הודעהעל ידי היא שיחתי » א' ספטמבר 11, 2011 1:23 am
נראה לי שטעות היא בהנחתי דלעיל בהבנת הפסוקים
והקישור בין הפסוקים הוא אחר לחלוטין וכפי שיתבאר מדברי המכילתא
משה רבינו היה לו דין נביא לפני כן רק שקודם לכן כביכול לא היה המכוון שיהיו לכלל ישראל נביאים והתחדש רק במעמד הר סיני (שוב מתבאר שהוא טעות עי' בסוף ההודעה וצ"ל בנוסח זה- שלא היה לישראל הזכות שיהיה להם נביא או משהו כעי"ז)
ולכך אמר משה לישראל את הסיפור שהיה שלא יכלו לשמוע קול ה' ולפי שאלתם התחדש עניין שליחת הנביאים לכלל ישראל
וזה לשון מכילתא דרבי ישמעאל יתרו - מסכתא דבחדש פרשה ט
ויאמרו אל משה דבר אתה עמנו ונשמעה. מגיד שלא היה בהם כח לקבל יותר מעשרת הדברות, שנ' +דברים ה כא+ אם יוספים אנחנו לשמוע את קול ה' אלהינו עוד ומתנו, אלא +שם /דברים/ שם /ה/ כג+ קרב אתה ושמע. מאותה שעה זכו ישראל להעמיד מהם המקום נביאים, שנאמר +שם /דברים/ יח יח+ נביא אקים להם, נביא עתיד אני להעמיד מהם, אלא שקדמו הם בזכות, שנאמר +שם /דברים/ יח יז+ ויאמר ה' אלי הטיבו אשר דברו; אשרי בני אדם שהמקום הודה לדבריהם. וכן הוא אומר +במדבר כז ז+ כן בנות צלפחד דוברות, +שם /במדבר/ לו ה+ כן מטה בני יוסף דוברים; אשרי בני אדם שהמקום הודה לדבריהם. וכן הוא אומ' +שם /דברים/ יד כ+ ויאמר ה' סלחתי כדברך; [עתידים או"ה לומר] אשרי אדם שהמקום הודה לדבריו. - +דברים ה כה+ מי יתן והיה לבבם זה. אלו איפשר להעביר מלאך המות הייתי מעבירו, אלא שכבר נגזרה גזירה. רבי יוסי אומר על תנאי כך עמדו ישראל על הר סיני, על תנאי שלא ישלוט בהם מלאך המות, שנאמר +תהלים פב ו+ אני אמרתי אלהים אתם ובני עליון כלכם; חבלתם מעשיכם, שם שם /תהלים פב/ אכן כאדם תמותון וכאחד השרים תפולו.
ולא כל כך הבנתי המשפט הזה "נביא אקים להם, נביא עתיד אני להעמיד מהם, אלא שקדמו הם בזכות" דמשמע שכן היה המכוון להקים נביא רק שהעניין הוא על הזמן?
שוב ראיתי שבילקוט שמעוני מופיע כך:
ילקוט שמעוני תורה פרשת יתרו רמז שא
יאמרו אל משה דבר אתה עמנו ונשמעה, מגיד שלא היה להן כח לקבל אלא עשרת הדברות שנאמר אם יוספים אנחנו וגו' לא אוסף לשמוע את קול וגו' אלא קרב אתה ושמע, מאותה שעה זכו ישראל להעמיד מהן נביאים שנאמר נביא אקים להם נביא אני עתיד להעמיד מהן אלא שקדמו הן בזכותן שנאמר ויאמר ה' אלי היטיבו וגו' אשרי בני אדם שהמקום הודה לדבריהם,
ילקוט שמעוני תורה פרשת שופטים רמז תתקיט
ככל אשר שאלת מעם ה' אלהיך בחורב, בזו זכו שעמדו להם נביאים דכתיב לא אוסף לשמוע את קול ה' וגו' קרב אתה ושמע וגו' ויאמר ה' אלי היטיבו אשר דברו כוונו לדעתי, נביא אקים להם וגו' (כתוב ברמז ש"א) הא למדנו שבשכר יראה זכו שעמדו להם נביאים
ומבואר דהיה מכוון שיעמדו נביאים רק דהיו צריכים לסיבת זכות שיזכו שיעמדו להם נביאים
וע"ע אגדת בראשית (בובר) פרק פ
ומדברך נאוה (שה"ש שם /שיר השירים ד'/), כשאמרתם למשה אם יוספים אנחנו וגו' (דברים ה כא). לפיכך אמרתי למשה הטיבו כל אשר דברו (שם שם /דברים ה'/ כד), ומה שכר קבלו, מיד זכו שיעמדו מהם נביאים, שנאמר נביא אקים להם (שם /דברים/ יח יח)