עמוד 1 מתוך 1

ספרו של התומים במחקרי טבעי ולמודי ותורני

פורסם: ג' יולי 30, 2024 5:16 pm
על ידי עושה חדשות
פליתי סי' קפט סק"ז
...כי כל מה שהאריך הרשב"א במשמרת הבית (ב"ז ש"ג ט ע"א), ועיקר ראיה שלו [הוא מהפסוק] (תהילים נז, ג) (מ)אקרא וכו' לאל גומר עלי, [ודרשו ע"ז בירושלמי (כתובות פ"א ה"ב, נדרים פ"ו ה"ח, ועוד) בת שלשה שנים ויום אחד שנבעלה נמלכו בית דין לעברו בתולין חוזרין ואם לאו אינן חוזרין], הוא אמת, וזהו הכל באישי ישראל(י) אשר חלק ה' עמו, והם מושפעים מפאת ה' ולא כפי טבעי והלוכי כוכבים, ולכך כל עניניהם נדון כפי חוקי הבית דין וכאשר יאמרו [הבית דין] כן גזרה חכמתו עליונה להסכים ולהשפיע עליהן ...ולפי מה שכתבתי לא קשה מידי דבחודש חסר וחודש מלא לא נחלק, רק כוונת[ו] בשני חסרים או שני מלאים, וזה לא הזכיר בהנ"ל, ובאמת בכה"ג יש ליישב לדינא כי הוא נגד החוש והסברא. (ובחבורי במחקרי טבעי ולמודי ותורני, עשיתי לדברי רשב"א סמוכים מטעם אחר טבעי ואין כאן מקומו):

יש לנו חיבור מעין זה מרבי יהונתן? או שמא בספריו הידועים נמצא משהו בענין זה?

Re: ספרו של התומים במחקרי טבעי ולמודי ותורני

פורסם: ג' יולי 30, 2024 6:08 pm
על ידי יבנה

Re: ספרו של התומים במחקרי טבעי ולמודי ותורני

פורסם: ג' יולי 30, 2024 8:18 pm
על ידי חד ברנש
ספר מירב יצא בשלמותו בגליון האחרון של מכילתא.

Re: ספרו של התומים במחקרי טבעי ולמודי ותורני

פורסם: ג' יולי 30, 2024 9:15 pm
על ידי יבנה
חד ברנש כתב:ספר מירב יצא בשלמותו בגליון האחרון של מכילתא.

רוב הספר נאבד, והמעט ששרד הודפס במכילתא האחרון כמבואר כאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t ... 40#p828126 עמ׳ 209-210.

Re: ספרו של התומים במחקרי טבעי ולמודי ותורני

פורסם: ג' יולי 30, 2024 9:21 pm
על ידי חד ברנש
תודה על התיקון.

Re: ספרו של התומים במחקרי טבעי ולמודי ותורני

פורסם: ג' יולי 30, 2024 9:41 pm
על ידי אליסף
אגב שם הספר 'מירב' גאוני ממש!
מירב אחות יהונתן - אמור לחכמה אחותי את

Re: ספרו של התומים במחקרי טבעי ולמודי ותורני

פורסם: ג' יולי 30, 2024 10:37 pm
על ידי שיג ושיח
ממה שקראתי מספר מירב (חציו למדתי וחציו עברתי מלמעלה), לא מצאתי שמתייחס במפורש לבתוליה חוזרין.
לא ראיתי את תורת הבית, ואשמח לדעת על מה מדבר.
הוא כן מדבר על השפעת הכוכבים והמזלות.

אגב, הספר כשלעצמו מדהים, הוא מבאר דברי התורה וחז"ל בפירושים נפלאים.
ראה לדוג' פירושו לאגדת רבב"ח בענין רקיע וארעא דנשקו אהדדי.

Re: ספרו של התומים במחקרי טבעי ולמודי ותורני

פורסם: ג' יולי 30, 2024 11:23 pm
על ידי צופה_ומביט
היכן אפשר לקרוא אותו?

Re: ספרו של התומים במחקרי טבעי ולמודי ותורני

פורסם: ד' יולי 31, 2024 12:33 am
על ידי עושה חדשות
צופה_ומביט כתב:היכן אפשר לקרוא אותו?
במכילתא הנ"ל.

תודה לכולם.

Re: ספרו של התומים במחקרי טבעי ולמודי ותורני

פורסם: ד' יולי 31, 2024 12:50 am
על ידי צופה_ומביט
ממה שכתבו לעיל הבנתי שזה בסה"כ 2 עמודים במכילתא. לכן שאלתי.

Re: ספרו של התומים במחקרי טבעי ולמודי ותורני

פורסם: ד' יולי 31, 2024 1:02 am
על ידי קמנו ונתעודד
צופה_ומביט כתב:ממה שכתבו לעיל הבנתי שזה בסה"כ 2 עמודים במכילתא. לכן שאלתי.

שני עמודים בדוגמית
את המכילתא המלא קונים בחנות
(או הולכים לספריה או שואלים מחבר)

Re: ספרו של התומים במחקרי טבעי ולמודי ותורני

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2024 11:28 am
על ידי פלוריש
מצ"ב הקלדה של מירב אחות יונתן
(הוקלד ע"י חברי מהישיבה לפני כעשור וחצי)

Re: ספרו של התומים במחקרי טבעי ולמודי ותורני

פורסם: ג' אוגוסט 06, 2024 11:12 pm
על ידי לענין
להשלמת הדברים, מבלי להביע צד.
הגה’’צ רי’’מ מורגנשטרן שליט’’א תקף קשות את המדפיסים את ספר מירב, וטוען שהייחוס לרבי יהונתן משולל יסוד.
הוא משייך זאת לאותם שהדפיסו את ה’שם עולם’ על שמו של הרר’’י.
ראיתי זאת ככל הנראה ב’דעה חכמה לנפשך’.
אין לי הבנה וידיעה בזה, ולא כתבתי אלא לתועלת חוקרי הענין, שמסתמא יבוא לידם אשכול זה. לכשעצמי קניתי את המכילתא וממש נהניתי.

Re: ספרו של התומים במחקרי טבעי ולמודי ותורני

פורסם: ג' אוגוסט 06, 2024 11:32 pm
על ידי נערי האוצר
לענין כתב:להשלמת הדברים, מבלי להביע צד.
הגה’’צ רי’’מ מורגנשטרן שליט’’א תקף קשות את המדפיסים את ספר מירב, וטוען שהייחוס לרבי יהונתן משולל יסוד.
הוא משייך זאת לאותם שהדפיסו את ה’שם עולם’ על שמו של הרר’’י.
ראיתי זאת ככל הנראה ב’דעה חכמה לנפשך’.
אין לי הבנה וידיעה בזה, ולא כתבתי אלא לתועלת חוקרי הענין, שמסתמא יבוא לידם אשכול זה. לכשעצמי קניתי את המכילתא וממש נהניתי.

דברי הרב מורגנשטרן באו כאן:
viewtopic.php?p=829341#p829341
יש אמנם דמיון רעיוני בין תכנים מסוימים ב'שם עולם' וספר מירב, אבל בעוד 'שם עולם' כתוב בסגנון רחוק מסגנונו של ר' יהונתן, ספר מירב מתאפיין בכתיבה מובהקת של ר' יהונתן המוכר מספרו יערות דבש, ובגלל לשונו הייחודית מאוד של המחבר אין כל ספק שהוא יצא מידי המחבר (וקשה עד בלתי אפשרי להאמין שמדובר בזיוף כל כך מתוחכם).