ספר לקט הקציר - יחס החיד"א להאר"י
פורסם: ב' מאי 06, 2024 9:10 pm
בשנים האחרונות הגרע"י זצ"ל, הוריד פצצה לעולם, כי מציאה מצא בספר הנפלא לקט הקציר (תשנ"ב), להגאון רבי אברהם כלפון מטריפולי (לוב), שהעיד שהחיד"א אמר לו פה אל פה, כי איננו מורה לרבים כדברי רבינו האר"י אלא כדברי מרן, ורק לעצמו הוא מחמיר כדברי האר"י. ועשה מכך יתד בל תמוט לדבריו ללכת אך ורק בתר דברי מרן, ולא בתר דברי האר"י, ומאז כל ממשיכי דרכו מנופפים בדברי לקט הקציר וקאמרי דידן נצח!
והנה מלבד שהדברים סותרים מקומות רבים אין קץ בדברי החיד"א ללכת בתר רבינו האר"י, ויתרה מכך כתב דבר נורא, שאילו ראה מרן דברי רבינו האר"י היה חוזר בו!
וא"כ איך יתיישבו דבריו לעדותו של הרב לקט הקציר??? ויתרה מכך המעיין בכללות ספר לקט הקציר ובשאר חיבוריו, יחזה שכל דברי האר"י תדיר על לישניה, וא"א להעלות על הדעת שנטה קו מדברי האר"י כלל, עד כדי כך שיהיה לו איזה ספק בעולם אם אזלינן בתר האר"י!
והנה בעיון בספר לקט הקציר עמ' תסו-תסז, נמצא שזה לשונו: "ובהיותי אני הצעיר אברהם כלפון ס"ט בליוורנו שנת התקס"ד, שאלתי את פי מורינו מופת הדור הרב חיד"א הי"ו על פתגמא דנא פה אל פה, וא"ל אני נוהג כמ"ש מרן ז"ל, ובדבר שהרב האריה ז"ל, הוא מחמיר אני נוהג כדבריו ואיני מחמיר אלא על עצמי".
והנה המהדיר הגר"מ מאזוז, הוקשה לו המונח "הרב האריה", והיה פשוט לו לתקן במקום הרב האריה - "הרב האר"י". ומכאן נתן פתחון פה להגרע"י וממשיכי שיטתו לומר שהנה אפילו החיד"א לא החמיר בדברי האר"י אלא על עצמו ולא הוראה לרבים. אולם מה מפליא הדבר כי כמה שורות קודם מציין הלקט הקציר: "וכ"כ אריה סי' תרס"א", וכוונתו ככל הנראה להרב גור אריה הלוי, ספר על שו"ע שנדפס באיטליה שהיה מאוד מפורסם בזמנו, או שנתכוון להגהות רבי שמואל משער אריה (ראה לדוגמא יוסף בחירי, עמ' תטו) והרבה יותר נראה כי נתכוון אליהם ולא לרבינו האר"י. בפרט שכל ההלכה הזו בה נכנס קטע זה כביכול מדובר על האר"י, אין שום שייכות להאר"י ולדברי קבלה, ונפל פיתא בבירא.
מי שיוכל לצרף צילום מלקט הקציר, עמ' תסו-תסז יבורך!
והנה מלבד שהדברים סותרים מקומות רבים אין קץ בדברי החיד"א ללכת בתר רבינו האר"י, ויתרה מכך כתב דבר נורא, שאילו ראה מרן דברי רבינו האר"י היה חוזר בו!
וא"כ איך יתיישבו דבריו לעדותו של הרב לקט הקציר??? ויתרה מכך המעיין בכללות ספר לקט הקציר ובשאר חיבוריו, יחזה שכל דברי האר"י תדיר על לישניה, וא"א להעלות על הדעת שנטה קו מדברי האר"י כלל, עד כדי כך שיהיה לו איזה ספק בעולם אם אזלינן בתר האר"י!
והנה בעיון בספר לקט הקציר עמ' תסו-תסז, נמצא שזה לשונו: "ובהיותי אני הצעיר אברהם כלפון ס"ט בליוורנו שנת התקס"ד, שאלתי את פי מורינו מופת הדור הרב חיד"א הי"ו על פתגמא דנא פה אל פה, וא"ל אני נוהג כמ"ש מרן ז"ל, ובדבר שהרב האריה ז"ל, הוא מחמיר אני נוהג כדבריו ואיני מחמיר אלא על עצמי".
והנה המהדיר הגר"מ מאזוז, הוקשה לו המונח "הרב האריה", והיה פשוט לו לתקן במקום הרב האריה - "הרב האר"י". ומכאן נתן פתחון פה להגרע"י וממשיכי שיטתו לומר שהנה אפילו החיד"א לא החמיר בדברי האר"י אלא על עצמו ולא הוראה לרבים. אולם מה מפליא הדבר כי כמה שורות קודם מציין הלקט הקציר: "וכ"כ אריה סי' תרס"א", וכוונתו ככל הנראה להרב גור אריה הלוי, ספר על שו"ע שנדפס באיטליה שהיה מאוד מפורסם בזמנו, או שנתכוון להגהות רבי שמואל משער אריה (ראה לדוגמא יוסף בחירי, עמ' תטו) והרבה יותר נראה כי נתכוון אליהם ולא לרבינו האר"י. בפרט שכל ההלכה הזו בה נכנס קטע זה כביכול מדובר על האר"י, אין שום שייכות להאר"י ולדברי קבלה, ונפל פיתא בבירא.
מי שיוכל לצרף צילום מלקט הקציר, עמ' תסו-תסז יבורך!