יוסף אומץ1 כתב:נעלם מכת"ר כמה עניינים (ר' לקמן).
לסיכום:
"רבינו אף כתב חיבור בשם "חדיא דארמותא" ונזכר ע"י ברשימות: ג' ה' ז' ט' יא' יב' יג' יד', ובקטלוג הנמצא בקונטרס ליוורנו ב, סי' 32 שם מציין את תוכנו במילה 'עניינים' (רוזנברז, עמ' 392), בקונטרס ליוורנו א (דף 73א) מציין רבינו שתוכנו הוא "חי' וכתבים". והזכירו גם בפתח עינים (סנהדרין קח:) "עיין מה שכתבתי בריש קונטריס חדיא דארמותא בס"ד", ועל אותה מימרא ב'מראית העין' ציין שם לעיין בספר מדבר קדמות בריש מערכת ח', וכנראה כוונתו למע' ח' אות א', ערך חול (אגרות והסכמות רבינו החיד"א), ומזה נראה קצת שאח"כ חזר בו וכלל אותו במדבר קדמות ערך חול, שבתחילה היה מיועד להיות חלק מקונטרס 'חדיא דארמותא', ולכן לא נזכר ברשימותיו המאוחרות יותר.
ברשימה ה' כתב מתחילה 'אחד השיחים' ולאחר מכן סימן עליו קו לאות מחיקה וכתב 'חדיא דארמותא'. ו'אחד השיחים' נזכר על ידו בהנהגותיו לשנת תק"מ שם כתב שהספיק לכתוב בו "כמו רביע [פליגו]", ובזה יובן מדוע בכל הרשימות הבאות לא נמנה 'חדיא דארמותא'".
(ולא כ"כ פשוט שהרי אם סימן קו מחיקה [לא מצאתי את השורה הזו בכת"י הנ"ל] על "אחד השיחים" וכתב חדיא דארמותא, יוצא שהנכון הוא ההפך ממש"כ לעיל [חלק מהדברים לקחתי ממש"כ מכון המאו"ר [ועוד ממאיר בניהו] ברשימות ספרי החיד"א [מופיע במהדורתם למעגל טוב]. ומרן החיד"א מחק את אחד השיחים וכתב חדיא דארמותא, להסיק ההפך על סמך א' מרשימותיו מעט תמוה).
יוסף אומץ1 כתב:ב. לענ״ד ההוכחה מפת״ע חזקה אבל תמוה מה שכתבו המאור, שהחיד״א מחק את אחד השיחום וכתב חדיא דארמותא, ואז הם הניחו שחזר בו מהמחיקה הזו כי באחת מרשימותיו (כמדומה המאוחרות) כתב שלמד כמו רביע ב׳אחד השיחים׳.
דוחק לומר שמרן החיד״א ימחק את אחד השיחים, יכתוב שם אחר במקומו, ואז יחזור בו מהשם החדש לישן.
בדקתי בכרך מעגל טוב של מכון המאור, במדור 'רשימות החיד"א', ולפי הנדפס שם כל התמיהות יתורצו.
סיבת התמיהה היתה משום שהיה נראה שהמסקנה: "ובזה יובן מדוע בכל הרשימות הבאות לא נמנה 'חדיא דארמותא'", היא תוצאה ממחיקת השם 'אחד השיחים' ושינוי השם ל'חדיא דארמותא', וזה תמוה מאוד דאיפכא מסתברא. ועוד סיבה לתמיהה כי היה נראה שהסיקו שהרב חיד"א חזר בו מהמחיקה משום שבאחת מרשימותיו מזכיר שכתב בקונטרס 'אחד השיחים', וגם זה תמוה.
וכעת ראיתי בכרך מעגל טוב של מכון המאור, במדור 'רשימות החיד"א', עמ' פ"ד, ערך 'חדיא דארמותא', שכתבו שממה שכתב בפתח עינים סנהדרין ומראית העין ומדבר קדמות כנ"ל, נראה שאח"כ חזר וכלל אותו במדבר קדמות,
ולכן 'חדיא דארמותא' לא נזכר ברשימות המאוחרות יותר.
הרי ברור יוצא מדבריהם שזאת ההוכחה האחת והיחידה שהשם 'חדיא דארמותא' התבטל ונכלל בספרים אחרים, ולא כמו שהובן שאילו ההוכחה ממחיקת השם וכו'.
אח"כ הם ממשיכים וכותבים ידיעה נוספת שברשימה ה' היה כתוב 'אחד השיחים' ומחק את השם הזה וכתב במקומו 'חדיא דארמותא',
ונראה מזה ששינה את השם 'אחד השיחים', ואם ברצונך לדעת מתי הזמן המאוחר ביותר הידוע לנו שעוד נזכר בשם הישן, תדע לך שבהנהגות משנת תק"מ נזכר 'אחד השיחים'.
ועכשיו לא קשה כלום.
וראה עוד שם, רשימה ה', עמ' נ"ה, הערה 259, וגם שם מובן ככל הנאמר כאן.
![רשימות החידא עמוד פד.jpeg](./download/file.php?id=121966&sid=47e491d121d5a7965ed3bba95313c139)
- רשימות החידא עמוד פד.jpeg (34.4 KiB) נצפה 887 פעמים
![רשימות החידא עמוד נה.jpeg](./download/file.php?id=121967&sid=47e491d121d5a7965ed3bba95313c139)
- רשימות החידא עמוד נה.jpeg (56.95 KiB) נצפה 887 פעמים