עמוד 1 מתוך 1

חיבורים על האיסור והיתר הארוך

פורסם: ה' אוגוסט 25, 2011 3:37 pm
על ידי ישורון
בהקשר לספר "איסור והיתר הארוך" המיוחס לרבינו יונה תלמיד מהרא"י.
אני מחפש איזה שהם חיבורים העוסקים ישירות ועל הסדר בדברי האיסור והיתר או שנתחברו כפירוש עליו כדוגמת ה"זר זהב" הנדפס.
אודה מאוד לכל מי שיכול לציין לספרים כאלה, וכיצד ניתן להשיגם, אם במאגר או בדרך אחרת.
תודה.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?6291&

Re: חיבורים על האיסור והיתר הארוך

פורסם: ה' אוגוסט 25, 2011 6:05 pm
על ידי נאשער
יש ספר שנדפס לפני כמה שנים [ממחבר לפני כארבעים שנה] או"ה הארוך עם פירוש שערי בינה [וכמדומני גם הפי' זר זהב], בו הוא מרחיב ומלבן בדבריו, האם גם לזה כוונתך?
הספר אצלינו בכולל,אם אכן חשובה לך הידיעה בזה תן לי תזכורת בשבוע הבא בתחילת הזמן ואבדוק מי חיברו והיכן ניתן להשיגה.

Re: חיבורים על האיסור והיתר הארוך

פורסם: ה' אוגוסט 25, 2011 6:28 pm
על ידי ישורון
כמדומני שהשערי בינה הוא חיבור על השערי דורא שחיבר הרב פרייליך למהדורת השע"ד שהדפיס.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?161056&
אבל אשמח לדעת אם יש גם שערי בינה על איסור והיתר הארוך הנ"ל.
תודה רבה.

Re: חיבורים על האיסור והיתר הארוך

פורסם: ה' אוגוסט 25, 2011 11:43 pm
על ידי בגולה
בשנה האחרונה יצא לאור ספר איסור והיתר - ב' כרכים, עם ביאור על כל הספר, מאת הרב חיים מאיר סגל שליט"א מב"ב.

Re: חיבורים על האיסור והיתר הארוך

פורסם: ה' יוני 06, 2024 12:04 am
על ידי יהודה בן יעקב
האם היו שייחסו את הספר "איסור והיתר הארוך" לרשב"א?

כתב בקהלת יעקב תוספת דרבנן מערכת אות ת סימן שה
תיקו דאורייתא לחומרא ודרבנן לקולא. כתב הרשב"א באיסור והיתר כלל מ"א [דין א'], בשם הסמ"ג דרובא דרבוותא ז"ל שוין דבאיסורין כל תיקו אפילו מדרבנן לחומרא. ועיין במוצל מאש סוף סימן י"ג.

Re: חיבורים על האיסור והיתר הארוך

פורסם: ה' יוני 06, 2024 12:32 am
על ידי חיים ל.
יהודה בן יעקב כתב:האם היו שייחסו את הספר "איסור והיתר הארוך" לרשב"א?

כתב בקהלת יעקב תוספת דרבנן מערכת אות ת סימן שה
תיקו דאורייתא לחומרא ודרבנן לקולא. כתב הרשב"א באיסור והיתר כלל מ"א [דין א'], בשם הסמ"ג דרובא דרבוותא ז"ל שוין דבאיסורין כל תיקו אפילו מדרבנן לחומרא. ועיין במוצל מאש סוף סימן י"ג.

בשד"ח כללים מערכת ב כלל יט כתב:
ובקהלת יעקב אות ש״ה כתב דהרשב״א באיסור והיתר כלל מ״א כתב בשם הסמ״ג דרובא דרבוותא שוים דתיקו דאיסורא אפי׳ בדרבנן לחומרא, ואין מצ"א לראות אם הרשב״א מסכים לס׳ הסמ״ג. (את חטאי אני מזכיר כי איני יודע אם יש להרשב״א חבור אשר בשם או"ה יכונה...
היינו שלא ראה שכ"ה באו"ה שלפנינו [ועכ"פ אולי אינו אלא ט"ס בדברי הקהלת יעקב].

Re: חיבורים על האיסור והיתר הארוך

פורסם: ה' יוני 06, 2024 12:52 am
על ידי יהודה בן יעקב
חיים ל. כתב:בשד"ח כללים מערכת ב כלל יט כתב:
ובקהלת יעקב אות ש״ה כתב דהרשב״א באיסור והיתר כלל מ״א כתב בשם הסמ״ג דרובא דרבוותא שוים דתיקו דאיסורא אפי׳ בדרבנן לחומרא, ואין מצ"א לראות אם הרשב״א מסכים לס׳ הסמ״ג. (את חטאי אני מזכיר כי איני יודע אם יש להרשב״א חבור אשר בשם או"ה יכונה...
היינו שלא ראה שכ"ה באו"ה שלפנינו.

יישר כח
אך הוא תמוה, שהרי בד"ה עתה ראיתי, ציין לדברי כנה"ג הגב"י יו"ד סימן פד, ושם כתב:
מח. שטה ל"ב: כתוב בהגהת ש"ד תיק"ו דאורייתא לחומרא כו'. נ"ב: וכ"כ באו"ה כלל מ"א אות א'. וכתוב שם, ובסמ"ג כתב שבאיסורין רוב רבותינו שוין, דכל תיק"ו אפילו מדרבנן לחומרא ולא חילק.

Re: חיבורים על האיסור והיתר הארוך

פורסם: ה' יוני 06, 2024 1:12 am
על ידי חיים ל.
אך הוא תמוה, שהרי בד"ה עתה ראיתי, ציין לדברי כנה"ג הגב"י יו"ד סימן פד, ושם כתב:
מח. שטה ל"ב: כתוב בהגהת ש"ד תיק"ו דאורייתא לחומרא כו'. נ"ב: וכ"כ באו"ה כלל מ"א אות א'. וכתוב שם, ובסמ"ג כתב שבאיסורין רוב רבותינו שוין, דכל תיק"ו אפילו מדרבנן לחומרא ולא חילק.

א. בהעתיקו דברי כהנ"ג השמיט: "באו"ה כלל מ"א אות א', וכתוב שם", ומתחיל ציטוטו מ: "ובסמ"ג..."
ב. דברי השדי חמד לא בחדא מחתא נכתבו (אפילו בכלל אחד. ויש הוכחות שלפעמים יש הפרש של כמה וכמה שנים בין קטע אחת לחברתה). וע"כ בעת שכתב דבריו האחרונים כנראה שלא זכר מש"כ בכנה"ג דכ"ה באו"ה כלל מא.

ועצ"ב בדברי הקהלת יעקב