מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
רבטוב
הודעות: 470
הצטרף: ה' נובמבר 18, 2010 11:46 pm

דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

הודעהעל ידי רבטוב » ד' ספטמבר 14, 2011 11:03 pm

באתי להעתיק את דברי הרמ''ק בספה''ק תומר דבורה בלשה''ק וכל הפירושים מיותרים .וזל''ק ברק ראשון במידה השנים עשר .בא''ד וכך יהי' האדם.אף אם יפגע ברשעים אל יתאכזר
כנגדם או יחרפם וכיוצא..אלא ירחם עליהם ויאמר '''סוף סוף הם בני אברהם יצחק ויעקב . אם הם אינם כשרים .אבותיהם כשרים והגונים . והמבזה הבנים מבזה האבות. אין רצוני
שיתבזו אבותיהם על ידי ''' ומכסה עלבונם ומתקנם כפי כוחו . ע''כ לשון קדשו

הפלא ופלא
הודעות: 362
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 3:24 pm

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

הודעהעל ידי הפלא ופלא » ה' ספטמבר 15, 2011 12:32 am

וראה בנועם אלימלך (פרשת נשא):
והצדיק אשר הוא רוצה להשפיע לבני אדם צריך הוא לדבק עצמו עמהם כדי להשפיע כל דבר הצורך לטובתם, כי מי שרוצה לעשות איזה טובה לחבירו אינו יכול לעשות לו הטובה בשלימות כי אם על ידי שידבק עמו באחדות גמור, ואם כן הצדיק צריך לדבק עצמו בכל ישראל כדי להטיב להם, ואיך הוא עושה עם הבעל עבירה חלילה, הלא אף שהוא בעל עבירה אף על פי כן צריך להשפעה ולחיות, ואיך יתקשר הצדיק עמו, לזה אמרה הגמרא גדולה עבירה לשמה, שהצדיק עושה גם כן איזה עבירה אלא שהיא לשמה, ועל ידי זה יכול להתקשר עם הבעל עבירה גם כן ויטיב לו גם כן.

הרע במיעוטו
הודעות: 460
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm
מיקום: ישראל

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » א' מאי 14, 2017 11:14 am

רבטוב כתב:באתי להעתיק את דברי הרמ''ק בספה''ק תומר דבורה בלשה''ק וכל הפירושים מיותרים .וזל''ק ברק ראשון במידה השנים עשר .בא''ד וכך יהי' האדם.אף אם יפגע ברשעים אל יתאכזר
כנגדם או יחרפם וכיוצא..אלא ירחם עליהם ויאמר '''סוף סוף הם בני אברהם יצחק ויעקב . אם הם אינם כשרים .אבותיהם כשרים והגונים . והמבזה הבנים מבזה האבות. אין רצוני
שיתבזו אבותיהם על ידי ''' ומכסה עלבונם ומתקנם כפי כוחו . ע''כ לשון קדשו


הרמ"ק אינו עוסק כאן בדיני מעלין ואין מורידין וכו' ועד כמה צריך לשנוא הרשעים, ויש להביא סברות אחרות שאם ישמע איך שאדם אחר מחרף אביו ואימו של השומע, בודאי לא ישתוק וכו'.
ואם אמרו כל העושה מריבה עם רבו כאילו עושה מריבה עם הקב"ה, ה"נ נימא הכי במי שאוהב את הרשעים.

ודייקא בלשונו "אף אם יפגע בהם, לא יתאכזר כנגדם ולא יחרפם" - אם צריך לפגוע מצוה לפגוע.

הרמ"ק עוסק בהתדבקות במידותיו של הקב"ה כדי שידמה לקונהו ומבחינה זו למרות שצריך לשנוא את הרשעים השנאה אינה צריכה להיות אישית וכשם שהקב"ה שונא את הרשעים רק בעבור עוונותיהם אבל 'עד יום מותו תחכה לו' , כן צריך להיות אדם הרוצה להתדבק במידותיו של הקב"ה.


וכן בתומר דבורה שער א' פרק ב' העוסק במידת הענוה: "ירגיל עצמו להכניס אהבת בני אדם בלבו, ואפילו הרשעים, כאילו היו אחיו, ויותר מזה, עד שיקבע בלבו אהבת בני אדם כולם, ואפלו הרשעים, יאהב אותם בלבו ויאמר " מי יתן ויהיו אלו צדיקים שבים בתשובה ויהיו כולם גדולים ורצויים למקום" וכו' (המשך הקטע כמדומה על שאר בני אדם ולא על רשעים)
גם כאן דקדק בלשונו וכתב "יאהב אותם בלבו" והיינו רק כלפי עצמו לבד ולא שיראה פנים שוחקות וכו'.

ואדם השלם במידותיו מחלק בין שנאת הרשעים שהיא דין לבין השחתת מידת הענוה שמתנשא לחשוב שהוא יותר טוב מהרשע ודבר זה הוא למכשול מהתדבק במידותיו ית'.

כיום שרובא דאינשי נבוכים בעניין זה וקשה למצוא מי שיוכל לאחוז בשתי המידות יחד, היינו גם לשנוא את הרשעים כדין וגם לרחם עליהם ולרצות בטובתם במה שאינו נוגע לרשעתם, מי יאמר לנו איך להתנהג.

ובזה מצינו כמה הנהגות, ועכ"פ להביא ראי' מהרמ"ק הוא רק באדם גדול שיאחוז בשני המידות כאחת כאמור.

(וכמדומה שבמקום ספק קודם נקיים את מה שודאי לנו שמצוה לשנוא את הרשעים ואח"כ נבוא לבירור אם שייך לקיים שניהם)

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

הודעהעל ידי חוקר ודורש » א' מאי 14, 2017 11:42 am

רבטוב כתב:באתי להעתיק את דברי הרמ''ק בספה''ק תומר דבורה בלשה''ק וכל הפירושים מיותרים .וזל''ק ברק ראשון במידה השנים עשר .בא''ד וכך יהי' האדם.אף אם יפגע ברשעים אל יתאכזר
כנגדם או יחרפם וכיוצא..אלא ירחם עליהם ויאמר '''סוף סוף הם בני אברהם יצחק ויעקב . אם הם אינם כשרים .אבותיהם כשרים והגונים . והמבזה הבנים מבזה האבות. אין רצוני
שיתבזו אבותיהם על ידי ''' ומכסה עלבונם ומתקנם כפי כוחו . ע''כ לשון קדשו

וי"ל שזה ע"פ ר"ש בר יוחאי שכדאי אני להציל כל העולם כולו מין הדין,והעניין הוא שבמקום שכולו חסד אין מקום לדין גם לרשע הכי גדול וד"ל

הבטחתי
הודעות: 1042
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

הודעהעל ידי הבטחתי » א' מאי 14, 2017 2:28 pm

חבל שפותח האשכול העתיק חצי דבר, ולא שת לבו לדברי רבינו בפרק ב' שנתן גדר לדברים, שהנהגה זו רק בשבתות, עי"ש בדבריו.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

הודעהעל ידי קראקובער » א' מאי 14, 2017 5:23 pm

ידוע מה שאמר הרב זווין להרב מבריסק כשדיברו על זה "שבבריסק לא מדברים על משפחה" שאצל הרב קוק כל עם ישראל היה אצלו כמו משפחה....


מה שנכון נכון
הודעות: 11800
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 17, 2017 1:20 am

קראקובער כתב:ידוע מה שאמר הרב זווין להרב מבריסק כשדיברו על זה "שבבריסק לא מדברים על משפחה" שאצל הרב קוק כל עם ישראל היה אצלו כמו משפחה....

כמדומני שזה מסופר על רמ"ל שחור ולא על הרב זוין.

שים-שלום
הודעות: 387
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 10:09 pm

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

הודעהעל ידי שים-שלום » ד' מאי 17, 2017 6:45 am

אולי יש ללמוד מדברי ברוריה בברכות י ע"א אף להכא.
ע"פ דיוק של הרב משה צוריאל, הודפס בספר 'מהגיוני התורה' על אגדות הש"ס

לכאו' דברי ברוריה מוקשים מיסודם, שכן איתא גבי אנשי סדום: "אנשים רעים וחטאים", וכן בעדת קורח כתיב: "את מחתות החטאים האלה בנפשותם", וחטאים קאי על החוטאים עצמם, וכן מצינו באותו העמוד (ברכות י) שדוד המלך נהג ממש איפכא מדברי ברוריה:"ראה במפלתן של רשעים ואמר שירה. שנאמר "יתמו חטאים מן הארץ, ורשעים עוד אינם, ברכי נפשי את ה' הללויה" ולשיטת ברוריה מה מצא לומר שירה?
ומביאור רש"י לפסוק הנ"ל בתהילים (קד, לה) מתחזקת הקושיה עשרת מונים, שכתב: 'יתמו חטאים – חוטאים'. וכן האבן עזרא (שם) פירש ברכי נפשי את ה' - על אבוד הרשעים וזה כנגד דברי ברוריה!
ותירץ בנספח לסדר הדורות [ערך ברוריה] שאין הלכה כברוריה. אך הרב משה צוריאל כתב לישב דברי ברוריה על פי ההבדלים הדקדוקיים כאשר הפסוק בתהילים מנוקד 'חַטָּאִים' עם דגש באות ט' והיינו אנשים שהם חוטאים. אלא שההבדל בין חוטאים לחטּאים הוא שחוטאים קאי על אדם שגבר עליו יצרו, או שנכשל בדבר מסויים, אך בסך הכללי הוא אדם מאמין הרוצה לעשות טוב. ועליהם דיברה ברוריה שאין להתפלל שימותו אלא שיחזרו בתשובה. אולם האנשים החטּאים שכל עניינם הוא חטא וכפירה אין בעיה להתפלל אפילו שימותו. וכן פסק הרמב"ם להלכה בהל' רוצח ד, י, ועיין בדברי חז"ל באבות דרבי נתן ט"ז, והבאתי כל זה באורך גדול בחוברת 'מדינה ומה דינה' שפורסמה באשכול הזה http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=51&t=33549

מעט דבש
הודעות: 4052
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מאי 17, 2017 8:30 am


שים-שלום
הודעות: 387
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 10:09 pm

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

הודעהעל ידי שים-שלום » ד' מאי 17, 2017 8:50 am

מעט דבש כתב:על "חטאים ולא חוטאים"
viewtopic.php?p=101205#p101205
viewtopic.php?p=101214#p101214

נראה שכבר ציינו שם לדברים אלו בשם היעבץ.. מודה לך מאוד!

החתן סופר
הודעות: 256
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

הודעהעל ידי החתן סופר » ה' יוני 29, 2017 9:11 am

שים-שלום כתב:אולי יש ללמוד מדברי ברוריה בברכות י ע"א אף להכא.
ע"פ דיוק של הרב משה צוריאל, הודפס בספר 'מהגיוני התורה' על אגדות הש"ס

לכאו' דברי ברוריה מוקשים מיסודם, שכן איתא גבי אנשי סדום: "אנשים רעים וחטאים", וכן בעדת קורח כתיב: "את מחתות החטאים האלה בנפשותם", וחטאים קאי על החוטאים עצמם, וכן מצינו באותו העמוד (ברכות י) שדוד המלך נהג ממש איפכא מדברי ברוריה:"ראה במפלתן של רשעים ואמר שירה. שנאמר "יתמו חטאים מן הארץ, ורשעים עוד אינם, ברכי נפשי את ה' הללויה" ולשיטת ברוריה מה מצא לומר שירה?
ומביאור רש"י לפסוק הנ"ל בתהילים (קד, לה) מתחזקת הקושיה עשרת מונים, שכתב: 'יתמו חטאים – חוטאים'. וכן האבן עזרא (שם) פירש ברכי נפשי את ה' - על אבוד הרשעים וזה כנגד דברי ברוריה!
ותירץ בנספח לסדר הדורות [ערך ברוריה] שאין הלכה כברוריה. אך הרב משה צוריאל כתב לישב דברי ברוריה על פי ההבדלים הדקדוקיים כאשר הפסוק בתהילים מנוקד 'חַטָּאִים' עם דגש באות ט' והיינו אנשים שהם חוטאים. אלא שההבדל בין חוטאים לחטּאים הוא שחוטאים קאי על אדם שגבר עליו יצרו, או שנכשל בדבר מסויים, אך בסך הכללי הוא אדם מאמין הרוצה לעשות טוב. ועליהם דיברה ברוריה שאין להתפלל שימותו אלא שיחזרו בתשובה. אולם האנשים החטּאים שכל עניינם הוא חטא וכפירה אין בעיה להתפלל אפילו שימותו. וכן פסק הרמב"ם להלכה בהל' רוצח ד, י, ועיין בדברי חז"ל באבות דרבי נתן ט"ז, והבאתי כל זה באורך גדול בחוברת 'מדינה ומה דינה' שפורסמה באשכול הזה http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=51&t=33549


קושיה זו קדומה ומצאתיה בדברי המשמרות כהונה ועי' מה שתירץ שם ויש לסייע לו מהגמ' סנהדרין ד. בשיטת ר"י שם

ההוא גברא
הודעות: 591
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

הודעהעל ידי ההוא גברא » ה' יוני 29, 2017 11:05 am

במקומו של הרמ"ק היה הציבור צדיקים יראי שמים והרשעים מעטים בודדים ולא היה חשש שישפיעו עליהם. ועדיף לנסות לקרב את הרשעים כדי שגם הם יושפעו מהציבור.
בזמן הזה ובמקום הזה ברוב הרשעים יש חשש שישפיעו על הציבור, ולא בזה דיבר. ועדיין צריך לזכור את דבריו, בפרט שגם הרבה מהרשעים שבדור הזה אפשר לקרבם.
והכלל הוא שצריך לעשות מה שהקב"ה רוצה ומה שיביא הכי הרבה תועלת ולא מה שמתאים לאופי שלנו אלא מה שישפיע לפי אופיים של אחרים. והיא מלאכה קשה. (כמובן שיש מי שמתאים לקירוב ויש מי שמתאים למחאות מצד הטבע שנבראו בו ושניהם מתכוונים לעשות רצון קונם, ויש מקום לשניהם גם בבת אחת, אבל צריך לשים לב שלא כל התנהגות מתאימה לכל המצבים, והיצר הרע עלול להטעות בזה הרבה).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 644 אורחים