ייש"כ להעונים ומפרטים (וכן על אלו שנקווה שעוד יכתבו בזה)! נעיין בהמשך בכ"ז.
אלא, שבמש"כ הר"ר אליהו חיים (ונעתק שוב לקמן): אמנם אינני (באישית) בסוגיא, אבל הדעת השלישית לכאו' קשה טובא, הרי צריכים זריקה כנגד היסוד?! ואדרבה, נשמח למענה (או סברא וכו') הולמת גם לדידהו.
אליהו חיים כתב:הכרעה ברורה מהחפץ חיים (לקוטי הלכות זבחים נ"ג בזבח תודה) ובחזון איש סי' ט"ז סק"ג ודרך חכמה להגרח"ק זצ"ל פ"ב מהל' בית הבחירה הלכה י' סקמ"ד כצד השני.
אגב, יש גם דעה שלישית בכל הנושא (עכ"פ בדעת הרמב"ם) והוא שהיה יסוד לכל הצד מזרח ודרום חוץ מאמה אחת (או אולי שתי אמות) ומפרש 'ואוכל אמה אחת' דר"ל וחסר אמה אחת. וכן מדייק בעל דעה זו מלשון הרמב"ם שם הלכה ט"ז 'כדי שתשאר קרן דרומית מזרחית בלא יסוד' והוא דקדוק חזק.
בעל דעה זו (שלא מוזכר בספרים הנ"ל כלל) הוא הגאון ר' אליהו גוטמאכר (תלמיד הגרעק"א) בביאוריו המודפס בסוף משניות ווילנא ושאר הוצאות (חי' הרא"ג) זבחים פ"ה משנה ד', ומה שקשה ע"ז מהסוגיא זבחים נ"ג האריך ליישב לפי שיטתו, והביא כן מציורים ישנים עפ"י הרמב"ם. ועי' בספר צורת הבית להתוי"ט סי' ל"ז דכתב דאלו שציירו כך טעו, והסכים לזה בס' חנוכת הבית להר"ם חפץ (שזה עתה יצא לאור) סי' ל"ב, והעיר המהדיר שליט"א של ס' צורת הבית דאמנם מצאנו שי' כזו בריטב"א יומא ט"ו ב' ד"ה וקרן בשם 'אחרים מן הגאונים'.
ונמצא דג' שיטות יש כאן.