עמוד 1 מתוך 1

"אופן" מנוקד עם סגול או עם קמץ

פורסם: ג' ספטמבר 19, 2023 11:35 pm
על ידי אספקלריא
בבקשה שלפני אמירת תהלים [ובעוד תפילות בהוצאת ס"ת בימים נוראים] יש נוסח: "ואל תקחנו מהעולם הזה קודם זמננו ... באופן שנוכל לתקן את אשר שחתנו".
בדפוסים הראשונים כנראה אין ניקוד בכלל.
אח"כ כשהתחילו לנקד את הבקשה הזאת, האות פ"א במילה "באופן" מנוקדת בדפוסים הישנים בקמץ (או בפתח), ובימינו יש הרבה דפוסים שמנוקד בסגול.
לדוגמה, בתהלים "עטרת פז" מנוקד בפתח,
https://tablet.otzar.org/#/book/142305/ ... /0/end/0/c
ובתהלים כוונת הלב מנוקד בסגול
https://tablet.otzar.org/#/book/194344/ ... /0/end/0/c
מה הניקוד הנכון?

ואולי השאלה היא האם הביטוי "בכל אופן" וכד' קשור למילה "אופן" שבתורה (שפירושה 'גלגל') ומנוקדת בקמץ (והביטוי הנהוג בימינו ב"סגול" הוא בגלל המבטא האשכנזי), או שזו מילה אחרת וניקודה בסגול?

Re: "אופן" מנוקד עם סגול או עם קמץ

פורסם: ג' ספטמבר 19, 2023 11:44 pm
על ידי סגי נהור
אספקלריא כתב:ואולי השאלה היא האם הביטוי "בכל אופן" וכד' קשור למילה "אופן" שבתורה (שפירושה 'גלגל') ומנוקדת בקמץ (והביטוי הנהוג בימינו ב"סגול" הוא בגלל המבטא האשכנזי), או שזו מילה אחרת וניקודה בסגול?

זו מילה אחרת הגזורה מן הפסוק "דבר דבור על אָפְניו".

Re: "אופן" מנוקד עם סגול או עם קמץ

פורסם: ג' ספטמבר 19, 2023 11:58 pm
על ידי נוריאל עזרא
סגי נהור כתב:זו מילה אחרת הגזורה מן הפסוק "דבר דבור על אָפְניו".

ייש"כ כן דעת רש"י אך לר' משה קמחי (לחד פירושא) הוא מלשון אופן עגלה (וכתב אף שהוא מגזירה אחרת ע"ש בדבריו) והמצודת ציון כתב בפשטות שהוא מל' אופן וגלגל.
(ובמפרשים יש עוד פירושים).
ולפי דבריהם יוצא שאפשר לכתוב כך ואפשר כך. ולרש"י ואחרים זה לחוד וזה לחוד וכשכותבים בכל אופן יש לכתוב בסגול ואופן מלשון גלגל בפתח או קמץ.

Re: "אופן" מנוקד עם סגול או עם קמץ

פורסם: ד' ספטמבר 20, 2023 12:46 am
על ידי במסתרים
נוריאל עזרא כתב:אופן
אלו שהשתמשו בו (מי הראשון?) לקחוהו מהפסוק במשלי ולכן הוא בסגול.

Re: "אופן" מנוקד עם סגול או עם קמץ

פורסם: ד' ספטמבר 20, 2023 10:17 am
על ידי נוריאל עזרא
במסתרים כתב:
נוריאל עזרא כתב:אופן
אלו שהשתמשו בו (מי הראשון?) לקחוהו מהפסוק במשלי ולכן הוא בסגול.

רצוני היה להתייחס לשאלת פותח האשכול ותשובתו שתלוי במפרשים. הרד"ק גם כתב שהוא מעניין גלגל בספר השרשים שלו ושאפניו ביחיד הוא בסגול. ומסתמא המצודת ציון נמשך אחריו שכמדומה דרכו להמשך בעיקר אחרי הרד"ק.

אבל אתה שואל שאלות מעניינות, מי הראשון שניקד כן אינני יודע יבואו הבקיאים בעניינים אלו ויגידו ואם עשה כן מסברא או כי ראה ברד"ק ואחרים אפשר רק לנחש אני מניח שכן הסתמכו על הרד"ק.

Re: "אופן" מנוקד עם סגול או עם קמץ

פורסם: ד' ספטמבר 20, 2023 11:32 am
על ידי סגי נהור
הניקוד בסגול נגזר מצורת המילה אָפְניו (כשאר המילים במשקל זה, למשל: אורך - אָרְכּוֹ), ולא אוֹפַנָּיו, וכמ"ש רש"י.
לא העמקתי לעיין, אבל אפשר ששאר המפרשים חולקים רק על משמעות המילה אבל לא על המשקל והניקוד אֹפֶן.

Re: "אופן" מנוקד עם סגול או עם קמץ

פורסם: ד' ספטמבר 20, 2023 12:31 pm
על ידי פרנצויז
במסתרים כתב:אלו שהשתמשו בו (מי הראשון?) לקחוהו מהפסוק במשלי ולכן הוא בסגול.

נוריאל עזרא כתב:אבל אתה שואל שאלות מעניינות, מי הראשון שניקד כן אינני יודע יבואו הבקיאים בעניינים אלו ויגידו

לכאורה שאלת 'במסתרים' אינה רק מי הראשון "שניקד" בסגול, אלא כוונתו לשאול בכלל מי הראשון "שהשתמש" במילה 'אופן' במובן שמשתמשים היום בביטויים "בכל אופן" או "בשום אופן" וכדומה.
וגם זו שאלה מעניינת.

Re: "אופן" מנוקד עם סגול או עם קמץ

פורסם: ד' ספטמבר 20, 2023 4:18 pm
על ידי נוריאל עזרא
סגי נהור כתב:הניקוד בסגול נגזר מצורת המילה אָפְניו (כשאר המילים במשקל זה, למשל: אורך - אָרְכּוֹ), ולא אוֹפַנָּיו, וכמ"ש רש"י.
לא העמקתי לעיין, אבל אפשר ששאר המפרשים חולקים רק על משמעות המילה אבל לא על המשקל והניקוד אֹפֶן.

אמת כדבריך. ותודה על העמדת הדברים על דיוקם, ובאמת הבאתי עניין הניקוד דרך אגב ומה שכתבתי שהמצודת ציון נמשך אחרי הרד"ק כוונתי היתה רק לפירוש ולא לניקוד שלא נזכר כלל בדבריו.

Re: "אופן" מנוקד עם סגול או עם קמץ

פורסם: ה' ספטמבר 21, 2023 5:14 pm
על ידי נוריאל עזרא
פרנצויז כתב:
במסתרים כתב:אלו שהשתמשו בו (מי הראשון?) לקחוהו מהפסוק במשלי ולכן הוא בסגול.

נוריאל עזרא כתב:אבל אתה שואל שאלות מעניינות, מי הראשון שניקד כן אינני יודע יבואו הבקיאים בעניינים אלו ויגידו

לכאורה שאלת 'במסתרים' אינה רק מי הראשון "שניקד" בסגול, אלא כוונתו לשאול בכלל מי הראשון "שהשתמש" במילה 'אופן' במובן שמשתמשים היום בביטויים "בכל אופן" או "בשום אופן" וכדומה.
וגם זו שאלה מעניינת.

תודה על ההבהרה.