עמוד 1 מתוך 1

אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 1:10 pm
על ידי חכם באשי
על 'עפרון' אמרו, שנחסר אות ו' משמו, כי היה רע עין (בראשית רבה על אתר).
אני מחפש אישים מקראיים נוספים שנחסר משמם אות כלשהו, בין אם זה היה כסימן לרעה (כמו בעפרון) בין אם כסימן לטובה.

כמו כן, האם היו אישים שנתחלף שמם לשם המחזיק סך אותיות פחותות משמם הקודם.
לדוגמא, 'הושע' נתחלף שמו ל'יהושע', היינו, ששמו החדש החזיק יותר אותיות. כך גם 'אברהם' (=אברם). ואילו 'שרה' היה שמה מלפנים 'שרי', אותו סך אותיות. אך עדיין לא מצאתי שהשם החדש היה פחות אותיות מהקודם.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 1:12 pm
על ידי יאיר
אליה[ו]-5 פעמים
יעק[ו]ב-5 פעמים

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 1:24 pm
על ידי לייטנר
.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 1:36 pm
על ידי הבל הבלים
אם כוונתך גם במלא וחסר יש זבולון = זבולן, יוסף = יהוסף, בנימין = בנימן
תעשה כמה חיפושים בדי. בי. ס. ותמצא

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 1:42 pm
על ידי הבונה
יאיר כתב:אליה[ו]-5 פעמים
יעק[ו]ב-5 פעמים

ומדוע אינך מציין לדברי רש"י ויקרא כו מב:
בחמשה מקומות נכתב מלא, ואליהו חסר בחמשה מקומות, יעקב נטל אות משמו של אליהו ערבון שיבוא ויבשר גאולת בניו:
אגב, לא מצאתי המקור בחז"ל, במדש חסרות ויתרות נאמר סתם מלמד שיבא ויגאל, אך לא נזכר שיעקב נטל ערבון.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 1:44 pm
על ידי מתעמק
בלי להביא אלו שחסרים אות ו' בסוף (חזקיה-חזקיהו, ירמיה-ירמיהו, ועוד).
ריבויי הכתיב בשמו של יכניה מלך יהודה, משאירים את שם יכניה וכן שם כניהו כחסרים
כמו כן חזקיהו כתיב לפעמים בתוספת י' בתחלתה.
נבוכדנאצר בדניאל חסר א', אך יתכן שזה משינוי הלשונות לשון הקודש וארמית.
שדרך ומישך מחנניה ועזריה

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 1:58 pm
על ידי שבטיישראל
"וישם המלך אחשרוש מס על הארץ ואיי הים"
(אסתר י',א')

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 2:08 pm
על ידי לייטנר
.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 2:09 pm
על ידי איסתרא בלגינא
שבטיישראל כתב:"וישם המלך אחשרוש מס על הארץ ואיי הים"
(אסתר י',א')


הוא הכתיב והקרי אחשורוש כבשאר מקומות וכדרך שנשתנו הרבה מילים בכתיב מכתיבתן הרגילה ולאו דוקא שמות

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 2:11 pm
על ידי לייטנר
.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 8:28 pm
על ידי איסתרא בלגינא
לייטנר כתב:
איסתרא בלגינא כתב:
שבטיישראל כתב:"וישם המלך אחשרוש מס על הארץ ואיי הים"
(אסתר י',א')


הוא הכתיב והקרי אחשורוש כבשאר מקומות וכדרך שנשתנו הרבה מילים בכתיב מכתיבתן הרגילה ולאו דוקא שמות


יש המשערים שדווקא צורת כתיב זו היא המשמרת יותר את שמו הפרסי של מלך פרס בתקופת סיפור המגילה.


על סמך מה מבוססת ההשערה המוזרה הזו?

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 9:34 pm
על ידי לייטנר
.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 9:41 pm
על ידי איסתרא בלגינא
לייטנר כתב:
אני מניח שאינך מכיר את שמו של מלך פרס בתקופת מגילת אסתר, מחוץ למופיע במגילה. אני מציע שתבדוק זאת, ואח"כ תיתן תארים להשערות מסוג זה.


דווקא מכיר, אולם מאחר שמהמגילה עולה בבירור כי צורת הכתיבה וההגיה היהודית של שם זה הינה אחשורוש (וכנראה שהיא הקרובה ביותר להגיה הפרסית) האנלוגיה בין הכתיב (הנמצא במאות תיבות ברחבי הנ"ך בצורות שונות) שבמקרה קצת דומה לתעתיק המחקרי המודרני שניתן לשם הפרסי נראית מוזרה למדי על פניה.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 10:09 pm
על ידי לייטנר
.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 10:17 pm
על ידי חכם באשי
תודה לכל המסייעים (וחבל שההודעות האחרונות גלשו מהנושא).
אך עדיין לא מצאתי בכל הנרשם לעיל, שחסרון השם היה עבור חטא וכדומה, כמו אצל 'עפרון'.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 10:30 pm
על ידי לייטנר
קיים מהלך שלם על שינוי שמו של יונתן ליהונתן. השינוי תלוי בעיקר בעוז רוחו.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 10:33 pm
על ידי יאיר
לייטנר כתב:קיים מהלך שלם על שינוי שמו של יונתן ליהונתן. השינוי תלוי בעיקר בעוז רוחו.

מעניין אותי. היכן ניתן למצוא בנושא?

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 10:35 pm
על ידי חכם באשי
היכן קיים 'מהלך' זה? יש מקורות קדומים העוסקים בכך?

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 10:44 pm
על ידי לייטנר
.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 10:56 pm
על ידי יאיר
יישר כח לייטנר!

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ד' אוקטובר 05, 2011 12:04 am
על ידי זקן ששכח
מה עם יוב-ישוב?

מעניין, גם דומה שונה שמו. עיין רש"י מ"ב כג יג: להר המשחית - הר הזיתים, הוא הר המשחה, וכיון שהזכיר את שמו על ידי עבודה זרה, שינה שמו לגנאי.


מלבי"ם דה"יא ג ב: ולי נראה מפני ששם אבשלום מורה אבי השלום, שינה שמו לגנאי ע"י תוספת הלמ"ד שנקרא לא-אב-שלום.

לכאורה גם כאן כעונש. ספר חסידים, סימן תתקעח: מי שלמד לפני יהודי, ולאחר שלמד המיר הרב, לא יאמר הטעמים ששמע ממנו משמו, שהרי רבן שמעון בן גמליאל שנה שמו של ר' מאיר, וקרא לו אחרים אומרים, ולר' נתן יש אומרים, כ"ש מי שכופר בכל התורה כולה.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ד' אוקטובר 05, 2011 12:37 am
על ידי גוראריה
יתר-יתרו.

לייטנר: ברור לך אם אחשוורוש הוא אכן חשיירשה או כסרכסס או ארתכסרכסס?

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ד' אוקטובר 05, 2011 12:39 am
על ידי לייטנר
.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ד' אוקטובר 05, 2011 12:41 am
על ידי גוראריה
לייטנר כתב:
גוראריה כתב:יתר-יתרו.

לייטנר: ברור לך אם אחשוורוש הוא אכן חשיירשה או כסרכסס או ארתכסרכסס?


הוא חשירשה הוא כסרכסס.
זיהוי זה מקובל על רובם ככולם של החוקרים. למיעוט המצוי, ציינתי כי "יש המשערים".

ומן הסתם ידועה לך דעתו של האברבנאל על מסקנותיהם ה"ודאיות" של החוקרים בנידון זה.

עכ"פ אחשוורוש קרוב לחשיירשה באותה מידה כאחשרוש, וודאי שהרבה יותר מכסרכסס.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ד' אוקטובר 05, 2011 12:46 am
על ידי לייטנר
.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ד' אוקטובר 05, 2011 2:23 pm
על ידי איסתרא בלגינא
לייטנר כתב:]

לא נראה לי שמישהו חשב שמדדובר על דמיון לכסרכסס. התסכים איתי ש'אחשרש' דומה ל'חשרישה' יותר מ'אחשורוש'?


ועל שום שהיית בפרס ושמעת "חשרישה" מפי אחשדרפני המלך יצא העגל הזה? בדבר שאין לנו עליו שום עדות ברורה, ואין איש היודע והיכול לדעת בדיוק הגיית הפרסית הקדומה וקריאתה, דיינו שנעמוד בשלנו במסורת ברורה שודאי היא מדויקת יותר מכל מיני השערות שהועלו ממרחק אלפיים וחמש מאות שנה. בכל מקרה, ההנחה שבמקום אחד בודד במגילה פתאום נחה הרוח על מרדכי ואסתר לכתוב את שם אחשורוש באיזה תעתיק מודרני (שהרי אין לנו ראיה שבזמנם ייחסו איזשהו ערך לתעתיק משפה לשפה כמו שהוא על בסיס הקבלה בין אותיות בלבד בלא להתחשב בשנויי ההגיה משפה לשפה) הינה מגוחכת ביותר ובפרט כשתבססת על תופעה שכמותה מצויות למאות בתנ"ך בלי שום קשר לענין.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ד' אוקטובר 05, 2011 4:11 pm
על ידי לייטנר
.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ד' אוקטובר 05, 2011 4:23 pm
על ידי הבונה
חכם באשי כתב:תודה לכל המסייעים (וחבל שההודעות האחרונות גלשו מהנושא).
אך עדיין לא מצאתי בכל הנרשם לעיל, שחסרון השם היה עבור חטא וכדומה, כמו אצל 'עפרון'.


ראה בתוספות השלם, בשם ר"א מגרמיזא לגבי מה שהביאו כאן על אחשרש (אסתר י, א) ששמו נחסר בגלל היותו צר עין כמו עפרון.
אגב, תחילה ביקשת חסרון אות מכל סיבה שהיא, ולזה מתאים גם אליהו-אליה שיעקב נטל ערבון כנ"ל.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ד' אוקטובר 05, 2011 9:27 pm
על ידי איסתרא בלגינא
לייטנר כתב:[
כלום יש בידך תשובה מהימנה לשינוי השם של אחשורוש?


כאמור, ככל קריין וכתיבין שבתנ"ך.
שנה טובה וגח"ט.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ה' אוקטובר 06, 2011 9:29 pm
על ידי אורייתא!
בערכין דף לב ע"ב. בכל דוכתא כתיב יהושע הכא כתיב ישוע. ופירש מהרש"א ז"ל לכך נפחת לו היו"ד שהוסיף לו משה רבנו ע"ה בבקשו רחמים עליו יה יושיעך מעצת המרגלים [סוטה ל"ד].
וז"ל הגאון רבינו יוסף חיים בבן יהוידע על ערכין דף לב ע"ב.
בזכותא דארץ ישראל. וכתב הגאון חיד"א ז"ל בפתח עינים על דברי מהרש"א ז"ל הנזכרים, קשא דיו"ד שהוסיף לו מרע"ה כדקאי קאי ומה שנפחת לו עתה היא אות ה"א כמבואר בכתוב ובש"ס, והרב ז"ל אגב שטפיה כתבה עכ"ל. ולי אנא עבדא נראה ליישב דברי מהרש"א ז"ל ר"ל אע"ג דהיו"ד לא נחסר עם כל זה נפחת כבודה של יו"ד מחמת חסרון אות ה"א, כי בהיות בשמו אות ה"א אז יש בשמו צירוף שם י"ה אשר בו ברכו משה רבנו ע"ה ואמר לו יה יושיעך מעצת המרגלים, אבל אם תחסר אות ה"א משמו נמצאת אות יוד היא אות פשוט כשאר אותיות ואינה אות של י"ה הקדוש, ודבר זה שאני אומר רמזו רבינו מהרש"א בלשון קצרה שכתב לכך נפחת לו היו"ד שהוסיף לו מרע"ה בבקשו עליו יה יושיעך, חדא דקדק לומר נפחת ולא אמר נחסר כי באמת לא נחסר אות יוד משמו וכדקאי קאי ורק נפחת כבודו, ועוד סיים לומר בבקשו עליו רחמים יה יושיעך, והוה סגי לומר שהוסיף לו משה רבנו ע"ה שזה מפורש בכתוב [במדבר י"ג ט"ז] ויקרא משה להושע בן נון יהושע, ומה לו להזכיר הדרשה שדרשו רז"ל שאמר לו יה יושיעך דאין צורך בזה כאן, אך בא לפרש דבריו למה נפחת כבודה של יו"ד, מפני שבהוספתה ברכו יה יושיעך נמצא נתכוון משה רבנו ע"ה בתוספת זו של אות יוד כדי להשלים בשמו שם י"ה הקדוש אשר מוצאו מצא חיים:
וע"ע להמקובל האלהי רבי ששון פרסיאדו בס' שמן ששון [על שער הכונות - דרושי שבת - דרושי ויהי נועם] וז"ל הנוגע לעניינינו: "שם א"ש נראה מדברי הרב ז"ל אפי' נקבר בחו"ל ע"כ ובענין ששואלים שמו בקבר עיין בס' דעת חכמה ד"ס ע"ב והוא דהרשע נחסר אות א' משמו ולזה אינו יודע שמו".
וע"ע ילקוט ראובני על התורה פרשת ואתחנן. [אות פא]: "יהושע נחסר אות א' משמו ונקרא יושע שלא התפלל על יצה"ר דע"ז להעבירו מן העולם כמו שעשו אנשי כנסת הגדולה וקשה למה לא כעס על משה, ותירץ משה לא היה לו זכות א"י וז"ש אתה החילות להראות עבדך הראה לו דורו של עזרא שהעביר ע"ז מן העולם, ואמר אעברה נא להיות לי זכות א"י ואבטל יצה"ר וז"ש ה' אלהים וכו' ר"ל בשבילך וכו', ובמלת נא מרמז נ"א לאוין השייכין לע"ז ומלת אעבר"ה בגי' עזר"א והשיב הקב"ה רב לך צריך אתה להקבר בעבר הירדן להכניע רב החובל הוא חרו"ן א"ף בגי' מש"ה, וז"ש וצו את יהושע על ע"ז אין צו אלא ע"ז":
ובס' בני יששכר – [מאמרי חדש ניסן - מאמר ד] כתב: כתוב בנחמיה ח' [יז] ויעשו כל הקהל השבים מן השבי סוכות וישבו בסוכות כי לא עשו מימי ישוע בן נון כן בני ישראל עד היום ההוא ותהי שמחה בישראל. והנה ישוע חסר ה', ודרשו חז"ל [ערכין לב ע"ב] להיות שאנשי כנסת הגדולה ביטלו יצרא דעבודה זרה אז, והקפיד הש"י על יהושע שלא ביטלו בבואו לארץ ישראל דבשלמא משה לא היה לו זכותא דארץ ישראל אבל יהושע היה לו לבטלו בביאתו לארץ ישראל כדרך שביטלו עזרא ואנשי כנסת הגדולה, על כן נחסר ליהושע אות ה' משמו:
[הגהה - והנה מה שהקפיד הש"י דוקא על יהושע ולא על כל ראשי הדורות מן יהושע עד עזרא, דברנו מזה במקום אחר, להיות אלו ב' ראשי הדור יהושע עזרא, שמם גרם ישועה ועזר, אין כאן מקומו, ובענין החילוק שבין ישועה לעזרה, הוא שנחלקו ר' אליעזר ור' יהושע אם בניסן נברא העולם אם בתשרי [ר"ה יא.], ואלו ואלו דברי אלקים חיים זה במחשבה וזה במעשה, והנה ר' אליעזר אשר שמו לשון עזר דיבר מן המחשבה, ור' יהושע אשר שמו לשון ישועה דיבר מן המעשה, דברנו באריכות במקום אחר [עיין אלול מאמר א' סימן טו"ב], וכן מה שלקח הש"י מן יהושע אות ה' דייקא].

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ה' אוקטובר 06, 2011 9:56 pm
על ידי לייטנר
.

Re: אישים שנחסר שמם

פורסם: ו' אוקטובר 07, 2011 12:10 am
על ידי מתעמק
יש לציין עוד לשם פינחס, הכתובה מלאה יו"ד בכל מקום, זולת אצל חפני ופנחס בני עלי, כדנזכר במסורה לפרשת פנחס. (בכאן אולי תמצא איזכור לחסרון אות משום חטא, אך אני לא מצאתי לע"ע מפורש).
גם שמו של דוד המלך נזכר לפעמים מלא יו"ד.