עמוד 1 מתוך 1

אב ואם לא מקבלים את שמם באותו זמן

פורסם: א' ספטמבר 11, 2011 1:56 am
על ידי עשוי לנחת
דבר פלאי ראיתי בשבת והוא ד"אב" נקרא כך משעה שאשתו התעברה, ואילו "אם" אינה נקראת בעוד העובר במעיה, אלא לאחר שנולד, ונמצא לפי"ז שאב ואם לא מקבלים כלל את שמם ביחד, אלא בהפרש של זמן רב.
ומקור שמביאים לכך מרש"י במגילה ד' יג ע"א בענין אסתר וז"ל הגמ' שם כי אין לה אב ואם ובמות אביה ואמה למה לי. אמר רב אחא עיברתה מת אביה ילדתה מתה אמה ע"כ, ומבאר רש"י ובמות אביה ואמה תו ל"ל - מאחר דכתיב כי אין לה אב ואם אלא ללמדנו שאפי' יום אחד לא היה לה אב ואם. בשעה שנתעברה אמה מת אביה - נמצא שלא היה לה אב משעה שנראה להקרות אב. וכשילדתה מתה אמה - ולא נראית לקרות אם עכ"ל.
וראיתי שהוכיח מכאן הדובב מישרים ח"א סי' כו דכ"ז שהולד במעי אמו, אין אמו נקראת אם עדיין, וכן הביא בבית האוצר להגרי"ע לדייק כן מרש"י, וכת' שזכה לכוון לדברי המהר"ל באור חדש על ויהי אומן את הדסה.
ומאוד התפעלתי מדבר זה, היש לאי מי להוסיף מילין והוכחות בדבר זה??

Re: אב ואם לא מקבלים את שמם באותו זמן

פורסם: א' ספטמבר 11, 2011 2:00 am
על ידי גוראריה
הסברא פשוטה, דמשמתעברת כבר עשה פעולתו. משא"כ האם.
ולפי דברי רשי בבראשית דמילת 'הוליד' על האיש יש לה ב' פירושים. וא' מהם דמה שאהשה מתעברת נקרא שהוא הוליד אותה, א"ש ביותר.

Re: אב ואם לא מקבלים את שמם באותו זמן

פורסם: א' ספטמבר 11, 2011 2:05 am
על ידי עשוי לנחת
גוראריה כתב:הסברא פשוטה, דמשמתעברת כבר עשה פעולתו. משא"כ האם.
ולפי דברי רשי בבראשית דמילת 'הוליד' על האיש יש לה ב' פירושים. וא' מהם דמה שאהשה מתעברת נקרא שהוא הוליד אותה, א"ש ביותר.

א. הרי למעשה עדיין אין לו בן בר קימא, רק כוונתך לומר שכיון שכשיוולד, יתברר שמבחינתו פעל זאת מיד כשהתעברה, לכן כבר היום נקרא אב? לענ"ד אין זה כ"כ פשיטא.
ב. לא הבנתי מה שהבאת מרש"י, הוא עשה בה פעולת הולדה, אז מובן באמת שמבחינתו עשה הכל, זה ודאי פשיטא, אך מה זה מועיל לנו??

Re: אב ואם לא מקבלים את שמם באותו זמן

פורסם: א' ספטמבר 11, 2011 2:09 am
על ידי גוראריה
עשוי לנחת כתב:
גוראריה כתב:הסברא פשוטה, דמשמתעברת כבר עשה פעולתו. משא"כ האם.
ולפי דברי רשי בבראשית דמילת 'הוליד' על האיש יש לה ב' פירושים. וא' מהם דמה שאהשה מתעברת נקרא שהוא הוליד אותה, א"ש ביותר.

א. הרי למעשה עדיין אין לו בן בר קימא, רק כוונתך לומר שכיון שכשיוולד, יתברר שמבחינתו פעל זאת מיד כשהתעברה, לכן כבר היום נקרא אב? לענ"ד אין זה כ"כ פשיטא.
ב. לא הבנתי מה שהבאת מרש"י, הוא עשה בה פעולת הולדה, אז מובן באמת שמבחינתו עשה הכל, זה ודאי פשיטא, אך מה זה מועיל לנו??

רש"י אומר שהפסוק פלוני הוליד את פלוני פירושו של דבר על העיבור! ושפתיו ברור מיללו שזה מה שהתורה מספרת ולכאורה א"כ מרגע שנתעברה אפשר לומר פלוני הוליד את פלוני [כמובן אחרי שיתברר למפרע שהוא בן קיימא וכו']

Re: אב ואם לא מקבלים את שמם באותו זמן

פורסם: ב' ספטמבר 12, 2011 1:46 am
על ידי ואם תאמר
עיין בספר חבצלת השרון בפרשת בהעלותך אריכות גדול בענין זה שיטות לכאן ולכאן
והביא שם בשם הנצי''ב בפרשת משפטים דרק אחר שעבר ג' חדשי עיבור ראוי להיקרא בשם אב, ובזה ביאר הנצי''ב המקראות שם, שהחובל באשה ויצאו ילדיה כאשר ישית עליו ''בעל האשה ישלם, אשר לכאורה צ"ב למה כתוב בעל האשה, והרי בפשוטו חובת תשלום זה ניתנת לאבי הוולדות, וביאר, שהרי אין לו לאב שם אב עד ג' חדשים, ועם כל זה כל שחבל והרג העובר אף לפני ג' חדשים חייב לשלם דמי ולדות, וע"כ דחובת דמי וולדות אינו מפאת שם אב שיש לו, אלא מדין בעל האשה הוא עכ"ד