עמוד 1 מתוך 1

ביאור המושג 'ליל יחרם'

פורסם: ד' ינואר 03, 2024 12:10 pm
על ידי הקיק
בסמ"ק מצוה סה כתוב: שלא להעביר מזרעו למולך, דכתיב ומזרעך לא תתן להעביר למולך.
וכן היה דרכם, שמוסר האב בנו לכומרים, והכומרים מוסרים אותו לאב ומעבירו על גבי האש בקפיצה, ואם עשה כן בעדים והתראה בסקילה. ואם העביר שלא בקפיצה פטור, ואם העביר עצמו פטור, ואם העביר כל זרעו פטור, וזרעו רוצה לומר בין זרע כשר בין זרע פסול. ומולך לאו עבודה זרה הוא. ונראה לי שזהו שנהגו הגוים לעשות אש בליל יחרם, אך שכחו קצת מנהגם.

מה פירוש 'ליל יחרם'? לא מצאנו את הביטוי הזה במקום אחר ('ליל יחרם' כך הגירסה בכל הדפוסים וכתהי"י)..
בתודה, הק' יואל

Re: ביאור המושג 'ליל יחרם'

פורסם: ד' ינואר 03, 2024 12:47 pm
על ידי שמש
השערה בלבד: יש חגים נוצריים שנהוג בהם להדליק מדורות וכדומה. חלקם אכן חגים פגאניים במקורם שאומצו ע''י הנצרות בשינוי השם וכו'. אולי יתכן להניח שהסמ''ק פשוט החליף את שם ה'קדוש' שעל שמו קרוי החג במילה 'יחרם' (מהפסוק ''זבח לאלהים יחרם'').

Re: ביאור המושג 'ליל יחרם'

פורסם: ה' ינואר 04, 2024 7:42 pm
על ידי הקיק
ידידי פרופ' יהודא גלינסקי היפנה אותי למאמר באנגלית שכתבה פרופ' אלישבע בוימגרטן מארה"ב ובו היא מזהה את יום האיד הזה כחג של יוחנן המטביל תלמידו של יש"ו שחל תמיד ב-24 ביוני ובו מבעירים אש, וכן היפנה אותי לספר גזרות אשכנז וצרפת של הברמן עמ' עז ששם מובא ציטוט של הראב"ן כמאה שנים לפני הסמ"ק שגם הוא קורא ליום הזה 'איד יחרם', וכנראה שהיהודים החליפו את השם 'יוחנן' בתיבה הדומה 'יחרם' להזכיר את הפסוק 'זובח לאלהים יחרם'. והסמ"ק משער שזהו גלגול של עבודת המולך והם רק 'שכחו' להעביר את הבנים באש. הק' יואל