כתב:
סליחות כתב:ייש"כ.
האם יש בדבריו איזכור למנהג הקריאה התלת שנתית?

אין קשר בין הקריאה האר"י לבין המוסתערבים. (והמחזיקים בקריאה האר"י כבר נעלמו מן העולם זמ"ר קודם לכן).

מעניין, לא ידעתי. הנחתי בפשטות שהם אלה שהמשיכו אותו במשך מאות רבות בשנים עד התקופה ההיא בערך, שאז כבר הגיעו לא"י השפעות ספרדיות חזקות שביטלו את המנהג (בשונה ממצרים שהתקיימו זו לצד זו שני מנהגים).
האם אין מנהג זה מתועד בתיקון יששכר?
אם לא שם, זכורני שראיתי תיעוד לזה מהחמש מאות שנה האחרונות.

ר'ב סליחות, כבר שאלת שאלה זו והעלו שאין לדבר שחר: viewtopic.php?p=431469#p431469

Re: הופיע לראשונה ! שו"ת רבי יוסף ן' צאייח בן דורו של מרן !

פורסם: ב' אפריל 11, 2022 10:37 am
על ידי סליחות
אכן, כנראה גזיר העיתון (שאאל"ט במקור מדבר שם ד"ר פלוני) הוא ה'מקור' שהיה זכור לי. יישר כח

Re: הופיע לראשונה ! שו"ת רבי יוסף ן' צאייח בן דורו של מרן !

פורסם: ב' אפריל 11, 2022 10:40 am
על ידי איש_ספר
אין לי כח לקרוא את כל העבודה של דותן. לכן אני מניח הנחה כמות שהיא ומי שיודע מוזמן לשלול או לאשר...

כיום אחרי גילוי הגניזה וכל מנהגי ארץ ישראל שעלה ממנה, נוסחאות תפילה ועוד, נראה שאין שום קשר בין המוסתערבים לבין אנשי אר"י, וקהילות אר"י שבמצרים ועוד. המוסתערבים קדמו למגורשי ספרד אבל הם כנראה לא מהווים המשך של בני אר"י. וכשם שה'תושבים' במרוקו לא מחזיקים במנהג אר"י, וכשם שהרומניוטים לא מתפללים בנוסח אר"י (למרות דמיון מה) הו"ה המוסתערבים בני אר"י. ומה נעשה לאגדות שהם תושבי הארץ שלא עזבוה מעולם? או שישארו הדברים בתחום האגדה ויהיו המה פרנסה טובה למשפחת זינאתי מק"ק פקיעין, או שברבות השנים והעיתים, הרבה זמן קודם שנטמעו בין המגורשים, עזבו המוסתערבים את מנהג אר"י ועברו עם כל עם ישראל לחסות תחת התלמוד בבלי, גאוני בבל וכו'.

למיעוט ידיעתי נראה לי סיכום נכון...

Re: הופיע לראשונה ! שו"ת רבי יוסף ן' צאייח בן דורו של מרן !

פורסם: ב' אפריל 11, 2022 12:46 pm
על ידי עיניו כיונים
איש_ספר כתב:אין לי כח לקרוא את כל העבודה של דותן. לכן אני מניח הנחה כמות שהיא ומי שיודע מוזמן לשלול או לאשר...

כיום אחרי גילוי הגניזה וכל מנהגי ארץ ישראל שעלה ממנה, נוסחאות תפילה ועוד, נראה שאין שום קשר בין המוסתערבים לבין אנשי אר"י, וקהילות אר"י שבמצרים ועוד. המוסתערבים קדמו למגורשי ספרד אבל הם כנראה לא מהווים המשך של בני אר"י. וכשם שה'תושבים' במרוקו לא מחזיקים במנהג אר"י, וכשם שהרומניוטים לא מתפללים בנוסח אר"י (למרות דמיון מה) הו"ה המוסתערבים בני אר"י. ומה נעשה לאגדות שהם תושבי הארץ שלא עזבוה מעולם? או שישארו הדברים בתחום האגדה ויהיו המה פרנסה טובה למשפחת זינאתי מק"ק פקיעין, או שברבות השנים והעיתים, הרבה זמן קודם שנטמעו בין המגורשים, עזבו המוסתערבים את מנהג אר"י ועברו עם כל עם ישראל לחסות תחת התלמוד בבלי, גאוני בבל וכו'.

למיעוט ידיעתי נראה לי סיכום נכון...

לענ"ד הא והא איתנהי.
במאמר המצורף (צד 6) מובאת עדותו של רב יוסף ראש הסדר על דחיקת המנהג הארצישראלי בא"י גופה מפני מנהגי בבל.

Re: הופיע לראשונה ! שו"ת רבי יוסף ן' צאייח בן דורו של מרן !

פורסם: ב' אפריל 11, 2022 1:01 pm
על ידי סליחות
מה מאפיין את המוסתערבים לשאר הקהילות שהיו בא"י?
לפי המכלול, אלו יהודים שהתיישבו לפני המאה ה-15.

אני מעתיק מן המכלול (בערך מוסתערבים):

"האזכור הראשון העוסק ביחסים שבין המוסתערבים לבין עדות אחרות בארץ ישראל, נמצא בשו"ת מהר"י איסרלן, רב בנוישטאדט שליד וינה. אל רב זה נשלחה שאלה על ידי יהודי שנדר לעלות לארץ-ישראל, חזר בו וביקש התרה מהנדר, בטענה העולה מדברי תשובתו של הרב:
"מה שכתבת לי עוד מעלותך לארץ צבי ולעיר הקודש . . . אמנם שמענו כמה פעמים שיש לשם בני ברית מערביים נחשבים לרשעים גמורים מוסרים מפורסמים והם טורדים ומבלבלים האשכנזים שהם שומרי תורה."

לפי המחקר, מערביים אלו אינם יהודים מוגרבים, אלא מוסתערבים שבקשו לשמור על מעמדם והבלעדיות שהיתה להם באותה תקופה כנציגי היהודים אל מול השלטון הממלוכי."

הערה קטנה לגבי הדברים של בעל תרומת הדשן:
קל מאוד להכליל את כל המוסתערבים, אבל לכאורה זה לא הכרחי, ייתכן שמהר"י איסרליש אינו מדבר על הכלל אלא על מוסתערבים בודדים ("יש שם") שהפריעו לסדר הציבורי. אבל השווה איגרת רע"ב בתוך אוצר מסעות עמ' 115, ובהערה ה' שם ובעמ' 117. (ובעמ' 118 מוכח שאייזנשטיין טעה בהשערה: "ואפילו הזקנים הרשעים והחטאים וכו' זריזים בתפלה ובשאר מצות שבין אדם למקום", ופלא איך אייזנשטיין לא הבחין בכך מהר).

Re: הופיע לראשונה ! שו"ת רבי יוסף ן' צאייח בן דורו של מרן !

פורסם: ב' אפריל 11, 2022 1:11 pm
על ידי עדיאל ברויאר
עיניו כיונים כתב:במאמר המצורף (צד 6) מובאת עדותו של רב יוסף ראש הסדר על דחיקת המנהג הארצישראלי בא"י גופה מפני מנהגי בבל.


הכותבת מעלה סימן שאלה בנוגע למידת המהימנות של העדות, ובצדק, שהרי רב יוסף ראש הסדר התנגד באופן חריף למנהגים הללו.

Re: הופיע לראשונה ! שו"ת רבי יוסף ן' צאייח בן דורו של מרן !

פורסם: ב' אפריל 11, 2022 9:57 pm
על ידי בן מיכאל
איש_ספר כתב:אין לי כח לקרוא את כל העבודה של דותן. לכן אני מניח הנחה כמות שהיא ומי שיודע מוזמן לשלול או לאשר...

כיום אחרי גילוי הגניזה וכל מנהגי ארץ ישראל שעלה ממנה, נוסחאות תפילה ועוד, נראה שאין שום קשר בין המוסתערבים לבין אנשי אר"י, וקהילות אר"י שבמצרים ועוד. המוסתערבים קדמו למגורשי ספרד אבל הם כנראה לא מהווים המשך של בני אר"י. וכשם שה'תושבים' במרוקו לא מחזיקים במנהג אר"י, וכשם שהרומניוטים לא מתפללים בנוסח אר"י (למרות דמיון מה) הו"ה המוסתערבים בני אר"י. ומה נעשה לאגדות שהם תושבי הארץ שלא עזבוה מעולם? או שישארו הדברים בתחום האגדה ויהיו המה פרנסה טובה למשפחת זינאתי מק"ק פקיעין, או שברבות השנים והעיתים, הרבה זמן קודם שנטמעו בין המגורשים, עזבו המוסתערבים את מנהג אר"י ועברו עם כל עם ישראל לחסות תחת התלמוד בבלי, גאוני בבל וכו'.

למיעוט ידיעתי נראה לי סיכום נכון...

אתה צודק, אבל לא בנחרצות כ"כ - ככל הנראה נותרו בהם שרידי מסורות ממנהגי אר"י.