מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אחדות בין רשעים- מה מעלתה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

אחדות בין רשעים- מה מעלתה

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ג' אוקטובר 25, 2011 9:33 pm

הנה במשנה סנהדרין פרק שמיני שנינו שפיזור לרשעים טוב להם וטוב לעולם, ולצדיקים להיפך, וכן כינוס לרשעים רע להם ורע לעולם וכו', ועיי"ש ברש"י.

ומ"מ מצאנו בחז"ל יסוד הפוך שהוא "חבור עצבים אפרים הנח לו", שהאחדות אפילו בין רשעים מגינה עליהם:
א. מה שמובא ברש"י פרשתנו, ההבדל בין עונש דור הפלגה לעונש דור המבול
ב. מה שנמצא בירושלמי פאה וכן במדרשים, ההבדל בין דורו של אחאב לדורו של שאול/ דוד.

ויש לעיין מה הרווח שיש באחדות זו. ובזכרוני שהחפץ חיים העיר על זה בקיצור, וכעת חיפשתי מעט ולא מצאתי (אולי מישהו זוכר?).

ורבינו החיד"א ב'דבש לפי' (על השלום) כתב טעם הדבר מצד שהמקטרג לא יכול לקטרג עליהם, מדה כנגד מדה, כשהם מוותרים וסולחים אחד לשני.
ויש לעיין עוד בזה, ובסתירה לסנהדרין לכאורה.

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: אחדות בין רשעים- מה מעלתה

הודעהעל ידי עט סופר » ג' אוקטובר 25, 2011 10:41 pm

לתאוה יבקש נפרד, אם חסר בנפרד חסר בתאוה.
מאידך אמנם אחאב ניצח במלחמות בזכות שהיה פיתו מצויה לעוברים ושבים או לעניים לא זוכר את הנוסח המדויק כרגע, בעוד ששאול נפל במלחמתו, אך סוף דבר הכל נשמע, שאול בחיר ה' נמצא עימי במחיצתי, בעוד שלאחאב אין חלק לעולם הבא. הסגולה עבדה אבל... כנראה שעולם הזה זה גם משהו...

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אחדות בין רשעים- מה מעלתה

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוקטובר 25, 2011 11:13 pm

סליחה על הבורות:
מדוע באמת כינוס לרשעים רע להם? לא מצאתי ברש"י.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: אחדות בין רשעים- מה מעלתה

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ג' אוקטובר 25, 2011 11:38 pm

רש"י בסנהדרין עא, ב למטה, על הפיזור שטוב להם ולעולם, שלא יכולים להועץ ולסייע זה את זה לעבירותיהם.
כנ"ל להיפך, כשיש כינוס לרשעים מתרבים עברותיהם, מה שלא טוב מבינת האמת להם ולעולם

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: אחדות בין רשעים- מה מעלתה

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ד' אוקטובר 26, 2011 10:02 pm

ודרך אגב, יש לעיין האם יש סתירה בין דברי רש"י (ע"פ המדרש ב"ר, והוא גם באדר"נ יב) שהיתה גם אהבה בינהם בדור הפלגה, לבין המדרש שאומר שאם נפלה אבן היו עצובים ואם אחד מהם היה נופל לא היו מתרגשים בכלל...

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אחדות בין רשעים- מה מעלתה

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' אוקטובר 26, 2011 10:40 pm

יעוי' זוהר מקץ דומני ר:

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אחדות בין רשעים- מה מעלתה

הודעהעל ידי יאיר » ה' אוקטובר 27, 2011 12:27 am

היא שיחתי כתב:יעוי' זוהר מקץ דומני ר:

ישר כח!
"ויאסור אותו לעיניהם, הא אוקמוה לעיניהם אסרו, ולבתר דנפקו הוה מאכיל ליה ומשקי ליה, ואי תימא דרעותא דיוסף איהו, בגין דכתיב (משלי כה כא) אם רעב שונאך האכילהו לחם ואם צמא השקהו מים, אי הכי יוסף דאיהו זכאה היכי עביד הכי, דהא כתיב (שם) כי גחלים אתה חותה על ראשו, ויהו"ה ישלם לך, אלא ח"ו דיוסף להכי הוא דחייש, אלא כבר נש לאחוי הכי נמי הוה עביד, ואתנהיג עמיה באחוה ולא בגוונא אחרא, ולא עמיה בלחודוי, אלא עם כל אחוי, כמה דכתיב ויצו יוסף וימלאו את כליהם בר ולהשיב כספיהם איש אל שקו, ולתת להם צדה לדרך, ויעש להם כן, בגין לאנהגא עמהון באחוה. רבי יוסי פתח ואמר, (נחום א יב) אם שלמים וכן רבים, וכן נגזו ועבר, ועניתיך לא אענך עוד, האי קרא אוקמוה, דכד עמא כלהו אית בהו שלם, ולא אית בהו מארי דבבו, קב"ה חייס עלייהו, ודינא לא שלטא בהו, ואף על גב דכלהו פלחי לע"ז, ואינון בשלם, דינא לא שליט עלייהו, ואוקמוה דכתיב (הושע ד יז) חבור עצבים אפרים הנח לו."

למען צדקו
הודעות: 12
הצטרף: ג' אוקטובר 25, 2011 1:46 pm

Re: אחדות בין רשעים- מה מעלתה

הודעהעל ידי למען צדקו » ה' אוקטובר 27, 2011 12:32 am

כשהרשעים נפרדים הרי הם בטלים מלחטוא ולהחטיא וטוב להם עצמם בכך שצוברים פחות חובות לעצמם, אבל בזמן שהם שרויים באחדות אין מדת הדין שורה להם וטוב להם בבחינה זו, מה שכמובן לא מונע מהם להפרע על עוונותיהם ביום הדין.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: אחדות בין רשעים- מה מעלתה

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' אוקטובר 28, 2011 8:45 am

יאיר כתב:סליחה על הבורות:
מדוע באמת כינוס לרשעים רע להם? לא מצאתי ברש"י.

כלי יקר יפה בענין בפרשתנו (נח יא א)
"ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים. נראין הדברים שכל מעשה הפלגה הוא ע"ד שארז"ל (סנהדרין עא ע"ב) כנוס לרשעים רע להם ורע לעולם פזור לרשעים טוב להם וטוב לעולם ובצדיקים הכל בהפך זה, לפי שהרשעים על ידי כנוסם יחשבו ביניהם עצות רעות על אחרים, נוסף על זה ימשכו ביניהם דברי ריבות ומחלוקות ושנאות, וזאת תורת הקנאות המצויות בין הכתות אשר כל מעשיהם לא לש"ש כי אם כדי לעשות להם שם בארץ, ועיקר הסיבה לזה שיש לכל אחד מהם תכלית חיצוני חלק לבם זה מזה, כי זה יתאוה לעושר וכבוד, וזה לרוב מאכל, וזה לרוב משגל, וזה יאמר נעשה לנו שם ורוצה להיות גבוה מעל גבוה, ומתוך כך המריבה ממשמשת ובאה הן מן הצד שאין להם תכלית אחד, כי הדרכים רעים הם רבים, והדרך הטוב אינו כי אם אחד, הן מצד שכל אחד יש לו חפץ ורצון להיות במעלה ויתר שאת על זולתו, ומדה זו הלא היא ברבת בני עמינו, על כן פיזור כיתות אלו טוב מהקבוץ כמ"ש (תהלים צב י) יתפרדו כל פועלי און אין טוב כי אם ליתן ריוח בין הדבקים וכמ"ש (שם נה י) בלע ה' פלג לשונם כי ראיתי חמס וריב בעיר וכו'. ועתה לא יבצר מהם כל אשר יזמו לעשות. אין פירושו בלשון תמיהה אלא באמת אמר כן יען כי המה חשבו לעשות מעמד קיום אל השלום גם אני חושב כן אמנם בסבה הפכית ממה שחשבו, המה חשבו להעמיד השלום ע"י כנוסם בחושבם כי כנוסם טוב להם, ואני רואה להעמיד השלום על ידי הפיזור, כי הפיזור טוב להם מן הקיבוץ, לפיכך הבה נרדה ונבלה שם שפתם כי עי"ז יתפזרו בהכרח ואז טוב להם ולכל העולם כי לעולם אין שלום בין אנשים אשר כל מגמת פניהם לעשות להם שם בארץ ובני עמינו יוכיח עכ"ל.
הרי כאן טעם יפה אל הרעה שבכינוס הרשעים.
ואגב, הדגשתי פעמיים שכותב שרואים תכונה זו בבני עמו. דבר זה מעניין, שהכלי יקר בפירושו שזר הרבה תוכחות מוסר על בני ימיו, וידועה הדרשה על לשון הרע בריש מצורע שכותב שדרש בקהילתו.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 739 אורחים