עמוד 1 מתוך 1

דברי נבלה בגליון הטור

פורסם: ד' פברואר 07, 2024 11:02 pm
על ידי איש_ספר
בדין הטיל למוטלת (מנחות מ ב), נחלקו ראשונים מן הקצה אל הקצה.
ולענין הלכה כתב הב"י
ולענין הלכה נראה דאע"ג דהרא"ש מפרש כפירוש רש"י כיון דרש"י מפרש הוא ולא פסקן הוו להו הרמב"ם והרא"ש ז"ל חד לגבי חד והלכה כהרמב"ם ז"לד דמסתבר טעמיה וכו'


באחת המהדורות החדשות (לא שירת דבורה) העתיקו דברי מגיה אלמוני (!) שכותב כך:
גליון הטור.jpg
גליון הטור.jpg (255.18 KiB) נצפה 1600 פעמים


שלא תטעו: 'המגיה' אין פירושו המגיה של איזה דפוס או איזו מהדורה, המגיה היינו הכותב האלמוני.

כלומר (חלילה) הבית יוסף מגמתי ולא הגון, ומחלק ציונים רק כדי לסדר לעצמו את ההלכה לפי נטיתו המגזרית...

תשאלו ואם מהרש"ל יכתוב כך?
התשובה ברורה, רק צריך לנסח אותה נכון...

ישנו איזה ציטוט שהרב מאזוז הביא פעם או פעמיים כמדומני ממהרמד"ל, אל תביט אל יושן הכתב וכו'. לאמור העובדה שהדבר מופיע בכתב יד אינו נותנת לו שום משקל. מי שזוכר את הציטוט אנא יכתבנו בכאן.

Re: דברי נבלה בגליון הטור

פורסם: ד' פברואר 07, 2024 11:18 pm
על ידי מחשבה אחת
איש_ספר כתב:ישנו איזה ציטוט שהרב מאזוז הביא פעם או פעמיים כמדומני ממהרמד"ל, אל תביט אל יושן הכתב וכו'. לאמור העובדה שהדבר מופיע בכתב יד אינו נותנת לו שום משקל. מי שזוכר את הציטוט אנא יכתבנו בכאן.

מהקדמת יש"ש:

Re: דברי נבלה בגליון הטור

פורסם: ה' פברואר 08, 2024 3:55 am
על ידי תורת המן
מחשבה אחת כתב:
איש_ספר כתב:ישנו איזה ציטוט שהרב מאזוז הביא פעם או פעמיים כמדומני ממהרמד"ל, אל תביט אל יושן הכתב וכו'. לאמור העובדה שהדבר מופיע בכתב יד אינו נותנת לו שום משקל. מי שזוכר את הציטוט אנא יכתבנו בכאן.

מהקדמת יש"ש:

ובאגרת תימן להרמב"ם:
ולא יהיו לך לראיה לפי שתמצאם כתובים בספרים, שהמכזב כמו שהוא מכזב בלשונו מכזב בקולמוסו, ואין זה נמנע עליו.
והכסילים הבוערים הם שיעשו אצלם לראיה אמיתית הדבר בהיותו כתוב.
ואין לנו להאמין סברות מפנים האלה אלא מפנים אחרים.

אבל כנראה אין זה הענין ממש שמחפש הרב אי"ס.

Re: דברי נבלה בגליון הטור

פורסם: ה' פברואר 08, 2024 10:26 am
על ידי פלוריש
איש_ספר כתב:בדין הטיל למוטלת (מנחות מ ב), נחלקו ראשונים מן הקצה אל הקצה.
ולענין הלכה כתב הב"י
ולענין הלכה נראה דאע"ג דהרא"ש מפרש כפירוש רש"י כיון דרש"י מפרש הוא ולא פסקן הוו להו הרמב"ם והרא"ש ז"ל חד לגבי חד והלכה כהרמב"ם ז"לד דמסתבר טעמיה וכו'


באחת המהדורות החדשות (לא שירת דבורה) העתיקו דברי מגיה אלמוני (!) שכותב כך:
גליון הטור.jpg


שלא תטעו: 'המגיה' אין פירושו המגיה של איזה דפוס או איזו מהדורה, המגיה היינו הכותב האלמוני.

כלומר (חלילה) הבית יוסף מגמתי ולא הגון, ומחלק ציונים רק כדי לסדר לעצמו את ההלכה לפי נטיתו המגזרית...

תשאלו ואם מהרש"ל יכתוב כך?
התשובה ברורה, רק צריך לנסח אותה נכון...

ישנו איזה ציטוט שהרב מאזוז הביא פעם או פעמיים כמדומני ממהרמד"ל, אל תביט אל יושן הכתב וכו'. לאמור העובדה שהדבר מופיע בכתב יד אינו נותנת לו שום משקל. מי שזוכר את הציטוט אנא יכתבנו בכאן.

מאלו שנים ההגהה ומאיזו ארץ?
והסגנון לכאורה לא עושה רושם של משהו מאוד עתיק, אני טועה?
(אמנם הקושיה היא קושיה, וצריך לבדוק במאמר של הגרי"ח סופר באחד מספריו, ובמאמר של הרב אמנון בזק בנטועים, כמדומני שהם סייגו את הכלל שרש"י פרשן ולא פסקן וכתבו שמדובר רק במקומות מסויימים)

Re: דברי נבלה בגליון הטור

פורסם: ו' פברואר 09, 2024 1:44 am
על ידי אליסף
נהניתי מהחידוד בכותרת
כידוע מפולמוס החסידות ור' ליב (?) מלמד מבראד

Re: דברי נבלה בגליון הטור

פורסם: ו' פברואר 09, 2024 2:27 am
על ידי איש_ספר
[לא פיללתי שמישהו יתפוס...]

Re: דברי נבלה בגליון הטור

פורסם: ו' פברואר 09, 2024 4:21 am
על ידי רציני
איש_ספר כתב:
כלומר (חלילה) הבית יוסף מגמתי ולא הגון, ומחלק ציונים רק כדי לסדר לעצמו את ההלכה לפי נטיתו המגזרית...


עצם הטענה [שרק כאן השתמש הבית יוסף בזה] כאן כתבה על הבית יוסף הדברי חמודות (הלכות ציצית אות סא) בנוסח קצת יותר עדין וז"ל: וכמדומה לי שקרה לו להב"י בזה מה שהוא ז"ל כתב בכיוצא בזה על מהר"י חביב בסימן נ"א שמשכן נפשו לחלוק על פירוש הטור בדברי הרמב"ם אע"פ שרש"י סובר כן דשמא עביד הכא משום דסוגיין דעלמא הכא הוא טרח עצמו להעמיד דבריו כמותם ע"כ וכן הוא ז"ל טורח עצמו להעמיד דברי הרמב"ם להלכה בכל מה דאפשר לו.

Re: דברי נבלה בגליון הטור

פורסם: ו' פברואר 09, 2024 6:11 am
על ידי במסתרים
אליסף כתב:נהניתי מהחידוד

תהנה גם את אחרים

Re: דברי נבלה בגליון הטור

פורסם: ו' פברואר 09, 2024 7:15 am
על ידי שבענו מטובך
כתב רש"י קצנלנבוגן (שו"ת רמ"א קכו): "ראיתי מעשה ונזכרתי דברי הרמב"ם במורה הנבוכים, כי זה דרכם של רוב בני אדם כשהם מוצאים דבר מה בספר ישן כפי רוב יושנו תגדל בו האמנתם. אך לא חשבתי כזאת על חכם כמוהו".

ורמד"ל במעריך ערך אתנסיאה: "ומ"ש עוד כי הוא כתוב על קלף ישן נושן טוב ויפה, אני אומר אל תביט אל מראהו, וכי לפי יופי הספר נבחר הנוסחאות? אין אלו אלא דברי רוח...".

Re: דברי נבלה בגליון הטור

פורסם: ו' פברואר 09, 2024 7:19 am
על ידי אליסף
במסתרים כתב:
אליסף כתב:נהניתי מהחידוד

תהנה גם את אחרים

בראשית פולמוס החסידות דנו בדברים קצוניים שנמצאו בגליון הטור של חסיד אחד (יש אומרים שלא היה חסיד)
עיין ב'חסידים ומתנגדים'
כמדומה שבזמיר עריצים הזכירו את זה.

Re: דברי נבלה בגליון הטור

פורסם: ו' פברואר 09, 2024 8:36 am
על ידי סגי נהור
שבענו מטובך כתב:כתב רש"י קצנלנבוגן (שו"ת רמ"א קכו): "ראיתי מעשה ונזכרתי דברי הרמב"ם במורה הנבוכים, כי זה דרכם של רוב בני אדם כשהם מוצאים דבר מה בספר ישן כפי רוב יושנו תגדל בו האמנתם. אך לא חשבתי כזאת על חכם כמוהו".

מעשה בסעודת ווארט שהתקיימה בביתו של הנגיד ח. (שמו שמור במערכת) והשתתף בה גם רבי יואל כהן ע"ה. ביקש הנגיד להרשים אותו בשכיות החמדה שבידו, והביא לפניו הגדה עתיקה כלשהי ובה נאמר: "יצביע על אשתו ויאמר זה: מרור זה שאנו אוכלים...". ר' יואל, שהתעניינות בהבלים כאלה היתה ממנו והלאה, החווה בידו תנועת ביטול והפטיר: משוגעים. נעלב הנגיד: דאס איז פון הונדערט און פופציק יאר צוריק! - הרי זה מלפני מאה וחמישים שנה! מביט בו ר' יואל בתימהון: און הונדערט און פופציק יאר צוריק איז ניט געווען קיין משוגעים? - וכי לפני מאה וחמישים שנה לא היו משוגעים?

Re: דברי נבלה בגליון הטור

פורסם: ו' פברואר 09, 2024 12:46 pm
על ידי איש_ספר
שבענו מטובך כתב:ורמד"ל במעריך ערך אתנסיאה: "ומ"ש עוד כי הוא כתוב על קלף ישן נושן טוב ויפה, אני אומר אל תביט אל מראהו, וכי לפי יופי הספר נבחר הנוסחאות? אין אלו אלא דברי רוח...".
יש"כ!

את זה ביקשתי. תודה רבה!

Re: דברי נבלה בגליון הטור

פורסם: ו' פברואר 09, 2024 12:50 pm
על ידי לבי במערב
סגי נהור כתב:הגדה עתיקה כלשהי ובה נאמר: "יצביע על אשתו ויאמר זה: מרור זה שאנו אוכלים..."
viewtopic.php?f=27&t=26861#p274226

Re: דברי נבלה בגליון הטור

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 11:42 am
על ידי אליהו היהודי
לבי במערב כתב:
סגי נהור כתב:הגדה עתיקה כלשהי ובה נאמר: "יצביע על אשתו ויאמר זה: מרור זה שאנו אוכלים..."
viewtopic.php?f=27&t=26861#p274226

זה הוזכר בשולי הגליון של "הגדת פראג".
וכפי שנכתב אין לכך שום משמעות מלבד הוכחה שגם אז היו אנשים שהיה קשה להם החיים, נעבאך...