השערה כיצד נעשה אחד מחלקי נס המבול והתאמתה לספורנו
פורסם: ו' אוקטובר 28, 2011 12:18 am
ע"ו כתב השערה על אחד הדברים שהיו במבול
א. כדור הארץ סב בפתאומיות לצד אחר ממהלך סיבובו הרגיל (אפשר בנס שלא כטבע אפשר בנס שבטבע ע"י משיכת עצם חיצוני)
ב. מחמת כח ההתמדה (דוגמא אם מכונית בולמת הרי אתה מוטח קדימה וכן אם נוסעת פתאום הרי אתה מוטח אחור) וממילא הימים כולם זזו וכיסו ארץ ומלואה
והנה בספורנו בפרשתן כתב דקודם המבול היה המזג אוויר שווה בלא קיץ וחורף (והיה אוויר טוב יותר)
אם אין קיץ וחורף היינו שציר כדור הארץ מופנה ישירות מול השמש (כידוע ליודעי טבע)
ולהדיא מפורש בספורנו למעיין שכדור הארץ נטה על צירו מחמת המבול
והרי זה מתאים להשערה ההיא שהרי אם כדור הארץ זז על צידו ממילא מחמת כח ההתמדה יש למי האוקיינוס להציף תבל
כמובן שאין זה מסביר את מעיינות תהום ושמיים ושאר עניינים שהיו במבול
ופשיטא שהכל נס
אך יש בזה תוספת נופך מועטה
ספורנו בראשית ח כב
"עוד כל ימי הארץ זרע וקציר וקור וחום וקיץ וחורף ויום ולילה לא ישבותו. "לא ישבותו" מלהתמיד על אותו האופן בלתי טבעי שהגבלתי להם אחר המבול, וזה שילך השמש על גלגל נוטה מקו משוה היום, ובנטיתו תהיה סבת השתנות כל אלה הזמנים, כי קודם המבול היה מהלך השמש תמיד בקו משוה היום, ובזה היה אז תמיד עת האביב, ובו היה תקון כללי ליסודות ולצמחים ולבעלי חיים ולאורך ימיהם. ואמר שיהיה זה "כל ימי הארץ" עד אשר יתקן האל יתברך את הקלקול שנעשה בה במבול, כאמרו "הארץ החדשה אשר אני עושה" (ישעיה סו, כב), כי אז ישיב מהלך השמש אל קו משוה היום כמאז, ויהיה תקון כללי ליסודות ולצמחים ולבעלי חיים ולאורך ימיהם, כמו שהיה קודם המבול, כאמרו "כי הנער בן מאה שנה ימות, והחוטא בן מאה שנה יקולל" (שם סה, כ). וזה רצה באמרו "מוצאי בקר וערב תרנין" (תהלים סה, ט)"
א. כדור הארץ סב בפתאומיות לצד אחר ממהלך סיבובו הרגיל (אפשר בנס שלא כטבע אפשר בנס שבטבע ע"י משיכת עצם חיצוני)
ב. מחמת כח ההתמדה (דוגמא אם מכונית בולמת הרי אתה מוטח קדימה וכן אם נוסעת פתאום הרי אתה מוטח אחור) וממילא הימים כולם זזו וכיסו ארץ ומלואה
והנה בספורנו בפרשתן כתב דקודם המבול היה המזג אוויר שווה בלא קיץ וחורף (והיה אוויר טוב יותר)
אם אין קיץ וחורף היינו שציר כדור הארץ מופנה ישירות מול השמש (כידוע ליודעי טבע)
ולהדיא מפורש בספורנו למעיין שכדור הארץ נטה על צירו מחמת המבול
והרי זה מתאים להשערה ההיא שהרי אם כדור הארץ זז על צידו ממילא מחמת כח ההתמדה יש למי האוקיינוס להציף תבל
כמובן שאין זה מסביר את מעיינות תהום ושמיים ושאר עניינים שהיו במבול
ופשיטא שהכל נס
אך יש בזה תוספת נופך מועטה
ספורנו בראשית ח כב
"עוד כל ימי הארץ זרע וקציר וקור וחום וקיץ וחורף ויום ולילה לא ישבותו. "לא ישבותו" מלהתמיד על אותו האופן בלתי טבעי שהגבלתי להם אחר המבול, וזה שילך השמש על גלגל נוטה מקו משוה היום, ובנטיתו תהיה סבת השתנות כל אלה הזמנים, כי קודם המבול היה מהלך השמש תמיד בקו משוה היום, ובזה היה אז תמיד עת האביב, ובו היה תקון כללי ליסודות ולצמחים ולבעלי חיים ולאורך ימיהם. ואמר שיהיה זה "כל ימי הארץ" עד אשר יתקן האל יתברך את הקלקול שנעשה בה במבול, כאמרו "הארץ החדשה אשר אני עושה" (ישעיה סו, כב), כי אז ישיב מהלך השמש אל קו משוה היום כמאז, ויהיה תקון כללי ליסודות ולצמחים ולבעלי חיים ולאורך ימיהם, כמו שהיה קודם המבול, כאמרו "כי הנער בן מאה שנה ימות, והחוטא בן מאה שנה יקולל" (שם סה, כ). וזה רצה באמרו "מוצאי בקר וערב תרנין" (תהלים סה, ט)"