עמוד 1 מתוך 1

בין שמיטה למועדות

פורסם: א' ספטמבר 18, 2011 3:09 pm
על ידי איש_ספר
אין לי כח לחפש עכשיו, אולי יש כאן מי שמכיר את הענין.
ישנם מן הראשונים הסוברים ששמיטה בזה"ז דרבנן או אינה נוהגת כלל, משום דליכא סמוכין. (אולי רז"ה אולי גם התרומה מזכיר סברא כזו).
וצ"ע מאי שנא מן המועדות שאנו סומכים על הקידוש של הלל הנשיא. ואולי לא עשה כן לשמיטות? ואם היה עושה?
האם מי שהוא עורר שאלה זו?

Re: בין שמיטה למועדות

פורסם: א' ספטמבר 18, 2011 4:00 pm
על ידי סופר
במאי דבדק לן איש ספר, לא ידענא מאי קשיא ליה דשיטות אלו הראשונים הביאם הר"ן פרק השולח דמשום שאין היובל נוהג היום אפי' מדרבנן לכן גם שמיטה התלויה ביובל אינה נוהגת, והיות ובטל ב"ד קבוע בא"י ושוב אין מקדשין יובל אפילו מדבריהם אין נוהג גם שמיטה.
ואינו ענין לקידוש מועדות דהלל, דגבי יובל בעינן בי"ד שיקדשוהו ויתקעו, ופשוט.

Re: בין שמיטה למועדות

פורסם: א' ספטמבר 18, 2011 4:04 pm
על ידי גוראריה
סופר כתב:במאי דבדק לן איש ספר, לא ידענא מאי קשיא ליה דשיטות אלו הראשונים הביאם הר"ן פרק השולח דמשום שאין היובל נוהג היום אפי' מדרבנן לכן גם שמיטה התלויה ביובל אינה נוהגת, והיות ובטל ב"ד קבוע בא"י ושוב אין מקדשין יובל אפילו מדבריהם אין נוהג גם שמיטה.
ואינו ענין לקידוש מועדות דהלל, דגבי יובל בעינן בי"ד שיקדשוהו ויתקעו, ופשוט.

אבל חודש בעינן נמי לקדושי ולא שמענו שאפשר לקדש לפניו.
וראה במנ"ח מצות קידוה"ח שלשיטתו עיקר הקידוש הוא עפ"י החשבון, וגם להשי' דמצוה לקדש עפ"י הראיה זה עוד פרט במצווה אבל לא עיקר המצווה.
ואולי לשיטתו יכלו לקדש מראש עפ"י החשבון.

Re: בין שמיטה למועדות

פורסם: א' ספטמבר 18, 2011 5:36 pm
על ידי סופר
הכל טוב ויפה, אבל לקדש היובל בעינן שופר בתחילתו וזה לא אפשר אלא ע"י בי"ד סמוך שבא"י דווקא, ופשוט.

Re: בין שמיטה למועדות

פורסם: א' ספטמבר 18, 2011 7:18 pm
על ידי איש_ספר
מצאתי את שביקשתי.
בספר התרומות הביא תשובת הרז"ה, הסובר שאין שביעית בזה"ז משתי סיבות.
א. דקי"ל כרבי ושמיטה ויובל קשורים זה בזה, ואם אין יובל אין שמיטה. (ואין יובל משום דאין רוב יושביה עליה וכו').
ב. אפי' קי"ל כרבנן, מ"מ יש לומר דכמו דיובל בעי קידוש, גם שמיטה צריכה קידוש! ולכן בזה"ז שאין ב"ד סמוכין ואינם יכולים לקדש, אין שמיטה!
ומה שמצינו בזמן האמוראים שמיטה, זהו משום שבזמנם עוד היה ב"ד סמוכין שקדשו את החודש! ולכן גם קדשו שנים לשמיטה. עכ"ד.

ועל הטעם השני קשה, מאי שנא מועדות שגם הם צריכים קידוש, ואתכא דהלל הנשיא סמכינן, ולמה לא יהא כן גם בשמיטות.
כן הקשה הגר"ש מוהילבר בכת"י, ועכשיו נתבהרה לי קושיתו.