מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שורש 'נשם' = נשיפת הרוח לחוץ

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

שורש 'נשם' = נשיפת הרוח לחוץ

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אוגוסט 25, 2011 4:41 pm

כיום מקובל (עכ"פ, למיטב ידיעתי) להשתמש בשורש 'נשם' בהוראה להכנסת האויר פנימה, כמו: 'תנשום עמוק', והכוונה: תנשום עמוק פנימה.
אבל נראה שבלשון הקודש משמש שורש זה גם בהוראה להוצאת האויר החוצה.
כך משמע מאיוב לז י.
ואני זקוק למקורות נוספים.

תודה רבה!

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: שורש 'נשם' = נשיפת הרוח לחוץ

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' אוגוסט 25, 2011 4:54 pm

חכם באשי כתב:כיום מקובל (עכ"פ, למיטב ידיעתי) להשתמש בשורש 'נשם' בהוראה להכנסת האויר פנימה, כמו: 'תנשום עמוק', והכוונה: תנשום עמוק פנימה.
אבל נראה שבלשון הקודש משמש שורש זה גם בהוראה להוצאת האויר החוצה.
כך משמע מאיוב לז י.
ואני זקוק למקורות נוספים.
תודה רבה!

יתכן, ואין לי ידיעה בנושאים אלו, אך יתכן שהוא מלשון נשמו דרכיכם, מלון שממה, והיינו ריק, ולנשום היינו לרוקן את האויר. וצ"ע. ואל נא יתקפו אותי המדקדקים כי אין לי יד ורגל וודאי שלא לשון בנושאים אלו.

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: שורש 'נשם' = נשיפת הרוח לחוץ

הודעהעל ידי שבטיישראל » ה' אוגוסט 25, 2011 9:05 pm

יתכן שאפשר להביא ראי' לדבריך משבעתא דגשם להקליר המיוסד עה"פ "אף ברי יטריח עב יפיץ ענן אורו (איוב י"ז, י"א)
ובברכה השניה יסד:
"יַטְרִיחַ לְפַלֵּג מִפֶּלֶג גֶּשֶׁם. לְמוֹגֵג פְּנֵי נֶשִׁי בְּצָחוֹת לֶשֶׁם. מַיִם לְאַדְּרָךְ כִּנִּיתָ בְּרֶשֶׁם. לְהַרְגִיעַ בְּרַעֲפָם לִנְפוּחֵי נֶשֶׁם. לְהַחֲיוֹת מַזְכִּירִים גְּבוּרוֹת הַגָּשֶׁם"

ועי' בכת"י קויפמן 400 (מצורף) שפי' הכוונה לבני אדם עש"ה "ויפח באפיו נשמת חיים", וכעין זה פי' המפרש בכת"י מחזור נירנברג
(ועי' בהדרת קודש שמביא כמה פירושים)
קבצים מצורפים
נפוחי נשם - קויפמן 400.PNG
נפוחי נשם - קויפמן 400.PNG (10.81 KiB) נצפה 3222 פעמים

בן ישיבה
הודעות: 29
הצטרף: ג' מאי 03, 2011 12:10 am

Re: שורש 'נשם' = נשיפת הרוח לחוץ

הודעהעל ידי בן ישיבה » ה' אוגוסט 25, 2011 9:39 pm

עשוי לנחת כתב:יתכן, ואין לי ידיעה בנושאים אלו, אך יתכן שהוא מלשון נשמו דרכיכם, מלון שממה, והיינו ריק, ולנשום היינו לרוקן את האויר. וצ"ע. ואל נא יתקפו אותי המדקדקים כי אין לי יד ורגל וודאי שלא לשון בנושאים אלו.

שממה זה שורש עם שתי מ' (ש.מ.מ.) ואילו נשימה (מלשון נ.ש.מ. ש)בנויה עם מ' אחת.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: שורש 'נשם' = נשיפת הרוח לחוץ

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אוגוסט 25, 2011 10:27 pm

מלבי"ם ישעיה מב טו,חלק באור הענין: "כי אז גם היא תנשום נשימת הרוח לחוץ".


רבנו בחיי, במדבר ו כז:
"ואמרינן ריח ניחוח, ואין ריח אלא באף ואין נשימה שהיא הרוח אלא באף, ואין ניחוח אלא ירידה דכתיב (ויקרא ט, כב) וירד ומתרגמינן ונחת, הרוח יורד ומתיחד בצורות הקדושות ומתקרב על ידי קרבן, והיינו דאקרי קרבן, עד כאן".

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: שורש 'נשם' = נשיפת הרוח לחוץ

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אוגוסט 25, 2011 10:48 pm

חפשתי מעט ואציג מדגם לעיון.


רד"ק ישעיה ל לג:
"בוערה – דולקה, ופי' נשמת ה' ההבל היוצא מהפה שיקרא נשימה".

שפתי כהן שמות כ ג:
"שנאמר (תהלים קנ, ו) כל הנשמה תהלל יה, שחייב אדם לשבח להקב"ה על כל נשימה ונשימה, שאם צמקה הריאה ואינו יכול להוציא נשימתו מיד הוא מת".

מצודות ציון שמואל ב כב טז:
"מנשמת - מלשון נשימה ונשיבת הפה"

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שורש 'נשם' = נשיפת הרוח לחוץ

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אוגוסט 25, 2011 10:49 pm

שבטיישראל כתב:יתכן שאפשר להביא ראי' לדבריך משבעתא דגשם להקליר המיוסד עה"פ "אף ברי יטריח עב יפיץ ענן אורו (איוב י"ז, י"א)
ובברכה השניה יסד:
"יַטְרִיחַ לְפַלֵּג מִפֶּלֶג גֶּשֶׁם. לְמוֹגֵג פְּנֵי נֶשִׁי בְּצָחוֹת לֶשֶׁם. מַיִם לְאַדְּרָךְ כִּנִּיתָ בְּרֶשֶׁם. לְהַרְגִיעַ בְּרַעֲפָם לִנְפוּחֵי נֶשֶׁם. לְהַחֲיוֹת מַזְכִּירִים גְּבוּרוֹת הַגָּשֶׁם"


אתה מדבר על שורש נפ"ח ואני מבקש מידע על שורש נש"מ!

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שורש 'נשם' = נשיפת הרוח לחוץ

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אוגוסט 25, 2011 10:51 pm

זקן, תודה
המלבי"ם מאוחר מידי עבורי. שאר המקורות - בסדר גמור. ועדיין איני מבין את שייכותו של רבינו בחיי לכאן.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שורש 'נשם' = נשיפת הרוח לחוץ

הודעהעל ידי לייטנר » ה' אוגוסט 25, 2011 11:16 pm

.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב ג' אוגוסט 08, 2023 9:54 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: שורש 'נשם' = נשיפת הרוח לחוץ

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' אוגוסט 29, 2011 1:41 am

בגמ' מבואר הפוך
תלמוד בבלי מסכת מגילה דף טז עמוד ב

אמר רב אדא דמן יפו: עשרת בני המן ועשרת - צריך למימרינהו בנשימה אחת. מאי טעמא - כולהו בהדי הדדי נפקו נשמתייהו

ופשוט שמותר להוציא אוויר מפיו תוך כדי אמירת עשרת בני המן שכן הדיבור מהותו הוא הוצאת אוויר
ועל כרחך נשימה אחת היינו כלפי פנים

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: שורש 'נשם' = נשיפת הרוח לחוץ

הודעהעל ידי אדג » ב' אוגוסט 29, 2011 7:02 am

ואני תמיד חשבתי שנשימה ונשמה הם משורש אחד. וא"כ, אין לחלק בין נשימת האויר כלפי פנים לנשיפתו כלפי חוץ, ששניהם מכונים בשם כללי דנשימה. כלומר, הפעולה המחזורית של הכנסה/הוצאה נקראת נשימה. נשיפה הוא בכח כלפי חוץ, כמו כן הפחה. ויש גם פועל לבאופן חלש ושכחתיו.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שורש 'נשם' = נשיפת הרוח לחוץ

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' אוגוסט 29, 2011 11:03 am

אדג,
חסידי אשכנז אכן כותבים, שה'נשימה' נקראת כן ע"ש ה'נשמה', כי היא המכניסה ומוציאה את רוח החיים.
עי' לדוגמא בספר 'חכמת הנפש' לרוקח, בתחילתו.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: שורש 'נשם' = נשיפת הרוח לחוץ

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' אוגוסט 29, 2011 1:33 pm

חכם באשי כתב:אדג,
חסידי אשכנז אכן כותבים, שה'נשימה' נקראת כן ע"ש ה'נשמה', כי היא המכניסה ומוציאה את רוח החיים.
עי' לדוגמא בספר 'חכמת הנפש' לרוקח, בתחילתו.

ההדגשה, כך מקוה אני, ברורה.

היא שיחתי. כיצד יסביר מר דברי הגמרא (חולין כו ע"ב ) "ורב אסי אמר תוקע ומריע בנשימה אחת"? שנושם פעם אחת באמצע התקיעה, או שמא בנשיפה והוצאת רוח אחת עושה התקיעה?

לדעתי, שני הביאורים אמיתיים וכל מקום לפי עניינו.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 428 אורחים