הודעהעל ידי איש_ספר » א' ספטמבר 18, 2011 7:18 pm
מצאתי את שביקשתי.
בספר התרומות הביא תשובת הרז"ה, הסובר שאין שביעית בזה"ז משתי סיבות.
א. דקי"ל כרבי ושמיטה ויובל קשורים זה בזה, ואם אין יובל אין שמיטה. (ואין יובל משום דאין רוב יושביה עליה וכו').
ב. אפי' קי"ל כרבנן, מ"מ יש לומר דכמו דיובל בעי קידוש, גם שמיטה צריכה קידוש! ולכן בזה"ז שאין ב"ד סמוכין ואינם יכולים לקדש, אין שמיטה!
ומה שמצינו בזמן האמוראים שמיטה, זהו משום שבזמנם עוד היה ב"ד סמוכין שקדשו את החודש! ולכן גם קדשו שנים לשמיטה. עכ"ד.
ועל הטעם השני קשה, מאי שנא מועדות שגם הם צריכים קידוש, ואתכא דהלל הנשיא סמכינן, ולמה לא יהא כן גם בשמיטות.
כן הקשה הגר"ש מוהילבר בכת"י, ועכשיו נתבהרה לי קושיתו.