עמוד 1 מתוך 1

דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2011 11:03 pm
על ידי רבטוב
באתי להעתיק את דברי הרמ''ק בספה''ק תומר דבורה בלשה''ק וכל הפירושים מיותרים .וזל''ק ברק ראשון במידה השנים עשר .בא''ד וכך יהי' האדם.אף אם יפגע ברשעים אל יתאכזר
כנגדם או יחרפם וכיוצא..אלא ירחם עליהם ויאמר '''סוף סוף הם בני אברהם יצחק ויעקב . אם הם אינם כשרים .אבותיהם כשרים והגונים . והמבזה הבנים מבזה האבות. אין רצוני
שיתבזו אבותיהם על ידי ''' ומכסה עלבונם ומתקנם כפי כוחו . ע''כ לשון קדשו

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2011 12:32 am
על ידי הפלא ופלא
וראה בנועם אלימלך (פרשת נשא):
והצדיק אשר הוא רוצה להשפיע לבני אדם צריך הוא לדבק עצמו עמהם כדי להשפיע כל דבר הצורך לטובתם, כי מי שרוצה לעשות איזה טובה לחבירו אינו יכול לעשות לו הטובה בשלימות כי אם על ידי שידבק עמו באחדות גמור, ואם כן הצדיק צריך לדבק עצמו בכל ישראל כדי להטיב להם, ואיך הוא עושה עם הבעל עבירה חלילה, הלא אף שהוא בעל עבירה אף על פי כן צריך להשפעה ולחיות, ואיך יתקשר הצדיק עמו, לזה אמרה הגמרא גדולה עבירה לשמה, שהצדיק עושה גם כן איזה עבירה אלא שהיא לשמה, ועל ידי זה יכול להתקשר עם הבעל עבירה גם כן ויטיב לו גם כן.

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

פורסם: א' מאי 14, 2017 11:14 am
על ידי הרע במיעוטו
רבטוב כתב:באתי להעתיק את דברי הרמ''ק בספה''ק תומר דבורה בלשה''ק וכל הפירושים מיותרים .וזל''ק ברק ראשון במידה השנים עשר .בא''ד וכך יהי' האדם.אף אם יפגע ברשעים אל יתאכזר
כנגדם או יחרפם וכיוצא..אלא ירחם עליהם ויאמר '''סוף סוף הם בני אברהם יצחק ויעקב . אם הם אינם כשרים .אבותיהם כשרים והגונים . והמבזה הבנים מבזה האבות. אין רצוני
שיתבזו אבותיהם על ידי ''' ומכסה עלבונם ומתקנם כפי כוחו . ע''כ לשון קדשו


הרמ"ק אינו עוסק כאן בדיני מעלין ואין מורידין וכו' ועד כמה צריך לשנוא הרשעים, ויש להביא סברות אחרות שאם ישמע איך שאדם אחר מחרף אביו ואימו של השומע, בודאי לא ישתוק וכו'.
ואם אמרו כל העושה מריבה עם רבו כאילו עושה מריבה עם הקב"ה, ה"נ נימא הכי במי שאוהב את הרשעים.

ודייקא בלשונו "אף אם יפגע בהם, לא יתאכזר כנגדם ולא יחרפם" - אם צריך לפגוע מצוה לפגוע.

הרמ"ק עוסק בהתדבקות במידותיו של הקב"ה כדי שידמה לקונהו ומבחינה זו למרות שצריך לשנוא את הרשעים השנאה אינה צריכה להיות אישית וכשם שהקב"ה שונא את הרשעים רק בעבור עוונותיהם אבל 'עד יום מותו תחכה לו' , כן צריך להיות אדם הרוצה להתדבק במידותיו של הקב"ה.


וכן בתומר דבורה שער א' פרק ב' העוסק במידת הענוה: "ירגיל עצמו להכניס אהבת בני אדם בלבו, ואפילו הרשעים, כאילו היו אחיו, ויותר מזה, עד שיקבע בלבו אהבת בני אדם כולם, ואפלו הרשעים, יאהב אותם בלבו ויאמר " מי יתן ויהיו אלו צדיקים שבים בתשובה ויהיו כולם גדולים ורצויים למקום" וכו' (המשך הקטע כמדומה על שאר בני אדם ולא על רשעים)
גם כאן דקדק בלשונו וכתב "יאהב אותם בלבו" והיינו רק כלפי עצמו לבד ולא שיראה פנים שוחקות וכו'.

ואדם השלם במידותיו מחלק בין שנאת הרשעים שהיא דין לבין השחתת מידת הענוה שמתנשא לחשוב שהוא יותר טוב מהרשע ודבר זה הוא למכשול מהתדבק במידותיו ית'.

כיום שרובא דאינשי נבוכים בעניין זה וקשה למצוא מי שיוכל לאחוז בשתי המידות יחד, היינו גם לשנוא את הרשעים כדין וגם לרחם עליהם ולרצות בטובתם במה שאינו נוגע לרשעתם, מי יאמר לנו איך להתנהג.

ובזה מצינו כמה הנהגות, ועכ"פ להביא ראי' מהרמ"ק הוא רק באדם גדול שיאחוז בשני המידות כאחת כאמור.

(וכמדומה שבמקום ספק קודם נקיים את מה שודאי לנו שמצוה לשנוא את הרשעים ואח"כ נבוא לבירור אם שייך לקיים שניהם)

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

פורסם: א' מאי 14, 2017 11:42 am
על ידי חוקר ודורש
רבטוב כתב:באתי להעתיק את דברי הרמ''ק בספה''ק תומר דבורה בלשה''ק וכל הפירושים מיותרים .וזל''ק ברק ראשון במידה השנים עשר .בא''ד וכך יהי' האדם.אף אם יפגע ברשעים אל יתאכזר
כנגדם או יחרפם וכיוצא..אלא ירחם עליהם ויאמר '''סוף סוף הם בני אברהם יצחק ויעקב . אם הם אינם כשרים .אבותיהם כשרים והגונים . והמבזה הבנים מבזה האבות. אין רצוני
שיתבזו אבותיהם על ידי ''' ומכסה עלבונם ומתקנם כפי כוחו . ע''כ לשון קדשו

וי"ל שזה ע"פ ר"ש בר יוחאי שכדאי אני להציל כל העולם כולו מין הדין,והעניין הוא שבמקום שכולו חסד אין מקום לדין גם לרשע הכי גדול וד"ל

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

פורסם: א' מאי 14, 2017 2:28 pm
על ידי הבטחתי
חבל שפותח האשכול העתיק חצי דבר, ולא שת לבו לדברי רבינו בפרק ב' שנתן גדר לדברים, שהנהגה זו רק בשבתות, עי"ש בדבריו.

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

פורסם: א' מאי 14, 2017 5:23 pm
על ידי קראקובער
ידוע מה שאמר הרב זווין להרב מבריסק כשדיברו על זה "שבבריסק לא מדברים על משפחה" שאצל הרב קוק כל עם ישראל היה אצלו כמו משפחה....

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

פורסם: ד' מאי 17, 2017 12:35 am
על ידי מעט דבש

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

פורסם: ד' מאי 17, 2017 1:20 am
על ידי מה שנכון נכון
קראקובער כתב:ידוע מה שאמר הרב זווין להרב מבריסק כשדיברו על זה "שבבריסק לא מדברים על משפחה" שאצל הרב קוק כל עם ישראל היה אצלו כמו משפחה....

כמדומני שזה מסופר על רמ"ל שחור ולא על הרב זוין.

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

פורסם: ד' מאי 17, 2017 6:45 am
על ידי שים-שלום
אולי יש ללמוד מדברי ברוריה בברכות י ע"א אף להכא.
ע"פ דיוק של הרב משה צוריאל, הודפס בספר 'מהגיוני התורה' על אגדות הש"ס

לכאו' דברי ברוריה מוקשים מיסודם, שכן איתא גבי אנשי סדום: "אנשים רעים וחטאים", וכן בעדת קורח כתיב: "את מחתות החטאים האלה בנפשותם", וחטאים קאי על החוטאים עצמם, וכן מצינו באותו העמוד (ברכות י) שדוד המלך נהג ממש איפכא מדברי ברוריה:"ראה במפלתן של רשעים ואמר שירה. שנאמר "יתמו חטאים מן הארץ, ורשעים עוד אינם, ברכי נפשי את ה' הללויה" ולשיטת ברוריה מה מצא לומר שירה?
ומביאור רש"י לפסוק הנ"ל בתהילים (קד, לה) מתחזקת הקושיה עשרת מונים, שכתב: 'יתמו חטאים – חוטאים'. וכן האבן עזרא (שם) פירש ברכי נפשי את ה' - על אבוד הרשעים וזה כנגד דברי ברוריה!
ותירץ בנספח לסדר הדורות [ערך ברוריה] שאין הלכה כברוריה. אך הרב משה צוריאל כתב לישב דברי ברוריה על פי ההבדלים הדקדוקיים כאשר הפסוק בתהילים מנוקד 'חַטָּאִים' עם דגש באות ט' והיינו אנשים שהם חוטאים. אלא שההבדל בין חוטאים לחטּאים הוא שחוטאים קאי על אדם שגבר עליו יצרו, או שנכשל בדבר מסויים, אך בסך הכללי הוא אדם מאמין הרוצה לעשות טוב. ועליהם דיברה ברוריה שאין להתפלל שימותו אלא שיחזרו בתשובה. אולם האנשים החטּאים שכל עניינם הוא חטא וכפירה אין בעיה להתפלל אפילו שימותו. וכן פסק הרמב"ם להלכה בהל' רוצח ד, י, ועיין בדברי חז"ל באבות דרבי נתן ט"ז, והבאתי כל זה באורך גדול בחוברת 'מדינה ומה דינה' שפורסמה באשכול הזה http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=51&t=33549

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

פורסם: ד' מאי 17, 2017 8:30 am
על ידי מעט דבש

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

פורסם: ד' מאי 17, 2017 8:50 am
על ידי שים-שלום
מעט דבש כתב:על "חטאים ולא חוטאים"
viewtopic.php?p=101205#p101205
viewtopic.php?p=101214#p101214

נראה שכבר ציינו שם לדברים אלו בשם היעבץ.. מודה לך מאוד!

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

פורסם: ה' יוני 29, 2017 9:11 am
על ידי החתן סופר
שים-שלום כתב:אולי יש ללמוד מדברי ברוריה בברכות י ע"א אף להכא.
ע"פ דיוק של הרב משה צוריאל, הודפס בספר 'מהגיוני התורה' על אגדות הש"ס

לכאו' דברי ברוריה מוקשים מיסודם, שכן איתא גבי אנשי סדום: "אנשים רעים וחטאים", וכן בעדת קורח כתיב: "את מחתות החטאים האלה בנפשותם", וחטאים קאי על החוטאים עצמם, וכן מצינו באותו העמוד (ברכות י) שדוד המלך נהג ממש איפכא מדברי ברוריה:"ראה במפלתן של רשעים ואמר שירה. שנאמר "יתמו חטאים מן הארץ, ורשעים עוד אינם, ברכי נפשי את ה' הללויה" ולשיטת ברוריה מה מצא לומר שירה?
ומביאור רש"י לפסוק הנ"ל בתהילים (קד, לה) מתחזקת הקושיה עשרת מונים, שכתב: 'יתמו חטאים – חוטאים'. וכן האבן עזרא (שם) פירש ברכי נפשי את ה' - על אבוד הרשעים וזה כנגד דברי ברוריה!
ותירץ בנספח לסדר הדורות [ערך ברוריה] שאין הלכה כברוריה. אך הרב משה צוריאל כתב לישב דברי ברוריה על פי ההבדלים הדקדוקיים כאשר הפסוק בתהילים מנוקד 'חַטָּאִים' עם דגש באות ט' והיינו אנשים שהם חוטאים. אלא שההבדל בין חוטאים לחטּאים הוא שחוטאים קאי על אדם שגבר עליו יצרו, או שנכשל בדבר מסויים, אך בסך הכללי הוא אדם מאמין הרוצה לעשות טוב. ועליהם דיברה ברוריה שאין להתפלל שימותו אלא שיחזרו בתשובה. אולם האנשים החטּאים שכל עניינם הוא חטא וכפירה אין בעיה להתפלל אפילו שימותו. וכן פסק הרמב"ם להלכה בהל' רוצח ד, י, ועיין בדברי חז"ל באבות דרבי נתן ט"ז, והבאתי כל זה באורך גדול בחוברת 'מדינה ומה דינה' שפורסמה באשכול הזה http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=51&t=33549


קושיה זו קדומה ומצאתיה בדברי המשמרות כהונה ועי' מה שתירץ שם ויש לסייע לו מהגמ' סנהדרין ד. בשיטת ר"י שם

Re: דעת הרמ''ק ---איך להתנהג עם רשעים

פורסם: ה' יוני 29, 2017 11:05 am
על ידי ההוא גברא
במקומו של הרמ"ק היה הציבור צדיקים יראי שמים והרשעים מעטים בודדים ולא היה חשש שישפיעו עליהם. ועדיף לנסות לקרב את הרשעים כדי שגם הם יושפעו מהציבור.
בזמן הזה ובמקום הזה ברוב הרשעים יש חשש שישפיעו על הציבור, ולא בזה דיבר. ועדיין צריך לזכור את דבריו, בפרט שגם הרבה מהרשעים שבדור הזה אפשר לקרבם.
והכלל הוא שצריך לעשות מה שהקב"ה רוצה ומה שיביא הכי הרבה תועלת ולא מה שמתאים לאופי שלנו אלא מה שישפיע לפי אופיים של אחרים. והיא מלאכה קשה. (כמובן שיש מי שמתאים לקירוב ויש מי שמתאים למחאות מצד הטבע שנבראו בו ושניהם מתכוונים לעשות רצון קונם, ויש מקום לשניהם גם בבת אחת, אבל צריך לשים לב שלא כל התנהגות מתאימה לכל המצבים, והיצר הרע עלול להטעות בזה הרבה).