עמוד 1 מתוך 1

פרח = ברח

פורסם: ה' נובמבר 03, 2011 5:53 pm
על ידי חכם באשי
האם מצאנו שלשון 'פרח' יכול לשמש להסתלקות, לבריחה וכדומה?
ולשון הפייטן ב'איש חסיד היה': "ופרח לו איש האמת" אינו ראיה, ששם מדובר באליהו הנביא, המלאך, שפרח חזרה למקומו.
אך האם מצאנו לשון 'פרח' בהוראה הנ"ל, בבני אדם?

Re: פרח = ברח

פורסם: ה' נובמבר 03, 2011 6:12 pm
על ידי בריושמא
ארחי פרחי.

Re: פרח = ברח

פורסם: ה' נובמבר 03, 2011 6:13 pm
על ידי חוקר
קהלת רבה פרשה א,ד
ר' יונתן ערק חד מן תלמידוי לגביהון, אזל ואשכחיה עבד בן אפטוניות, שלהון מיניא בתריה כך אמרין ליה ולא כך כתיב (שם /משלי/ א') גורלך תפיל בתוכנו כיס אחד יהיה לכולנו והוה פרח ואינון פרחין בתריה, אמרין ליה רבי איתא גמול חסדא להדא כלתא הלך ומצאן עסוקים בריבה אחת אמר לון כן ארחיהון דיהודאי עבדין, אמרין ליה ולא כן כתיב בתורה גורלך תפיל בתוכנו כיס וגו', והוה פרח ואינון פרחין בתריה עד דמטא לתרע וטרד באפיהון, אמרין ר' יונתן אזיל גלוג לאמך דלא הפכת ולא איסתכלת בן דאילו הפכת ואיסתכלת בן יותר מן מה דהוינן פרחין בתרך הוית פריח בתרן


וראה רמב"ן שמות טו י, בענין חלופי ב-פ

Re: פרח = ברח

פורסם: ה' נובמבר 03, 2011 6:13 pm
על ידי כותב
ראה בר"ר כב, ז וז"ל:
ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם וגו' על מה היו מדיינים אמרו בואו ונחלוק את העולם אחד נטל הקרקעות ואחד נטל את המטלטלין דין אמר ארעא דאת קאים עליה דידי ודין אמר מה דאת לביש דידי דין אמר חלוץ ודין אמר פרח.
ופירש בעץ יוסף שם, פרח וברח לך.

Re: פרח = ברח

פורסם: ה' נובמבר 03, 2011 6:16 pm
על ידי חוקר
כותב כתב:ראה בר"ר כב, ז וז"ל:
ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם וגו' על מה היו מדיינים אמרו בואו ונחלוק את העולם אחד נטל הקרקעות ואחד נטל את המטלטלין דין אמר ארעא דאת קאים עליה דידי ודין אמר מה דאת לביש דידי דין אמר חלוץ ודין אמר פרח.
ופירש בעץ יוסף שם, פרח וברח לך.

פלא שכך פירש, דוקא שם נראה שהכונה פרח באויר ועל תעמוד על קרקעותי, וכמו שאמר לו חלוץ ואל תשתמש בחפצי.

Re: פרח = ברח

פורסם: ה' נובמבר 03, 2011 6:20 pm
על ידי חכם באשי
בריושמא כתב:ארחי פרחי.

ה'פרחי' דהכא הוא יותר לשון ניידות, ולא ממש לשון בריחה. ויש הפרש בין השתים.

Re: פרח = ברח

פורסם: ה' נובמבר 03, 2011 6:36 pm
על ידי כותב
חוקר כתב:
כותב כתב:ראה בר"ר כב, ז וז"ל:
ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם וגו' על מה היו מדיינים אמרו בואו ונחלוק את העולם אחד נטל הקרקעות ואחד נטל את המטלטלין דין אמר ארעא דאת קאים עליה דידי ודין אמר מה דאת לביש דידי דין אמר חלוץ ודין אמר פרח.
ופירש בעץ יוסף שם, פרח וברח לך.

פלא שכך פירש, דוקא שם נראה שהכונה פרח באויר ועל תעמוד על קרקעותי, וכמו שאמר לו חלוץ ואל תשתמש בחפצי.

לא יודע מהו הפלא. וכי היה עוף שיכול לפרוח, ועל כרחך שהכוונה לבריחה. (וגם המת"כ מפרש כן).

Re: פרח = ברח

פורסם: ה' נובמבר 03, 2011 6:39 pm
על ידי חכם באשי
חוקר,
תודה רבה על ההפנייה לקה"ר.
מעניין שבמילון ב"י, עמ' 5157 ואילך, דן ב'פרח' בהוראת 'ברח', וכל הפניות 'פורחות באויר'(!...), ואת קה"ר הנזכר הוא פיספס!

Re: פרח = ברח

פורסם: ה' נובמבר 03, 2011 6:51 pm
על ידי חוקר
כותב כתב:
חוקר כתב:
כותב כתב:ראה בר"ר כב, ז וז"ל:
ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם וגו' על מה היו מדיינים אמרו בואו ונחלוק את העולם אחד נטל הקרקעות ואחד נטל את המטלטלין דין אמר ארעא דאת קאים עליה דידי ודין אמר מה דאת לביש דידי דין אמר חלוץ ודין אמר פרח.
ופירש בעץ יוסף שם, פרח וברח לך.

פלא שכך פירש, דוקא שם נראה שהכונה פרח באויר ועל תעמוד על קרקעותי, וכמו שאמר לו חלוץ ואל תשתמש בחפצי.

לא יודע מהו הפלא. וכי היה עוף שיכול לפרוח, ועל כרחך שהכוונה לבריחה. (וגם המת"כ מפרש כן).


ומה נעשה עם המשנה (כתובות פי"ג מ"ז): מי שהלך למדינת הים ואבדה דרך שדהו אדמון אומר ילך בקצרה וחכמים אומרים יקנה לו דרך במאה מנה או יפרח באויר?
על כרחך הכונה כיון שאינך יכול לפרוח באויר מוכרח אתה לשלם
כמו כן אמר לו כמו שאינך יכול שלא לעמוד על קרקעי כך אל תאמר לי חלוץ

Re: פרח = ברח

פורסם: ה' נובמבר 03, 2011 7:00 pm
על ידי כותב
מדוע אינו יכול שלא לעמוד על קרקעו, הלא יכול לברוח כהרף עין?
ובפשטות הכונה , שכמו שאתה אומר לי לפשוט מעלי המלבושים, גם אני אומר לך לצאת מקרקעי.

Re: פרח = ברח

פורסם: ה' נובמבר 03, 2011 7:12 pm
על ידי חוקר
כותב כתב:מדוע אינו יכול שלא לעמוד על קרקעו, הלא יכול לברוח כהרף עין?
ובפשטות הכונה , שכמו שאתה אומר לי לפשוט מעלי המלבושים, גם אני אומר לך לצאת מקרקעי.

לא מובן לי, קין לקח כל קרקעות העולם כיצד יכול הבל לצאת מכל קרקעות העולם מבלי לפרוח באויר?

Re: פרח = ברח

פורסם: ה' נובמבר 03, 2011 7:18 pm
על ידי כותב
לא שמתי לב שמדובר בכל העולם. ורק עתה הבנתי מהו הפלא שלא פירשו המפרשים כדבריך.
ואכן לדבריך דברי המדרש שמחים וברורים כשמלה.

Re: פרח = ברח

פורסם: ה' נובמבר 03, 2011 8:08 pm
על ידי כותב
ויש לעיין אם גם האויר של כל קרקעות העולם היה שייך לקין, ע"ד שמצינו לגבי רה"י שעולה עד לרקיע.
ואי נימא שהיה שייך אליו גם האויר, אפשר ליישב מדוע פירשו המפרשים פרח מלשון בריחה, כי בין כך ובין כך לא יועיל הפריחה לאויר.

Re: פרח = ברח

פורסם: ה' נובמבר 03, 2011 8:45 pm
על ידי חוקר
יש להוכיח מהמשנה הנ"ל בכתובות שאינו יכול לאסור עליו לפרוח באויר, כי משמע שאם היה יכול לפרוח באויר א"צ לקנות דרך, וצ"ע מב"ב סג,ב מארעית תהומא עד רום רקיעא, משמע שזה שלו אחרת אינו יכול להקנות.
שאלה מענינת: וכי יכול היום מישהו לאסור על מטוסים לטוס מעל אדמתו?

Re: פרח = ברח

פורסם: ב' נובמבר 07, 2011 4:38 pm
על ידי חוקר
פלא והפלא!!!
מתוך מדרש אתמרי לבעל השבט מוסר,
אף הוא מבאר פרח באויר
ואף הוא מקשר לענין או יקח לו דרך או יפרח באויר רק באופן אחר
פרח.JPG
פרח.JPG (43.33 KiB) נצפה 3578 פעמים

וראה עוד באשכול זה:
viewtopic.php?f=7&t=6731

Re: פרח = ברח

פורסם: ב' נובמבר 07, 2011 5:49 pm
על ידי חוקר
חיפשתי כעת ב-DBS
יש כמה שמביאים "פרח באוירא", לקוטי תורה מהאר"י, עשרה מאמרות מהרמ"ע (נזכר בדברי מדרש האתמרי שהעתקתי בהודעה הקודמת)

Re: פרח = ברח

פורסם: ב' נובמבר 07, 2011 8:44 pm
על ידי יאיר
חוקר כתב:פלא והפלא!!!
מתוך מדרש אתמרי לבעל השבט מוסר,
אף הוא מבאר פרח באויר
ואף הוא מקשר לענין או יקח לו דרך או יפרח באויר רק באופן אחר
viewtopic.php?f=7&t=1400